Přečtěte si:  Pozvánka na AMPER 2024






Pozvánky na akce


Stalo se
























Reportáž Smartcityvpraxi.cz: za volantem Streetscooteru

21.5.2018 Malé elektrické nákladní automobily Streetscooter, které pro vlastní potřebu i pro třetí strany dodává skupina Deutsche Post DHL, jsou čtenářům našich portálů známé již z dřívějška. Tato pozoruhodná vozidla jsou nyní k dispozici i pro české zákazníky – s rozmanitými nástavbami je nabízí firma CV TECH, sídlící v průmyslovém parku Nupharo nedaleko Ústí nad Labem. S potěšením jsme přijali jejich nabídku zkusit si jízdu s tímto malým elektrickým nákladním automobilem sami v areálu zmíněného průmyslového parku. Zajímavé přitom bylo srovnání s našimi nedávnými zkušenostmi s „elektrickou multikárou“ Goupil a osobním elektromobilem Nissan

Streetscooter WORK se představuje

Hovoříme-li o elektromobilu Streetscooter, máme tu konkrétně na mysli malý nákladní elektromobil Streetscooter WORK (viz fota). V produktové nabídce dodavatele jsou i elektrické nákladní bicykly a tříkolky, které si jistě najdou své vděčné zákazníky, nicméně tato reportáž se jimi blíže nezabývá.

Streetscooter WORK je nabízen jako lehké nákladní a užitkové vozidlo kategorie N1 (nákladní do 3,5 t). Je 2,1 m široký a 1,9 m vysoký. Délka se liší podle konkrétního provedení a nástavby, v níž Streetscooter uveze až 1,2 t nákladu. K pohonu slouží centrální vodou chlazený synchronní střídavý elektromotor Bosch o jmenovitém výkonu 38 kW a maximálním výkonu 48 kW, který přes automatickou jednostupňovou převodovku (de facto reduktor) s diferenciálem pohání přední nápravu. Maximální rychlost činí 85 km/h, což je pro elektromobil tohoto typu a provozního určení zcela dostačující.

Zdrojem energie jsou lithium-iontové baterie dodávané ve variantách kapacity 20 kWh nebo 40 kWh. Baterie se nabíjejí ze zdroje střídavého napětí zásuvkou typu Mennekes – lze využít standardní zásuvku, součástí nabídky je ale i nabíjecí stanice typu wallbox. Nabíjení z úplného vybití na 80 % trvá u 20kWh baterie 4,5 hodin, u 40kWh baterie 8 hodin. Dojezd se liší podle typu vozidla, zatížení, okolního prostředí a způsobu jízdy. Nikdy však neklesne pod 120 km a v optimistickém případě může dosáhnout i daleko za 250 km.

 

Tento nákladní elektromobil se, jak řečeno, dodává s rozmanitými nástavbami – od valníku, sklápěče a skříňového vozidla po speciální nástavby, jako například chladicí pro rozvoz jídel nebo například pro čištění ulic a odstraňování graffiti. Celé portfolio je řešeno tak, aby na jednom podvozku uspokojilo co nejpestřejší paletu uživatelských potřeb, majících jedno společné: tichý a ekologický provoz ve městě.

K výbavě vozidla patří vše, co je dnes u automobilu běžné, včetně systému ABS, vyhřívaného volantu, sedadel a čelních skel nebo elektricky ovládaných oken a zpětných zrcátek.

Streetscooter WORK za jízdy

Za volant skříňového Streetscooteru opět usedá zkušená řidička – šéfredaktorka našeho portálu.

Vnitřek kabiny je prostorný a pohodlný, přitom přiměřeně robustní. Vysoká sedadla umožňují dobrý výhled i při běžně prosklené kabině. Ovládání je vcelku jednoduché, včetně nezbytného klíčku „v zapalování“, jako u elektrické multikáry. Oproti ní je však znát, že toto je již „opravdové auto“ na ulice a silnice s delšími vzdálenostmi po městě a okolí, nejen a priori pracovní stroj ke krátkému popojíždění rozmanitým terénem.

Při nastartování klíčkem pod volantem je třeba respektovat přítomnost automatické převodovky a tisknout pedál brzdy. Po jeho uvolnění činí automatická převodovka rozjezd zcela plynulým a poměrně dynamickým – téměř jako u osobního elektromobilu.

Řidič má na výběr ze dvou jízdních režimů: Dynamický režim využívá špičkového výkonu elektromotoru, EKO režim využívá pouze jeho jmenovitý výkon. Jinak se však vozidlo nesnaží řidiče nijak „vychovávat“ (jako jsme to zažili u elektromobilu Nissan Leaf). Stejně jako námi testovaná elektrická multikára Goupil respektuje to, že jeho uživatel nemá na podobné věci čas a myšlenky.

Několikrát objíždíme průmyslový areál a zkoušíme akceleraci automobilu a jeho manévrovací schopnosti v ostrých zatáčkách.

Na rovných úsecích není problém překročit sedmdesátikilometrovou rychlost. Posilovač řízení zároveň činí jízdu a manévrování vozidla velmi snadnými, téměř zábavnými. Elektromobil si přitom i při „hraní“ v ostrých zatáčkách zachovává výbornou stabilitu. 

Při zastávce na fotografování prohlížíme také ložný prostor tohoto skříňového vozidla. Nacházíme ideální, čisté vnitřní tvary, bez výčnělků a jiných zábran. Do velkého skříňového vozu se tak bez problémů vejdou čtyři europalety. Přispívají k tomu také boční dveře, odkrývající polovinu ložného prostoru, které jdou velmi snadno otevřít i zavřít.

Na konci jízdy oceňujeme hladké vystupování a nastupování (viz foto vpravo) – je znát, že i Streetscooter je auto na práci, které se snaží uživateli co nejvíce usnadnit každý pohyb.

Shrnuto: V každém detailu a v každém okamžiku jízdy je znát, že Streetscooter si vyvinula sama pošta, dobře znalá potřeb svých zaměstnanců při každodenním hektickém rozvozu zásilek, a že díky svým vlastnostem má tento elektromobil příležitost pro další rozmanitá uplatnění.

Závěrem

Je velmi pravděpodobné, že Streetscooter si najde také mnohé české uživatele všude tam, kde je třeba jezdit tiše a ekologicky. Významně k tomu mohou přispět dotace z prostředků Národního programu Životní prostředí pro organizace ve veřejném sektoru. Dosavadní objednávky jednotlivých vozidel a spokojení zájemci z řad městských služeb včetně dopravních podniků při testovacích jízdách tomu nasvědčují.

Jistě k tomu přispěje i komplexní nabídka, zahrnující kromě vozidla také nabíjecí infrastrukturu, zprostředkování zmíněných dotací a provozní podporu – tedy odpovídající tarify pro nabíjení a servis vozidla. Vše je směřováno k tomu, aby uživatel mohl prostě jezdit a pracovat.

Tak tedy – hodně zdaru a šťastnou cestu!

Jakub Slavík, Smartcityvpraxi.cz

Foto © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz

Přečtěte si také:

Reportáž Smartcityvpraxi: za volantem „elektrické multikáry“ Goupil

24.4.2018 Malé elektrické nákladní a užitkové automobily – lidově „multikáry“ – značky Goupil jsou úspěšně v provozu v zahraničí i v několika českých městech, například ve službách Veřejné zeleně města Brna (viz foto níže). Poznat je mohli také účastníci odborných konferencí Efektivní elektromobilita v organizacích a Smart city v praxi, pořádaných provozovateli našeho portálu. Nenechali jsme si proto ujít příležitost se s těmito zajímavými vozidly seznámit naživo a přijali jsme jednoho slunného dubnového dopoledne 2018 pozvání jejich distributora, společnosti Eurogreen s.r.o., na předváděcí akci na mosteckém automobilovém polygonu. 


Konference Smart city v praxi III: česko-slovenské zkušenosti, smart city a smart regiony, nové technologie a nejistá budoucnost investičních dotací

22.3.2018 Dne 20. března 2018 opět proběhla jako doprovodný program brněnského veletrhu AMPER 2018 odborná konference Smart city v praxi III, pořádaná konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu. Majitel firmy a její hlavní konzultant Jakub Slavík, jehož odborná publikace Smart city v praxi byla rok po slavnostním křtu vyprodána v celém svém dvoutisícovém nákladu, byl zároveň odborným garantem konference. Konference se konala pod záštitou ministryně pro místní rozvoj ČR a slovenského města Nitry. Generálním partnerem konference byla automobilka Porsche Česká republika (elektromobily Volkswagen), hlavními partnery společnosti ČD - Telematika, TECO a VARS BRNO a partnery CETC Europe, ČSOB, E.ON, Eurogreen a Operátor ICT. 


Reportáž Smartcityvpraxi.cz: odpoledne s autonomním minibusem v Bad Birnbachu

3.1.2018 O zahájení provozu autonomního elektrického minibusu v Bad Birnbachu provozovaného německými státními drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již čtenáři našich portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017 využila naše redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt podívala blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská, pokud si věc neprohlédne na vlastní oči. 


Průmysl, energetika, banky a stát společně pro rozvoj elektromobility: zpráva z konference Efektivní elektromobilita v organizacích II

3.10.2017 Dnes 3. října 2017 se v Praze již podruhé konala konference „Efektivní elektromobilita v organizacích“, organizovaná firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu. Konference byla pořádána pod záštitou Ministerstva průmyslu a obchodu ČR, Ministerstva životního prostředí ČR a Ministerstva dopravy ČR. Hlavním partnerem konference byl ČEZ a.s. v rámci projektu elektromobility spolufinancovaného Evropskou unií. Za bankovní sektor byl partnerem konference ČSOB Leasing a za dodavatelský průmysl společnosti ABB (zde jako dodavatel nabíjecí infrastruktury), Eurogreen (zde jako prodejce elektrických užitkových vozidel francouzského výrobce Goupil) a automobilky Nissan a Toyota. Odborným garantem konference a zároveň moderátorem byl Jakub Slavík, majitel a hlavní konzultant pořádající firmy.


Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“

Konference „Elektrické autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma, konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů (včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého druhu v ČR, prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového parku.  Konference „Smart city v praxi“ je zaměřena především na ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart city v daném městě realizován.

Pozvánky na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.


 

Naše tipy






























Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services