Přečtěte si:  Zpráva z konference „Smart city v praxi ELO SYS 2019“: Slovensko rozvíjí koncept smart city, zájem municipalit i průmyslu




Pozvánky na akce


Stalo se













Bruselské metro dostane CBTC od Ansaldo STS

23.8.2016 Již delší dobu avizovaná celková automatizace linek v bruselském metru, provozovaném městským dopravcem STIB, dostala na začátku srpna 2016 konkrétní podobu: STIB podepsal rámcovou smlouvu s francouzskou pobočkou italského výrobce Ansaldo STS, člena skupiny Hitachi, na konstrukci, dodávku, instalaci, zprovoznění a údržbu řídicího a zabezpečovacího systému CBTC včetně souvisejícího vlakového dispečinku na linky metra 1,2, 5 a 6.

Bruselské metro tvoří uvedené čtyři linky (M1, M2, M5 a M6), částečně spolu sdílející síť tratí o celkové délce 39,9 km s 59 stanicemi. Většina těchto linek je vedena pod zemí. K bruselskému metru se řadí také tři linky tramvajového typu, nazývané premetro (linky T3, T4 a T7) s podzemními úseky.

První dodavatelská smlouva na CBTC o celkovém rozpočtu 88 mil. € (tj. cca 2,4 mld. Kč) zahrnuje dodávku CBTC na linky 1 a 5 se společně sdíleným centrálním úsekem včetně integrace CBTC a vlakového dispečinku s informačními systémy pro cestující.

Hlavním smyslem zavedení CBTC v bruselském metru je zlepšení jeho provozních parametrů. Místo současných manuálně řízených vlaků, jichž je ve špičkových časech nasazeno na linkách 31 a jezdí zde v intervalu 3 minuty, po zavedení CBTC by se měl počet vlaků ve špičce zvýšit na 43, tedy o cca 40 %, a zkrátit špičkový interval na 2 minuty.

O možném bezobslužném provozu na tomto metru se prozatím žádné zdroje nezmiňují.

CBTC od Ansaldo STS používá nebo bude používat například metro ve Stockholmu, ve skotském Glasgow nebo v peruánské Limě i jinde.

Ve světě je tato firma populární také díky sériově dodávaným systémům lehkého bezobslužného metra – například v Kodani, v Miláně nebo v Brescii – založeným na pevných kolejových obvodech, nikoli jako CBTC na principu pohyblivého bloku.

CBTC lze tedy používat pro provoz bez strojvedoucích i se strojvedoucími (zde ovšem strojvedoucí nemá na jízdu vlaku fakticky vliv a plní spíše funkci dozoru). Naopak, provoz bez strojvedoucích lze realizovat pomocí CBTC s pohyblivým blokem i pomocí zabezpečovacího zařízení založeného na pevných kolejových obvodech, kde je však jeho kapacita omezena počtem a délkou pevných bloků.

redakce Proelektrotechniky.cz

Foto © Railway Gazette International

Další informace zde

Přečtěte si také:

Technologie LTE byla testována na lince bezobslužného metra v Paříži

15.8.2016 LTE (zkratka z anglického Long Term Evolution) představuje technologii určenou pro vysokorychlostní internet v mobilních sítích. LTE 4. generace neboli 4G LTE je charakterizován přenosovou rychlost nad 1 Gb/s u statického zařízení a 100 Mb/s u velmi rychle se pohybujícího mobilního zařízení. V současné době je vidět snaha využít tuto technologii pro různé druhy komunikace v městských dopravních systémech. 


CBTC v Taipei: Taiwan bude mít nové automatické metro

28.6.2016 Jedním ze světových měst, jehož městská rychlodráha používá plně automatický řídicí a zebezpečovací systém CBTC, je hlavní město Taiwanu Taipei. Dosavadní síť metra (viz foto), využívající například dopravní systém Bombardier Innovia, bude doplněna o novou linku Sanying Line. V červnu 2016 k tomu byla podepsána smlouva na dodávku na klíč v New Taipei City mezi městskou samosprávou a dodavatelským konsorciem ARH. 


CBTC v Malajsku: Kuala Lumpur bude mít bezobslužnou rychlodráhu

7.6.2016 Ke světovým městům, jejichž dopravní systémy využívají řídicí a zabezpečovací technologii CBTC, se zařadí i Kuala Lumpur, hlavní město Malajsie a jeho aglomerace čítající přes 7 mil. obyvatel. Koncem května 2016 podepsalo dodavatelské konsorcium vedené společností Bombardier smlouvu na dodávku CBTC na lince 2 nově budovaného městského dopravního systému Klang Valley Mass Rapid Transit (KVMRT). 


CBTC v Dillí: budoucí „solární“ bezobslužné metro představilo zkušební vlak

26.6.2016 Také hlavní město Indie Dillí předpokládá při rozšiřování své sítě metra jít cestou bezobslužného provozu se zabezpečovacím a řídicím systémem typu CBTC. Důležitým milníkem v této strategii bylo oficiální představení testovacího vlaku pro linku 7 metra v Dillí v polovině května 2016. 


Systémy APM: Šanghaj má první bezobslužné metro

17.5.2016 Lehké bezobslužné vlaky typu APM (automated people mover, doslova „automatický přemísťovač lidí“), zpravidla využívající řídicí a zabezpečovací systém CBTC, jsou provozovány zejména na letištích a jejich konstrukce je přizpůsobována specifickým požadavkům letištního provozu. Není to však jejich jediné použití – podobné provozní podmínky mohou mít i některé městské rychlodráhy. Příkladem jsou vlaky systému Bombardier Innovia 300 APM, nedávno uvedené do provozu na letišti v Mnichově, které budou nasazeny také na první bezobslužné lince městské rychlodráhy v čínské Šanghaji. Jak byla na začátku května 2016 informována odborná veřejnost, jejich provozovatelem bude společný podnik Shenkai. 


OpenSP: Otevřená data ušetří peníze provozovatelům MHD v chytrých městech

5.5.2016 Dopravní prostředky v městské dopravě jsou stále více vybavovány rozmanitými informačními systémy. Často se tak děje odděleně, a jejich souhrnná cena je přitom značná. Podle odhadů mladé norské společnosti FourC, specializované na inovace a informační technologie, to může být až 10 % celkové ceny městského autobusu. Řešením, jak informační systémy v dopravních prostředcích zjednodušit a zároveň zefektivnit, může být platforma otevřených dat, jejíž využívání je typické pro koncept smart city


CBTC na letišti: Terminál 2 mnichovského letiště obsluhují automatické vlaky

27.4.2016 Kromě vlaků městských a příměstských rychlodrah se strojvedoucím nebo bez strojvedoucího je automatický řídicí a zabezpečovací systém typu CBTC hojně používán u bezobslužných vlaků propojujících letištní terminály. Pro tento druh dopravy se vžila anglická zkratka APM (automated people mover, doslova „automatický přemísťovač lidí“). Mezi systémy APM přibyl od dubna 2016 další, tentokrát na letišti v německém Mnichově. 


CBTC na nejužším metru světa: Glasgow Subway bude bezobslužná

31.3.2016 Metro v průmyslovém centru Skotska, městě Glasgow, nazývané Glasgow Subway, je v mnoha ohledech raritou. Se svojí historií sahající do roku 1896 je třetím nejstarším metrem na světě. Tvoří jej jediná okružní linka dlouhá 10,4 km s 15 stanicemi. Jak byla na začátku března 2016 informována odborná veřejnost, toto metro bude během následujících let rekonstruováno na bezobslužný provoz s řídicím a zabezpečovacím systémem typu CBTC. 


Bezobslužná linka L9 v barcelonském metru prodloužena na letiště

17.3.2016 Linka 9 barcelonského metra je zajímavá ve více ohledech: Je plně bezobslužná, s využitím technologie CBTC. Ačkoliv je vedena z větší části pod zemí, používá svrchní odběr trakční energie. Kvůli složitým geologickým podmínkám je také jednou z nejhlubších – její stanice jsou uloženy v hloubce až 75 metrů pod povrchem. V únoru 2016 se tato linka rozšířila o další, téměř dvacetikilometrový úsek na barcelonské letiště. 


Shinbundang Line: „Soukromé“ bezobslužné metro s CBTC v Soulu má prodloužení

10.3.2016 Bezobslužná rychlodráha Shinbundang Line v jihokorejském hlavním městě Soulu je součástí systému městského metra obsluhující rychle rostoucí rezidenční oblast Bundang. Tato dráha je v mnoha ohledech zajímavá po stránce technické i obchodní. Na konci ledna 2016 byla Shinbundang Line (známá rovněž jako DX Line) prodloužena o další 13km úsek 


Pařížská městská rychlodráha RER dostane CBTC nové konstrukce

24.2.2016 V únoru 2016, nedlouho po podpisu smlouvy na konverzi linky 4 pařížského metra na bezobslužný provoz systémem CBTC se v Paříži začala připravovat další důležitá rekonstrukce městské rychlodráhy s využitím zabezpečovacího zařízení CBTC od společnosti Siemens. Tentokrát jde o linku E pařížské městské a příměstské dráhy RER, která bude systémem CBTC vybavena v centrální části města. 


Reverzibilní měnírna a CBTC: integrované technologie pro linku 2 panamského metra

14.10.2015 Po úspěšném zprovoznění první linky metra ve středoamerickém Panama City, vybaveného zabezpečovacím zařízením typu CBTC a vlaky Metropolis od společnosti Alstom, byl v září 2015 učiněn důležitý krok k vybudování druhé linky tohoto metra: Projektová společnost Consórcio Línea 2 uzavřela smlouvu na dodávku integrovaného systému technologického vybavení liny 2 s konsorciem firem vedeným společností Alstom a dále zahrnujícím firmy CIM, Sofratesa, Thales a TSO. 


Alstom SRS: nový systém průběžného dobíjení elektrobusů a tramvají se zásobníky energie

17.6.2015 Na dopravním veletrhu UITP Mobility & City Transport na začátku června 2015 poprvé představil francouzský výrobce Alstom svůj systém průběžného dobíjení pro elektrobusy a tramvaje se zásobníky energie, označovaný jako SRS. Systém SRS vychází konstrukčně ze systému Alstom APS (Alimentation Par le Sol – povrchové trakční napájení) pro spodní odběr trakční energie u tramvají, který již více než deset let spolehlivě slouží v Bordeaux i v dalších městech. 


Doha Metro: CBTC pro 241km bezobslužné metro v Kataru

5.3.2015 Jedním ze světových největších projektů metra „na klíč“ se stane 241km síť metra v katarském hlavním městě Doha (česky též Dauhá), první systém metra v tomto arabském emirátu. Ve druhé polovině února 2015 získalo zakázku na dodávku veškerého vybavení metra od společnosti Qatar Railways konsorcium společností Mitsubishi Heavy Industries, Mitsubishi Corporation, Hitachi, Kinki Sharyo a Thales. 


Naše tipy

















Copyright © 2012 – 2019 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services