Přečtěte si: Pokračuje „velký třesk“ elektrických autobusů, rozvíjejí se nové technologie, otazníky v ekonomice: zpráva z konference „Elektrické autobusy pro město VII“



 

Pozvánky na akce


Stalo se












  
  

   
 

http://www.smartcityvpraxi.cz/                  Smart city v praxi

                  Projekty smart city



Pozvánka na odbornou konferenci Elektrické autobusy pre mesto: již za tři týdny v Nitře

15.5.2018 Srdečně Vás zveme na odbornou konferenci Elektrické autobusy pre mesto, která se koná 5. 6. 2018 v Nitře jako doprovodný program veletrhu Busshow 2018. Tuto konferenci, která je určena pro zástupce dopravců, zadavatelů dopravy, municipalit a průmyslu a také pro zástupce škol a další zájemce o tuto problematiku, organizuje firma Ing. Jakub Slavík, MBA. Odborným garantem je Jakub Slavík uznávaný odborník na problematiku elektromobility a smart city, autor první české publikace na toto téma Smart city v praxi. Záštitu konferenci udělili primátor města Nitra Jozef Dvonč, který konferenci zahájí, Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky, Združenie prevádzkovateľov hromadnej dopravy osôb v mestských aglomeráciách Slovenskej republiky a Dopravný podnik mesta Košice. Na konferenci je vstup po registraci zdarma.

Pozvánka a podrobný program konference a registrace zde 


200 elektrobusů GAZ a KAMAZ pro Moskvu

14.5.2018 Ačkoliv jsou země bývalého Sovětského svazu, pokud jde o povrchovou elektrickou městskou dopravu, především doménou trolejbusů (o jejichž technickém stavu a způsobu provozování se v odborných kruzích vyprávějí pozoruhodné příběhy), začínají se i zde postupně uplatňovat elektrobusy. Důkazem je dodávka celkem dvou set elektrobusů od ruských výrobců GAZ a KAMAZ, které tamní dopravce Mosgortrans vybral v soutěži na začátku května 2018. 


UITP podporuje další spolufinancování udržitelné městské dopravy z prostředků EU

11.5.2018 Prozatím si rozvoj udržitelné městské dopravy, zejména pak elektrické dopravy, bez významné podpory investičních dotací z evropských zdrojů dokáže v ČR jen málokdo představit. Evropská politika financování rozvojových projektů po roce 2020 je však zatím nasměrována především na spolufinancování výzkumu a vývoje a na podporu komercializace inovativních technologií, zpravidla v partnerství veřejného a soukromého sektoru.  


Připojení fotovoltaických zdrojů k trolejbusové trakční síti může významně uspořit elektrickou energii

10.5.2018 Spolupracovník našich portálů a oblíbený přednášející na našich konferencích Elektrické autobusy pro město Dr. Ing. Mikolaj Bartłomiejczyk z Politechniky Gdańske v Polsku publikoval v dubnu 2018 zajímavý odborný článek ohledně možností využití fotovoltaických panelů jako doplňkového zdroje energie pro trolejbusovou trakční síť. Článek přitom není pouhou akademickou úvahou, nýbrž je úzce napojen na projektovou praxi: U gdyňského trolejbusového dopravce PKT, kde Mikolaj Bartłomiejczyk zároveň pracuje jako hlavní energetik, plánují pro potřebu napájení trolejbusů instalaci 500kWp fotovoltaického zdroje na střeše vozovny. Z jeho článku zde přinášíme stručný výtah s odkazem na plné znění v angličtině. 


Projekt krytého plaveckého bazénu v Årnes: sestava projektor-reflektor pro účinné osvětlení

7.5.2018 Krytý plavecký bazén je příkladem velmi specifického prostředí, které klade nároky na osvětlení. Jde nejen o vysokou vlhkost vzduchu, ale také o přítomnost vodní hladiny o relativně velké ploše, na níž odražené světlo působí často nežádoucí světelné efekty. Prostor je tudíž náročný na rovnoměrné osvětlení. V neposlední řadě jsou svítidla často umístěna na vysokém stropě haly, což zvyšuje nároky na jejich údržbu. Řešení v podobě optické sestavy světelného zdroje doplněného o reflektor (tedy vlastně speciální zrcadlo) odzkoušel dodavatel světelných technologií Osram na projektu osvětlení plaveckého bazénu v norském městě Årnes. Výsledky prezentoval odborné veřejnosti v dubnu 2018. 


Evropské projekty elektrických autobusů: ZeEUS se uzavírá, ASSURED se rozbíhá

4.5.2018 Závěrečnou konferencí na konci března 2018 a postupným publikováním výsledků se zvolna uzavírá činnost evropského projektu elektrických autobusů ZeEUS, jehož dílčí poznatky na našich stránkách průběžně sledujeme (viz například představení výsledků z Cagliari). U příležitosti závěrečného setkání byl zároveň představen jeho následovník, evropský projekt ASSURED. 


Linky automatického metra na celém světě měří v součtu již přes 1000 km

2.5.2018 Automatické metro bez řidiče se stává stále větším fenoménem v rozvoji městských rychlodrah po celém světě. Jak byla v dubnu 2018 informována odborná veřejnost prostřednictvím Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP), zaznamenal tento druh dopravy v březnu 2018 důležitý milník: Délka všech automatizovaných linek metra na světě překročila „magickou“ hodnotu 1000 km. Od roku 2015 tak vzrostla jejich délka prakticky o třetinu. 


ABB Terra HP: nabíjecí stanice pro elektromobily o výkonu 350 kW měla světovou premiéru

27.4.2018 S nabíjecími výkony řádově ve stovkách kilowattů se v současné době můžeme setkat především u průběžně dobíjených elektrobusů (viz prezentace z našich konferencí Elektrické autobusy pro město). U elektromobilů je zatím běžným standardem pro rychlé nabíjení výkon do 50 kW. Nárůst elektromobility a tlak na zkracování prostojů během nabíjení nicméně vede průmysl k vývoji bezpečných a ekonomických technologií pro nabíjení stále většími výkony i u elektromobilů. Konkrétní podobu dostal tento trend v nabíjecí stanici Terra HP od společnosti ABB, umožňující nabíjecí výkon až 350 kW. Tato nabíjecí stanice, první svého druhu na světě, byla představena na Hannoverském veletrhu v dubnu 2018. 


Palivočlánková kogenerace z bioplynu pro město Tulare: energetická společnost přebírá projekt od dodavatele

25.4.2018 Tulare je šedesátitisícové město v západní Kalifornii, mezi jehož strategické priority patří také udržitelný rozvoj včetně ekologicky šetrné energetiky. Jedním z konkrétních projektů, jimiž se tato strategie realizuje, je i provoz palivočlánkové kogenerační jednotky od dodavatele FuelCell Energy v tamní čističce odpadních vod. Na začátku dubna 2018 překročil tento projekt důležitý milník 


Reportáž Smartcityvpraxi: za volantem „elektrické multikáry“ Goupil

24.4.2018 Malé elektrické nákladní a užitkové automobily – lidově „multikáry“ – značky Goupil jsou úspěšně v provozu v zahraničí i v několika českých městech, například ve službách Veřejné zeleně města Brna (viz foto níže). Poznat je mohli také účastníci odborných konferencí Efektivní elektromobilita v organizacích a Smart city v praxi, pořádaných provozovateli našeho portálu. Nenechali jsme si proto ujít příležitost se s těmito zajímavými vozidly seznámit naživo a přijali jsme jednoho slunného dubnového dopoledne 2018 pozvání jejich distributora, společnosti Eurogreen s.r.o., na předváděcí akci na mosteckém automobilovém polygonu. 


CBTC od Ansaldo STS bude instalováno v pařížském metru

20.4.2018 Italský výrobce Ansaldo STS, člen skupiny Hitachi, je známý především jako dodavatel u celených systémů lehkého stavebnicového bezobslužného metra, které mělo svoji premiéru v Kodani a funguje na bázi kolejových obvodů, tedy pevného bloku. Stále více se však na trhu uplatňuje i jeho technologie CBTC, například ve Stockholmském metru. CBTC od Ansaldo STS bude nyní instalováno také na lince 6 pařížského metra. Smlouva mezi výrobcem a pařížským městským dopravce RATP byla k tomu podepsána začátkem dubna 2018. 


Projekt ZeEUS v Cagliari: spolehlivé parciální trolejbusy s dynamickým i statickým dobíjením

17.4.2018 Demonstrační provozy elektrických autobusů v rámci projektu ZeEUS zahrnují především bateriové elektrobusy různých značek v různých konfiguracích a v různých provozních podmínkách. Součástí tohoto projektu je nicméně také provoz parciálních trolejbusů, tedy trolejbusů doplněných bateriovým zásobníkem energie pro nezávislý provoz na významně dlouhé části trasy, v cca 150tisícovém italském městě Cagliari ležícím na jihu ostrova Sardinie. Jeho výsledky, s nimiž byla veřejnost seznámena v dubnu 2018, dokládají spolehlivost a technickou zralost parciálních trolejbusů jako řešení pro města, kde již trolejbusová infrastruktura existuje. 


MaaS Madrid: mobilita jako služba v jedné aplikaci od městského dopravce

13.4.2018 Konceptem mobilita jako služba (Mobility as a Service – MaaS) rozumíme multimodální a udržitelné služby mobility reagující na potřeby zákazníků v dopravě prostřednictvím integrovaného plánování cesty a plateb na principu jednoho nákupu (one-stop-shop). Jak byla odborná veřejnost informována začátkem dubna 2018, tento koncept bude rozvíjet i španělské hlavní město Madrid prostřednictvím svého městského dopravce  Empresa Municipal de Transportes, EMT. 


Další švýcarský autonomní elektrický minibus začal jezdit ve městě Neuhausen am Rheinfall

11.4.2018 Od konce června 2016 přepravují v Sionu, hlavním městě švýcarského kantonu Valais, dva elektrické minibusy bez řidiče (blíže viz případová studie v naší publikaci Smart city v praxi). Od března 2018 se k tomuto projektu přidal ve Švýcarsku další: Jeden autonomní elektrický minibus začal jezdit ve smíšeném provozu v desetitisícovém městě Neuhausen am Rheinfall v kantonu Schaffhausen, těsně při hranici s Německem. 


Projekt ZeEUS v Barceloně: elektrický pohon a baterie pro autobusy jsou technologicky zralé řešení, průběžné dobíjení je optimální volba, spotřeba málo závisí na terénu  

9.4.2018 Na začátku dubna 2018 byly publikovány výsledky dalšího demonstračního provozu v rámci evropského projektu ZeEUS, tentokrát ve španělské Barceloně. Tamní dopravce TMB zde testoval elektrobusy hned v několika rozdílných podmínkách: „noční“ i průběžně dobíjené, s různými druhy trakčních baterií a v různém terénu. Výsledky těchto srovnání jsou bezesporu zajímavé. 


Projekt ZeEUS ve Varšavě: polské smart city naplno rozvíjí průběžně dobíjené elektrobusy se standardizovanou technologií

6.4.2018 Varšava je jedním z měst zapojených do evropského projektu ZeEUS, kde demonstrační provoz potvrdil a upřesnil rozvojovou strategii nasazení elektrobusů s průběžným dobíjením, využívajícím standardizovanou technologii – v tomto případě systém Schunk, známý mj. z jiného polského města, Krakova. Ukazují to výsledky demonstračního provozu parku deseti elektrobusů u městského dopravce Miejskie Zakłady Autobusowe (MZA), publikované na konci března 2018. 


Barevné osvětlení rekonstruovaného mostu v holandském Zutphenu svěřili Tecomatu Foxtrot

5.4.2018 Jedním z hlavních partnerů nedávné konference Smart city v praxi III, pořádané provozovatelem našeho portálu, byla společnost TECO, která zde opět předvedla svoji unikátní řídicí technologii Tecomat Foxtrot, tentokrát zvláště v aplikacích pro veřejné osvětlení. Jako dovětek k jejich prezentaci zde s laskavým souhlasem TECO přetiskujeme zajímavou případovou studii z březnového vydání newsletteru TecoInfo, popisující uplatnění technologie Tecomat Foxtrot u architektonického osvětlení mostu v Nizozemí. 


Uber dal svá anonymizovaná data k dispozici Londýnu pro řízení městské mobility

3.4.2018 Společnost pro nájemní dopravu na zavolání Uber má v ČR pověst spíše kontroverzní a do značné míry zpolitizovanou. Jak ale ukazuje příklad z Londýna, tato společnost má zájem na efektivním řešení městské mobility a k tomuto účelu nabízí anonymizovaná data o svých přepravách, která mohou mít pro řízení inteligentní mobility velký význam. Prvním krokem bylo zveřejnění těchto anonymizovaných dat v polovině března 2018 v podobě datového nástroje Uber Movement určeného pro město. 


Londýnská metropolitní policie jezdí na vodík

29.3.2018 Po záchranné službě ve skotském Aberdeenu  má ve Velké Británii i další složka záchranného systému ve svém parku automobily s palivovými články. V březnu 2018 převzala Londýnská metropolitní policie 11 palivočlánkových osobních automobilů Toyota Mirai, které jsou používány i ve výše zmíněném Aberdeenu. 


Dalším úspěšným dodavatelem dobíjecích stanic elektrobusů podle standardu OppCharge je polská Ekoenergetyka

27.3.2018 K dodavatelům nabíjecích stanic pro průběžné dobíjení elektrobusů nabízejících evropský (a stále více i světový) standard OppCharge se k společnostem ABB, Siemens a Heliox již v roce 2017 připojil také polský dodavatel Ekoenergetyka a svými produkty dále dobývá Evropu. Svědčí o tom smlouva s městem Malmö z března 2018 na tři jeho nabíjecí stanice typu quickPOINT City Chargers využívající standard OppCharge, které zde budou dobíjet elektrobusy Volvo. 


Konference Smart city v praxi III: česko-slovenské zkušenosti, smart city a smart regiony, nové technologie a nejistá budoucnost investičních dotací

22.3.2018 Dne 20. března 2018 opět proběhla jako doprovodný program brněnského veletrhu AMPER 2018 odborná konference Smart city v praxi III, pořádaná konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu. Majitel firmy a její hlavní konzultant Jakub Slavík, jehož odborná publikace Smart city v praxi byla rok po slavnostním křtu vyprodána v celém svém dvoutisícovém nákladu, byl zároveň odborným garantem konference. Konference se konala pod záštitou ministryně pro místní rozvoj ČR a slovenského města Nitry. Generálním partnerem konference byla automobilka Porsche Česká republika (elektromobily Volkswagen), hlavními partnery společnosti ČD - Telematika, TECO a VARS BRNO a partnery CETC Europe, ČSOB, E.ON, Eurogreen a Operátor ICT. 


1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20


Naše tipy




















Copyright © 2012 – 2018 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services



Elektroinstalační technika Výroba a přenos Průmyslová automatizace Automatizace dopravy Kabelová technika Elektronika Inteligentní budovy Osvětlení Měřicí technika Smart Metering Elektromobilita Obnovitelné zdroje Zajímavé projekty Vzdělávání Knihy našich autorů Rozhovory, komentáře

Proelektrotechniky.cz - elektrotechnika pro odborníky O nás Náš; tým - Odborní spolupracovníci Partneři Kontakty Info servis