Přečtěte si:  Zpráva z konference Smart city v praxi V včetně prezentací a videozáznamu




Pozvánky na akce


Stalo se














Tramvaje bez troleje se statickým dobíjením na zastávkách budou provozovány v Nice

29.10.2015 Systém pozemního kontaktního statického dobíjení tramvají a elektrobusů Alstom SRS, který byl poprvé představen odborné veřejnosti na dopravním veletrhu UITP Mobility & City Transport na začátku června 2015, bude uplatněn v reálném provozu na tramvajové dráze ve francouzském Nice na Azurovém pobřeží. V říjnu 2015 byla podepsána smlouva mezi regionálním organizátorem dopravy Metropolis Nice Côte d’Azur a společností Alstom na dodávku 19 tramvajových vozidel vybavených zásobníky energie a nabíjecího systému SRS pro linku 2 tramvaje v Nice.

Nabíjecí systém SRS vychází konstrukčně ze systému Alstom APS pro pozemní trakční napájení tramvajových vozidel.

Na rozdíl od tohoto systému slouží technologie SRS pro statické kontaktní dobíjení zásobníků energie na vozidle (baterií nebo superkapacitorů) velkými výkony během krátkého pobytu na zastávkách. Podle informací zahraničních odborných médií je tento systém schopen kontaktním způsobem přenášet více než 1,1MW výkon, resp. proud až 1500 A při napětí 750 V DC, během 20 vteřin pobytu vozidla na zastávce při nástupu a výstupu cestujících.

ZVĚTŠIT OBRÁZEK

ZVĚTŠIT OBRÁZEK

Systém tvoří nabíjecí kolejnice na zastávce a výsuvná nabíjecí konzole na spodku vozidla (viz obrázky). Navedení vozidla na nabíjecí kolejnici a celý proces nabíjení jsou řízeny automaticky pomocí obousměrné radiové komunikace mezi řídicí jednotkou umístěnou na zastávce, nabíjecí kolejnicí a vozidlem i mezi vozidlem a nabíjecí kolejnicí v procesu nabíjení. Vozidlo je tímto způsobem navedeno na nabíjecí kolejnici a řidič je informován o procesu nabíjení a jeho ukončení.

ZVĚTŠIT OBRÁZEK

Celá investice o rozpočtu 91 mil. € zahrnuje dodávku 19 tramvajových souprav typu Alstom Citadis X05 o délce 44 m a kapacitě 300 cestujících, vybavených superkapacitorovými zásobníky energie Ecopack. Součástí smlouvy je opce na další 3 až 18 tramvají. Další součástí smlouvy je dodávka systému SRS a údržba po dobu 12 let. Dodávky by měly započít uprostřed roku 2017 a zprovoznění celé linky 2 se předpokládá v roce 2018.

Linka 2 tramvaje v Nice bude celkem 11,3 km dlouhá se 20 zastávkami. V centru města povede 3,2km úsek se čtyřmi zastávkami pod zemí. Celý projekt linky 2 tramvaje v Nice má rozpočet 770,7 mil. €, z čehož 52,8 mil. € tvoří příspěvek francouzské vlády.

Region Azurového pobřeží tak opět ukazuje velmi progresivní přístup k řešení inteligentní mobility a energetiky, jak je zřejmé i z tamního projektu solární smart grid s názvem Nice Grid, realizovaného rovněž ve spolupráci s firmou Alstom.

redakce Proelektrotechniky.cz

Obrázek stanice © Railway Gazette International

Obrázky systému © Alstom

Další informace zde a také zde

Přečtěte si také:

Dobíjecí stanice ABB pro plug-in hybridní autobusy Volvo v Lucemburku

26.10.2015 Společnost Volvo jako dodavatel plug-in hybridních a odnedávna též plně elektrických autobusů sleduje koncepci průběžného dobíjení pomocí pantografové konzole, ukotvené ve stojanu (podrobnosti viz studie „E-mobilita v MHD“). Volvo zde vystupuje jako konečný dodavatel celého systému vozidlo-infrastruktura, přičemž pro dodávky nabíjecích zařízení využívá renomované světové výrobce Siemens a ABB. 


Ballard a CSR Sifang: škodovácké tramvaje v Číně budou poháněny palivovými články

9.10.2015 Jak jsme uvedli letos v dubnu v článku Čínský výrobce CSR Sifang představil palivočlánkovou tramvaj, sleduje tento čínský výrobce pro pohon nízkopodlažních tramvají, využívajících licenci české Škody Transportation, různé zdroje energie, mj. palivové články. Na konci září 2015 dostal tento směr vývoje velmi konkrétní podobu podepsáním dohody o společném vývoji a dodání speciální palivočlánkové energetické jednotky s kanadským výrobcem vodíkových technologií Ballard. 


Čtyři indukčně dobíjené elektrobusy v pravidelném provozu v Berlíně

3.9.2015 Od dubna 2015 se prvním hlavním městem na světě, provozujícím indukčně dobíjené elektrobusy, stal Berlín. V této době bylo započato s instalací první stanice pro indukční dobíjení v tomto městě. Na konci srpna 2015 byl slavnostně zahájen provoz „elektrobusové linky“ č. 204 městského dopravce  Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) obsluhované čtyřmi elektrobusy Solaris Urbino 12 electric s indukčním nabíjením Bombardier PRIMOVE. 


Projekt 3iBS: ve výhledu více než 40 % městských autobusů elektricky

30.7.2015 V rámci evropského projektu 3iBS probíhal v letech 2013-2014 průzkum mezi vybranými městy z 24 zemí Evropy, provozujícími městské autobusy a trolejbusy v celkovém počtu cca 70 tisíc vozidel. Průzkum se zaměřil na stav a plány ohledně kapacity a druhu pohonu používaných městských autobusů a strategií měst v autobusové MHD. Výsledky průzkumu byly zveřejněny v červnu 2015. 


Vychází třetí newsletter SDP ČR „Elektromobilita v MHD“

28.7.2015 Dnes byl na našem portále zveřejněn již třetí newsletter „Elektromobilita v MHD“, připravovaný redakcí našeho portálu v rámci činnosti Pracovní komise pro elektromobilitu Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR). Tentokrát je věnován především závěrům pracovní skupiny, či interního projektu, SDP ČR jménem E-STANDARD. 


Pozvánka na odbornou konferenci

Elektrické autobusy pro město IV

15.7.2015 Konference „Elektrické autobusy pro město“, pořádaná konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR, se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Její další běh se koná 26. listopadu 2015 na Výstavišti Praha-Holešovice jako doprovodný program veletrhu CZECHBUS 2015 


Rio de Janeiro připravuje tramvaje se spodním odběrem a superkapacitory

15.7.2015 Technologie spodního odběru pro pouliční tramvaje APS, vyvinutá společností Alstom, dále expanduje na jihoamerický kontinent. V červenci 2015 byla dodána první ze série 28 tramvají vybavených touto technologií pro provoz v brazilském Riu de Janeiru. 


Palivočlánkové vlaky: dohoda Alstom a Hydrogenics posouvá kupředu realizaci

1.7.2015 Další krok směrem k výrobě a provozu palivočlánkových osobních vlaků, o nichž jsme na našem portále psali v říjnu 2014, představuje exkluzivní dohoda o spolupráci mezi francouzským výrobcem železniční techniky Alstom Transport a kanadským výrobcem palivových článků Hydrogenics Corporation z konce května 2015. 


Inverness: další elektrobusy Optare ve Skotsku

24.6.2015 Nejen na Orknejských ostrovech, ale i v dalším skotském regionu začaly od června 2015 sloužit elektrobusy od britského výrobce Optare. Dopravce Stagecoach zahájil ve skotském městě Inverness (poblíž jezera Loch Ness) provoz pěti elektrobusů Optare Solo EV (viz foto). 


Elektrobus Solaris v Drážďanech: čtyřpólové dobíjení z tramvajové trakční sítě

22.6.2015 Po úspěšném provozu experimentálního elektrobusu v Drážďanech byl v polovině června 2015 pro pravidelný provoz dodán první z elektrobusů Solaris Urbino 12 electric. Drážďanský městský dopravce DVB jej nasadí na lince MHD č. 79 spojující městské čtvrti Mickten a Übigau. Jako první v Německu je zde používáno čtyřpólové průběžné dobíjení připojené ke stejnosměrné trakční síti MHD. 


Alstom SRS: nový systém průběžného dobíjení elektrobusů a tramvají se zásobníky energie

17.6.2015 Na dopravním veletrhu UITP Mobility & City Transport na začátku června 2015 poprvé představil francouzský výrobce Alstom svůj systém průběžného dobíjení pro elektrobusy a tramvaje se zásobníky energie, označovaný jako SRS. Systém SRS vychází konstrukčně ze systému Alstom APS (Alimentation Par le Sol – povrchové trakční napájení) pro spodní odběr trakční energie u tramvají, který již více než deset let spolehlivě slouží v Bordeaux i v dalších městech. 


Indukčně dobíjený elektrobus v Mannheimu: další krok k linkovému provozu

16.6.2015 Jak jsme již avizovali na našem portále v únoru 2013, připravuje německý regionální dopravce Rhein-Neckar-Verkehr GmbH (RNV) pravidelný provoz dvou 12m indukčně dobíjených elektrobusů v Mannheimu. Jako dobíjecí technologie bylo použito zařízení PRIMOVE společnosti Bombardier. K jeho zahájení, plánovanému na léto 2015, byl učiněn významný krok v polovině května 2015, kdy byl městskému dopravci předán druhý z elektrobusů od švýcarského výrobce Hess. 


Naše tipy


















Copyright © 2012 – 2020 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services