Přečtěte si: Pokračuje „velký třesk“ elektrických autobusů, rozvíjejí se nové technologie, otazníky v ekonomice: zpráva z konference „Elektrické autobusy pro město VII“




Pozvánky na akce


Stalo se


















Amsterodamské metro: nová linka v provozu a do roka celá síť s CBTC Alstom Urbalis 400

6.8.2018 V červenci 2018 byla otevřena dlouho očekávaná severojižní linka amsterodamského metra, vybavená řídicím a zabezpečovacím systémem CBTC typu Urbalis 400 od francouzské společnosti Alstom. Nezůstává však jen u ní. Na tuto moderní technologii budou do roku 2019 postupně převedeny všechny čtyři zbývající linky amsterodamského metra.

Nová linka č. 52 je 9,8 km dlouhá a je na ní 8 stanic. Je vedena po povrchu i pod povrchem, včetně 6 km dlouhého tunelu pod městským centrem a řekou IJ. V náročných geologických podmínkách Amsterodamu s nestabilním podložím, které vyústilo v sesuvy půdy, trvalo její vybudování celých 16 let oproti původně plánovanému dokončení v roce 2011. Investiční náklady přitom vzrostly oproti plánovaným 1,4 mld. € na 3,1 mil. € (tedy z cca 37 mld. Kč na 81 mld. Kč).

Smlouva na vybavení celého amsterodamského metra systémem CBTC typu Urbalis 400 byla uzavřena v roce 2012. Po kompletním zprovoznění, které se očekává v roce 2019, bude touto technologií vybavena jeho síť v celkové délce 39 km se 40 stanicemi. Vozidlovou částí CBTC bude vybaveno cca 90 vlaků metra a součástí dodávky je i nový dispečink.

Metro zůstane dál provozované se strojvedoucími (viz foto výše). Je to dáno mj. specifickými podmínkami amsterodamského metra. K nim patří například „hybridní“ linka 51, která ve stanici Zuid přechází ze systému metra na systém povrchové tramvaje. Podpovrchové metro s napájením z třetí kolejnice se zde rázem „promění“ v tramvaj se svrchním napájením a se všemi dalšími atributy tramvaje. Výšce nástupních dveří jsou přizpůsobeny i dvojúrovňové nástupní ostrůvky (viz foto níže). Provozovatel nicméně hodnotí tuto unikátní hybridní technologii jako technicky zajímavou, ale ekonomicky neefektivní.


Předpokládá se, že instalace CBTC pomůže metru zkrátit intervaly mezi vlaky, a navýšit tak celkovou kapacitu tohoto dopravního systému o 25 %. Kromě toho se očekává i celkové zvýšení provozní spolehlivosti metra, kde některé zabezpečovací systémy pocházejí ze 70. let minulého století.

CBTC Alstom Urbalis 400 už znají mnohá světová města, například Lyon, Hongkong, Sydney nebo Panama.

redakce Proelektrotechniky.cz

Foto © Alstom a archiv redakce Proelektrotechniky.cz

Další informace zde a také zde

Přečtěte si také:

Linky automatického metra na celém světě měří v součtu již přes 1000 km

2.5.2018 Automatické metro bez řidiče se stává stále větším fenoménem v rozvoji městských rychlodrah po celém světě. Jak byla v dubnu 2018 informována odborná veřejnost prostřednictvím Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP), zaznamenal tento druh dopravy v březnu 2018 důležitý milník: Délka všech automatizovaných linek metra na světě překročila „magickou“ hodnotu 1000 km. Od roku 2015 tak vzrostla jejich délka prakticky o třetinu. 


CBTC od Ansaldo STS bude instalováno v pařížském metru

20.4.2018 Italský výrobce Ansaldo STS, člen skupiny Hitachi, je známý především jako dodavatel u celených systémů lehkého stavebnicového bezobslužného metra, které mělo svoji premiéru v Kodani a funguje na bázi kolejových obvodů, tedy pevného bloku. Stále více se však na trhu uplatňuje i jeho technologie CBTC, například ve Stockholmském metru. CBTC od Ansaldo STS bude nyní instalováno také na lince 6 pařížského metra. Smlouva mezi výrobcem a pařížským městským dopravce RATP byla k tomu podepsána začátkem dubna 2018. 


Doporučení UITP pro budování plně automatizovaných linek metra: nejen technika, ale také management dopravce

20.2.2018 Plně automatický provoz městských rychlodrah, s nímž se do budoucna uvažuje i pro novou linku pražského metra D, má řadu zákonitostí odlišných od tradiční koncepce této kolejové dopravy. Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP) a její organizační jednotka UITP Observatory of Automated Metros identifikovala technické a organizační aspekty těchto odlišností a publikovala je v únoru 2018. 


Kodaňská S-Bane: PPP pomůže rozvoji automatizované městské dráhy

17.1.2018 Koncept veřejně soukromého partnerství (PPP) je známý především jako prostředek budování a provozování nových investičních projektů, mimo jiné i v kolejové dopravě. Může však být účinným prostředkem k rozvoji stávajících dopravních systémů a k zavádění inovativních technologií v nich. Příkladem je síť městské a příměstské dráhy S-Bane v dánském hlavním městě Kodani. U ní bylo v prosinci 2017 rozhodnuto o zcela zásadní organizační změně, zahrnující právě PPP a mířící k plně bezobslužnému provozu s využitím technologie CBTC. 


Peking uvedl do provozu „plně čínské“ bezobslužné metro s CBTC

5.1.2018 Mezi provozovatele plně bezobslužného metra se od konce roku 2017 zařadilo také čínské hlavní město Peking. Nově zprovozněná linka Yanfang je první bezobslužnou linkou pekingského metra a zároveň prvním projektem, u něhož dodavatelé veškerých technologií pocházejí z Číny. 


Reportáž Smartcityvpraxi.cz: odpoledne s autonomním minibusem v Bad Birnbachu

3.1.2018 O zahájení provozu autonomního elektrického minibusu v Bad Birnbachu provozovaného německými státními drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již čtenáři našich portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017 využila naše redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt podívala blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská, pokud si věc neprohlédne na vlastní oči. 


Metro v Santiagu de Chile: druhé bezobslužné metro s CBTC na jihoamerickém kontinentě v provozu

21.11.2017 Latinská Amerika má od začátku listopadu 2017 v provozu další bezobslužné metro, využívající řídící a zabezpečovací systém CBTC. Po lince 4 metra São Paulo, která byla zprovozněna v roce 2010, se jí stala již dříve avizovaná linka 6 metra v Santiagu de Chile


Soul má první podzemní metro s bezobslužným provozem

4.10.2017 Jihokorejské hlavní město Soul má od září 2017 své první podzemní metro zvané Ui-Sinseol LRT. Toto metro je zároveň plně bezobslužné. Ui-Sinseol LRT má délku tratí 11,4 km a na nich 13 zastávek. Vede ze stanice Ui-dong in Gangbuk-gu do stanice Sinseol-dong. Předpokládá se, že linka převeze denně 110 000 cestujících při špičkovém intervalu mezi vlaky 3 minuty.


Projekt REM v Montrealu bude čtvrtým nejrozsáhlejším systémem bezobslužné rychlodráhy na světě

12.7.2017 Jak potvrzují zprávy UITP, systémy plně automatických městských rychlodrah provozovaných bez strojvedoucích jsou v současné době rozvojovým trendem ve velkokapacitní městské a příměstské dopravě. Nejrozsáhlejší síť bezobslužných rychlodrah na světě má dnes Singapur (82 km), Dubaj (80 km) a Vancouver (68 km). Čtvrtou nejrozsáhlejší sítí se stane zcela nový systém bezobslužné rychlodráhy v kanadském Montrealu se 67 km tratí  


Vancouver SkyTrain: rychlodráha s prvním CBTC na světě slouží 31 let a řadí se k nejdelším bezobslužným systémům

13.1.2017 Historie vlaků s řídicím a zabezpečovacím systémem CBTC se začala psát v listopadu roku 1985 v kanadském Vancouveru. Tehdy byl zahájen provoz automatické městské rychlodráhy SkyTrain, vybavené systémem CBTC SelTrac, prvním svého druhu na světě. Nejnovějším počinem této rychlodráhy se stalo slavnostní otevření 11 km dlouhého nového úseku linky Millenium Line se 6 stanicemi zvaného Evergreen Extension  v prosinci 2016. 


Naše tipy




















Copyright © 2012 – 2018 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services