Přečtěte si: Pozvánka na AMPER 2024






Pozvánky na akce


Stalo se

















  

  

Reportáž Smartcityvpraxi.cz: odpoledne s autonomním minibusem v Bad Birnbachu

3.1.2018 O zahájení provozu autonomního elektrického minibusu v Bad Birnbachu provozovaného německými státními drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již čtenáři našich portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017 využila naše redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt podívala blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská, pokud si věc neprohlédne na vlastní oči. 


Jak se daří palivočlánkovým autobusům v USA: zajímavosti ze souhrnné zprávy NREL z listopadu 2017

2.1.2018 V listopadu 2017 publikovala americká agentura National Renewable Energy Laboratory (NREL) souhrnnou zprávu o stavu a provozu palivočlánkových autobusů v USA za období od srpna 2015 do července 2016. Pokračuje tak v sérii hodnoticích ročních zpráv a navazuje na obdobnou zprávu z ledna 2017. Tento článek dále obsahuje některé zajímavé údaje z uvedené zprávy. 


Chytrá aplikace pomáhá zjistit ohlas veřejnosti na nové osvětlení památek

21.12.2017 Investovali jsme nemalé prostředky na moderní a estetické nasvícení pamětihodností v našem městě. Jak je však skutečně vnímá veřejnost – občané a návštěvníci? Mělo skutečně ten zamýšlený efekt? A vyplatila se ta investice? Na podobné otázky a dohady nyní může dát odpověď speciální počítačová aplikace vytvořená ve spolupráci dodavatele veřejného osvětlení Philips Lighting a softwarové firmy SAP SE, představená v listopadu 2018 na světovém kongresu Smart City Expo v Barceloně. 


Changji-Guquan UHV DC Link: první stejnosměrné přenosové spojení s rekordně vysokým napětím 1 100 kV

20.12.2017 Ultra vysokým napětím se rozumí elektrické napětí o hodnotě více než 800 kV. Toto napětí se používá především v přenosu elektrické energie na velmi dlouhé vzdálenosti, využívající stejnosměrný proud (HVDC). Společnost ABB, světový dodavatel energetických systémů, prezentovala již v roce 2014 komplexní nabídku pro UHVDC spojení, využívající rekordně vysoké napětí 1 100 kV DC, se všemi jeho komponenty. Tento systém nyní bude mít první praktickou aplikaci – UHV DC spojení Changji-Guquan v Číně. 


FuelCell energy a Toyota: palivový článek vyrobí z bioplynu elektřinu a vodík pro palivočlánková vozidla

19.12.2017 Palivový článek vyrobí vodík pro palivový článek – věta, na první pohled možná znějící jako tisková chyba, je ve skutečnosti stručným shrnutím připravovaného společného projektu amerického výrobce palivových článků FuelCell Energy a japonské automobilky Toyota. Odborná veřejnost byla s tímto projektem seznámena na konci listopadu 2017. 


Drahý pokus, nebo vozidlo budoucnosti?

18.12.2017 Odborný časopis Fleet, specializovaný magazín pro správu a řízení vozových parků, zveřejnil ve svém čísle 6/2017 pod názvem „Drahý pokus, nebo vozidlo budoucnosti?“ článek Jakuba Slavíka, zabývající se palivočlánovými pohony vozidel a hodnotící jejich příležitosti a omezení. Článek tak věcně, bez předsudků a bez přikrašlování, představuje tento perspektivní směr v elektromobilitě profesní komunitě správců firemních vozových parků. Plné znění článku je k dispozici zde.  


Mikrosíť ABB zásobuje energií z fotovoltaiky ostrovní systém na ostrově

18.12.2017 Mikrosítí (anglicky microgrid) rozumíme rozvodnou elektroenergetickou síť omezenou na určitý počet zdrojů energie a míst její spotřeby. Mikrosíť tak vlastně představuje jakousi zmenšenou verzi veřejné energetické soustavy, zpravidla využívající obnovitelné zdroje energie nebo kogeneraci a vytvářenou na principu smart grid. Tak je tomu i v případě unikátního projektu na jihoafrickém ostrově Robben Island, o němž byla česká odborná veřejnost informována v listopadu 2017. 


Indukčně dobíjené elektrobusy v Braunschweigu: další významný milník, spolehlivý provoz

15.12.2017 Německé město Braunschweig je prvním evropským městem, kde již v roce 2014 začaly jezdit indukčně dobíjené elektrobusy standardní délky – první 12m elektrobus dodaný v březnu 2014 následovaly v prosinci téhož roku čtyři 18m kloubové elektrobusy. Pro indukční nabíjení je používána technologie Bombardier PRIMOVE. V listopadu 2017 zaznamenal tento projekt významný milník: První z kloubových elektrobusů najel na linkách celkem 100 000 km. Předpokládá se, že brzy dosáhnou tohoto milníku i další tři. 


Dopravní podnik Praha sází i na „malou“ elektromobilitu

14.12.2017 Svými úctyhodnými sto milióny vozokilometrů metra a tramvají ročně se Praha a její dopravní podnik řadí na špičku českých měst využívající denně elektrickou dopravu. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) však nezůstává jen u přepravy cestujících elektrickými prostředky MHD. Rozhodl se postupně elektrifikovat i park svých osobních automobilů, které používá pro potřeby zaměstnaneckých jízd. Předání prvních deseti elektromobilů DPP odpoledne 12. prosince 2017 do užívání se zúčastnili i redaktoři našeho portálu. 


Trainline Google Assistant: britská aplikace pro cestování vlakem ovládaná hlasem

13.12.2017 Jízdní řád železniční či autobusové sítě vždy představoval obsáhlý svazek plný čísel a tajemných symbolů, jejichž porozumění bylo vyhrazeno pouze těm „zasvěceným“.  Doba se mění a informační technologie stále více napomáhají snadnému využívání veřejné dopravy při cestách „od domu k domu“ i bez kvalifikace dopravního inženýra. S dalším, bezmála revolučním krokem přišel nezávislý britský prodejce jízdenek Trainline. V listopadu 2017 uvedl na trh vlakovou aplikaci Google Assistant ovládanou hlasem, s jejíž pomocí mohou britští zákazníci získat potřebné informace pro cestování vlakem. 


ABB a Ballard zahájily spolupráci na palivočlánkových systémech pro námořní lodě

12.12.2017 Jména ABB a Ballard jsou čtenářům našeho portálu již dobře známá. Světový švédsko-švýcarský elektrotechnický koncern se angažuje mj. v oblasti elektromobility včetně elektrických pohonů pro lodě (viz např. úspěšný pohon Azipod), zatímco kanadský výrobce palivočlánkových technologií Ballard představuje světovou špičku ve svém oboru a známý je především jako dodavatel zdrojů energie pro palivočlánková vozidla. Nyní zahájili tito dva výrobci spolupráci na možném využití palivočlánkových technologií na velkých námořních výletních lodích. 


Strategie „jednoplanetového“ města: veřejné osvětlení v Cardiffu pamatuje na ekonomiku, ekologii i na zrakově postižené občany

11.12.2017 Historický Cardiff je hlavní město Walesu ve Velké Británii. Má 320 tisíc stálých obyvatel a ročně jej navštíví kolem 20 miliónů turistů. Těm všem začíná od listopadu 2017 sloužit nové veřejné osvětlení, integrující v sobě moderní světelné zdroje a technologie pro jejich řízení. V neposlední řadě vychází toto osvětlení vstříc také potřebám občanů se zrakovým postižením, pro něž je orientace v nočním prostředí obzvlášť náročná. Tento projekt je součástí strategie Cardiffu pro dosažení podmínek „jednoplanetového města“. 


Studie projektu GATEway: veřejnost vnímá autonomní vozidla jako málo riziková, ale ne bez výhrad

8.12.2017 Britský projekt autonomních vozidel GATEway probíhající v Greenwichi na předměstí Londýna je zaměřen nejen na testování příslušných technologií pro vozidla a infrastrukturu, ale také na sledování, jak se veřejnost, média a průmyslová sféra učí akceptovat tato vozidla na veřejných komunikacích a důvěřovat jim. Jeho součástí je proto i studie FSEG při University of Greenwich k problematice vnímání autonomních vozidel veřejností, jejíž výsledky byly publikovány v říjnu 2017. 


Všestranný pomocník pro přípravu projektové dokumentace

7.12.2017 Od podzimu 2017 je k dispozici nová verze platformy systému EPLAN 2.7, která klade důraz na mezioborovou spolupráci a konzistentní digitalizaci inženýrských procesů. Nová verze softwaru přináší uživatelům devatenáct jazykových verzí, množství vylepšených detailů a obousměrné propojení s automatizačními systémy – včetně TIA Portal od firmy Siemens a Melsoft IQ Works od Mitsubishi, které zaručují ještě větší efektivitu inženýrské práce. 


Záznam webináře "EPLAN Cogineer - snadné kroky k automatizaci"

6.12.2017 EPLAN nabízí ke zhlédnutí záznam webináře „EPLAN Cogineer – snadné kroky k automatizaci“. Seznámíte se s možnostmi využití nového softwaru EPLAN Cogineer, díky kterému může každý uživatel platformy EPLAN začít používat automatizační software na bázi konfigurace okamžitě bez náročného časového zaškolování. Celý webinář je zdarma na webu eplan.cz/webinare/ 


„Lidský“ robot YuMi od ABB má sourozence

6.12.2017 „Lidský“ robot YuMi od ABB je již známý české odborné veřejnosti díky svému nasazení v Jablonci nad Nisou v závodě ABB s.r.o., Elektro-Praga při montáži výrobků nízkého napětí i díky svým příznivým referencím ze zahraničí, například z Nizozemska. Na základě úspěchu tohoto robota YuMi s dvěma rameny, který jako první dokáže skutečně spolupracovat s člověkem, představila společnost ABB na konci listopadu 2017 na Mezinárodním veletrhu robotiky (iREX) v Tokiu kolaborativního robota s jedním ramenem. Robot kombinuje špičkové parametry a technologie s minimálními nároky na prostor. 


Přední dodavatel komplexních systémů radiační kontroly a ochrany, firma VF, a.s., používá řešení EPLAN k zásadnímu zjednodušení a zrychlení elektro-projektování

5.12.2017 Společnost VF, a.s., z Černé Hory u Brna je v oboru systémů radiační kontroly a ochrany jednoznačným lídrem na českém trhu a čím dál více se prosazuje na světových trzích. S jejími výrobky se potkáte nejen v jaderných elektrárnách, ale i v nemocnicích či na letištích, tedy všude tam, kde se pracuje se zdroji ionizujícího záření. Zákazníkům nabízí tato společnost realizaci zakázek na klíč 


Rittal – tipy na chlazení: Je chlazení opravdu nutné?

4.12.2017 Elektrické komponenty v řídicích rozváděčích generují teplo. Toto teplo musí být z rozváděčů účinně odváděno tak, aby komponenty byly chráněny před vysokými teplotami. Pokaždé však není nutné použít aktivní chlazení, jako například chladicí jednotky. V závislosti na tepelných ztrátách a rozměru rozváděče může být dostatečným i použití pasivního chlazení. Elektrické a elektronické komponenty instalované v rozváděči jsou obvykle navrženy pro maximální provozní teplotu 50 °C. Doba životnosti elektrických komponentů závisí do značné míry na provozní teplotě. Snížení teploty o 10 °C jejich životnost zdvojnásobuje. 


Jak je vnímána automatizace budov?

29.11.2017 Obecně lze chápat inteligentní budovu jako stavbu, která řeší ovládání, monitorování a automatizaci všech systémů v budově, a to od osvětlení přes vytápění, stínění, klimatizace až po zabezpečení. Reaguje na potřeby uživatelů s cílem zvýšit jejich pohodlí, zpříjemnit jim zábavu, zaručit co nejvyšší bezpečí a snížit náklady na provoz. Vnímá to odborná a laická veřejnost stejně nebo má na automatizované budovy jiný názor? 


Pozvánka na odbornou konferenci „Smart city v praxi III“

28.11.2017 Srdečně Vás zveme na odbornou konferenci „Smart city v praxi III“ s podtitulem „Co nabízí inteligentní město občanům a průmyslu“, která se koná 20. března 2018 v Brně jako doprovodný program veletrhu AMPER 2018. Již třetí ročník konference „Smart city v praxi“ organizuje konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. Odborným garantem a zároveň moderátorem konference je Ing. Jakub Slavík, MBA, autor knihy  Smart city v praxi, která je první českou knihou o konceptu smart city a jeho zavádění v každodenním životě 


Palivočlánkový zdroj zajistí ekologickou a nezávislou dodávku elektrické energie pro americkou ponorkovou základnu v Grotonu

27.11.2017 Málokteré odvětví je tak citlivé na spolehlivost dodávky elektrické energie, jako obrana. Pokud je zároveň snaha, aby takováto dodávka byla nejen spolehlivá, ale také ekologická, může volba padnout na stacionární palivočlánkový zdroj. Tak je tomu i v případě ponorkové základny amerického námořnictva v Grotonu ve státě Connecticut, která v polovině října 2017 zahájila na základě smlouvy o dlouhodobém odběru elektrické energie s organizací Connecticut Municipal Electric Energy Cooperative (CMEEC) projekt na dodávku elektřiny vyrobené v palivočlánkových zdrojích. 


Trh elektrických autobusů prožívá „velký třesk“, omezují ho finance: zpráva z konference „Elektrické autobusy pro město VI“

23.11.2017 Dne 22. listopadu 2017 se v Praze již pošesté konala konference „Elektrické autobusy pro město“, organizovaná firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu. Konference, které se zúčastnilo přes 150 zástupců dopravců, municipalit, průmyslu, škol a dalších zainteresovaných osob a organizací, byla pořádána opět jako součást mezinárodního veletrhu Czechbus pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR. 


1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | Archiv 2022/3 | Archiv 2022/2 |Archiv 2022/1 | Archiv 2021/3 | Archiv 2021/2 | Archiv 2021/1 | Archiv 2020/3 | Archiv 2020/2 | Archiv 2020/1 | Archiv 2019/2 | Archiv 2019/1 | Archiv 2018/3 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1

 

Naše tipy





























Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services



Elektroinstalační technika Výroba a přenos Průmyslová automatizace Automatizace dopravy Kabelová technika Elektronika Inteligentní budovy Osvětlení Měřicí technika Smart Metering Elektromobilita Obnovitelné zdroje Zajímavé projekty Vzdělávání Knihy našich autorů Rozhovory, komentáře

Proelektrotechniky.cz - elektrotechnika pro odborníky O nás Náš; tým - Odborní spolupracovníci Partneři Kontakty Info servis