Přečtěte si: Druhá polovina léta je ve znamení Murrelektronik: Napájení instalací nebylo nikdy jednodušší



 

Pozvánky na akce


Stalo se






  

 

http://www.smartcityvpraxi.cz/                 Smart city v praxi

                  Projekty smart city


Elektrické autobusy: problém jménem netrakční spotřeba a jeho možné řešení

14.1.2020 Spotřeba elektrické energie u jakéhokoli elektrického vozidla zahrnuje jednak trakční spotřebu – tedy energii pro vlastní pohon, a jednak netrakční spotřebu – tedy energii pro všechna ostatní zařízení vozidla. Zejména u bateriových elektrobusů může právě netrakční spotřeba představovat problém, protože významně ovlivňuje dojezd vozidla na jedno nabití baterií.


Iarnród Éireann integruje informační systémy plánování cesty a provozu železnice

10.1.2020 Tajemně znějící název v nadpise je oficiálním jménem irských státních železnic (v gaelštině). A přestože Irsko se svými necelými dvěma tisíci km tratí nepatří právě k železničním velmocem, 48 miliónů cestujících ročně v dálkové, regionální a městské železniční dopravě není zanedbatelných. Na konci roku 2019 učinily irské železnice unikátní krok v oblasti inovací: Pod jedním systémem zkombinovaly aplikace informačních systémů pro cestující a pro dopravce, a vytvořily tak robustní nástroj pro podporu efektivní kolejové dopravy.


„Čisté autobusy poháněné odpadky“: palivočlánkové autobusy ve Wuppertalu

9.1.2020 Průmyslové město Wuppertal o cca 350 tisících obyvatelích ležící v německém Severním Porýní-Vestfálsku se před Vánoci roku 2019 připojilo k dalším evropským městům provozujícím palivočlánkové autobusy. Tamní městský dopravce Wuppertaler Stadtwerke  (WSW) získal první ze série deseti palivočlánkových autobusů, jimiž bude elektrifikovat svůj vozový park. Zvláštností tohoto projektu je i výroba vodíku elektrolýzou, pro niž se elektřina získá energetickým využitím odpadu v městské spalovně.


Projekty kogenerace pro nemocnice v Havlíčkově Brodě a Pelhřimově zahájeny 

7.1.2020 Nemocnice v Havlíčkově Brodě a v Pelhřimově s více než 300, resp. 500 lůžky patří mezi přední zdravotnická zařízení v kraji Vysočina. Kromě špičkového vybavení a kvalitní péče se starají i o svůj efektivní provoz. K němu brzy přispějí projekty kogenerace, zahájené na začátku roku 2020. Celou investici ve výši 60 mil. Kč hradí dodavatel, kterým je ČEZ Energo, společná dcera ČEZ ESCO a známého třebíčského výrobce kogeneračních jednotek TEDOM.


Palivočlánkový BRT v Pau zahájil provoz

6.1.2020 Prosinec 2019 zaznamenal důležitý milník v provozu palivočlánkových autobusů: V Pau, více než osmdesátitisícovém městě ležícím ve francouzských Pyrenejích, byl zahájen již dříve avizovaný provoz rychlé autobusové dopravy (bus rapid transit, BRT) jako první na světě provozované palivočlánkovými autobusy. 


Chytrá mobilita v Brně: rekonstruované křižovatky řídí dopravu a sbírají dopravní data

2.1.2020 Jedním z rozvíjejících se českých smart cities je Brno. Koncem prosince 2019 o sobě dalo vědět důležitým počinem v oblasti inteligentní městské mobility: Byla dokončena rekonstrukce světelného signalizačního zařízení na křižovatce Úvoz – Tvrdého. Kromě toho, že je křižovatka vybavena kamerovým dohledem a preferencí vozidel MHD, sbírá také dopravní data, která přenáší do Centrálního technického dispečinku. Dodavatelem řešení je společnost AŽD Praha. 


Vítězná česká města budou testovat internet 5G

23.12.2019 Bílina, Jeseník, Karlovy Vary, Plzeň a Ústí nad Labem. V těchto městech budou přednostně testovat 5G technologie a jejich aplikace. Právě tyto municipality totiž zvítězily v prosinci 2019 v soutěži, kterou uspořádalo Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) ve spolupráci s Ministerstvem pro místní rozvoj (MMR). V praxi to znamená, že lidé během příštích dvou let dostanou od města, kde žijí, vybrané služby postavené na chytrých sítích 5. generace. Díky nim se v daném území například zvýší bezpečnost či bude dostupnější kultura. 


Göteborg má další projekt „života po životě“ baterií z elektrobusů Volvo

20.12.2019 Trakční baterie v elektrických vozidlech, jak známo, postupně degradují – tedy snižuje se jejich využitelná kapacita. Pokud tato kapacita klesne na cca 70 – 80 % nebo méně, stává se jejich použití ve vozidle neekonomickým a hlavně nepraktickým. Mohou však stále dobře posloužit jako stacionární zásobníky energie, zejména v kombinaci s obnovitelnými zdroji pro vyrovnávání rozdílů ve výrobě a spotřebě. Průkopníkem tohoto využití je výrobce elektrobusů Volvo, o jehož projektu ve švédském Göteborgu se lze dočíst v naší brožuře Příběhy chytrých pomocníků. V prosinci 2019 byl v Göteborgu zahájen další podobný projekt a opět s účastí Volvo.


MAN sází na noční nabíjení a centrální pohon: 17 elektrobusů pro Hamburk

18.12.2019 Dalším z tradičních výrobců autobusů, kteří vstupují na evropský trh elektrobusů, je německý MAN. V polovině prosince 2019 si Hambursko-holštýnský dopravní podnik (Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein GmbH, VHH) od společnosti MAN Truck & Bus objednal 17 elektrobusů typu Lion's City E ve standardní 12m verzi. Co do nabízené koncepce elektrobusu jde přitom tento výrobce v Evropě tak trochu „proti proudu“.


Případné problémy palivočlánkových autobusů nesouvisí s palivovými články: úspěšné zakončení evropského projektu High V.LO-City

17.12.2019 Koncem listopadu 2019 byl na konferenci v nizozemském Groningenu slavnostně uzavřen projekt palivočlánkových autobusů High V.LO-City, předchůdce a souběh současných projektů JIVE a JIVE 2. Projekt přinesl řadu zajímavých zkušeností a posunul vývoj evropských palivočlánkových autobusů o další důležitý krok dál.


BYD a Yutong: čínští výrobci postupují na evropském trhu elektrobusů, mají i prvenství na meziměstských linkách

13.12.2019 Zatímco Česko je, pokud jde o bateriové elektrobusy, stále považováno převážně za „SOR-land“ nebo „Škoda-land“ (viz postřehy z naší nedávné konference Elektrické autobusy pro město VIII), v Západní Evropě je situace jiná. I sem se nezadržitelně tlačí čínští dodavatelé – především BYD a také Yutong. Potvrzují to mimo jiné zprávy o připravovaných projektech elektrobusů v Nizozemí a Norsku na začátku prosince 2019.


EPC funguje v Česku už 25 let

11.12.2019 V listopadu 2019 uplynulo 25 let od zahájení prvního energeticky úsporného projektu řešeného metodou energetických služeb se zárukou úspor – EPC. Celkem bylo realizováno více než 250 projektů za 3,6 mld. korun, které zákazníkům ušetřily energii v hodnotě 4,1 mld. korun. Projekty uspořily celkově 820 000 tun ekvivalentu emisí CO2, což se rovná zhruba tomu, co vypustí za rok jedna větší uhelná elektrárna.


Proměnlivé dveře pro nástupištní stěny řeší různé vlaky metra na stejné lince

9.12.2019 Nástupištní stěny představují investičně náročný, ale zaručeně spolehlivý způsob, jak nejen zabránit pádu osoby do kolejiště metra, ale také, jak zabránit zastavení provozu při pádu věci. Zatímco tomu prvnímu lze zamezit i například technologiemi na bázi senzorů, tomu druhému zabrání jen skutečná fyzická zábrana v podobě pevné stěny s dveřmi. Jak ale instalovat nástupištní stěnu tam, kde jezdí, nebo do budoucna mohou jezdit, různé vlaky? Řešení předvedla začátkem prosince 2019 singapurská firma ST Engineering na veletrhu AusRAIL Plus v australském Sydney.


Těžké nákladní elektromobily Volvo pro městské služby se chystají na evropský trh

6.12.2019 Zatímco lehké nákladní a užitkové elektromobily v kategorii celkové hmotnosti do 3,5 t se stále více zabydlují na evropském i českém trhu, města a městské služby volají také po těžkých nákladních automobilech nad tímto limitem s plně elektrickým, a tedy tichým a bezemisním pohonem. Dobrou zprávou je, že i tato poptávka bude brzy vyslyšena. V listopadu 2019 byl oficiálně zahájen prodej těžkého nákladního elektromobilu značky Volvo.


Obnovitelné zdroje energie v městských službách – příklad Prostějova

5.12.2019 Využívání obnovitelných zdrojů energie je důležitou součástí inteligentní energetiky v rámci konceptu smart city. Občas se přitom zapomíná, že možnosti měst a obcí jsou v tomto směru omezené. Není to jen kvůli financím – město může rozhodovat pouze o svém majetku, ne o majetku svých obyvatel. Využívání obnovitelných zdrojů v zařízení městských služeb může nicméně být zajímavým projektem prospěšným přírodě i městské kase. Jeden takový představilo město Prostějov v listopadu 2019.


Nové stavby už jen energeticky úsporné

4.12.2019 Už od roku 2016 postupně nabíhá legislativou stanovená povinnost na výstavbu budov s téměř nulovou spotřebou energie. Od ledna 2020 se bude nově týkat i nejmenších rodinných domů. Stejně tak se týká i budov veřejných služeb ve správě měst a obcí. O podrobnostech informovalo v listopadu 2019 Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR.


Geofencing: cesta k „chytřejším“, tišším, čistším a bezpečnějším městským centrům

2.12.2019 Geofencing (doslova „zeměpisné oplocení“) znamená vytvoření digitální geografické zóny, v níž mohou být vozidla propojená pomocí moderních technologií na dálku kontrolována a řízena. Toto řešení, pro nějž jsou již vyvinuté technologie, může významnou měrou přispět k řízení mobility v městských centrech, a následně přispět k jejich celkovému zklidnění a bezpečnosti. Svoji podporu geofencingu prezentoval v listopadu 2019 švédský dopravní úřad Swedish Transport Administration v rámci čtyřletého projektu zahájeného v tomto roce.


Stovka českých elektrobusů a další perspektivy v klimatické nouzi s omezenými financemi: zpráva z konference „Elektrické autobusy pro město VIII“

28.11.2019 Dne 27. listopadu 2019 se v Praze konal osmý běh konference „Elektrické autobusy pro město“, organizované firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem tohoto portálu. Konference, které se zúčastnilo přes 150 zástupců dopravců, municipalit, průmyslu, škol a dalších zainteresovaných osob a organizací, byla pořádána opět jako součást mezinárodního veletrhu Czechbus, tentokrát v nových prostorách výstaviště PVA EXPO v Praze-Letňanech.  Tato mezinárodní konference se konala pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR a Dopravného podniku mesta Košice.


Zkušební autonomní provoz elektrobusu Volvo v depu: další krok k zefektivnění elektrických autobusů

26.11.2019 Řidič, který nejede, nevydělává. Tato jednoduchá ekonomická logika vede mimo jiné k nasazení moderních technologií v dopravě, včetně autonomního provozu vozidel. Několik desetiletí se již uplatňuje u vlaků metra bez řidiče,  začíná však pronikat i do autobusové dopravy. Významným milníkem byla demonstrační ukázka autonomního pojíždění elektrobusu Volvo dopravní společnosti Keolis v jejích garážích nedaleko švédského Göteborgu v listopadu 2019.


Žádné bledé tváře v práci: CRI 90 se stává standardem pro kancelářské osvětlení Signify

25.11.2019 Velká část dospělé populace tráví, obzvláště v zimním období, většinu svého pracovního dne při umělém osvětlení. Zde se setkávají a spolupracují s ostatními lidmi, s nimiž komunikují nejen hlasem, ale také vizuálně, řečí těla. Na dobrý pocit z této komunikace, a následně na celkovou pohodu i pracovní výkonnost, má velký vliv index podání barev u použitého osvětlení. Toho si je mimo jiné vědom světový výrobce osvětlovací techniky Signify (dříve Philips Lighting), který od listopadu 2019 zvyšuje standard indexu podání barev u portfolia svých kancelářských svítidel pro evropský trh z hodnoty 80 na 90.


LiFi také do autobusů

21.11.2019 Technologie LiFi (Light Fidelity) představuje kombinaci WiFi a světelných zdrojů. V současné době se rozvíjí především v rámci zajištění dostatečného a bezpečného pokrytí datovou sítí v budovách. Od listopadu 2019 se dává LiFi doslova do pohybu: V rámci pilotního projektu leadra v LiFi společnosti Signify, která již uplatňuje tuto technologii pod obchodní značkou Trulifi, a italského konstruktéra a výrobce interiérových svítidel pro dopravní prostředky Ellamp Spa bude instalován také do autobusů.


Elektrobusy na linkách BB v Praze: 2 milióny cestujících v „alternativním“ obchodním modelu

20.11.2019 Dva elektrobusy už přes tři roky nepřetržitě zajišťují pravidelnou kyvadlovou dopravu mezi pražským BB Centrem a stanicí metra C Budějovická na bezplatných linkách BB 1 a BB 2. Za tu dobu mají k listopadu 2019 na svém kontě 150 000 ujetých kilometrů a 2 miliony přepravených cestujících.


Moderní technologie pro „chytré“ křižovatky v Ústí nad Labem

18.11.2019 „Chytré“ světelné řízení křižovatek se stále více stává realitou i v českých městech. Příkladem je hromadný projekt modernizace těchto zařízení v Ústí nad Labem, s nímž byla odborná veřejnost seznámena začátkem listopadu 2019. Projekt modernizace pokrývá celkem čtrnáct lokalit – křižovatek a přechodů pro chodce – v severočeské metropoli.


Kogenerace v Příboře prospívá občanům i místnímu průmyslu

13.11.2019 Společnost ČEZ Energo, člen skupiny ČEZ ESCO, vybudovala v Příboře na Novojičínsku novou kogenerační jednotku. Místním obyvatelům i firmám to přinese dlouhodobou stabilizaci cen tepla. O podrobnostech tohoto projektu byla odborná veřejnost informována v říjnu 2019.


Největší jednorázová objednávka elektrobusů: 157 kloubových 7900 Volvo Electric Articulated

11.11.2019 Kloubový 18/19m elektrobus se stává sériovým tržním produktem. Tento jednoznačný signál vyslal trh elektrických autobusů začátkem listopadu 2019, když společnost Volvo Buses dostala od dopravce Transdev objednávku na 157 svých kloubových elektrobusů. Jde přitom o dosud největší jednorázovou objednávku elektrobusů v Evropě vůbec, a to – možná trochu překvapivě – právě v této kategorii.


Nové vnitřní osvětlení pardubického krajského úřadu šetří peníze i zdraví zaměstnanců

7.11.2019 Ergonomické programovatelné vnitřní osvětlené budov veřejných služeb, k nimž patří také budovy městské, krajské a státní administrativy, má zpravidla hned dvojí významné přínosy: Protože je přátelské lidskému organismu, šetří zdraví lidí, kteří zde pobývají. Díky moderním technologiím také spoří energii, a tím i veřejný rozpočet. Nejinak je tomu v případě Krajského úřadu Pardubice, který je od konce října 2019 vybaven novým moderním vnitřním osvětlením.


Superkapacitory a jejich použití jako vyrovnávacího zdroje napětí v lokální energetické síti průmyslu i jinde

5.11.2019 Na začátku listopadu 2019 bylo v mladoboleslavské automobilce ŠKODA AUTO uvedeno do provozu unikátní energetické zařízení: superkapacitorový stabilizátor energetické sítě, zde prezentovaný pod obchodním názvem UGS – Ultracapacitor Grid Stabilizer. Jak název napovídá, jeho smyslem je stabilizovat energetickou síť výroby, tedy vyřešit problém výroby s poklesy a krátkodobými výpadky v zásobování elektřinou. V oboru průmyslové automatizace jde o řešení zcela nové, nicméně superkapacitory se pro podobný účel již nějaký čas uplatňují například v sítích trakčního vedení drážní dopravy.


1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30


Naše tipy


















Copyright © 2012 – 2020 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services



Elektroinstalační technika Výroba a přenos Průmyslová automatizace Automatizace dopravy Kabelová technika Elektronika Inteligentní budovy Osvětlení Měřicí technika Smart Metering Elektromobilita Obnovitelné zdroje Zajímavé projekty Vzdělávání Knihy našich autorů Rozhovory, komentáře

Proelektrotechniky.cz - elektrotechnika pro odborníky O nás Náš; tým - Odborní spolupracovníci Partneři Kontakty Info servis