Přečtěte
si: Smart
city a elektromobilita pro praktický užitek a jejich aktuální výzvy
|
|
|
Zajímavé projektyClean Energy Partnership: 2 milióny kilometrů bez nehod20.8.2013 Vozový park německého konsorcia Clean Energy Partnership zahrnující sto automobilů poháněných vodíkovými palivovými články najel od roku 2005, kdy byl tento projekt spuštěn, celkem 2 milióny kilometrů, a to bez jakýchkoliv vážnějších problémů. Tento park zahrnuje osobní automobily Mercedes-Benz B-Class F-Cell, Ford Focus Fuel Cell, Honda FCX Clarity, Toyota FCHV-adv, VW Tiguan HyMotion a Audi Q5 HFC. V červenci 2013 k nim přibyly dva palivočlánkové vozy Hyundai ix35 Fuel Cell. East West Interconnector: 500MW HVDC přenosové spojení v Evropě19.8.2013 Od poloviny srpna 2013 má Evropa lehké stejnosměrné vysokonapěťové spojení (HVDC Light), nejkapacitnější svého druhu, o výkonu 500 MW. Zvláštností je, že vede pod mořským dnem a spojuje dva ostrovy: Velkou Británii a Irsko. Jde projekt East West Connector, který dodala společnost ABB irskému provozovateli přenosové sítě EirGrid. Systém zahrnující 262 km podmořského kabelu a konvertory napětí vede mezi Woodlandem v irském hrabství Meath a Deeside v Severním Walesu. Síť nového metra bez strojvedoucích v Rijádu7.8.2013 Rozvojová agentura Arriyadh v Rijádu (Saúdská Arábie) ohlásila na konci července 2013 výběr tří vítězných konsorcií pro projekty na klíč, zahrnující systém šesti nových linek bezobslužného metra. Tratě metra o celkové délce cca 177 km budou vedeny nad zemí i v ražených tunelech a bude na nich 87 klimatizovaných stanic. Součástí projektů budou veškeré stavební a technologické dodávky včetně plně klimatizovaných vlaků. Svým rozsahem i rozpočtem 16,3 mld. € (cca 408 mld. Kč) se tento plánovaný systém řadí mezi největší infrastrukturní projekty na světě. Motit: elektroskútry v Barceloně k zapůjčení5.8.2013 V červenci 2013 zahájila v Barceloně provoz síť sdílených elektroskútrů Motit. Po měsíční zkušební fázi s omezeným počtem uživatelů je v plném komerčním provozu a nabízí celkem 50 elektroskútrů jak obyvatelům, tak návštěvníkům Barcelony, s možností rezervace online. Jejich se počet předpokládá do příštího roku zvýšit až desetinásobně. Elektřina z mořských vln: představení elastomerové technologie2.8.2013 Na konci července 2013 představilo projektové konsorcium EPoSil (electroactive polymers based on silicon for power generation) v laboratoři společnosti Bosch první demonstrační model získávání elektřiny z mořských vln pomocí silikonových materiálů – elastomerů. Projekt EPoSil, dotovaný německým Spolkovým ministerstvem pro vzdělávání a výzkum je součástí programu „chytré materiály pro inovační produkty“, potrvá do roku 2015 a má rozpočet cca 2 mil. €. Palivové články pro minibary ve vlaku30.7.2013 Netradiční aplikaci palivových článků si nyní zkoušejí Švýcarské spolkové dráhy (SBB-CFF). Ve středu 24. července 2013 začal na trati Bern – Curych měsíční zkušební provoz bufetových vozíků-minibarů, používaných personálem jídelních vozů pro rozvoz kávy, poháněných energií z vodíkových palivových článků. Konečným dodavatelem minibarů (viz foto) a zároveň výrobcem palivových článků je švýcarská firma CEKAtec AG. Důvodem těchto zkoušek jsou problémy s bateriemi u tradičních minibarů, které se často vybijí ještě před koncem cesty. Nová CBTC v evropských metropolích26.7.2013 Léto 2013 je v Londýně a Paříži ve znamení konverze linek metra na zabezpečovací systémy typu CBTC (Communication Based Train Control). V polovině června 2013 získala společnost Bombardier Transportation smlouvu na rekonstrukci zabezpečovacího zařízení všech podpovrchových linek londýnského metra, začátkem července bylo uvedeno do provozu rekonstruované zabezpečovací zařízení od společnosti Thales na 8km úseku Severní linky (Northern line) londýnského metra a v polovině července bylo rozhodnuto o konverzi linky 4 pařížského metra na bezobslužný provoz. Power-to-gas v ostrovním systému pro domácnost25.7.2013 Průlomovou aplikaci systému „power-to-gas“, tedy ukládání elektřiny z obnovitelných zdrojů do zásob vodíku, představila v červenci 2013 ve Velké Británii společnost Clean Power Solutions Ltd., specializovaná na dodávku ekologických energetických řešení v severní Anglii. Na farmě v hrabství Cheshire instalovala ostrovní systém, který propojuje výrobu elektřiny z domácí větrné elektrárny s elektrolyzérem, a vyrobený vodík dále slouží k výrobě tepla ve vodíkovém kotli. Nový český inkubátor pro energetiku3.7.2013 Ve Žďárku v České republice poblíž hranic s Německem se buduje technologický park Nupharo Park, jehož cílem je vývoj technologií využívajících stejnosměrný proud a dalších technologií, které mají potenciál snížit náklady na energii a uhlíkové emise. Do roku 2020 budou mít mladé podniky (start-ups), v Nupharo Parku možnost získat více než 800 milionů € v grantech EU a zvýhodněných půjčkách na investice, výzkum, pracovní náklady a marketing. Innovia Monorail 300: automatický monorail pro MHD14.6.2013 Prvním dopravním systémem na světě, který v městské hromadné dopravě využívá technologii Bombardier Innovia Monorail 300 – monorail s provozem bez strojvedoucích, se stane linka 15 v Sao Paulu, nazývaná též Stříbrná linka nebo Expresso Tiradentes. Na světovém kongresu UITP v Ženevě na konci května 2013 bylo tomuto projektu uděleno ocenění „Intermodální inovace“ Automatická železnice v hlubinném dole29.5.2013 Ve švédských železnorudných dolech LKAB Kiruna se v hloubce 1365 m pod zemí konala 22. května 2013 netradiční slavnost: Byla otevřena 12 km dlouhá normálně rozchodná automatická železnice pro nákladní provoz bez strojvedoucích. Tato železnice využívá automatizační techniku integrující vlakový provoz s pohyblivými bloky, zajišťovaný pomocí RF přenosu, a logistické operace v koncových bodech Linka 1 metra Kunming: další CBTC na asijském kontinentu27.5.2013 První úsek linky 1 metra v Kunmingu na jihovýchodě Číny (3,2 mil. obyvatel) byl otevřen 20. května 2013 pro zkušební provoz s cestujícími. Linka je v první etapě dlouhá 22,1 km a má 12 stanic. Je vedena na vyvýšených konstrukcích a pod zemí. Pro zabezpečení jízdy vlaků slouží systém CBTC Urbalis od společnosti Alstom Dodavatelská údržba větrných elektráren se osvědčuje16.5.213 Jak jsme již psali v článku Dodavatelská údržba – trend u velkých zařízení v rubrice Zajímavé projekty, současným trendem v údržbě velkých zařízení je přenášet odpovědnost za tuto činnost na vnější dodavatele v rámci střednědobých a dlouhodobých smluv. Příkladem toho, jak se tento koncept osvědčuje, je i prodloužení smlouvy mezi dodavatelem Siemens a americkou energetickou společností RES America na údržbu větrných elektráren z původních pěti na dalších patnáct let. YongIn EverLine LRT: rychlodráha bez strojvedoucích v Jižní Koreji30.4.2013 Bezobslužná městská rychlodráha YongIn EverLine LRT byla 26. dubna 2013 slavnostně uvedena do provozu v jihokorejském městě Yongin. Tato rychlodráha používá dopravní technologii Bombardier Innovia ART 200 s lineárními indukčními motory a zabezpečovacím zařízením CBTC typu Bombardier CityFlo 650. Projekt TriHyBus: český vodíkový autobus opět vyjede na linku27.4.2013 V článku Vodíková e-mobilita: 208 plnicích stanic na světě v rubrice Elektromobilita jsme se zmínili o českém projektu TriHyBus – prvním a zatím jediném zkušebním autobusu poháněném palivovým článkem v nových zemích EU, jehož vlastníkem a provozovatelem je ÚJV Řež. Po půlroční odstávce kvůli vodíkové infrastruktuře se nyní tento autobus chystá, po absolvování potřebných zkušebních jízd, opět vozit cestující v neratovické MHD provozované dopravcem Veolia Transport. Zástupci našeho portálu měli příležitost se autobusem TriHyBus svézt a bezprostředně sledovat jeho chování v městském provozu.
1 | 2 | 3 | 4 | Archiv 2022 | Archiv 2021 | Archiv 2020 | Archiv 2019 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1 | Archiv 2016/2 | Archiv 2016/1 | Archiv 2015/2 | Archiv 2015/1 | Archiv 2014/2 | Archiv 2014/1 | Archiv 2013 |
|