Přečtěte si:  Druhá polovina léta je ve znamení Murrelektronik: Napájení instalací nebylo nikdy jednodušší




Pozvánky na akce


Stalo se











Siemens kupuje Invensys Rail

29.11.2012 Společnost Siemens AG potvrdila 28. listopadu 2012, že hodlá koupit společnost Invensys Rail. Invensys Rail je součástí britské skupiny Invensys působící v odvětví průmyslové automatizace a jak název napovídá, je zaměřená na zabezpečovací zařízení v kolejové dopravě. Invensys Rail se začlení do odvětví automatizace železnic společnosti Siemens, které je součástí jeho divize Mobilita a logistika. Společnost Invensys Rail byla oceněna na 2,2 mld. €. Předpokládá se, že zamýšlené spojení proběhne během roku 2013, v závislosti na vyjádření akcionářů Invensys Rail a příslušných antimonopolních úřadů.

Od vzájemného spojení se očekává synergie v oblasti automatizace železnic. Siemens by měl zajistit stabilní finanční základ pro další růst. Invensys Rail umožní společnosti Siemens lepší přístup především na trhy anglicky mluvících zemí – Velké Británie, USA a Austrálie, kde je dobře zavedený. Oba výrobci mj. plánují spojit své silné stránky na železnicích v USA – Siemens v oblasti vlakové části s nově vyvinutým systémem Trainguard PTC a Invensys Rail v oblasti traťové části – pro systémy PTC (positive train control), tedy systém umožňující přesnou lokalizaci vlaku na trati mj. s využitím satelitní navigace.


Obě společnosti, Siemens a Invensys Rail, kromě toho mají dnes své vlastní technologie CBTC, tedy řízení vlaků na základě komunikace M2M, umožňující provoz bez strojvedoucích a využívané hlavně u městských rychlodrah. Systém společnosti Siemens používá obchodní značku Trainguard MT a systém Invensys Rail značku Sirius. Vzájemné synergie se proto předpokládají i v této oblasti.

redakce Proelektrotechniky.cz

Přečtěte si také další související články z naší rubriky Automatizace dopravy:

Salvadorské metro: další aplikace CBTC v Jižní Americe

28.3.2014 Dalším systémem kolejové dopravy vybaveným řídicím a zabezpečovacím systémem typu CBTC na jihoamerickém kontinentu se stanou linky 1 a 2 metra v Salvadoru, třetím největším brazilském městě. Celková délka linek je 31 km a nachází se na nich 19 stanic. Provoz metra se předpokládá plně bezobslužný. 

 


Docklands Light Railway: automatická městská dráha dosahuje rekordní přesnosti

27.2.2014 Londýnská lehká městská železnice Docklands Light Railway (DLR) využívající technologii CBTC pro provoz bez strojvedoucích, vykázala v lednu 2014 rekordně vysokou přesnost vlakových spojů za svoji 26letou historii. Její vlaky dodržovaly jízdní řád z 99,7 % (v ročním průměru 99,3 %), a to i v převážně venkovním provozu vystaveném rozmarům anglického počasí. (Pro srovnání, přesnost pražského metra, které až na výjimky jezdí v uzavřeném prostoru, v roce 2012 činila 98,3 %.) DLR se tak zařadila mezi nejdochvilnější kolejovou dopravu ve Velké Británii. Ukazuje tím přesnost jako jednu z důležitých předností provozu bez strojvedoucích, který eliminuje vliv lidského faktoru. 


CBTC pro metro v Santiagu de Chile

5.12.2013 Zabezpečovacím systémem CBTC pro plně bezobslužný provoz budou vybaveny linky 3 a 6 metra Santiago de Chile. Stane se tak dalším plně automatickým dopravním systémem na jihoamerickém kontinentě (viz články v rubrice Automatizace dopravy). Koncem listopadu 2013 uzavřelo španělsko-kanadské konsorcium společností CAF a Thales smlouvu na dodávku a údržbu vozidlového parku, zahrnujícího 115 vozů pro linku 3 a 70 vozů pro linku 8, a zabezpečovacího zařízení pro obě uvedené linky. 


Program Horizon 2020 podporuje čistou a efektivní mobilitu

14.11.2013 Koncem letošního roku se očekává první kolo výzev pro Horizon 2020, rámcový program EU pro výzkum a inovace. Tento program je „vlajkovou lodí“ EU pro zajištění její globální konkurenceschopnosti. Tomu odpovídá i jeho rozpočet na období 2014 – 2020, který činí více než 70 mld. €. Jednou z oblastí, na něž se program zaměřuje, je i ekologicky čistá a integrovaná doprava.


NGTC: Evropský projekt pro novou generaci automatického řízení vlaků

4.11.2013 V říjnu 2013 informovala Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP) širokou odbornou veřejnost o úspěšném zahájení výzkumného a vývojového projektu NGTC – Next Generation Train Control, tedy řízení vlaků nové generace, a o připravované analýze systémů automatizace řízení vlaků CBTC a ERTMS, která bude v jeho rámci prováděna. O systémech CBTC jsme psali již mnohokrát v rubrice Automatizace dopravy


UITP zveřejnila statistiku a prognózy bezobslužného metra ve světě

24.10.2013 V září 2013 proběhl v Londýně 4. seminář UITP (mezinárodní unie veřejné dopravy) k problematice automatického metra, tedy městských rychlodrah. Seminář byl zaměřený na maximalizaci ekonomických přínosů bezobslužného provozu, porozumění a řízení lidského rozměru automatizace a na trendy, očekávání a omezení v automatizaci provozu. Při této příležitosti byl zveřejněn souhrnný přehled ukazatelů dokumentujících automatický provoz ve světě pod názvem „2013 Atlas report“. 

 


Kolejová MHD: trendy v technologii, organizaci a financování

11.10.2013 Zatímco elektromobilita v silniční dopravě je vnímána jako průkopnická oblast, elektromobilita na kolejích je součástí každodenního života již více než sto dvacet let. Přesto jsou její současné vývojové trendy velmi zajímavé, jak dokládají i články v naší rubrice Automatizace dopravy a Elektromobilita. Tyto trendy, zahrnující oblasti technologie, organizace a financování, shrnul hlavní konzultant firmy Ing. Jakub Slavík MBA – Consulting Services, která provozuje náš portál, na semináři Čistá mobilita, pořádaném 10. října 2013 Ministerstvem životního prostředí ČR při MSV Brno. 


CBTC: další automatická linka metra v Hongkongu

11.9.2013 Provozovatel metra v Hongkongu, společnost MTR Corporation, uzavřela začátkem září 2013 smlouvu se společností Thales na první fázi instalace zabezpečovacího zařízení systému CBTC na lince metra SCL (Shatin to Central Link) propojující západovýchodní a severojižní kolejový koridor v Hongkongu. 

 


CBTC v Helsinkách: automatické metro ve zkušebním provozu

4.9.2013 Koncem srpna 2013 začal v helsinském metru na prvních třech soupravách zkušební provoz s technologií CBTC bez strojvedoucích. Soupravy jsou vybaveny systémem CBTC Siemens Trainguard MT. Předpokládá se, že postupně bude vybaveno tímto systémem 51 z celkového počtu 54 souprav helsinského metra od výrobců Strömberg a Bombardier. Vlaky budou zpočátku jezdit automaticky, ale pod dozorem strojvedoucích, kteří budou v letech 2015 až 2016 postupně nahrazováni plně bezobslužným provozem. 


Nová CBTC v evropských metropolích

26.7.2013 Léto 2013 je v Londýně a Paříži ve znamení konverze linek metra na zabezpečovací systémy typu CBTC (Communication Based Train Control). V polovině června 2013 získala společnost Bombardier Transportation smlouvu na rekonstrukci zabezpečovacího zařízení všech podpovrchových linek londýnského metra, začátkem července bylo uvedeno do provozu rekonstruované zabezpečovací zařízení od společnosti Thales na 8km úseku Severní linky (Northern line) londýnského metra a v polovině července bylo rozhodnuto o konverzi linky 4 pařížského metra na bezobslužný provoz. 


Innovia Monorail 300: automatický monorail pro MHD

14.6.2013 Prvním dopravním systémem na světě, který v městské hromadné dopravě využívá technologii Bombardier Innovia Monorail 300 – monorail s provozem bez strojvedoucích, se stane linka 15 v Sao Paulu, nazývaná též Stříbrná linka nebo Expresso Tiradentes. Na světovém kongresu UITP v Ženevě na konci května 2013 bylo tomuto projektu uděleno ocenění „Intermodální inovace“ 

 


Naše tipy

















Copyright © 2012 – 2020 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services