Přečtěte si:  Pozvánka na AMPER 2024






Pozvánky na akce


Stalo se
























Reportáž Smartcityvpraxi: za volantem „elektrické multikáry“ Goupil

24.4.2018 Malé elektrické nákladní a užitkové automobily – lidově „multikáry“ – značky Goupil jsou úspěšně v provozu v zahraničí i v několika českých městech, například ve službách Veřejné zeleně města Brna (viz foto níže). Poznat je mohli také účastníci odborných konferencí Efektivní elektromobilita v organizacích a Smart city v praxi, pořádaných provozovateli našeho portálu. Nenechali jsme si proto ujít příležitost se s těmito zajímavými vozidly seznámit naživo a přijali jsme jednoho slunného dubnového dopoledne 2018 pozvání jejich distributora, společnosti Eurogreen s.r.o., na předváděcí akci na mosteckém automobilovém polygonu.

Goupil G5 ve službách Veřejné zeleně města Brna

„Elektrické multikáry“ Goupil

V hledáčku našeho zájmu jsou především dvě „elektrické multikáry“ značky Goupil: řada G4 a G5.

Goupil G4 (viz foto níže) s homologací L7e, N1 slouží svým uživatelům již od září 2016. Je 1,2 m široký a 3,6 m dlouhý a uveze podle konkrétní konfigurace až 1200 kg maximální rychlostí 50 km/h. K pohonu slouží 10kW elektromotor, pohánějící přes diferenciál přímo nápravu. Jako zásobník energie jsou dodávány olověné nebo lithium-iontové akumulátory, které podle konkrétní sestavy dávají vozidlu praktický (nejen tabulkový) dojezd v rozmezí 40 – 120 km.

Jeho mladší bratr Goupil G5 (viz foto níže) s homologací v kategorii N1 je o 30 cm širší. Také jeho motor, opět s bezpřevodovkovou konstrukcí, je o něco silnější – výkon 19,7 kW dává vozidlu rychlost až 70 km/h. Stejně jako model G4 má i G5 maximální nosnost 1200 kg. Dodává se především s lithium-iontovými bateriemi, 11,5kWh baterie pro dojezd 120 km nebo 19kWh baterie pro dojezd až 200 km.

 

Na levé fotografii je Goupil G4, na pravé Goupil G5

Bližší informace k oběma vozidlům lze nalézt v prezentaci společnosti Eurogreen na výše zmíněné konferenci Smart city v praxi.

Auto na práci od samého začátku

U vozidel, jako jsou tato, nečekáme „ladné křivky“, „neopakovatelný zážitek z jízdy“ nebo rozmanité hardwarové a softwarové jemnosti, jimiž hýří osobní elektromobily a jejich folklór. Zde jde především o užitek v poměru k ceně, o jednoduchou obsluhu a údržbu a o přiměřené pohodlí řidiče během celodenní práce, zkrátka o celkovou praktičnost. Na to vše je u nákladních elektromobilů Goupil pamatováno od samého začátku.

Bezpřevodovková konstrukce umožňuje maximálně jednoduché řízení a prakticky žádnou údržbu. Pro srovnání, klasický užitkový automobil s dieselovým pohonem ve službě městské zeleně mění spojku, opotřebovanou neustálými rozjezdy a zastaveními, nezřídka každý rok.

Jednoduché řešení interiéru, palubní desky a ovládání „bez cingrlátek“ cílí na jednoduchou obsluhu. Pokud zahradník objíždějící parky zanese kabinu hlínou, prostě se na konci směny kabina vystříká hadicí s vodou.  

Ostatně, o mentální úrovni obsluhy, před níž takovéto vozidlo musí obstát, svědčí úsměvná historka od nejmenovaného provozovatele: Poté, co starší typ s olověnými bateriemi byl nahrazen novějšími vozidly s lithiovými bateriemi, přišla série opakovaných dotazů od řidičů, kudy že se dolévá do baterií destilovaná voda. Následovaly opakované trpělivé odpovědi týmž lidem, že do lithiových baterii se destilovaná voda nenalévá, protože v nich zkrátka žádná kapalina není.      

Jízda na polygonu

Takříkajíc na vlastní kůži si ozkoušíme jízdu se zavedeným typem G4 (foto vpravo), vybaveným olověnými bateriemi. Na mosteckém automobilovém polygonu nás pod vedením zkušeného instruktora, vydávajícího přes vysílačku pokyny, čeká jízda po kopcovitém oválu plném zatáček, slalom a vyhýbací manévr.

Ve dvou usedáme do kabiny a zjišťujeme, že je prostornější, než by se zvenčí mohlo zdát. Oba členové našeho redakčního týmu jsou postav spíše nadprostředních, přesto se zde pohodlně směstnají. Z prosklené kabiny je přitom výborně vidět dopředu i do stran až úplně dolů, což jistě ocení obsluha zejména při pojíždění v parcích nebo po chodníku. Řízení se ujímá šéfredaktorka našeho portálu, jinak zkušená řidička zvládající moderní elektrický Nissan stejně jako stařičkou skříňovou Avii.

Ovládání vozu je dělané pro člověka, který potřebuje od první chvíle s autem pracovat, nemá čas na hlouposti a není radno jej plašit zbytečnými vymyšlenostmi. Po dosednutí se řidičovy nohy přirozeně uvelebí na pedálech brzdy a akcelerátoru. Do palubní desky se zasune starý dobrý klíček a pak už jen stačí posunout páčku pod volantem do polohy Vpřed, sešlápnout „plyn“ a jedeme. Na jednoduše řešeném displeji sledujeme okamžitou rychlost, stav baterií plus další základní funkce vozidla. Nikdo se tu nesnaží řidiče za jízdy bavit nebo vychovávat, jak se s tím můžeme u elektromobilů někdy setkat (viz naše reportáž „Týden s Nissanem Leafem“ ).  

Zkraje občas cítíme při jízdě nepatrné záškuby, které po nějaké chvíli mizí. Později se dovídáme, že příčinou jsou naplno nabité baterie, neumožňující zpočátku rekuperovat energii při brzdění nebo jízdě výběhem, v kombinaci s bezpřevodovkovou konstrukcí. U osobního elektromobilu si s tímto problémem poradí automatická převodovka, zde si lze na něj prostě zvyknout.

Vozem se dá snadno manévrovat. Řízení zvládne i běžná ženská ruka, přestože u tohoto modelu je bez posilovače. Posilovač lze na vyžádání dodat, nicméně představuje další zdroj spotřeby energie a při běžném popojíždění v městských službách, k němuž je „elektrická multikára“ určena především, je to zpravidla považováno za nadbytečné.

Pobízeni na dálku instruktorem vyvíjíme maximální rychlost, jaké je náš elektrický valníček schopen, a auto přitom dokonale sedí na rovině, v zatáčkách a poté i při slalomu. Je zřejmé, že o stabilitu se stará především rovnoměrně rozložená hmotnost včetně baterií umístěných v těžišti vozu. Jak se později dovíme, tato konstrukce umožňuje zvládnout i nástrahy navátého sněhu v horských obcích se stejným účinkem jako pohon 4 × 4 u tradičního vozidla, jednostranně zatíženého těžkým motorem.

Finálním testem stability je vyhýbací manévr, simulující situaci, kdy je nutno se na ulici v plné rychlosti vyhnout nečekané překážce – živé či neživé. I tuto překážku objíždíme s vozem doslova přilepeným k vozovce.

Po ukončení jízdy vozidlo jednoduše zabrzdíme ruční brzdou a hladce vysedáme z kabiny. Zaznamenáváme přitom, že dveře i vnitřní prostor jsou řešeny tak, aby opakovaný nástup a výstup nebyl zdrojem nepříjemností.

Závěrem k této perspektivní oblasti elektromobility

Užitkový elektromobil ve službách města má řadu výhod, především pro své okolí. Je to v prvé řadě jeho nehlučný a bezemisní provoz. Na trase při rozmanitých rozvážkách nebo zalévání městské zeleně je často v časných ranních hodinách, kdy většina okolních obyvatel potřebuje dospat. „Motorový budíček“ přitom není ten správný začátek nového dne, o výfukových plynech do otevřeného okna ložnice nemluvě. Po právu má proto tato oblast čisté městské mobility podporu z Národního programu Životní prostředí s možností dotace až 250 tis. Kč na vozidlo.

Takovýto elektromobil musí zároveň vyhovovat specifickým provozním požadavkům co do rozměrů, jízdních charakteristik, robustnosti konstrukce a dalších užitných vlastností. Často se přitom ukáže, že co největší dojezd na jedno nabití baterií nemusí být tím rozhodujícím kritériem. I zde se v praxi uplatňuje známá „úzkost z posledního kilometru“: Některé zákazníky nejprve uklidní možnost dojezdu 120 až 200 km a posléze sami volí dojezd nižší, protože větší si prostě nepotřebují zaplatit.

My odjíždíme z mosteckého polygonu obohacení o řadu zajímavých zkušeností s touto specifickou oblastí elektromobility a tím více věříme, že se v naší zemi bude dále rozvíjet. Značka Goupil k tomu jistě nemalou měrou přispěje.

Jakub Slavík

Ilustrační foto © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz

Přečtěte si také:

Konference Smart city v praxi III: česko-slovenské zkušenosti, smart city a smart regiony, nové technologie a nejistá budoucnost investičních dotací

22.3.2018 Dne 20. března 2018 opět proběhla jako doprovodný program brněnského veletrhu AMPER 2018 odborná konference Smart city v praxi III, pořádaná konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu. Majitel firmy a její hlavní konzultant Jakub Slavík, jehož odborná publikace Smart city v praxi byla rok po slavnostním křtu vyprodána v celém svém dvoutisícovém nákladu, byl zároveň odborným garantem konference. Konference se konala pod záštitou ministryně pro místní rozvoj ČR a slovenského města Nitry. Generálním partnerem konference byla automobilka Porsche Česká republika (elektromobily Volkswagen), hlavními partnery společnosti ČD - Telematika, TECO a VARS BRNO a partnery CETC Europe, ČSOB, E.ON, Eurogreen a Operátor ICT. 


Reportáž Smartcityvpraxi.cz: odpoledne s autonomním minibusem v Bad Birnbachu

3.1.2018 O zahájení provozu autonomního elektrického minibusu v Bad Birnbachu provozovaného německými státními drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již čtenáři našich portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017 využila naše redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt podívala blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská, pokud si věc neprohlédne na vlastní oči. 


Průmysl, energetika, banky a stát společně pro rozvoj elektromobility: zpráva z konference Efektivní elektromobilita v organizacích II

3.10.2017 Dnes 3. října 2017 se v Praze již podruhé konala konference „Efektivní elektromobilita v organizacích“, organizovaná firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu. Konference byla pořádána pod záštitou Ministerstva průmyslu a obchodu ČR, Ministerstva životního prostředí ČR a Ministerstva dopravy ČR. Hlavním partnerem konference byl ČEZ a.s. v rámci projektu elektromobility spolufinancovaného Evropskou unií. Za bankovní sektor byl partnerem konference ČSOB Leasing a za dodavatelský průmysl společnosti ABB (zde jako dodavatel nabíjecí infrastruktury), Eurogreen (zde jako prodejce elektrických užitkových vozidel francouzského výrobce Goupil) a automobilky Nissan a Toyota. Odborným garantem konference a zároveň moderátorem byl Jakub Slavík, majitel a hlavní konzultant pořádající firmy.


Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“

Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového parku.  Konference „Smart city v praxi“ je zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován.

Pozvánky na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.


 

Naše tipy






























Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services