Přečtěte si:  Pozvánka na konferenci Elektrické autobusy pro město VIII




Pozvánky na akce


Stalo se



















Veletrh čisté mobility e-SALON se představí podruhé. Na větší ploše, modernější a plný premiér.

7.10.2019 Druhý ročník veletrhu čisté mobility e-SALON se opět představí na pražském výstavišti PVA EXPO PRAHA v Letňanech. Po velmi úspěšném premiérovém ročníku, který navštívilo 23 tisíc lidí, uvede v českých premiérách nové ekologické vozy, motocykly, letadla, dobíjecí technologie a novinky z oblasti infrastruktury moderní mobility. Akce, jejímž spoluorganizátorem je televize Prima, se koná v termínu 14. až 17. listopadu 2019.

Mnoho výrobců z oblasti elektromobility plánuje na akci premiérová představení klíčových produktů svých značek. Například automobilka KIA přiveze na e-SALON dva čistě elektrické modely, u nichž uvádí dojezd 450 km v kombinovaném cyklu a 600 km v čistě městském provozu. Vůbec poprvé v Česku bude k vidění druhá generace modelu e-Soul a vystaven bude také první čistě elektrický crossover značky KIA, model e-Niro.

Veřejnost se seznámí i s dalšími elektrifikovanými vozy mnoha automobilových značek, které v čisté mobilitě něco znamenají. Renault se pochlubí novou generací modelu ZOE. Ford ukáže nový hybrid Mondeo. Svět užitkových vozů budou například nově zastupovat značky MAN, MAXUS, ale i další tradiční výrobci dodávek. Na výstavě se představí i model Tesla 3, chybět nebudou ani elektrické novinky značky Škoda – elektromobil Citigo iV a hybridní model Superb iV. Audi ukáže nejen e-tron, ale i plug-in hybrid Audi Q5 TFSI e.

Testovací jízdy i přednášky

Návštěvníci veletrhu e-SALON si budou moci nové vozy nejen prohlédnout, ale také otestovat. Testovací jízdy bude mít v areálu PVA EXPO PRAHA téměř každá z automobilek. Pro zájemce bude připravena registrace, kde si vyberou z prezentovaných značek a přihlásí se na testovací jízdu. Bude vyhrazen i prostor pro demonstraci některých technologií (samoparkovací systémy Valeo apod.). Vozy na testovací jízdy bude možné zapůjčit i u carsharingových společností, které se budou na výstavě také prezentovat. Pro návštěvníky je připraveno i testování elektromotorek, elektrokol apod.

Kromě národních premiér vozů se na veletrhu představí řada výrobců dobíjecích stanic a dodavatelů energií (ČEZ, Innogy, PRE). K vidění budou např. produkty společností Siemens, Heger.eu, Voltdrive, Webasto, Logarex, Elexim, Unicorn, ejoin, Phoenix Contact a dalších. V průběhu výstavy bude možné navštívit i přednášky na zajímavá témata, která budou určena jak odborné (čtvrtek), tak široké veřejnosti (v pátek a o víkendu).

Elektromobilita v letectví

Návštěvnickým tahákem bude i prezentace elektrifikovaných letadel, která při prvním ročníku slavila velký úspěch. Projekt elektromobility v letectví PURE FLIGHT představí elektrické letadlo ΦNIX. Tento letoun je momentálně světovou špičkou letadel na baterie v doletu. Dále představí evoluci tohoto stroje pro příští roky, kterou bude elektroletadlo s vodíkovým palivovým článkem. Toto nové letadlo nebude potřebovat nabíječky a jeho dolet se ještě zdvojnásobí.

Generálním partnerem veletrhu je Skupina ČEZ.

Podrobnosti o veletrhu a doprovodném programu naleznete zde

 Přečtěte si také:

Projekt PALOMA má světovou premiéru: pozemní dobíjení elektrobusů Alstom SRS jako součást smart city Malaga

2.10.2019 Španělská, téměř šestisettisícová Malaga je jedním z úspěšně se rozvíjejících evropských smart cities, kladoucích důraz na inovativní řešení v energetice a elektromobilitě. V rámci tamního projektu PALOMA je zde od konce září 2019, poprvé na světě, testován systém SRS pro průběžné kontaktní spodní dobíjení elektrobusů od francouzské průmyslové společnosti Alstom. 


Hluková a vibrační laboratoř Volvo vysvětluje: I městský hluk může zabíjet – elektrobusy jej pomáhají snižovat

23.9.2019 Zní to dramaticky, ale je to skutečnost: I nadměrný hluk přispívá k předčasným úmrtím. Není proto divu, že v městech je hluk z dopravy ekologickým problémem číslo dva, hned za emisemi. Tímto problémem a jeho řešením se zabývá mimo jiné Hluková a vibrační laboratoř skupiny Volvo, mj. úspěšného dodavatele elektrických bateriových a hybridních autobusů (viz foto), která k němu začátkem září 2019 poskytla odborné veřejnosti svůj komentář. V tomto článku z něj vyjímáme některé zajímavé skutečnosti.


Modulární systém řízení nabíjecích stanic Driivz i pro ČR

20.9.2019 Sítě nabíjecích stanic pro elektromobily se neobejdou bez podpory moderních informačních technologií, které zajistí jejich spolehlivé a zároveň efektivní fungování i potřebný uživatelský komfort pro řidiče elektromobilů. Na to myslí i skupina ČEZ, která pro komplexní řízení své sítě veřejných dobíjecích stanic a obsluhu zákazníků využije nový řídicí systém od izraelské firmy Driivz. Odborná veřejnost o tom byla informována v polovině září 2019.


Projekt JIVE 2: dvacet palivočlánkových autobusů a vodíková plnicí stanice pro Groningen

18.9.2019 Palivočlánkové (vodíkové) autobusy spojují výhody lokálně bezemisního provozu bateriových elektrobusů s dojezdem na jedno naplnění nádrže vodíkem srovnatelným s klasickým dieselovým autobusem. Proto se – navzdory vyšší investici a potřebě vodíkové plnicí infrastruktury – i tento druh bezemisních městských autobusů v Evropě zvolna, ale setrvale rozvíjí. Důkazem je dodávka 20 palivočlánkových autobusů a vodíkové plnicí stanice


150 kW výkon, doplněno akumulačním systémem: ČEZ otestuje v pilotním projektu unikátní rychlonabíjecí stanici

17.9.2019 Nabíjecí výkony u rychlého nabíjení elektromobilů postupně rostou, tak jak roste potřeba zkrátit nabíjecí časy a zároveň se vyvíjí technologie baterií umožňující vyšší nabíjecí výkony. Vliv rychlého nabíjení na rozvodnou síť zároveň může kompenzovat akumulátor připojený k nabíjecí stanici. Na tuto situaci reaguje pilotní projekt vysoce výkonné nabíjecí stanice skupiny ČEZ s nabíjecím výkonem až 150 kW doplněné o systém akumulace energie, o němž byla odborná veřejnost informována koncem srpna 2019.


PowerFox: chytré a komplexní řešení pro nabíjení elektromobilů – řídí Tecomat Foxtrot

3.9.2019 Společnost Teco a.s. (tradiční partner konferencí Smart city v praxi pořádáných provozovateli tohoto portálu – pozn. red.) přichází v srpnu 2019 s komplexním technickým řešením pro nabíjení elektromobilů. „Mozkem“ tohoto řešení je unikátní řídicí systém Tecomat Foxtrot, s nímž se již mohli seznámit uživatelé nejrůznějších aplikací doslova po celém světě.


Praha testuje diesel-hybridní autobusy: třetím v pořadí je Iveco, opět se superkapacitory

27.8.2019 Diesel-hybridní pohony jdou jednou z cest, jak významně (byť i ne zcela) ušetřit paliva do dieselových autobusů, a s ním i uhlíkovou stopu z městské dopravy. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) proto intenzivně testuje diesel-hybridní autobusy od zavedených výrobců. Po značkách Volvo a Solaris je od poloviny srpna 2019 v pořadí třetím testovaným typem diesel-hybrid Iveco Urbanway Hybrid 12 m High Value.


Superkapacitorový elektrobus Chariot testován v Dánsku na letištní lince

22.8.2019 Superkapacitorové elektrobusy izraelsko-bulharského výrobce Chariot Motors, hlavního partnera připravované konference Elektrické autobusy pro město VIII organizované provozovateli tohoto portálu, nejsou české odborné veřejnosti neznámé, kromě jiného i díky jejich úspěšnému provozu v rakouském Grazu. Před dvěma měsíci, tedy v červnu 2019, zahájil jeden tento elektrobus zkušební provoz na letištní lince v dánském městě Aalborg. A jak dosavadní zkušenosti ukazují, k plné spokojenosti všech zúčastněných.


Sdílené e-koloběžky – spíše neekologická elektromobilita

9.8.2019 Sdílené elektrokoloběžky se staly fenoménem řady světových měst (Prahu nevyjímaje) názorně ukazujícím, co se stane, když se pod bohulibými hesly nekontrolovaně otevře městský veřejný prostor dravému trhu. Pokud jde o poučení z tohoto vývoje, jsou nejspíš nejdále města v USA – viz příručka americké Národní ligy měst. Problematický efekt elektrokoloběžek na životní prostředí, zejména pak na klimatické změny, po celou dobu jejich životního cyklu se pokusil vyčíslit tým vědců z americké North Carolina State University. Výsledky byly publikovány v srpnu 2019.


První palivočlánkový trajekt pro komerční provoz v přípravě

14.5.2019 Zplodiny z lodních dieselových motorů jsou nepříjemnou součástí přepravy cestujících po vodě, ať už se jedná o vyhlídkové lodě nebo o pravidelné lodní či trajektové linky. Proto je snaha zde využít bezemisní elektrický pohon. S ohledem na požadované provozní parametry se přitom jako řešení nabízí využití kombinace palivových článků s trakčními bateriemi, podobně jako například u palivočlánkových autobusů nebo nákladních automobilů. První konkrétní krok k takto poháněnému trajektu určenému pro komerční provoz byl učiněn v dubnu 2019 


MEVO: trojměstí Gdańsk - Gdynia – Sopot má největší e-bikesharing v Evropě

10.5.2019 Polsko se svým převážně plochým terénem je zemí přímo předurčenou rozvoji cyklistiky, služby sdílených bicyklů (bikesharing) nevyjímaje. Důkazem je mimo jiné varšavský bikesharing firmy Venturilo. Od března 2019 má Polsko také největší – nebo jeden z největších – systémů sdílených elektrokol (e-bikesharing) v Evropě. Nachází se v trojměstí, Gdańsk – Gdynia – Sopot při pobřeží Baltu. 


Naše tipy





















Copyright © 2012 – 2019 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services