Přečtěte
si: Smart
city a elektromobilita pro praktický užitek a jejich aktuální výzvy
|
|
|
iCity Platform: systémová architektura představena veřejnosti7.7.2015 Jedním projektů pro rozvoj konceptu smart city, který na našem portále průběžně sledujeme, je mezinárodní projekt iCity. Jeho hlavním výstupem je informační platforma iCity Platform, umožňující široký veřejný přístup k potřebným datům na bázi otevřených dat. V červnu 2015 byla široké veřejnosti představena systémová architektura této informační platformy, jako pokračování první oficiální prezentace na březnové konferenci Net Futures v Bruselu. Vídeň připravuje bezobslužné metro3.7.2015 Vídeňské metro představuje síť povrchové a podzemní městské rychlodráhy o celkové délce 74,2 km s 90 stanicemi. Má celkem pět tras (U1, U2, U3, U4 a U6). Jak byla na začátku června 2015 informována veřejnost, jeho připravovaná šestá linka označovaná jako U5 předpokládá plně bezobslužný provoz. Maďarská vláda podporuje rozvoj elektrické dopravy2.7.2015 Maďarská vláda se chystá významně podpořit rozvoj elektromobility v zemi. V květnu 2015 o tom informoval širokou veřejnost maďarský ministr hospodářství Mihaly Varga. Během roku 2016 by v zemi mělo být vybudováno 150 veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily. Umístěny by měly být mj. u nákupních středisek, tak aby pro elektromobilitu byli získáni uživatelé z řad běžných domácností. Uvažuje se i o dalších motivačních nástrojích, například parkoviště zdarma nebo možnost jezdit ve vyhrazených pruzích pro autobusy. Palivočlánkové vlaky: dohoda Alstom a Hydrogenics posouvá kupředu realizaci1.7.2015 Další krok směrem k výrobě a provozu palivočlánkových osobních vlaků, o nichž jsme na našem portále psali v říjnu 2014, představuje exkluzivní dohoda o spolupráci mezi francouzským výrobcem železniční techniky Alstom Transport a kanadským výrobcem palivových článků Hydrogenics Corporation z konce května 2015. ABB představuje výrobky Thomas & Betts30.6.2015 ABB Thomas & Betts je globálním dodavatelem v oblasti produktů nízkého napětí, zejména se sofistikovanými instalačními výrobky. Původně americká společnost se etabluje na evropském trhu především kabelovými stahovacími pásky, teplem smrštitelnými bužírkami, koncovkami vodičů a lisovacími konektory. Elektrobus Optare pro Karlstad se 100% bezuhlíkovým provozem29.6.2015 Elektrobusy Optare se v polovině června 2015, tedy v krátké době po zahájení svého 100% bezemisního provozu na Orknejských ostrovech, dočkaly dalšího plně ekologického uplatnění, tedy včetně bezuhlíkové výroby elektřiny. Tentokrát jsou to tři elektrobusy Optare Solo ve švédském městě Karlstad, pro něž je životní prostředí a bezemisní energetika jednou z důležitých strategických priorit. Trojitě generační zařízení: výroba vodíku, elektřiny a tepla ze zemního plynu nebo bioplynu26.6.2015 Americký výrobce palivočlánkových technologií pro výrobu elektřiny a tepla, společnost FuelCell Energy, představil koncem května 2015 veřejnosti trojitě generační energetické zařízení s výkonem řádově v megawattech, které dokáže ze zemního plynu nebo bioplynu prakticky bez emisí vyrobit čistý vodík pro palivočlánková vozidla nebo jiné aplikace, spolu s teplem a elektřinou. Program HyWay: 21 hybridních palivočlánkových automobilů pro Grenoble25.6.2015 Od začátku června 2015 má největší park hybridních palivočlánkových užitkových automobilů francouzský region Rhône-Alpes a jeho třetí největší město Grenoble. V rámci programu HyWay, koordinovaného energetickým klastrem Tenerrdis s finanční podporou francouzské vlády, zde začal testovací provoz 21 těchto automobilů. Inverness: další elektrobusy Optare ve Skotsku24.6.2015 Nejen na Orknejských ostrovech, ale i v dalším skotském regionu začaly od června 2015 sloužit elektrobusy od britského výrobce Optare. Dopravce Stagecoach zahájil ve skotském městě Inverness (poblíž jezera Loch Ness) provoz pěti elektrobusů Optare Solo EV (viz foto). Novinka v rubrice Vzdělávání: Základy klimatizace rozváděčových skříníCílené a efektivní chlazení23.6.2015 Nárůst výkonu výrobních technologií zvyšuje potřebu odvodu ztrátového tepla z rozváděčových skříní. Na základě požadavku větších chladicích výkonů Rittal poskytuje vysoce efektivní klimatizační řešení, která se zaměřují především na energetickou účinnost. Inovativní komponenty klimatizace a chladicí systémy dnes nabízejí o více než 40 procent vyšší účinnost než dosavadní systémy. Elektrobus Solaris v Drážďanech: čtyřpólové dobíjení z tramvajové trakční sítě22.6.2015 Po úspěšném provozu experimentálního elektrobusu v Drážďanech byl v polovině června 2015 pro pravidelný provoz dodán první z elektrobusů Solaris Urbino 12 electric. Drážďanský městský dopravce DVB jej nasadí na lince MHD č. 79 spojující městské čtvrti Mickten a Übigau. Jako první v Německu je zde používáno čtyřpólové průběžné dobíjení připojené ke stejnosměrné trakční síti MHD. Digitální větrná farma zefektivňuje výrobu elektřiny z obnovitelných zdrojů19.6.2015 Nestálost obnovitelných zdrojů představuje setrvalý technický problém – či výzvu – v oblasti konstrukce zařízení pro výrobu elektřiny z těchto zdrojů a jejich spojování do energetických sítí. Jednou z odpovědí na tuto výzvu je i technologie označovaná jako Digitální větrná farma (Digital Wind Farm), kterou v květnu 2015 představila odborné veřejnosti společnost General Electric. Německo přizvalo Čechy k rozvoji vodíkových technologií. Do Česka přijdou inovace i investice18.6.2015 Česká republika a Německo navázaly oficiální spolupráci v oboru vodíkových technologií a palivových článků. Jde o významný krok pro české výzkumné instituce i průmysl, jimž přinese přístup k pokročilým technologiím, spolupráci s německými firmami i investice z německého Národního inovačního programu. Česká republika je prvním z nových členských států EU, kterému byla spolupráce nabídnuta. Elektrobus VDL Citea SLFA Electric: světová premiéra na veletrhu UITP Mobility & City Transport18.6.2015 Na dopravním veletrhu UITP Mobility & City Transport na začátku června 2015 se poprvé představil unikátní 18,1m elektrobus VDL Citea SLFA Electric od nizozemského výrobce Bus & Coach ve futristickém designu BRT (Bus Rapid Transit) – viz foto. Jde o první z osmi těchto elektrobusů určených pro plánovaný provoz v Kolíně nad Rýnem. Alstom SRS: nový systém průběžného dobíjení elektrobusů a tramvají se zásobníky energie17.6.2015 Na dopravním veletrhu UITP Mobility & City Transport na začátku června 2015 poprvé představil francouzský výrobce Alstom svůj systém průběžného dobíjení pro elektrobusy a tramvaje se zásobníky energie, označovaný jako SRS. Systém SRS vychází konstrukčně ze systému Alstom APS (Alimentation Par le Sol – povrchové trakční napájení) pro spodní odběr trakční energie u tramvají, který již více než deset let spolehlivě slouží v Bordeaux i v dalších městech. 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | Archiv 2022/3 | Archiv 2022/2 |Archiv 2022/1 | Archiv 2021/3 | Archiv 2021/2 | Archiv 2021/1 | Archiv 2020/3 | Archiv 2020/2 | Archiv 2020/1 | Archiv 2019/2 | Archiv 2019/1 | Archiv 2018/3 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1 |
|