Přečtěte si: Pozvánka na AMPER 2024






Pozvánky na akce


Stalo se

















  

  

Kabely v metru odolají ohni i ledu

17.6.2019 Metro v Oslu je páteřní dopravní linkou norského hlavního města. Co se týče kabeláže, provozovatelé spoléhají na bezpečné řešení made by LAPP. Kabely pro podzemní dráhy musí odolávat extrémním podmínkám. LAPP Norsko dodalo napájecí kabel pro Oslo T-bane, který zůstává pružný i v norském mrazu a zároveň chrání před požárem a hlodavci. 


Projekt SceneUnderLight: „Neviditelný vypínač světel“ ušetří až 65% spotřeby energie na osvětlení v kancelářích

17.6.2019 Ve velkých kancelářských prostorách je osvětlení významným zdrojem spotřeby energie, a je tudíž radno nesvítit zbytečně. Zároveň však pracovníci v kancelářích potřebují odpovídající osvětlení svého pracovního prostředí i pocit bezpečí, který světlo dává. Řešením tohoto problému se od roku 2015 zabýval projekt SceneUnderLight, který v červnu 2019 představil odborné veřejnosti své výsledky. 


EasyMile předvedl autonomní elektrický minibus s dalšími úpravami pro plně bezobslužný provoz bez průvodce 

14.6.2019 I inovativní technologie se nepřestávají neustále vyvíjet. Nejde jen o technické zdokonalování, ale také o lepší přizpůsobení reálnému provozu v běžné každodenní praxi. Důkazem toho je i autonomní elektrický minibus EasyMile EZ10. V červnu 2019 jeho výrobce představil při příležitosti akce Mezinárodní unie veřejné dopravy „UITP Global Public Transport Summit 2019“ modernizovanou verzi tohoto pozoruhodného vozidla, vhodnou pro provoz zcela bez obsluhy – tedy nejen bez řidiče, ale i bez průvodce, který prozatím ve zkušebních provozech tento minibus zpravidla doprovází.


EX ROVR: Mitsubishi Heavy Industries vyvíjí robot předcházející explozím

13.6.2019 Je skutečností, byť nijak zvlášť optimistickou, že technický pokrok často posouvají kupředu katastrofy, válečné konflikty a jiné neradostné události. Je tomu tak i v případě robotů: Společnost Mitsubishi Heavy Industríes (MHI) zúročila zkušenosti ze svých specializovaných robotů pro záchranné a likvidační práce v havarované jaderné elektrárně Fukušima Daiichi při vývoji průmyslového robota předcházejícího explozím v nebezpečném prostředí. S dosavadními výsledky vývoje a testování tohoto robota s názvem EX ROVR byla odborná veřejnost seznámena v červnu 2019. 


Solaris představil palivočlánkový autobus, prvních dvanáct objednalo Bolzano 

12.6.2019 Pro Solaris Bus & Coach, jednoho z největších evropských výrobců bateriových elektrobusů, není palivočlánkový elektrický pohon zcela novinkou – v Hamburku slouží dva jeho prototypové 19m bateriové elektrobusy s palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu. V červnu 2019 tento výrobce představil při příležitosti akce Mezinárodní unie veřejné dopravy „UITP Global Public Transport Summit 2019“ svůj 12m palivočlánkový autobus určený pro sériovou výrobu a vzápětí zaznamenal i první objednávku.


Platforma International Phasor Data Exchange (IPDE): Česko a Slovensko spolupracují na spolehlivosti přenosových sítí

11.6.2019 Robustní přenosová síť je základem spolehlivé energetické soustavy v zemi. Dobře si to uvědomují i společnosti ČEPS a SEPS, provozovatelé přenosových soustav v České republice a na Slovensku, když na začátku června 2019 podepsaly dohodu o účasti v platformě International Phasor Data Exchange (IPDE). Jedná se o mezinárodní projekt určený k zjednodušení a zefektivnění výměny provozních dat v rámci propojených evropských přenosových soustav. 


Projekt AZETEC: 64tunový nákladní kolos s palivočlánkovým pohonem bude brázdit kanadské silnice

10.6.2019 Na našich silnicích se (bohudíky) nesetkáme s tahačem následovaným dvěma návěsy o celkové hrubé hmotnosti 64 tun. Přesto je kanadský projekt AZETEC, o němž byla odborná veřejnost informována v květnu 2019, poučný i pro české prostředí: Ukazuje totiž, že technologie palivočlánkových elektrických vozidel, spojující bezemisní provoz elektromobilů s dojezdem tradičních automobilů, se mohou uplatnit i u velmi těžké silniční nákladní dopravy. 


Barcelonské metro poprvé na světě zkouší vertikální nástupištní stěny

7.6.2019 Jak konstatuje i nedávná zpráva UITP, preferovaným způsobem zabezpečení nástupišť v metru jsou dnes nástupištní stěny. Ačkoli jsou totiž nástupištní stěny investičně nákladnější i náročnější na integraci s ostatními automatizačními systémy, nabízejí velkou výhodu: zabrání nejen škodám na životech, zdraví a majetku (to umí i jiné technologie), ale především zastavení provozu při pádu osoby nebo věci do kolejiště. Až dosud jsou prakticky jedinou používanou technologií klasické průhledné nástupištní stěny s horizontálním otevíráním o různé výšce. Do budoucna se to ale možná změní: Barcelonský dopravní podnik TMB seznámil na začátku června 2019 odbornou veřejnost s výsledky testovacího provozu nástupištních stěn s vertikálním posunem – tzv. vertikální nástupištní stěny (Vertical platform screen doors – VPSD). 


Vodík dobývá říční dopravu: nákladní čluny na Rhôně bude tlačit palivočlánkový remorkér

6.6.2019 Vodní doprava je jednou z oblastí, kde tradiční dopravní prostředky významně škodí životnímu prostředí následkem hluku, vypouštěných spalin z motorů a dalších nečistot. Je proto snaha i zde postupně zavádět ekologické pohony. Protože bateriové elektrické lodě obvykle narážejí na nedostatečný akční rádius (výjimkou mohou být vyhlídkové lodě, jaké již léta slouží například v Brně), přicházejí stále více ke slovu palivočlánkové pohony. V květnu 2019 zaznamenala významný milník palivočlánková říční plavba:


Zpráva UITP: 64 plně automatizovaných linek metra o délce 1026 km ve 42 městech světa, převažuje CBTC

5.6.2019 Mezinárodní unie veřejné dopravy UITP publikovala v květnu 2019 dokument „World Report on Metro Automation 2018“, tedy „Světovou zprávu o automatizaci metra 2018“. Je z ní zřejmé, že plně automatický provoz metra s provozem bez řidičů se stávají stále oblíbenějším konceptem při rozvoji městských rychlodrah. Technologie CBTC jsou přitom převažující, byť ne jedinou, alternativou této automatizace. 


800 elektrobusů pro Paříž dodají Alstom, Heuliez Bus a Bolloré

4.6.2019 Konec května 2019 se stal významným milníkem pro veřejnou dopravu v Paříži: Městský dopravce RATP podepsal tři rámcové smlouvy se třemi francouzskými dodavateli Alstom, Heuliez Bus a Bolloré na dodávku až 800 elektrobusů standardní délky 12 m. Prvních 150 z nich začne jezdit v Paříži do konce roku 2022.


MVK Fusion = jeden modul pro maximální rozmanitost

3.6.2019 Modul PROFINET/PROFIsafe slučuje tři základní funkce instalační techniky: digitální standardní senzory a akční členy, digitální bezpečnostní senzory a akční členy, IO-Link. Tato kombinace je působivě inovační. Umožňuje nové a převratné koncepce pro automatizaci. Instalace se zjednodušuje a urychluje. Složitost v konfiguraci se díky MVK Fusion výrazně snižuje, neboť se plně provádí v inženýrském nástroji bezpečnostního řízení. Softwarový vývojář a elektrokonstruktér se nemusí učit specifické nástroje výrobce a studovat jeho příručky. 


Palivočlánkové vlaky nahrazují diesely, největší evropský park 27 souprav bude jezdit v okolí Frankfurtu

31.5.2019 Palivočlánkové elektrické jednotky se ukazují být funkční bezemisní alternativou pro dieselové osobní vlaky na neelektrifikovaných regionálních tratích. Po parku 14 palivočlánkových elektrických jednotek Alstom Coradia iLint pro německou spolkovou zemi Dolní Sasko byla v květnu vysoutěžena dodávka 27 těchto vlaků pro dopravce fahma, dceřinou firmu Německého dopravního svazu Rhein – Main Verkehrsverbund (RMV), ve spolkové zemi Hessensko.


Sběr dat z WiFi pro potřeby plánování veřejné dopravy v Londýně přechází do rutinního provozu

30.5.2019 Využití depersonalizovaných dat z komunikace mobilními telefony prostřednictvím WiFi sítě ve stanicích městské hromadné dopravy se nabízí jako účinný prostředek pro zjišťování přepravních proudů cestujících, a tím k efektivnější organizaci veřejné dopravy. Pozitivní zkušenost má v tomto směru Londýn, kde k tomu v listopadu a prosinci 2016 proběhl pilotní projekt. Na základě výsledků tohoto pilotního projektu vstoupí od června 2019 využití depersonalizovaných dat z WiFi sítě ve stanicích londýnského metra do rutinního provozu.


Ri4Power systém založen na původním systému VX25

Vyšší výkon s použitím menšího množství mědi

29.5.2019 Na letošním veletrhu v Hannoveru (Hannover Messe) představila společnost Rittal nový systém rozvodu proudu VX25 Ri4Power. Přináší ještě vyšší efektivitu pro výrobce průmyslových rozváděčů. VX25 Ri4Power nabízí další výhody, jako je vyšší proudová zatížitelnost a snadnější monitorování a údržba. Systém je testován a certifikován dle EN 61439. 


Kloubové elektrobusy Volvo v Göteborgu: 65 000 km bez přerušení provozu

28.5.2019 Od posledního červnového týdne 2018 funguje na lince 16 ve švédském Göteborgu zkušební provoz dvou prototypových 19m kloubových elektrobusů Volvo 7900 Electric. Elektrobusy provozuje dopravce Transdev pro západošvédského zadavatele veřejné dopravy Västtrafik. V květnu 2019 byla odborná veřejnost poprvé seznámena s výsledky tohoto zkušebního provozu.


Maximální flexibilita pro nejrůznější požadavky

Firma Hager sází při automatizaci svých zkušebních zařízení na modulární decentrální kompaktní systém Cube67 společnosti Murrelektronik

27.5.2019 Kdo si nechává provádět nebo rekonstruovat elektroinstalaci v domě, v bytě nebo třeba ve výrobní hale, setká se téměř s jistotou s produkty a řešeními značky Hager. Tato společnost je celosvětově předním specialistou na automatizaci budov a na elektroinstalace. Po celém světě není rozmístěna jen prodejní síť firmy Hager, také výrobní závody se nacházejí na všech kontinentech. V nich se vyrábí podle nejvyšších standardů kvality. Žádná komponenta se nedostane do obchodu, dokud nebude do detailu prověřena její funkčnost. Pro tyto testy jsou zapotřebí prvotřídní zkušební zařízení. 


Zpráva z konference „Smart city v praxi ELO SYS 2019“: Slovensko rozvíjí koncept smart city, zájem municipalit i průmyslu

23.5.2019 Ve slovenské Nitře se dne 21. 5. 2019 konala konference „Smart city v praxi ELO SYS 2019“. Jak název napovídá, konference byla doprovodným programem 25. ročníku slovenského veletrhu elektrotechniky, energetiky, elektroniky, osvětlení a telekomunikací ELO SYS. Konferenci pořádala konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu. Tato konference navazuje na svoji českou verzi Smart city v praxi, která proběhla v uplynulých letech již čtyřikrát a stala se tradičním doprovodným programem veletrhu AMPER v Brně. Odborným garantem a moderátorem konference byl Jakub Slavík, majitel a hlavní konzultant pořádající firmy.


1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | Archiv 2022/3 | Archiv 2022/2 |Archiv 2022/1 | Archiv 2021/3 | Archiv 2021/2 | Archiv 2021/1 | Archiv 2020/3 | Archiv 2020/2 | Archiv 2020/1 | Archiv 2019/2 | Archiv 2019/1 | Archiv 2018/3 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1

 

Naše tipy





























Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services



Elektroinstalační technika Výroba a přenos Průmyslová automatizace Automatizace dopravy Kabelová technika Elektronika Inteligentní budovy Osvětlení Měřicí technika Smart Metering Elektromobilita Obnovitelné zdroje Zajímavé projekty Vzdělávání Knihy našich autorů Rozhovory, komentáře

Proelektrotechniky.cz - elektrotechnika pro odborníky O nás Náš; tým - Odborní spolupracovníci Partneři Kontakty Info servis