Zajímavé projekty
20.8.2013 Vozový park německého konsorcia Clean Energy Partnership
zahrnující sto automobilů poháněných vodíkovými palivovými články najel
od roku 2005, kdy byl tento projekt spuštěn, celkem 2 milióny
kilometrů, a to bez jakýchkoliv vážnějších problémů. Tento park
zahrnuje osobní automobily Mercedes-Benz B-Class F-Cell, Ford Focus
Fuel Cell, Honda FCX Clarity, Toyota FCHV-adv, VW Tiguan HyMotion a
Audi Q5 HFC. V červenci 2013 k nim přibyly dva palivočlánkové vozy
Hyundai ix35 Fuel Cell. 
19.8.2013
Od poloviny srpna 2013 má Evropa lehké stejnosměrné
vysokonapěťové spojení (HVDC Light), nejkapacitnější svého druhu, o
výkonu 500 MW. Zvláštností je, že vede pod mořským dnem a spojuje dva
ostrovy: Velkou Británii a Irsko. Jde projekt East West Connector,
který dodala společnost ABB irskému provozovateli přenosové sítě
EirGrid. Systém zahrnující 262 km podmořského kabelu a konvertory
napětí vede mezi Woodlandem v irském hrabství Meath a Deeside v
Severním Walesu.
7.8.2013 Rozvojová
agentura Arriyadh v Rijádu (Saúdská Arábie) ohlásila na konci července
2013 výběr tří vítězných konsorcií pro projekty na klíč, zahrnující
systém šesti nových linek bezobslužného metra. Tratě metra o celkové
délce cca 177 km budou vedeny nad zemí i v ražených tunelech a bude na
nich 87 klimatizovaných stanic. Součástí projektů budou veškeré
stavební a technologické dodávky včetně plně klimatizovaných vlaků. Svým rozsahem i rozpočtem 16,3 mld. € (cca
408 mld. Kč) se tento plánovaný systém řadí mezi největší
infrastrukturní projekty na světě. 
5.8.2013 V červenci 2013 zahájila v Barceloně provoz síť sdílených elektroskútrů
Motit. Po měsíční zkušební fázi s omezeným počtem uživatelů je v plném
komerčním provozu a nabízí celkem 50 elektroskútrů jak obyvatelům, tak
návštěvníkům Barcelony, s možností rezervace online. Jejich se počet
předpokládá do příštího roku zvýšit až desetinásobně. 
2.8.2013 Na konci července 2013 představilo projektové konsorcium
EPoSil (electroactive polymers based on silicon for power generation) v
laboratoři společnosti Bosch první demonstrační model získávání
elektřiny z mořských vln pomocí silikonových materiálů – elastomerů.
Projekt EPoSil, dotovaný německým Spolkovým ministerstvem pro
vzdělávání a výzkum je součástí programu „chytré materiály pro inovační
produkty“, potrvá do roku 2015 a má rozpočet cca 2 mil. €. 
30.7.2013
Netradiční aplikaci palivových článků si nyní
zkoušejí Švýcarské spolkové dráhy (SBB-CFF). Ve středu 24. července
2013 začal na trati Bern – Curych měsíční zkušební provoz bufetových
vozíků-minibarů, používaných personálem jídelních vozů pro rozvoz kávy,
poháněných energií z vodíkových palivových článků. Konečným dodavatelem
minibarů (viz foto) a zároveň výrobcem palivových článků je švýcarská
firma CEKAtec AG. Důvodem těchto zkoušek jsou problémy s bateriemi u
tradičních minibarů, které se často vybijí ještě před koncem cesty. 
26.7.2013 Léto 2013 je v Londýně a Paříži ve znamení konverze linek metra na
zabezpečovací systémy typu CBTC (Communication Based Train Control). V
polovině června 2013 získala společnost Bombardier Transportation
smlouvu na rekonstrukci zabezpečovacího zařízení všech podpovrchových
linek londýnského metra, začátkem července bylo uvedeno do provozu
rekonstruované zabezpečovací zařízení od společnosti Thales na 8km
úseku Severní linky (Northern line) londýnského metra a v polovině
července bylo rozhodnuto o konverzi linky 4 pařížského metra na
bezobslužný provoz. 
25.7.2013 Průlomovou aplikaci systému „power-to-gas“, tedy ukládání elektřiny z
obnovitelných zdrojů do zásob vodíku, představila v červenci 2013 ve
Velké Británii společnost Clean Power Solutions Ltd., specializovaná na
dodávku ekologických energetických řešení v severní Anglii. Na farmě v
hrabství Cheshire instalovala ostrovní systém, který propojuje výrobu
elektřiny z domácí větrné elektrárny s elektrolyzérem, a vyrobený vodík
dále slouží k výrobě tepla ve vodíkovém kotli. 
3.7.2013 Ve
Žďárku v České republice poblíž hranic s Německem se buduje
technologický park Nupharo Park, jehož cílem je vývoj technologií
využívajících stejnosměrný proud a dalších technologií, které mají
potenciál snížit náklady na energii a uhlíkové emise. Do roku 2020
budou mít mladé podniky (start-ups), v Nupharo Parku možnost získat
více než 800 milionů € v grantech EU a zvýhodněných půjčkách na
investice, výzkum, pracovní náklady a marketing.
14.6.2013 Prvním dopravním systémem na světě, který v městské
hromadné dopravě využívá technologii Bombardier Innovia Monorail 300 –
monorail s provozem bez strojvedoucích, se stane linka 15 v Sao Paulu,
nazývaná též Stříbrná linka nebo Expresso Tiradentes. Na světovém
kongresu UITP v Ženevě na konci května 2013 bylo tomuto projektu
uděleno ocenění „Intermodální inovace“ 
29.5.2013
Ve švédských železnorudných dolech LKAB Kiruna se v
hloubce 1365 m pod zemí konala 22. května 2013 netradiční slavnost:
Byla otevřena 12 km dlouhá normálně rozchodná automatická železnice pro
nákladní provoz bez strojvedoucích. Tato železnice využívá
automatizační techniku integrující vlakový provoz s pohyblivými bloky,
zajišťovaný pomocí RF přenosu, a logistické operace v koncových bodech 
27.5.2013
První úsek linky 1 metra v Kunmingu na jihovýchodě
Číny (3,2 mil. obyvatel) byl otevřen 20. května 2013 pro zkušební
provoz s cestujícími. Linka je v první etapě dlouhá 22,1 km a má 12
stanic. Je vedena na vyvýšených konstrukcích a pod zemí. Pro
zabezpečení jízdy vlaků slouží systém CBTC Urbalis od společnosti
Alstom 
16.5.213
Jak jsme již psali v článku Dodavatelská údržba – trend u
velkých zařízení v rubrice Zajímavé projekty, současným
trendem v údržbě velkých zařízení je přenášet odpovědnost za tuto
činnost na vnější dodavatele v rámci střednědobých a dlouhodobých
smluv. Příkladem toho, jak se tento koncept osvědčuje, je i prodloužení
smlouvy mezi dodavatelem Siemens a americkou energetickou společností
RES America na údržbu větrných elektráren z původních pěti na dalších
patnáct let. 
30.4.2013 Bezobslužná městská rychlodráha YongIn EverLine LRT byla
26. dubna 2013 slavnostně uvedena do provozu v jihokorejském městě
Yongin. Tato rychlodráha používá dopravní technologii Bombardier
Innovia ART 200 s lineárními indukčními motory a zabezpečovacím
zařízením CBTC typu Bombardier CityFlo 650. 
27.4.2013
V článku Vodíková
e-mobilita: 208 plnicích stanic na světě v rubrice
Elektromobilita jsme se zmínili o českém projektu TriHyBus – prvním a
zatím jediném zkušebním autobusu poháněném palivovým článkem v nových
zemích EU, jehož vlastníkem a provozovatelem je ÚJV Řež. Po půlroční
odstávce kvůli vodíkové infrastruktuře se nyní tento autobus chystá, po
absolvování potřebných zkušebních jízd, opět vozit cestující v
neratovické MHD provozované dopravcem Veolia Transport. Zástupci našeho
portálu měli příležitost se autobusem TriHyBus svézt a bezprostředně
sledovat jeho chování v městském provozu. 
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 |
49 | 50 | 51 |
52 | 53
| 54 | 55 | 56
| 57
|