Přečtěte si: Zpráva z konference „Elektrické autobusy pre mesto“: slovenská premiéra v Nitře představila aktuální problematiku elektrických autobusů v kontextu smart city




Pozvánky na akce


Stalo se












Elektrické autobusy Volvo s nabíjecí infrastrukturou v Inowrocławi: projekt za 39,2 mil PZL (238 mil. Kč) zahájen

16.3.2018 Přibližně sedmdesátitisícové historické a průmyslové město Inowrocław ve středním Polsku se stane během roku 2018 dalším z měst využívajících ve větším rozsahu park elektrických autobusů se standardem průběžného dobíjení OppCharge. Na základě smlouvy se švédským dodavatelem Volvo, podepsané na začátku března 2018, sem bude dodáno osm elektrických hybridních (plug-in hybridních) autobusů a osm elektrobusů od tohoto výrobce. 

Plug-in hybridní autobus Volvo 7900 Electric Hybrid je 12m třídveřový nízkopodlažní městský autobus se širokou střední uličkou a rovnou podlahou s maximální obsaditelností 89 cestujících, z toho 34 sedících. Jeho pohon zahrnuje elektromotor I-SAM o výkonu 150 kW, 19 kWh trakční baterie a řídicí jednotku, čtyřválcový vznětový motor Volvo DSK240 EU6 o objemu 5,1 l a výkonu 177 kW a dvanáctistupňovou automatickou převodovku Volvo I-Shift se zvláštním programem pro hybridní pohon.

Celý autobus je plně klimatizovaný. Při plně elektrickém provozu, jehož dojezd na jedno nabití baterií činí cca 7 km, odebírá pohon energii z trakčních baterií. Při poklesu kapacity nebo při potřebě dodatečného výkonu je pohon přepínán na hybridní, kdy je krouticí moment automaticky rozdělován mezi elektromotor a dieselový motor podle aktuálních provozních podmínek.

12m elektrobus Volvo 7900 Electric, který je z této plug-in hybridní verze odvozený, je 12 m dlouhý, plně nízkopodlažní, se třemi dveřmi a přepravní kapacitou 85 cestujících. Nabízen je nyní ve třech variantách s trakčními bateriemi o kapacitě 150, 200 a 250 kWh. To odpovídá dojezdu na jedno nabití přibližně od 120 do 200 km, v závislosti na topografických podmínkách a netrakční spotřebě (topení, klimatizace, pomocná zařízení).

Oba typy těchto elektrických autobusů, pocházející ze závodu Volvo ve Wrocławi (Vratislavi), budou využívat průběžné dobíjení pomocí pantografové konzole na pylonu se standardem OppCharge (viz foto). Nabíjecí stanice, jejichž dodavatel zatím nebyl zveřejněn, budou umístěny na konečných zastávkách, nabíjení bude probíhat po dobu cca 3 – 6 minut. Kromě toho budou nabíjeny v depu ze zásuvky podle standardu CCS (Combo 2).

Celá dodávka šestnácti elektrických autobusů Volvo, první svého druhu v Polsku, má rozpočet 39,2 mil PZL (238 mil. Kč, tedy v průměru necelých 15 mil. Kč/vozidlo) a bude z 85 % spolufinancována z evropských zdrojů.

Pro Inowrocław to není první zkušenost s elektrickými autobusy. V rámci evropského projektu ZeEUS jsou zde již od srpna 2015 v běžném provozu nasazeny dva elektrobusy Solaris Urbino 12 electric se zásuvkovým dobíjením.

redakce Smartcityvpraxi.cz

Foto © Railway Gazette International/Metro Report International a AB Volvo

Další informace zde a také zde

Přečtěte si také:

Projekt ZeEUS v Eindhovenu: rozsáhlý park elektrobusů v rutinním provozu zkoušel předehřívání baterií a interiérů vozidel

14.3.2018 Nizozemská města Eindhoven a Helmond, dvě největší města v metropolitním regionu Eindhoven, který je součástí provincie Severní Brabantsko, užívají od konce roku 2016 na svých linkách veřejné dopravy celkem 43 elektrobusů VDL. Elektrobusy provozuje dopravní společnost Hermes, člen globální dopravní skupiny Transdev. V březnu 2018 byly zveřejněny výsledky demonstračního provozu těchto elektrobusů v rámci evropského projektu ZeEUS, který probíhal v období od prosince 2016 do září 2017. 


Projekt ZeEUS v Bonnu: „průkopník slepých uliček“ elektrických autobusů?

12.3.2018 Na stránkách našeho portálu a v prezentacích z našich konferencí se v souvislosti s elektrobusy jako pověstná červená nit táhne upozornění: Elektrobusy představují samostatný dopravní systém a nelze jimi jednoduše zaměňovat dieselové autobusy „kus za kus“, beze změn v linkovém vedení a bez podpory ostatních součástí inteligentní mobility ve městě. V praxi se o tomtéž nedávno přesvědčili v německém Bonnu, který je mj. sídlem sekretariátu Rámcové úmluvy OSN o změně klimatu, v rámci evropského projektu ZeEUS. První výsledky tamního demonstračního projektu byly publikovány na začátku března 2018. 


Standard OppCharge uplatňuje své přednosti: 35 elektrobusů od dvou výrobců pro elektrifikovaný Trondheim, ABB dodá nabíjecí infrastrukturu

7.3.2018 Trondheim je téměř 200tisícové norské město, ležící blízko polárního kruhu na 63° zeměpisné šířky. Od srpna 2019 zde bude na čtyřech linkách zdejší MHD jezdit celkem 35 elektrobusů, z toho 25 standardních 12m autobusů od švédského výrobce Volvo a 10 kloubových 18m autobusů od francouzského dodavatele Heuliez Bus. V únoru 2018 byla za tímto účelem uzavřena dodavatelská smlouva se švédsko-švýcarským výrobcem ABB na dodávku infrastruktury pro průběžné dobíjení, čítající 8 stanic s pantografovou konzolí standardu OppCharge. 


Projekt ZeEUS: elektrobusy v Münsteru bilancují demonstrační provoz

28.2.2018 Evropský projekt demonstračních provozů elektrických autobusů ZeEUS se zvolna chýlí ke svému závěru. Prvním městem, které bilancuje jejich provoz v rámci tohoto projektu, se stal 300tisícový německý Münster s pěti průběžně dobíjenými elektrobusy od nizozemského výrobce VDL Bus & Coach. Hodnocený demonstrační provoz probíhal od září 2015 do dubna 2017. 


Od áut k autobusom: Dobíjacia infraštruktúra pre elektrické autobusy

22.2.2018 Na našich portálech průběžně sledujeme pokročilé technologie v oblasti infrastruktury pro elektrické autobusy– viz například informace o elektrobusech ve městě Nantes nebo o řešení pro noční dobíjení velkých parků elektrobusů. Slovenským zájemcům je nyní ve svém článku souhrnně představuje pan Vladimír Kukučka, obchodní manažer ABB na Slovensku pro segment stavby a infrastruktura. S uvedenými technologiemi se budou moci blíže seznámit účastníci naší konference „Elektrické autobusy pre mesto“ která proběhne 5. 6. 2018 jako doprovodný program veletrhu BUSSHOW 2018


Chariot Motors – partner naší konference „Elektrické autobusy pre mesto“ v Nitře představuje své superkapacitorové elektrobusy

21.2.2018 O superkapacitorových elektrobusech od bulharsko-izraelského výrobce Chariot Motors se mohli čtenáři našich portálů dočíst v únoru 2016 v článku „V Bělehradě budou jezdit superkapacitorové elektrobusy“. Na připravované konferenci Elektrické autobusy pre mesto ve slovenské Nitře, která proběhne 5. 6. 2018 jako doprovodný program veletrhu BUS SHOW 2018 a je slovenskou verzí úspěšné konference Elektrické autobusy pro město, budou tyto elektrobusy prezentovány poprvé pro české a slovenské odborné publikum. Blíže tuto pozoruhodnou technologii, která má za sebou již velmi úspěšný každodenní provoz, představuje Filip Ferferiev, obchodní ředitel Chariot Motors. 


Pohonné jednotky elektromobilu Nissan Leaf mohou pohánět i elektrobus

31.1.2018 Elektromobil Nissan Leaf je jedním z nejprodávanějších elektrických automobilů na světě. Jeho pohonná jednotka nicméně může najít uplatnění i při pohonu vozidla daleko většího, než pětimístný sedan – bateriového elektrobusu standardní délky. Projekt takového elektrobusu pod jménem Yoka ECO Bus představila v lednu 2018 automobilka Nissan ve spolupráci s japonskou univerzitou ve městě Kumamoto jako vedoucím projektu za podpory japonského ministerstva životního prostředí. 


Aptis – netradiční elektrobus od Alstomu testován v provozu

18.1.2018 Dodavateli elektrobusů jsou většinou autobusoví výrobci, případně výrobci elektrovýzbrojí využívající tradiční autobusové karoserie. Výsledným produktem bývá prostě autobus, u něhož k pohonu slouží elektromotor. Francouzský dodavatel elektrotechnických produktů a dopravních prostředků Alstom šel na konstrukci elektrobusů jinak: Využil zkušenosti z konstrukce svých tramvají a vyrobil vozidlo s netradičním vzhledem a zajímavými jízdními vlastnostmi – elektrobus Aptis. Jeho prototypy během ledna 2018 pokračují v testování v běžném provozu. 


Brusel dále rozvíjí elektrobusy

8.1.2018 Belgické hlavní město Brusel a jeho městský dopravce STIB se angažují v mnoha inovativních řešeních pro moderní bezemisní dopravu. Vedle technologií pro efektivní provoz tramvají začal v roce 2017 rozvíjet také provoz elektrických midibusů od polského dodavatele Solaris Bus & Coach. Před Vánoci 2017 zaznamenal rozvoj elektrobusů u tohoto dopravce důležitý milník: STIB objednal sérii 25 kloubových elektrobusů Solaris Urbino 18 electric, které by měly být uvedeny do provozu v první polovině roku 2019. 


Reportáž Smartcityvpraxi.cz: odpoledne s autonomním minibusem v Bad Birnbachu

3.1.2018 O zahájení provozu autonomního elektrického minibusu v Bad Birnbachu provozovaného německými státními drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již čtenáři našich portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017 využila naše redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt podívala blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská, pokud si věc neprohlédne na vlastní oči. 


Trh elektrických autobusů prožívá „velký třesk“, omezují ho finance: zpráva z konference „Elektrické autobusy pro město VI“

23.11.2017 Dne 22. listopadu 2017 se v Praze již pošesté konala konference „Elektrické autobusy pro město“, organizovaná firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu. Konference, které se zúčastnilo přes 150 zástupců dopravců, municipalit, průmyslu, škol a dalších zainteresovaných osob a organizací, byla pořádána opět jako součást mezinárodního veletrhu Czechbus pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR. 


Nová generace elektrobusů Volvo se třemi variantami kapacity baterií

31.10.2017 Elektrobusy Volvo 7900 Electric začínají výrazně vstupovat na evropský trh a profilovat se vedle svého předchůdce, z něhož konstrukčně vycházejí – plug-in hybridního autobusu Volvo 7900. Čtyři elektrobusy Volvo již jezdí například v lucemburském Diffendage a další se mj. chystají na daleký sever do Trondheimu. Na tradičním autobusovém veletrhu Busworld v Kortrijku v říjnu 2017 představilo Volvo novou generaci svého elektrobusu jako stavebnicové řešení se třemi variantami kapacity trakčních baterií pro různé režimy použití. 


Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“

Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového parku.  Konference „Smart city v praxi“ je zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován.

Pozvánky na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.


Naše tipy
















Copyright © 2012 – 2018 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services