Přečtěte si: Pozvánka na konferenci Elektrické autobusy pro město X





 

Pozvánky na akce


Stalo se







  

Zajímavé projekty

Letištní autobusy: příležitost pro elektrický pohon

8.6.2017 Přeprava cestujících na letištních plochách je specifickým segmentem přepravního trhu, kde se mohou naplno uplatnit přednosti elektricky poháněných autobusů. Autobusy se zde pohybují po krátkých trasách s častými rozjezdy a zastaveními, a tedy s velmi malou spotřebou energie v důsledku rekuperace. Takto se elektrifikují parky autobusů na velkých letištích. V Evropě je to například Amsterodamský Schipol. Letištní elektrobusy jsou ale úspěšné i na opačné straně zeměkoule, jak ukazuje nový projekt elektrobusů v australském Brisbane z počátku června 2017.


European Copper Institute a VUB mobi: kalkulačka celkových nákladů pro automobily

7.6.2017 Elektromobily mají oproti automobilům na spalovací motor vyšší pořizovací náklady, ale nižší provozní náklady, což se týká především paliva a energie. Jsou i mnohé další faktory, které ovlivňují ekonomiku elektromobility. Na pomoc potenciálním uživatelům elektromobilů a realizátorům projektů v elektromobilitě přišel v květnu 2017 Evropský institut pro měď (European Copper Institute), který elektromobilitu podporuje, spolu s VUB mobi – výzkumným centrem pro mobilitu, logistiku a automobilové technologie při Vrije Universiteit Brussel. Uveřejnil jednoduchou srovnávací kalkulačku 


Úspory energie u tramvají: snížení spotřeby pomocných zařízení spíše než zařízení pro rekuperaci

5.6.2017 Jedním ze směrů, jak zvýšit efektivnost využívání elektrické energie u tramvají a dalších kolejových vozidel, je snaha o zvýšení rekuperace brzdné energie, například pomocí zásobníků energie nebo inteligentních měníren. Studie bruselského dopravního podniku STIB, jejíž výsledky byly zveřejněny v květnu 2017, nicméně ukazují, že u frekventovaných městských tramvajových systémů je potenciál k další rekuperaci velmi malý a snaha o efektivnější využívání elektrické energie by se měla zaměřit spíše na netrakční spotřebu. 


VDL a Heliox: nejrozsáhlejší evropský park průběžně dobíjených elektrobusů bude mít Amsterodam

2.6.2017 Nejrozsáhlejší park elektrobusů v Evropě se chystá zprovoznit v roce 2018 Amsterodam.  Půjde o celkem 100 kloubových elektrobusů VDL Citea SLFA-180 Electric provozovaných jako dopravní systém v kombinaci se zásuvkovým nabíjením CCS a rychlonabíjením od firmy Heliox. Provozovatelem bude dopravce Connexxion, dceřiná firma společnosti Transdev. 


Systém OpShield: i větrné turbíny potřebují chránit před hackery

1.6.2017 Kybernetická bezpečnost a ochrana před hackery dnes představují výzvu ve všech technických oborech, využívajících všudypřítomné informační technologie. Na pomoc přicházejí rozmanitá řešení zaměřená na kybernetickou bezpečnost průmyslových zařízení. Tento problém se týká i větrných farem, využívajících informační technologie pro dálkovou správu. Zajímavou aplikací je projekt využití systému OpShield od firmy Wurldtech, člena skupiny General Electric, který zahájila od května 2017 ve svých větrných farmách nezávislá americká energetická společnost Invenergy, zaměřená na obnovitelné zdroje. 


Plovoucí fotovoltaická elektrárna – alternativa pro území s nedostatkem volné půdy

31.5.2017 Kromě proměnlivého slunečního svitu je jedním z problémů rozsáhlých fotovoltaických instalací zábor půdy. Zcela specifický je tento problém v Singapuru, malém státě obklopeném vodou. Řešení tohoto problému zkouší unikátní projekt plovoucí fotovoltaické elektrárny, pro nějž v květnu 2017 dodala globální elektrotechnická společnost ABB důležité komponenty. Cílem projektu je studovat výkonnost a nákladovou efektivnost takovéhoto řešení. 


Palivočlánkové nákladní automobily sníží emise při zásobování logistických center

30.5.2017 Elektrifikace těžké silniční nákladní dopravy je, vedle elektrifikace městské logistiky, dalším z témat k rozvoji nízkoemisní či bezemisní dopravy. Aktuální je zvláště v blízkosti měst a městských aglomerací, jejichž předměstí jsou tradičně obležena množstvím skladových areálů a logistických center. Zatímco evropský průmysl, například společnost Siemens, zkouší napájení elektromotorů vozidla dvojitým sběračem z trakčního vedení, v USA se připravuje vývoj a zkušební provoz elektrického palivočlánkového nákladního vozidla. 


Trinity College: palivočlánkový zdroj ušetří vysoké škole 30 % nákladů na energii

26.5.2017 Stacionární palivočlánkové zdroje využívající zemní plyn nebo bioplyn se v USA i jinde na světě stávají zajímavým, téměř bezemisním zdrojem elektrické energie, který na rozdíl od „klasických“ obnovitelných zdrojů není závislý na rozmarech počasí. Nejnovější aplikací této technologie je instalace 1,4MW kogenerační palivočlánkové jednotky na vysoké škole Trinity College v Hartfordu v americkém státě Connecticut. 


Inteligentní energetický management vodárenské společnosti snižuje provozní náklady

25.5.2017 Vodní hospodářství a energetika jsou nezřídka spojovány v tom směru, že čističky odpadních vod mohou produkovat bioplyn využívaný dále jako obnovitelný zdroj energie. Pravda je nicméně taková, že zařízení pro úpravu a čištění vody jsou především sama spotřebitelem elektrické energie, která tvoří významnou část jejich provozních nákladů. Na pomoc jejich snižování přichází společnost ABB s inteligentním energetickým managementem založeným na platformě Ability™. V květnu 2017 k tomu úspěšně realizovala pilotní projekt v italské vodárenské společnosti Consorzio di Bonifica Veronese (CBV). 


COUP – elektroskútrový sharing v Berlíně v Paříži

24.5.2017 Systém sdílených elektroskútrů je jednou z cest, jak nalákat zejména mladé lidi na ekologickou individuální dopravu po městech. Zároveň představuje zajímavou obchodní i marketingovou příležitost pro průmysl. Příkladem je systém sdílených elektroskútrů COUP firmy Bosch, který po úspěšném zavedení v Berlíně v roce 2016 expanduje do Paříže. Zde zahájí provoz v létě 2017. Systém COUP používá elektroskútry taiwanské start-up firmy Gogoro. Provozovatelem systému je COUP, stoprocentní dceřiná společnost firmy Robert Bosch GmbH. 


Projekt ELIPTIC: elektrobusy v Oberhausenu využívají tramvajovou infrastrukturu pro čtyřpólové průběžné dobíjení

23.5.2017 V rámci evropského projektu ELIPTIC jezdí od října 2015 v pravidelném provozu na linkách 962 a 966 dva průběžně dobíjené elektrobusy. Zvláštností systému jejich dobíjení je, že využívají trakční infrastrukturu pro tramvaje – ne však pro přímé nabíjení z troleje, jako například elektrické minibusy ve Vídni (viz naše studie „E-mobilita v MHD“), nýbrž pro uzemněné čtyřpólové nabíjení. První výsledky tohoto zkušebního provozu byly oznámeny odborné veřejnosti začátkem května 2017. 


Indukčně dobíjené elektrické midibusy v Milton Keynes: úspěšně od roku 2014

19.5.2017 V anglickém městě Milton Keynes bylo na linku MHD nasazeno během roku 2014 osm elektrických midibusů s průběžným indukčním dobíjením. Jak byla v květnu 2017 informována odborná veřejnost, park těchto elektrobusů od té doby spolehlivě slouží a týdně přepraví kolem 17 tisíc cestujících. Elektrobusy pro Milton Keynes vyrábí britský výrobce Wrightbus a jejich konstrukce je založena na standardním typu StreetLite, dodávaném v modelových variantách o délce 8,8–10,5 m.  


Náměstí Piazza Santa Maria dei Battuti v Trevisu: moderní světelné technologie vracejí místu historii

16.5.2017 Treviso je 84tisícové italské město v oblasti Benátsko, s dějinami sahajícími do starořímských časů a s množstvím historických památek. V jeho centru se nachází starobylé náměstí Piazza Santa Maria dei Battuti, které dosud sloužilo spíše jako průjezdná ulice. Po mnoha letech se nyní obnovuje jeho přirozená funkce náměstí v souvislosti s plánovanou pěší zónou. V květnu 2017 k tomuto důležitému městotvornému záměru významně přispělo zajímavé řešení inteligentního veřejného osvětlení, dodané společností Osram. 


Projekt Crosstown LRT: bateriový zásobník energie pomůže tramvajové dráze i vodní elektrárně

12.5.2017 Kanadské město Toronto v provincii Ontario v současné buduje lehkou železnici tramvajového typu, známou jako projekt Crosstown LRT. Tato lehká železnice bude zásobována energií z vodních elektráren zdejší energetické společnosti Toronto Hydro. Jak bylo odborné veřejnosti oznámeno v dubnu 2017, důležitou součástí energetiky tohoto projektu by měl být bateriový zásobník elektrické energie 


Pět palivočlánkových autobusů a vodíková plnicí stanice jako integrovaný projekt pro SunLine Transit Agency

11.5.2017 Kalifornský dopravce SunLine Transit Agency je jedním z průkopníků palivočlánkových autobusů v USA – viz příklady v naší studii „E-mobilita v MHD“. Jak bylo oznámeno v dubnu 2017, jeho současný park čtyř palivočlánkových autobusů typu American Fuel Cell Bus se nyní rozšíří o pět dalších autobusů typu XHE40 Xcelsior® od kanadského výrobce New Flyer. 


Kayseri OSB: průmyslový park v Turecku vyrobí 51 MW z fotovoltaiky

28.4.2017 The Kayseri OSB je unikátní turecký průmyslový park, zahrnující pestrou škálu odvětví od kovovýroby po potravinářství a elektroniku. Jako významný zdroj energie zde slouží fotovoltaické zdroje. Jak byla v dubnu 2017 informována odborná veřejnost, díky využití invertorů PVS800 od ABB nyní výkon fotovoltaické elektrárny pro tento průmyslový park dosahuje 51 MWp. Stal se tak největší fotovoltaickou elektrárnou v Turecku. 


1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53


Naše tipy




















Copyright © 2012 – 2021 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services



Elektroinstalační technika Výroba a přenos Průmyslová automatizace Automatizace dopravy Kabelová technika Elektronika Inteligentní budovy Osvětlení Měřicí technika Smart Metering Elektromobilita Obnovitelné zdroje Zajímavé projekty Vzdělávání Knihy našich autorů Rozhovory, komentáře

Proelektrotechniky.cz - elektrotechnika pro odborníky O nás Náš; tým - Odborní spolupracovníci Partneři Kontakty Info servis