Elektromobilita
8.7.2016
Testování elektrických minibusů bez řidiče není v
Evropě
tak docela novinkou. V rámci projektu CityMobil2
probíhá v
různých evropských městech již od roku 2014 testování automatického
vozidla od francouzské firmy Robosoft o kapacitě 6 sedících a 6
stojících a o účasti na tomto projektu uvažuje i městská část Praha 4.
Dva o něco větší elektrické minibusy zahájily koncem června
2016 oficiální přepravu cestujících v Sionu, hlavním městě švýcarského
kantonu Valais. Elektrobusy provozuje národní švýcarský autobusový
dopravce PostAuto Schweiz AG 
7.7.2016 V
celé Evropě je patrná snaha odlehčit životnímu
prostředí nejen od emisí z osobní dopravy a městské logistiky, ale
soustředit se také na mnohem závažnější znečišťovatele: „klasickou“
nákladní silniční dopravu. Po nedávno publikovaných zkušenostech s
„trolejbusovým kamionem“
ve Švédsku
prezentovala na konci června 2016 společnost Bombardier výsledky
úspěšného testování dynamického indukčního, tedy bezkontaktního,
nabíjení elektrických nákladních automobilů, které proběhlo na
předměstí německého Mannheimu. 
1.7.2016 Ve
Švédsku byl zahájen zkušební provoz dvoukilometrového
úseku elektrifikované dálnice pro nákladní vozidla. Projekt je založen
na hybridních kamionech s pantografy, k jejichž dobíjení je využito
elektrické vedení nad vozovkou. Hybridní kamiony byly vyvinuty ve
spolupráci společností Siemens a Scania. 
30.6.2016 Proces
standardizace systémů nabíjení u průběžně
dobíjených elektrobusů, tolik potřebné pro vytváření spolehlivých
dopravních systémů se vzájemně kompatibilními vozidly a nabíjecí
infrastrukturou, učinil v květnu 2016 důležitý krok: Návrh
standardizace byl postoupen evropskému standardizačnímu orgánu CENELEC,
který je v této věci kompetentní. Výsledkem by mělo být vytvoření nové
evropské technické normy, upravující podrobně tuto problematiku. O
průběžně dobíjené elektrobusy je velký zájem i v ČR. 
29.6.2016 Německá
automobilka BMW je jedním z průkopníků
palivočlánkových pohonů pro automobily v Evropě a ve světě. S prvním
pokusným palivočlánkovým vozem přišla již v roce 2005. Tento vůz
označovaný jako „7 Series“ sice neměl komerční využití, byl však
významným demonstračním počinem v oblasti palivočlánkové
elektromobility. Od léta 2015 testuje BMW další prototyp, označovaný
jako „5 Series GT“. 
22.6.2016 U
průběžně dobíjených elektrobusů, které nemohou
využívat rychlonabíjecí zařízení s pantografem nebo kontakty na střeše,
se dnes prakticky jako jediná alternativa nabízí indukční dobíjení.
Není však jediné. Společnost Alstom představila již v červnu 2015 svůj
spodní kontaktní systém rychlonabíjení pod obchodním názvem Alstom SRS. 
21.6.2016
Palivočlánkové automobily používající palivové
články s
protonvýměnnou membránou a jako palivo čistý vodík (například Hyundai
ix-35, Toyota
Mirai nebo
Honda Clarity FCV)
jsou dnes na
cestě ke komercializaci. Jejich hlavním problémem je však nedostatečně
rozvinutá vodíková infrastruktura. Japonská automobilka Nissan,
světový
leader na trhu s bateriovými
elektromobily, se proto
rozhodla využít jako zdroj vodíku surovinu mnohem dostupnější: etanol,
resp. bioetanol, z něhož se vodík vyrobí ve vozidle chemickou
reakcí. 
20.6.2016 Krátce
poté, co byl v Paříži slavnostně předán do
pravidelného provozu první z 23 elektrobusů Bolloré BlueBus,
zahájily na
začátku června 2016 provoz elektrobusy také v dalším francouzském městě
Marseille. Na rozdíl od „plně francouzských“ elektrobusů v Paříži jezdí
v Marseilli osvědčené španělské elektrobusy Irizar i2e, známé například
z Barcelony
nebo Londýna. 
14.6.2016 Jako
další v rámci evropského projektu elektrických
autobusů ZeEUS,
do něhož je
zapojena i naše Plzeň,
byl na konci
května 2016 slavnostně zahájen demonstrační provoz prvního z 23
elektrobusů v Paříži. Tentokrát se jedná o „plně francouzský“
elektrobus typu BlueBus od firmy Bolloré. BlueBus je 12m
elektrobus s kapacitními
parametry srovnatelného dieselového autobusu. 
10.6.2016 Velká
Británie je jedním z evropských států, který
podporuje rozvoj palivočlánkové elektromobility. Důkazem toho je zdejší
rozvoj vodíkových
čerpacích stanic i provoz
palivočlánoových autobusů v
Londýně či Aberdeenu.
Na začátku června 2016 byla odborná veřejnost informována o programu
britské vlády na podporu palivočlánkové mobility, který by měl přispět
k vybudování sítě vodíkových čerpacích stanic v zemi a zároveň
podporovat palivočlánkovou mobilitu ve veřejných a soukromých
organizacích, jakožto klíčovém segmentu trhu u elektrických
automobilů. 
6.6.2016 Jak
je vidět na příkladu Německé
pošty, představuje
rozvoz poštovních zásilek významnou příležitost k využití elektrických
užitkových vozidel. Nepřekvapí proto, že k „elektrifikovaným“ poštám se
na jaře 2016 připojila také Slovenská pošta. Tyto vozy si pronajímá v
rámci velmi úspěšného
slovenského projektu Greenway. 
2.6.2016 Elektrická
pohonná jednotka Azipod od společnosti ABB, určená pro námořní lodě
nejrůznějších typů, je unikátní svojí konstrukcí a provozními
vlastnostmi. Je skoro s podivem, že v květnu 2016 oslavila již
pětadvacet let od svého uvedení na trh. 
30.5.2016 Jak
jsme nedávno informovali naše čtenáře, zaznamenala
Francie
velmi úspěšné výsledky při své podpoře
individuální
elektromobility. Podobné
schéma, založené na fixních příspěvcích odstupňovaných podle
ekologických dopadů provozu automobilů s různými pohony, vyhlásila v
květnu 2016 také rumunská vláda. 
24.5.2016 Japonská
automobilka Nissan
patří k těm,
které o sobě velmi dávají vědět v souvislosti s rozvojem
elektromobility nejen v Japonsku, ale také v zahraničí včetně ČR. Její
elektromobily byly prezentovány mj. i na naší konferenci Smart city v
praxi. S
potěšením jsme proto v květnu 2016 přijali nabídku českého zastoupení
Nissanu na týdenní zapůjčení elektromobilu Nissan Leaf k ozkoušení a
publikování našich zkušeností. Tato reportáž je popisuje den za
dnem. 
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | Archiv 2020/2 | Archiv 2020/1 | Archiv 2019/2 | Archiv 2019/1 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1 | Archiv 2016/2 | Archiv 2016/1 | Archiv 2015/2 | Archiv 2015/1
| Archiv 2014/2
| Archiv 2014/1
| Archiv 2013/2
| Archiv 2012/2013/1
|