20.2.2017 Současným
trendem ve světelných zdrojích pro veřejné osvětlení jsou LED svítidla
používající bílé světlo s velkým podílem modré složky. To působí dojmem
bílého dne, což se někomu třeba i líbí, ale má i „temnou“ stránku – je
škodlivé pro lidi i městskou přírodu. V čem je problém, na to jsme se
zeptali RNDr. Jana Hollana, Ph.D. z Ústavu výzkumu globální změny
Akademie věd ČR. 
17.2.2017 Informační a komunikační technologie pomáhají v chytrých
městech – smart city – mimo jiné
při rychlé reakci na závady na městských silničních komunikacích. Do
takovéto činnosti se mohou rády a úspěšně zapojit také školní děti.
Příkladem toho je šestisettisícové smart city Oslo, které již v
únoru 2015 spustilo speciální aplikaci zvanou Traffic Agent. Jak byla v
únoru 2017 informována odborná veřejnost, za dva roky svého fungování
zaznamenala tato aplikace významné úspěchy. 
16.2.2017 Paroplynové elektrárny neboli elektrárny s kombinovaným
cyklem (anglicky CCGT – combined cycle gas-turbine) zaznamenávají od
konce 80. let rozkvět, podnícený snahou o ekologizaci průmyslové
energetiky a rostoucími ověřenými celosvětovými zásobami zemního plynu.
Na pomoc jejich efektivnímu provozu přichází technologie „Digital Power
Plant společnosti General Electric“. 
15.2.2017 Plug-in hybridní (či elektrické
hybridní) autobusy získávají stále více oblibu mezi dopravci v
západoevropských městech. 11 elektrických hybridů Volvo spolu s třemi
nabíjecími stanicemi pro průběžné dobíjení od ABB slouží od ledna 2017
v Namuru,
více než stotisícovém hlavním městě belgického Valonska. Na základě
nové objednávky od obou těchto dodavatelů pro belgického dopravce TEC
Group k nim přibude dalších 35 elektrických hybridů a 8 nabíjecích
stanic. Součástí objednávky je dalších 55 těchto autobusů a 4 nabíjecí
stanice pro dvousettisícové Charleroi 
14.2.2017 Jedním z úkolů britského projektu autonomních vozidel
GATEway je
sledovat, jak se veřejnost, média a průmyslová sféra učí akceptovat
tato vozidla na veřejných komunikacích a důvěřovat jim. Jeho součástí
byl proto experiment, jehož cílem bylo určit, zda a jak se budou řidiči
v běžném městském provozu chovat k autonomním vozidlům bez řidiče.
Souhrnnou zprávu o tomto experimentu zveřejnila Transport Research
Laboratory (TRL), která projekt GATEway řídí, začátkem února 2017. 
13.2.2017 O systémy pro sledování, řízení a optimalizaci stavu a
výkonu jednotlivých zařízení v průmyslu i jiných odvětvích, tzv. „asset
performance management“ – APM), je na průmyslových trzích velký zájem.
Tyto systémy totiž pomáhají významně zefektivnit výrobu, což může ve
svém důsledku představovat právě onen pomyslný jazýček vah u
konkurenční výhody. Tomuto zájmu vychází vstříc i společnost ABB, která
od konce ledna 2017 nabízí novou generaci svého systému APM pod názvem
Asset Health Center 3.0. 
10.2.2017 Od února 2016 jsou v provozu na linkách BB1 a BB2 v
Praze 4 dva elektrobusy SOR EBN 9,5. Tyto linky spojují multifunkční
areál BB Centrum se stanicí metra Budějovická a přepravují cestující
zdarma. Za rok svého provozu najezdily elektrobusy dohromady více než
40 tisíc km k plné spokojenosti cestujících i provozovatele,
společnosti Arriva, a přepravily více než 600 tisíc cestujících.
Podívejme se zde blíže, jak vypadá technologie a obchodní model tohoto
zajímavého projektu developerské a investiční společnosti PASSERINVEST
GROUP, Skupiny ČEZ a dopravce Arriva. 
9.2.2017 V prvním únorovém týdnu 2017 byl na stránkách
Ministerstva pro místní rozvoj zveřejněn dokument „Přehled stavu
žádostí o podporu ve 20. výzvě IROP k 6. 2. 2017“. Obrazně řečeno, jde
o listinu vítězů a poražených mezi žadateli o dotaci z tohoto dlouho a
s nadějemi očekávaného dotačního titulu, jehož cílem je podpořit nákup
nových trolejbusů, elektrobusů, autobusů na CNG a tramvají u projektů
stojících mimo integrované územní investice (ITI) a integrované plány
rozvoje území (IPRÚ). Jak je z výsledků patrno, bylo zde mnoho
povolaných a méně vyvolených. 
7.2.2017 Metro v půlmiliónovém francouzském Lyonu je jedním z
historicky mladších systémů evropských městských rychlodrah. Otevřeno
bylo v roce 1978 a dnes zahrnuje čtyři linky o celkové délce 32 km se
40 stanicemi. Jménem organizace SYTRAL Syndicat de transports de
l'agglomération lyonnaise) je provozuje městský dopravce SLTC (Société
lyonnaise de transports en commun). Dvě důležité linky tohoto metra
budou v příštích letech automatizovány systémem CBTC. 
6.2.2017 To, že cesta začíná u vlastních dveří (ne tedy na
zastávce veřejné dopravy) a u jiných dveří zase končí, si uvědomuje
stále více dopravců. Soustřeďují se pak i v osobní přepravě na to, čemu
se v nákladní dopravě říká „logistický řetězec“ – tedy na usnadnění
přepravy z východiska do cíle s využitím různých druhů dopravy. S
řešením podporující tento přístup přicházejí v lednu 2017 Švýcarské
spolkové dráhy (SBB), které nabízejí aplikaci SBB Reiseplaner. 
3.2.2017 Jedním z významných italských smart cities je město Milán
– druhé největší město Itálie s 1,3 miliónem obyvatel a důležité
obchodní centrum s bohatou historií. Historické centrum města, tzv.
Area C, též známá jako Cerchia dei Bastioni, má od roku 2012 regulovaný
vjezd motorových vozidel. Další zpřísnění této regulace vstoupí v
platnost od 13. února 2017. 
2.2.2017 Senzory kvality ovzduší představují jednu z „chytrých“
technologií, které jsou součástí evropských smart cities. Je méně známo,
že velmi zajímavý domácí projekt zaměřený na monitoring kvality ovzduší
nazvaný „TRAFFICSENSNET - Senzorické sítě v dopravě“ realizovala (a
stále realizuje) ČVUT Fakulta dopravní na Praze 4. Na podrobnosti jsme
se proto zeptali jeho odborného garanta, doc. Václava Jirovského,
vedoucího Ústavu bezpečnostních technologií a inženýrství na Fakultě
dopravní. 
1.2.2017 Dvěma novými provedeními systémových LED svítidel
zkompletoval Rittal svůj nový program svítidel pro rozváděče. Série
svítidel poprvé vyvinutá speciálně pro rozváděče je vedle verzí 1200 a
900 lumenů nyní k dostání i se světelným tokem 600 a 400 lumenů. Díky
tomu nabízí Rittal vhodná řešení i pro menší systémy rozváděčů a skříní. 
31.1.2017 Důležitou součástí inteligentních měst neboli smart city je i účinné a
úsporné veřejné osvětlení. Často bývá spojováno pouze s LED světelnými
zdroji, ačkoli tyto zdroje samy osobě nejsou samospasitelné, jak
dokládají závěry odborných diskusí i největší projekt
veřejného osvětlení v Madridu. Kromě LED zdrojů se
při modernizacích veřejného osvětlení uplatňují rozmanité řídicí
technologie. Infrastruktura veřejného osvětlení zároveň může posloužit
více účelům. Takovéto modernizační projekty přitom zdaleka nejsou jen
doménou velkoměst 
30.1.2017
V pořadu České televize Studio ČT24 v neděli 29. 1.
2017 vystoupil jako host – odborník na elektromobilitu, provozovatel
našich portálů Jakub Slavík. Tématem byly automatické elektrické
minibusy bez řidiče, tedy autonomní
vozidla a jejich využití, příležitosti
i otevřené otázky.

1
| 2 | 3 | 4 | 5
| 6
| 7
| 8
| 9
| 10
| 11
| 12 | 13
| 14
| 15
| 16
| 17
| 18
| 19
| 20
| 21
|