Přečtěte si: Zpráva z konference „Elektrické autobusy pre mesto“: slovenská premiéra v Nitře představila aktuální problematiku elektrických autobusů v kontextu smart city




Pozvánky na akce


Stalo se












Projekt JIVE: 40 palivočlánkových autobusů Van Hool pro Kolín n. R. a Wuppertal

8.3.2018 Evropský projekt palivočlánkových autobusů JIVE přechází od slov k činům. Svědčí o tom smlouva na dodávku 40 palivočlánkových autobusů od belgického výrobce Van Hool pro dvě německá města, 30 autobusů pro Kolín nad Rýnem a 10 autobusů pro Wuppertal, na základě dodavatelské smlouvy uzavřené na konci února 2018.

Do uvedených měst dodá Van Hool 12m třínápravové palivočlánkové autobusy typu A330 (viz foto) o přepravní kapacitě 29 sedících a 46 (Kolín), resp. 49 (Wuppertal) stojících cestujících včetně prostoru pro dva invalidní vozíky a kočárek. K jejich pohonu slouží 210kW elektromotor Siemens s permanentními magnety. Základním zdrojem energie je nejmodernější 85kW palivočlánková jednotka FCvelocity-HD85 od kanadského dodavatele Ballard Power Systems, doplněná o lithium-iontové trakční baterie.

Díky této hybridní kombinaci dosahuje tento autobus využívající sériové technologie spotřebu kolem 8 kg vodíku na 100 km. To je spotřeba téměř stejná, jako u „superúsporného“ (a bohužel neopakovatelného) českého projektu trojitě hybridního autobusu TriHyBus, využívajícího palivový článek s téměř polovičním výkonem 48 kW a jako zásobník energie vedle baterií také superkapacitory.

Vodík je uložen v nádržích o celkové kapacitě 38,2 kg a s jedním naplněním vystačí na denní proběh vozidla 350 km.

Provozovateli palivočlánkových autobusů v Kolíně n. R a Wuppertalu, jejichž dodávka začne na jaře 2019, budou místní dopravci RVK Köln a WSW Wuppertal. Podobně jako další evropská města vede Kolín a Wuppertal k nasazení těchto autobusů snaha o bezemisní městskou dopravu. Čistě bateriové technologie však jejich představitelé vnímají jako příliš omezující z hlediska dojezdu na jedno nabití baterií, zatímco palivočlánkové pohony kombinují bezemisní provoz bateriových elektrobusů s naprostou provozní nezávislostí autobusů na spalovací motory.

Cílem projektu JIVE, v jehož rámci je tato dodávka realizována, je přispět ke komercializaci palivočlánkových autobusů v Evropě prostřednictvím zkušeností z větších parků těchto vozidel, čítajících každý cca 10 – 30 autobusů. Za tímto účelem by v rámci projektu JIVE mělo být uvedeno do provozu celkem 139 palivočlánkových autobusů v 9 místech Evropy, zahrnujících Velkou Británii, Itálii, Dánsko, Lotyšsko a Německo. Projekt JIVE potrvá do konce roku 2022. Jeho celkový rozpočet činí 113,6 mil €, tj. cca 2,9 mld. Kč, z čehož 32 mil. € (cca 816 mil. Kč) představují dotace z evropských zdrojů. (Poznámka: Společný podnik pro palivové články a vodík – FCH JU, jehož prostřednictvím jsou tyto projekty spolufinancovány, je partnerstvím Evropské komise, průmyslových a výzkumných organizací pro rozvoj vodíkových a palivočlánkových technologií.)

Pro Kolín nad Rýnem nejsou palivočlánkové autobusy novinkou. Svoji první zkušenost s nimi získalo toto město v rámci evropského projektu CHIC. Dodávka zmíněných 30 palivočlánkových autobusů je jedním ze záměrů města, směřujícího na základě tohoto projektu k palivočlánkové elektromobilitě. Ke stávající vodíkové plnicí stanici z tohoto projektu, která bude rozšířena a modernizována, přibydou do konce roku 2018 pro potřebu třiceti nových palivočlánkových autobusů další dvě.

Pro wuppertalského dopravce je tato dodávka součástí veřejné soutěže na celkem 63 palivočlánkových autobusů, vyhlášené v květnu 2017. Také toto město rozvíjí palivočlánkovou elekromobilitu. Důkazem je vodíková plnicí stanice pro palivočlánkové automobily, provozovaná od léta 2016 v tamní čerpací stanici Shell jako první v rámci německého projektu H2 Mobility.

Van Hool patří k významným světovým výrobcům palivočlánkových autobusů. Dosud jich dodal celkem 53, z toho 21 pro USA a 32 pro města v Evropě, jako například skotský Aberdeen.

redakce Proelektrotechniky.cz

Foto © Van Hool

Další informace zde a také zde a také zde

Přečtěte si také:

6,5 tisíce palivočlánkových automobilů prodáno ve světě od roku 2013

2.3.2018 Komercializace palivočlánkových automobilů se datuje od roku 2013. Jak začátkem února 2018 uvedla zpráva „Global Market for Hydrogen Fuel Cell Vehicles, 2018“ od americké výzkumné a konzultační společnosti Information Trends, od tohoto roku bylo do konce roku 2017 ve světě prodáno celkem 6 475 palivočlánkových automobilů a jejich trh stále roste. 


Projekty JIVE a JIVE 2: tři stovky palivočlánkových autobusů pro Evropu

13.2.2018 Od ledna 2017, tedy již rok, je v gesci Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP) a s finančním přispěním Společného podniku pro palivové články a vodík (FCH JU) v plném proudu evropský projekt palivočlánkových autobusů JIVE. Od února 2018 se rozběhl jeho následovník, projekt JIVE 2. V rámci realizace obou projektů tak do ulic evropských měst vyjede téměř 300 palivočlánkových autobusů. 


Veřejná vodíková plnicí stanice na letišti Orly usnadní provoz pařížských palivočlánkových taxi

12.1.2018 Projekt palivočlánkových vozů taxi v Paříži získal v prosinci 2017 důležitou podporu v oblasti plnicí infrastruktury. K plnicí stanici v ulici Cours Albert 1er, na veřejném parkovišti Pont de l’Alma, která tyto vozy zásobuje vodíkem, přibyla další veřejná plnicí stanice na letišti Paříž Orly. Jde o vůbec první vodíkovou plnicí stanici na francouzském letišti.


Jak se daří palivočlánkovým autobusům v USA: zajímavosti ze souhrnné zprávy NREL z listopadu 2017

2.1.2018 V listopadu 2017 publikovala americká agentura National Renewable Energy Laboratory (NREL) souhrnnou zprávu o stavu a provozu palivočlánkových autobusů v USA za období od srpna 2015 do července 2016. Pokračuje tak v sérii hodnoticích ročních zpráv a navazuje na obdobnou zprávu z ledna 2017. Tento článek dále obsahuje některé zajímavé údaje z uvedené zprávy. 


Drahý pokus, nebo vozidlo budoucnosti?

18.12.2017 Odborný časopis Fleet, specializovaný magazín pro správu a řízení vozových parků, zveřejnil ve svém čísle 6/2017 pod názvem „Drahý pokus, nebo vozidlo budoucnosti?“ článek Jakuba Slavíka, zabývající se palivočlánovými pohony vozidel a hodnotící jejich příležitosti a omezení. Článek tak věcně, bez předsudků a bez přikrašlování, představuje tento perspektivní směr v elektromobilitě profesní komunitě správců firemních vozových parků. Plné znění článku je k dispozici zde.  


Americký řetězec Walmart ve spolupráci s výrobcem Plug Power rozšiřuje park palivočlánkových manipulačních vozíků

23.8.2017 Americký obchodní řetězec Walmart je jedním z největších uživatelů palivočlánkových manipulačních vozíků v USA i ve světě. Svědčí o tom i partnerství se společností Plug Power Inc, specializovanou na palivočlánkovou manipulační techniku a její infrastrukturu z července 2017. V rámci tohoto partnerství vybaví během příštích tří let Plug Power svými vodíkovými plnicími stanicemi a mobilní technikou třicet nových areálů tohoto řetězce v Severní Americe. 


Palivočlánkové nákladní automobily sníží emise při zásobování logistických center

30.5.2017 Elektrifikace těžké silniční nákladní dopravy je, vedle elektrifikace městské logistiky, dalším z témat k rozvoji nízkoemisní či bezemisní dopravy. Aktuální je zvláště v blízkosti měst a městských aglomerací, jejichž předměstí jsou tradičně obležena množstvím skladových areálů a logistických center. Zatímco evropský průmysl, například společnost Siemens, zkouší napájení elektromotorů vozidla dvojitým sběračem z trakčního vedení, v USA se připravuje vývoj a zkušební provoz elektrického palivočlánkového nákladního vozidla. 


Pět palivočlánkových autobusů a vodíková plnicí stanice jako integrovaný projekt pro SunLine Transit Agency

11.5.2017 Kalifornský dopravce SunLine Transit Agency je jedním z průkopníků palivočlánkových autobusů v USA – viz příklady v naší studii „E-mobilita v MHD“. Jak bylo oznámeno v dubnu 2017, jeho současný park čtyř palivočlánkových autobusů typu American Fuel Cell Bus se nyní rozšíří o pět dalších autobusů typu XHE40 Xcelsior® od kanadského výrobce New Flyer. 


Palivočlánkové vlaky v Německu blíže pravidelnému provozu, testovány budou ve Velimi

23.3.2017 Již od roku 2018 by měly být nasazeny do pravidelného provozu s cestujícími na německé trati Bremerhaven – Cuxhaven/Buxtehude, provozované regionálním dopravcem Verkehrsbetriebe Elbe-Weser, palivočlánkové elektrické jednotky Alstom Coradia iLint. Půjde o vůbec první využití palivových článků pro pohon vlaků na klasické „těžké“ železnici. První testy těchto prototypových jednotek byly úspěšně ukončeny v březnu 2017 na zkušební trati v závodě Alstomu v německém Salzgitteru, kde byly vyrobeny. 


Aberdeenští zdravotníci jezdí na vodík

21.3.2017 Skotské město Aberdeen provozuje park deseti palivočlánkových autobusů, nejrozsáhlejší v Evropě (o toto prvenství se dělí s Londýnem). V únoru 2017 k nim přibylo další zajímavé prvenství: město nyní provozuje deset palivočlánkových sedanů Toyota Mirai, z toho pět dostala lékařská služba (NHS), tři autoklub Co-wheels, jeden agentura na ochranu životního prostředí (SEPA) a jeden aberdeenský magistrát. 


První palivočlánkový patrový autobus představen v Londýně

3.1.2017 Na mezinárodní konferenci o bezemisních autobusech International Zero Emission Bus Conference na konci listopadu 2016 v Londýně byl poprvé oficiálně představen patrový elektrický autobus využívající jako jeden ze zdrojů energie palivový článek. I když jde zatím o prototyp, je to důležitý signál: Palivočlánkové pohony dobývají trh ve stále dalších druzích a modelech autobusů. 


Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“

Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového parku.  Konference „Smart city v praxi“ je zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován.

Pozvánky na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.


Naše tipy


















Copyright © 2012 – 2018 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services