Tramvaj s bateriovým zásobníkem Bombardier PRIMOVE
ujela přes 40 km bez troleje
24.11.2015
Jízda tramvaje bez přímého napájení z trakčního
vedení, pouze ze zásobníků energie, se dnes stále více stává požadavkem
některých měst, ať již z důvodů estetických nebo kvůli složitým
dopravním stavbám, které by tramvajové vedení dále komplikovalo.
Výrobci, včetně naší Škodovky nebo Inekonu a
Ekovy se proto
snaží těmto požadavkům vyhovět. Úseky pojížděné tramvají bez troleje
jsou zpravidla dlouhé stovky metrů či jednotlivé kilometry. Dosavadní
světový rekord zaznamenala začátkem listopadu 2015 tramvaj vybavená
bateriovým zásobníkem Bombardier PRIMOVE (viz foto vpravo), která ve zkušebním
provozu na tramvajové síti dopravce Rhein-Neckar-Verkehr GmbH (RNV) v
německém Mannheimu ujela bez troleje 41,6 km.
RNV provozuje již od roku 2009 třicet tramvají
vybavených superkapacitorovými zásobníky energie. Jejich kapacita je
postačující pro krátké úseky bez troleje. S rozvojem bateriových
technologií však mohou potřebné provozní vlastnosti mít i baterie,
které navíc oproti superkapacitorům nabízejí větší kapacitu, a tím i
delší dojezd.
Zkušební tramvaj v Mannheimu je svojí koncepcí a trakční
výzbrojí podobná tramvajím, které již od roku 2014 úspěšně slouží na
tramvajové lince Hexi v čínském Nanjingu. Na této 8 km
dlouhé lince s 13 stanicemi ujede tramvaj cca 90 % vzdálenosti bez
troleje, jen z energie z trakčních baterií. 
Základem její konstrukce je standardní nízkopodlažní
32metrový typ Bombardier Flexity 2. Pohon tvoří čtyři 120kW trakční
elektromotory s napájecím napětím 750 V DC, pomocné pohony a řídicí
jednotka BOMBARDIER MITAC 500. Jako zásobník energie pro provoz bez
troleje slouží odlehčené Li-ion trakční baterie typu PRIMOVE battery
50, umístěné na tramvaji ve dvou sadách o kapacitě 49 kWh a pracující s
napětím 532 V DC.
Trakční baterie se dobíjejí pantografem dynamicky při
rozjezdu a staticky během pobytu ve stanicích, cca 10 minut na konečné
stanici a cca 45 vteřin v mezilehlých zastávkách.
Celý tento systém je od začátku konstruován pro pohon
akumulátorových vozidel hromadné dopravy, tj. tak, aby maximalizoval
poměr mezi výkonem a hmotností pohonné jednotky a citlivě hospodařil s
energií. Konstrukce trakčních baterií využívá pro maximalizaci výkonu
sloučeniny niklu, manganu a kobaltu. Řídicí jednotka se stará o
optimální teplotní režim baterie a o plnou rekuperaci brzdné energie do
baterií. Výrobce udává životnost těchto trakčních baterií po dobu 10
let, čili prakticky dvojnásobek dnes obvykle udávané životnosti
trakčních baterií u těžkých elektrických vozidel.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Bombardier
Další informace zde a také zde
Přečtěte si také:
29.10.2015
Systém pozemního kontaktního statického dobíjení
tramvají a elektrobusů Alstom SRS,
který byl poprvé představen odborné veřejnosti na dopravním veletrhu
UITP Mobility & City Transport na začátku června 2015, bude
uplatněn v reálném provozu na tramvajové dráze ve francouzském Nice na
Azurovém pobřeží. V říjnu 2015 byla podepsána smlouva mezi regionálním
organizátorem dopravy Metropolis Nice Côte d’Azur a společností Alstom 
26.10.2015 Společnost
Volvo jako dodavatel plug-in hybridních
a
odnedávna též plně elektrických autobusů sleduje koncepci průběžného
dobíjení pomocí pantografové konzole, ukotvené ve stojanu (podrobnosti
viz studie „E-mobilita v
MHD“). Volvo zde
vystupuje jako konečný dodavatel celého systému vozidlo-infrastruktura,
přičemž pro dodávky nabíjecích zařízení využívá renomované světové
výrobce Siemens a ABB. 
9.10.2015
Jak jsme uvedli letos v dubnu v článku Čínský
výrobce CSR Sifang představil palivočlánkovou tramvaj,
sleduje
tento čínský výrobce pro pohon nízkopodlažních tramvají, využívajících
licenci české Škody Transportation, různé zdroje energie, mj. palivové
články. Na konci září 2015 dostal tento směr vývoje velmi konkrétní
podobu podepsáním dohody o společném vývoji a dodání speciální
palivočlánkové energetické jednotky s kanadským výrobcem vodíkových
technologií Ballard. 
3.9.2015
Od dubna 2015 se prvním hlavním městem na světě,
provozujícím indukčně dobíjené
elektrobusy, stal Berlín.
V této době
bylo započato s instalací první stanice pro indukční dobíjení v tomto
městě. Na konci srpna 2015 byl slavnostně zahájen provoz „elektrobusové
linky“ č. 204 městského dopravce Berliner Verkehrsbetriebe
(BVG) obsluhované čtyřmi
elektrobusy
Solaris Urbino 12 electric s indukčním nabíjením Bombardier
PRIMOVE. 
30.7.2015 V
rámci evropského projektu 3iBS probíhal v letech
2013-2014 průzkum mezi vybranými městy z 24 zemí Evropy, provozujícími
městské autobusy a trolejbusy v celkovém počtu cca 70 tisíc vozidel.
Průzkum se zaměřil na stav a plány ohledně kapacity a druhu pohonu
používaných městských autobusů a strategií měst v autobusové MHD.
Výsledky průzkumu byly zveřejněny v červnu 2015. 
28.7.2015
Dnes byl na našem portále zveřejněn již třetí
newsletter „Elektromobilita v MHD“,
připravovaný redakcí našeho portálu v rámci činnosti Pracovní komise
pro
elektromobilitu Sdružení dopravních podniků ČR
(SDP ČR). Tentokrát je věnován především závěrům pracovní skupiny, či
interního projektu, SDP ČR jménem E-STANDARD. 
15.7.2015
Konference
„Elektrické autobusy pro město“, pořádaná konzultační firmou Ing. Jakub
Slavík, MBA – Consulting Services pod záštitou Sdružení dopravních
podniků ČR, se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala
jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo
vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické
osobní dopravy. Její další běh se koná 26. listopadu 2015 na Výstavišti
Praha-Holešovice jako doprovodný program veletrhu CZECHBUS
2015 
15.7.2015 Technologie spodního odběru pro pouliční tramvaje APS,
vyvinutá
společností Alstom, dále expanduje na jihoamerický kontinent. V
červenci 2015 byla dodána první ze série 28 tramvají vybavených touto
technologií pro provoz v brazilském Riu de Janeiru. 
1.7.2015 Další
krok směrem k výrobě a provozu palivočlánkových osobních vlaků,
o nichž jsme
na našem portále psali v říjnu 2014, představuje exkluzivní dohoda o
spolupráci mezi francouzským výrobcem železniční techniky Alstom
Transport a kanadským výrobcem palivových článků Hydrogenics
Corporation z konce května 2015. 
24.6.2015
Nejen na Orknejských ostrovech,
ale i v
dalším skotském regionu začaly od června 2015 sloužit elektrobusy od
britského výrobce Optare. Dopravce Stagecoach zahájil ve skotském městě
Inverness (poblíž jezera Loch Ness) provoz pěti elektrobusů Optare Solo
EV (viz foto). 
22.6.2015 Po úspěšném
provozu experimentálního elektrobusu v
Drážďanech byl
v polovině června 2015 pro pravidelný provoz dodán první z elektrobusů
Solaris Urbino 12 electric.
Drážďanský
městský dopravce DVB jej nasadí na lince MHD č. 79 spojující městské
čtvrti Mickten a Übigau. Jako první v Německu je zde používáno
čtyřpólové průběžné dobíjení připojené ke stejnosměrné trakční síti
MHD. 
17.6.2015
Na dopravním veletrhu UITP Mobility & City
Transport na začátku června 2015 poprvé představil francouzský výrobce
Alstom svůj systém průběžného dobíjení pro elektrobusy a tramvaje se
zásobníky energie, označovaný jako SRS. Systém SRS vychází konstrukčně
ze systému Alstom APS
(Alimentation Par le Sol – povrchové trakční napájení) pro spodní odběr
trakční energie u tramvají, který již více než deset let spolehlivě
slouží v Bordeaux i v dalších městech. 

|