Přečtěte si: Pozvánka na AMPER 2024






Pozvánky na akce


Stalo se

















  

  

Nová výzva MŽP a MPO na podporu veřejného osvětlení: prospěšný počin vlády i rozpaky

23.8.2019 Města a obce mohou získat příspěvek na rekonstrukci veřejného osvětlení díky společným výzvám Ministerstva životního prostředí (pro obce v chráněných krajinných oblastech) a Ministerstva průmyslu a obchodu (pro ostatní obce), vyhlášeným v srpnu 2019. Žádosti mohou být podávány od 1. září do 31. října 2019. Tuto vládní podporu lze v principu považovat za velmi užitečný počin, který ve svém důsledku může městům a obcím přispět k lepšímu a ekologicky šetrnějšímu veřejnému osvětlení i k úsporám energie, a následně i peněz z městských či obecních rozpočtů. S tímto užitečným počinem se nicméně pojí i některá „ale“, na které chceme v tomto článku rovněž upozornit.


Superkapacitorový elektrobus Chariot testován v Dánsku na letištní lince

22.8.2019 Superkapacitorové elektrobusy izraelsko-bulharského výrobce Chariot Motors, hlavního partnera připravované konference Elektrické autobusy pro město VIII organizované provozovateli tohoto portálu, nejsou české odborné veřejnosti neznámé, kromě jiného i díky jejich úspěšnému provozu v rakouském Grazu. Před dvěma měsíci, tedy v červnu 2019, zahájil jeden tento elektrobus zkušební provoz na letištní lince v dánském městě Aalborg. A jak dosavadní zkušenosti ukazují, k plné spokojenosti všech zúčastněných.


Palivo pro jaderné elektrárny: uhlí ani plyn vylepšit nejdou, jaderné palivo se zdokonaluje neustále

21.8.2019 Jen za poslední rok by, alespoň podle titulků v novinách, mohl nezasvěcený čtenář získat dojem, že české jaderné elektrárny neustále mění palivo: Temelín zavezl modifikované ruské palivo řady TVSA-T. Temelín testuje alternativní palivo LTA. Dukovany přejdou na modernizované palivo PK3+. Proces zavádění nového jaderného paliva je ale vždy během na dlouhou trať. Situaci uvádí na pravou míru v srpnu 2019 Česká nukleární společnost. 


Letní novinky od společnosti Murrelektronik: efektivní síťové instalace

20.8.2019 K hlavním trendům průmyslové automatizace patří to, že se stroje a zařízení stále více propojují v sítích a na významu získávají automatizační řešení na bázi ethernetu. Stále více se přitom namísto dosavadního sběrnicového systému Profibus prosazuje modernější systém Profinet, nabízející mimo jiné téměř neomezenou délku sběrnicového kabelu, libovolnou strukturu i významně vyšší přenosovou rychlost. Tomuto trendu vychází vstříc důležitý dodavatel propojovací technologie společnosti Murrelektronik se svojí nabídkou řešení pro léto 2019.


SoundPLAN: užitečný pomocník pro softwarové mapování hluku pomáhá kolejové dopravě

19.8.2019 Hluk z dopravy, včetně dopravy kolejové, představuje věčný problém pro stávající a nově budované dopravní systémy všude tam, kde trasa prochází obytnou zástavbou. O to hůře, že často pouhé obavy rezidentů z možného hluku dokážou zablokovat jinak celospolečensky užitečný projekt. Na pomoc přichází německá technologická firma SoundPLAN GmbH se svým softwarovým produktem SoundPLAN®. S jeho využitím pro železniční projekty byla odborná veřejnost seznámena v srpnu 2019. Ukazuje, jak s pomocí tohoto software lze modelovat šíření hluku, a následně plánovat účinná protiopatření.


Projekt NuScale: přiblížení ke komercializaci malého reaktoru na světových trzích díky jihokorejskému partnerovi

16.8.2019 Jedním z úspěšně postupujících projektů tzv. malých reaktorů je americký projekt NuScale. V červenci 2019 se tento projekt významně přiblížil komercializaci díky dohodě projektové organizace NuScale Power s jihokorejskou průmyslovou společností  Doosan Heavy Industries & Construction (DHIC) z průmyslové skupiny Doosan. 


Osram Osconiq P 3030: zkušenosti z automobilového průmyslu zdokonalují světelné zdroje pro noční pracoviště

14.8.2019 Prolínání trhů a průmyslových odvětví a vzájemné sdílení zkušeností je realitou dnešní doby. Názorným příkladem je nová vysokovýkonná LED od dodavatele Osram Opto Semiconductors s typovým označením Osconiq P 3030, jejíž vývoj podpořily zkušenosti z vývoje a výroby světelných zdrojů pro automobilový průmysl. Tyto LED jsou přednostně určeny do svítidel pro noční pracoviště, například staveniště, nebo do přenosných svítilen. Odborná veřejnost byla s tímto produktem seznámena koncem července 2019. 


Zaměřeno na Projekt EPLAN

13.8.2019 Co znamená digitální transformace pro inženýrskou práci a jakou roli v ní hraje Projekt EPLAN? Rozhodující, protože digitalizace nesouvisí jen s výrobními nebo obchodními procesy, ale týká se všech procesů ve společnosti. Cílem je provázání digitálního toku dat mezi obchodem, technickým oddělením, výrobou a servisem. Největší sílou platformy EPLAN je právě sdílení dat v rámci celé společnosti včetně nově dostupných cloudových služeb. 


Podpora smart grids v ČR: provozovatelé lokálních distribučních soustav mohou žádat o dotace z OP PIK 

12.8.2019 Realizace „chytrých sítí“ – smart grids, je podporována také v České republice. Svědčí o tom V. výzva programu podpory Smart Grids I. (Distribuční sítě) na spolufinancování projektů podporujících smart grids z Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost (OP PIK), kterou vyhlásilo Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR na konci července 2019.


Sdílené e-koloběžky – spíše neekologická elektromobilita

9.8.2019 Sdílené elektrokoloběžky se staly fenoménem řady světových měst (Prahu nevyjímaje) názorně ukazujícím, co se stane, když se pod bohulibými hesly nekontrolovaně otevře městský veřejný prostor dravému trhu. Pokud jde o poučení z tohoto vývoje, jsou nejspíš nejdále města v USA – viz příručka americké Národní ligy měst. Problematický efekt elektrokoloběžek na životní prostředí, zejména pak na klimatické změny, po celou dobu jejich životního cyklu se pokusil vyčíslit tým vědců z americké North Carolina State University. Výsledky byly publikovány v srpnu 2019.


Propojovací technika Murrelektronik jako napínavý příběh

8.8.2019 Všichni, kteří využívají, nebo by mohli využívat v průmyslových aplikacích moderní propojovací techniku Murrelektronik spolu s její softwarovou podporou, mají v následujících videosnímcích příležitost se s jejím použitím seznámit krok za krokem. Je to seznámení přitažlivou formou, jako v napínavém příběhu. Divák se například dozví, jak různé varianty switchů a přípojných kabelů bez problémů vyhoví různým prostorovým omezením. 

PODÍVEJTE SE: 


Embodied energy: nová technologie pro malé vodní elektrárny

7.8.2019 „Emrgy“ je anglický akronym pro „embodied energy“, tedy doslova „včleněnou energii“. Psáno s velkým písmenem na začátku, je to název inovativní firmy z americké Atlanty, která přichází s kompletním reinženýringem pohonu malých vodních elektráren ve výkonové škále do 1 MW. Komerční využití této technologie dostalo v červnu 2019 nový rozměr, když Emrgy podepsala dohodu se společností GE Renewable Energy ze skupiny General Electric na využívání technologie Emrgy v řešeních, dodávaných GE Renewable Energy na světových trzích. 


Nová výzva z OP PIK pro podporu obnovitelných zdrojů energie malým a středním podnikům

6.8.2019 Zájemci o budování obnovitelných zdrojů energie mají od konce července 2019 příležitost využít k tomuto účelu dotace z Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost (OP PIK). Tato V. výzva programu Obnovitelné zdroje energie OP PIK 2014 až 2020, kterou vypsalo Ministerstvo průmyslu a obchodu CR (MPO), je otevřená do března 2020. 


Projekt JIVE: 15 patrových palivočlánkových autobusů pro Aberdeen

5.8.2019 Skotský Aberdeen je městem, kde se již dlouho rozvíjí palivočlánková elektromobilita. Od roku 2014 zde jezdí deset palivočlánkových autobusů Van Hool a od února 2017 používají palivočlánková osobní auta také lékaři a další veřejné služby. Park palivočlánkových autobusů v Aberdeenu se nyní rozroste o dalších 15 vozidel, tentokrát v charakteristickém patrovém provedení. Odborná veřejnost o tom byla informována v červenci 2019.


FuelCell Energy: submegawattové stacionární palivočlánkové zdroje na zemní plyn a bioplyn také pro evropský trh

2.8.2019 Americký výrobce stacionárních palivočlánkových jednotek FuelCell Energy není čtenářům našeho portálu jistě neznámý – zajímavosti z úspěšného provozu jeho palivočlánkových elektráren a kogeneračních jednotek průběžně sledujeme, viz například nedávné poznatky z palivočlánkové kogenerace v korejském Inčchonu. Až dosud se však tento výrobce zaměřoval především na americký a asijský trh. V červenci 2019 oznámil odborné veřejnosti, že své submegawattové palivočlánkové jednotky řady SureSource 250 a SureSource 400 o výkonech 250 a 400 kW opětovně nabídne také na evropském trhu.


Micro Modular Reactor: „kapesní“ malý modulární reaktor v přípravě na pilotní provoz

1.8.2019 Malé reaktory představují spolu s reaktory IV. generace (o generacích jaderných reaktorů viz v naší „nápovědě“) důležitý směr v technickém rozvoji současné jaderné, a tedy bezuhlíkové, energetiky. Vedle „typických“ malých reaktorů s elektrickým výkonem zpravidla v desítkách megawattů přichází nyní na scénu mikroreaktor, rovněž v modulární sestavě, ale o nižším výkonovém rozmezí. Představitelem je americko-kanadský projekt Micro Modular Reactor (MMR), s nímž byla odborná veřejnost seznámena v červenci 2019 v souvislosti se zahájením jeho environmentálního posouzení od kanadské vlády. 


Dopravní podnik Praha zkouší další hybrid, tentokrát značky Solaris se superkapacitorovým zásobníkem energie

31.7.2019 Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) sleduje dále jako možnou variantu ekologizace svého autobusového parku také možné nasazení diesel-hybridních autobusů. Po úspěšném zkušebním provozu kloubových hybridů Volvo byl koncem července 2019 zahájen zkušební provoz diesel-hybridního autobusu srtandardní délky 12 m od polského výrobce Solaris. Zajímavostí je, že jako zásobník energie zde slouží nikoli baterie, nýbrž superkapacitory.


Cestující v Helsinkách vozí letos v létě autonomní elektrické minibusy na pláž i do nákupního centra

30.7.2019 Jedním z evropských měst, které aktivně rozvíjejí autonomní elektrické minibusy jako „třetí druh“ dopravy, vedle klasické veřejné a individuální dopravy, je finská metropole Helsinky. Důkazem jsou dvě městské linky vedené těmito „robotickými autobusy“, označené jako 26R a 90R, jimiž se návštěvníci Helsinek mohou svézt v létě 2019.


Ozmo – robotičtí čističi oken

29.7.2019 Obrazy statečných, akrobatických čističů oken nebezpečně zavěšených vysoko na fasádách mrakodrapů by brzy mohly již patřit minulosti. Izraelský start-up Skyline Robotics vyvinul robotický čisticí stroj nazvaný Ozmo. Jako novinku jej prezentovala v červnu 2019 společnost Schmachtl CZ. 


Akademie výtvarných umění realizuje ve své budově unikátní energetický projekt kombinující EPC a evropské dotace

26.7.2019 Akademie výtvarných umění (AVU) realizuje unikátní projekt energetického hospodářství budov, s nímž byla odborná veřejnost seznámena v červenci 2019. Jako první v Česku se zde kombinuje metoda energetických úspor se zárukou (EPC) s dotacemi podle nových pravidel Operačního programu životní prostředí (OPŽP). Poskytovatelem projektu je společnost ENESA – dodavatel energetických staveb a poskytovatel energetických služeb metodou EPC, který je dceřinou společností ČEZ ESCO.


Landis+Gyr a Aqist dodají smart metering elektrické energie pro E.ON v ČR

25.7.2019 Landis+Gyr, vedoucí společnost pro poskytování integrovaných řešení využití energie v oblasti veřejných služeb, uzavřela v červnu smlouvu se slovenským poskytovatelem IT řešení Aqist o spolupráci na dodávce inteligentního měření pro E.ON v České republice. Landis+Gyr bude v rámci této smlouvy dodávat elektroměry, koncentrátory, systém HES, inženýring a základní know-how k úspěšné realizaci projektu. 


Panto Up: ABB nabízí také průběžné dobíjení elektrobusů „systému Schunk“

24.7.2019 Společnost ABB je v ČR v souvislosti s elektrobusy známá především jako dodavatel kapacitního zásuvkového dobíjení (viz například projekt v Trutnově) i jako dodavatel a propagátor průběžného dobíjení pantografovou konzolí evropského standardu OppCharge, spouštěnou z pylonu na ližiny ve střeše elektrobusu (českým průkopníkem této technologie s nabíjením od firmy Heliox je Dopravní podnik Ostrava). ABB nyní přichází s dalším standardizovaným systémem rychlého průběžného dobíjení – čtyřpólovou střešní konzolí, známou jako „systém Schunk“ a používanou například v polském Krakově. Pod obchodním názvem Panto Up představila tento produkt v červnu 2019.


Dohled + ochrana soukromí: zdánlivý protiklad pomáhají řešit moderní informační technologie

23.7.2019 Detailní videodohled a zároveň maximální soukromí lidí v záběrech – to je problémem řady dohledových systémů v nejrůznějších oblastech, jehož řešením se zabývají moderní informační technologie. Příkladem takovéto technologie je aplikace AXIS Live Privacy Shield – videoanalytický software pro kamery, která nabízí maskování pohybu osob a objektů v reálném čase v celém zorném poli kamery, a to i při plné snímkové frekvenci. Odborná veřejnost byla s touto aplikací seznámena koncem června 2019.


Haliade-X: největší větrná turbína pro mořské farmy testována ve Velké Británii

22.7.2019 Mořské větrné farmy, využívající setrvalé proudění mořských větrů ve vzdálenosti několika desítek kilometrů a nerušící obyvatelstvo ve svém okolí akusticky ani esteticky, představují pro přímořské státy optimální způsob použití větrné energie pro výrobu elektřiny. Na tuto příležitost přirozeně reaguje dodavatelský průmysl. Nijak proto nepřekvapí, že testování největší větrné turbíny na světě, Haliade-X od General Electric, proběhne ve Velké Británii, která je v oblasti využití větrné energie evropským leadrem. Odborná veřejnost o tom byla informována koncem června 2019. 


OneTicket: jedna jízdenka pro všechny české železniční dopravce již od roku 2020

19.7.2019 Konkurence na železnici bezesporu přispívá zlepšení celkové kvality služeb. Má však i svou odvrácenou stránku v podobě různých jízdenek od různých dopravců. Problém, který v městské a příměstské dopravě řeší integrované dopravní systémy, by měla v železniční přepravě cestujících (regionální i dálkové) vyřešit jednotná jízdenka, resp. jednotný tarif pro přepravu cestujících na železnici v ČR. V červenci 2019 byl k tomu učiněn další důležitý krok: Poslanci projednali zákon o drahách, který umožňuje právě zavedení Systému jednotného tarifu. Ministerstvo dopravy ČR navíc pokročilo v přípravě jedné jízdenky tak, že železniční dopravci již obdrželi nezbytnou technickou i smluvní dokumentaci k tomuto systému, a mají tak veškeré podklady pro úpravu vlastních odbavovacích systémů, aby mohl být systém spuštěn již v roce 2020.


20MW palivočlánková kogenerace v Inčchonu má za sebou úspěšný rok provozu

18.7.2019 V jihokorejském městě Inčchon (anglicky Incheon) – téměř třímiliónové metropoli, ležící nedaleko hlavního města Soulu, slouží již rok, tedy od konce června 2018, 20MW palivočlánková kogenerační jednotka pro výrobu elektřiny a tepla pro dálkové vytápění. První rok provozu považuje za velmi úspěšný jak její dodavatel, tak energetická společnost, jíž kogenerační jednotka patří.


Více než 100 000 možných kombinací s Modlink MSDD

17.7.2019 Když dojde k diagnostickému nebo servisnímu případu, umožňuje rozhraní Modlink MSDD společnosti Murrelektronik integrované v čelní stěně rozvaděče snadný přístup k řídicí jednotce. Velká výhoda: řídicí rozvaděč může zůstat zavřený, provoz v něm obsažených komponent probíhá v předepsané třídě krytí. Bezpečnostní předpisy pro provoz elektrických zařízení jsou tedy důsledně dodrženy. 


Hybridní bateriové vlaky umožní efektivní bezemisní provoz na neelektrifikovaných odbočkách

16.7.2019 Z hlavních elektrifikovaných železničních tahů často odbočují tratě místního a regionálního významu, které se z ekonomického pohledu nevyplatí elektrifikovat. Zároveň nejsou tak dlouhé, aby bylo efektivní zde při snaze o bezemisní provoz uvažovat o palivočlánkových technologiích včetně nutné vodíkové infrastruktury. Řešením jsou elektrické hybridní vlaky, využívající napájení z troleje a bateriový zásobník energie. Takovými jsou elektrické jednotky pro přepravu osob  Flirt Akku, které si u výrobce Stadler na začátku července 2019 objednal zadavatel veřejné dopravy v německé zemi Šlesvicko-Holštýnsko NAH.SH.


1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | Archiv 2022/3 | Archiv 2022/2 |Archiv 2022/1 | Archiv 2021/3 | Archiv 2021/2 | Archiv 2021/1 | Archiv 2020/3 | Archiv 2020/2 | Archiv 2020/1 | Archiv 2019/2 | Archiv 2019/1 | Archiv 2018/3 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1

 

Naše tipy





























Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services



Elektroinstalační technika Výroba a přenos Průmyslová automatizace Automatizace dopravy Kabelová technika Elektronika Inteligentní budovy Osvětlení Měřicí technika Smart Metering Elektromobilita Obnovitelné zdroje Zajímavé projekty Vzdělávání Knihy našich autorů Rozhovory, komentáře

Proelektrotechniky.cz - elektrotechnika pro odborníky O nás Náš; tým - Odborní spolupracovníci Partneři Kontakty Info servis