Elektromobilita
16.9.2013
Britská dopravní agentura Transport for Great
Manchester (TfGM), spravující veškerou hromadnou dopravu v
manchesterské aglomeraci, provozovanou soukromými dopravci, plánuje
další rozšíření hybridních pohonů pro školní autobusy, jakožto
významnou investici do ekologické hromadné dopravy i do ekologického
povědomí mladé generace. Hybridní autobusy využívají i další zajímavé
přepravní služby v Manchesteru.
12.9.2013
Začátkem září 2013 měl v německém Braunschweigu
premiéru systém indukčního dobíjení Bombardier PRIMOVE. Jako první na
světě byl použit u standardního 12m elektrobusu a při dobíjení přenáší
výkon 200 kW. Bezpečnost tohoto vysoce výkonného přenosu garantuje uznávaná německá
zkušební organizace TÜV SÜD, s níž výrobce úzce spolupracuje a která
schválila tento dobíjecí systém pro provoz na veřejných komunikacích. 
10.9.2013
Seminář „Elektrické autobusy pro město“ věnovaný
problematice elektrobusů a trolejbusů, který se koná pod záštitou
Sdružení dopravních podniků, proběhne 8. října 2013 od 13.00 do 17.30
hodin na Výstavišti Brno (pavilon G2) jako doprovodný program veletrhu
EUROTRANS. Podtitulem semináře je
„Současnost a budoucnost elektrobusů, trolejbusů a hybridních autobusů
v ČR a ve světě“. Součástí semináře bude
přehled aktuálních výsledků studie „E-mobilita v MHD“ 
9.9.2013 Britský projekt UK H2Mobility zprovoznil začátkem září
2013 nové internetové stránky, zaměřené na podporu a propagaci
palivočlánkové elektromobility. Projektové konsorcium je tvořeno
zástupci průmyslu a vládních organizací. Jeho úvodní výzkum
identifikoval potenciál pro provoz 1,6 miliónů palivočlánkových vozidel
ve Velké Británii do roku 2030. 
1.9.2013 Náš
portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již
dříve avizovanou studii „E-mobilita v MHD“ (viz předchozí informace zde).
Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a
vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech,
palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto
elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými
autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy.
29.8.2013 V červenci 2013 proběhl na linkách MHD Zlín – Otrokovice
zkušební provoz dalšího českého elektrobusu. Je jím elektrický midibus
EVC First Electric od hulínské firmy EVC Group. Naše redakce získala od
výrobce výsledky tohoto zkušebního provozu. EVC First Electric je 8m dvoudveřový nízkopodlažní
midibus pro městský provoz. Cestujícím nabízí celkem 32 míst, z toho 18
k sezení a jeden invalidní vozík. Jeho karosérie je postavena na
sériově vyráběném podvozku Iveco Daily, vyráběné slovenskou společností
Rošero. 
23.8.2013 V polovině srpna 2013 začalo ve Velké Británii testování
možného využití trakčních baterií jako zdroje elektrické energie pro
pohon elektrických jednotek pro přepravu cestujících. Cílem je prověřit
provozuschopnost takovýchto nezávislých elektrických vlaků pro
přejíždění neelektrifikovaných úseků nebo pro zajíždění na odbočné
tratě, na nichž by se elektrifikace nevyplatila. 
20.8.2013 Vozový park německého konsorcia Clean Energy Partnership
zahrnující sto automobilů poháněných vodíkovými palivovými články najel
od roku 2005, kdy byl tento projekt spuštěn, celkem 2 milióny
kilometrů, a to bez jakýchkoliv vážnějších problémů. Tento park
zahrnuje osobní automobily Mercedes-Benz B-Class F-Cell, Ford Focus
Fuel Cell, Honda FCX Clarity, Toyota FCHV-adv, VW Tiguan HyMotion a
Audi Q5 HFC. V červenci 2013 k nim přibyly dva palivočlánkové vozy
Hyundai ix35 Fuel Cell. 
14.8.2013 Prvních 15 z celkového počtu 1000 elektromobilů Hyundai ix35 poháněných vodíkovým palivovým článkem bylo předáno během
slavnostního otevření nejnovější vodíkové čerpací stanice v Kodani v
červnu 2013. Vozy Hyundai ix35, o kterých jsme již psali v článku Hyundai ix35: První sériově vyráběný osobní vůz s palivovým článkem, byly dodány v rámci evropského programu
HyTEC, jehož cílem je vytvoření dvou center vodíkových elektromobilů. 
13.8.2013
Koncem července 2013 oslavila své 115. narozeniny
Kirnitzschtalbahn, turistická tramvajová železnice spojující lázeňské
městečko Bad Schandau nedaleko českých hranic s osadou Lichtenhainer
Wasserfall v údolí říčky Křinice (Kirnitzsch) uprostřed skal Saského
Švýcarska. Od roku 1994 využívá tato tramvajová železnice fotovoltaické
články, které jsou nainstalovány na vozovně dopravního podniku. 
12.8.2013
Právě před čtyřmi lety, 12. srpna 2009, byla na vodu
berlínské řeky Sprévy slavnostně spuštěna unikátní vyhlídková loď
poháněná elektřinou z fotovoltaických panelů. Tato loď má jméno Solon a
typové označení výrobce SunCat 58, tedy Sluneční kočka. Název je
výstižný – její provoz je naprosto tichý a možný i v noci, protože loď
dokáže plout až deset hodin bez světla. 
7.8.2013 Rozvojová
agentura Arriyadh v Rijádu (Saúdská Arábie) ohlásila na konci července
2013 výběr tří vítězných konsorcií pro projekty na klíč, zahrnující
systém šesti nových linek bezobslužného metra. Tratě metra o celkové
délce cca 177 km budou vedeny nad zemí i v ražených tunelech a bude na
nich 87 klimatizovaných stanic. Součástí projektů budou veškeré
stavební a technologické dodávky včetně plně klimatizovaných vlaků. Svým rozsahem i rozpočtem 16,3 mld. € (cca
408 mld. Kč) se tento plánovaný systém řadí mezi největší
infrastrukturní projekty na světě. 
5.8.2013 V červenci 2013 zahájila v Barceloně provoz síť sdílených elektroskútrů
Motit. Po měsíční zkušební fázi s omezeným počtem uživatelů je v plném
komerčním provozu a nabízí celkem 50 elektroskútrů jak obyvatelům, tak
návštěvníkům Barcelony, s možností rezervace online. Jejich se počet
předpokládá do příštího roku zvýšit až desetinásobně. 
31.7.2013 Společnost ABB oznámila veřejnosti 30. července 2013, že
podepsala se společností Škoda Electric dohodu o spolupráci na dodávce
systémového řešení elektrického autobusu včetně nabíjecí infrastruktury
pro město Plzeň. Nabízené řešení se skládá z trakční výzbroje vozidla a
dobíjecí infrastruktury. Předpokládá se, že elektrický autobus bude
vybaven trakční výzbrojí a pohonem od Škoda Electric. Dobíjecí
infrastrukturu bude představovat systém ARCS (Automatic roof-top
Connection System) pro bezobslužné propojení vozidla s inteligentním
nabíjecím systémem ABB TERRA E-BUS. 
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | Archiv 2020/2 | Archiv 2020/1 | Archiv 2019/2 | Archiv 2019/1 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1 | Archiv 2016/2 | Archiv 2016/1 | Archiv 2015/2 | Archiv 2015/1
| Archiv 2014/2
| Archiv 2014/1
| Archiv 2013/2
| Archiv 2012/2013/1
|