Elektromobilita
2.1.2019 Krakov
je téměř osmisettisícové polské město s hlubokými kořeny v historii a
množstvím kulturních a historických památek a také město, které velmi
dbá na své životní prostředí. Nás na něm v této souvislosti zaujal
především nově se rozvíjející systém elektrobusů, kterých je nyní 26 a
které ke svému nabíjení využívají stejnosměrnou tramvajovou
infrastrukturu v kombinaci s uzemněnou, čtyřpólovou technologií
průběžného dobíjení. Rádi jsme proto přijali pozvání tamního dopravce
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. (MPK) na povánoční
prohlídku garáží Wola Duchacka, kde jsou krakovské elektrobusy
soustředěny. A jak je naším zvykem, doplnili jsme naše postřehy z
terénu také zevrubnějšími informacemi o tomto zajímavém dopravním
systému. 
2.1.2019 Trakční
baterie v elektrických vozidlech, jak známo, postupně degradují – tedy
snižuje se jejich využitelná kapacita. Pokud tato kapacita klesne na 70
% a méně, stává se jejich použití ve vozidle neekonomickým a hlavně
nepraktickým. To ale neznamená, že by baterie již nebyly k užitku.
Mohou sloužit ve stacionárních aplikacích, kde jejich nadměrná
hmotnost, a tedy nižší měrná energie, tolik nevadí. Takovýto „život po
životě“ trakčních baterií z elektrobusů je od prosince 2018 náplní
projektu „skladu energie“ zkoušeného v obytném komplexu ve švédském
Göteborgu. Použité baterie z elektrobusů Volvo zde slouží k akumulaci
elektřiny z fotovoltaických zdrojů. 
27.12.2018 Elektrobusy
pro městskou hromadnou dopravu jsou prozatím převážně doménou
provozovatelů veřejné dopravy vlastněných městy či velkých dopravních
holdingů, jako např. Arriva, člen skupiny německých státních drah DB. I
to se však mění. Prvním čistě soukromým dopravcem v Německu vybaveným
také elektrobusy se již brzy stane mnichovská firma Josef Ettenhuber
GmbH, která si v prosinci 2018 objednala tři elektrobusy Solaris Urbino
12 electric. 
20.12.2018 Města a obce
mají další možnost výhodně pořídit automobily na alternativní pohony.
Již potřetí nabízí Ministerstvo životního prostředí prostřednictvím
Státního fondu životního prostředí ČR dotace na vozidla s nízkými nebo
nulovými emisemi. Spolu s „eko-vozidly“ podpoří resort nově i dobíjecí
stanice a zároveň rozšíří okruh příjemců. Připraveno má celkem 100
milionů korun. Již dříve avizovaná výzva č.11/2018 z Národního programu
Životní prostředí byla vyhlášena 17. 12. 2018 a je již třetí v pořadí. 
14.12.2018 Podobně
jako například Madrid jsou i další evropská města (Prahu nevyjímaje)
konfrontována s živelným nárůstem elektrických koloběžek včetně
sdílených, pro něž jakoby neplatila žádná pravidla. Vnést do tohoto
chaosu pořádek hned od počátku se rozhodla také Vídeň. Na začátku
prosince 2018 oznámilo město úmysl vydat ke konci roku 2018 směrnici
pro uživatele sdílených elektrokoloběžek a poskytovatele příslušných
služeb. Vzhledem k tomu, že elektrokoloběžky jezdí rychlostí nejvýše 25
km/h, je s nimi v uvedené směrnici nakládáno jako s bicykly. Znamená
to, že požadavky na vybavení elektrokoloběžek jsou v souladu s
požadavky rakouského dopravního předpisu pro bicykly, k nimž patří
např. přední a zadní osvětlení, brzdový systém, zvonek a odrazky. 
5.12.2018 Významné
jihošvédské město Malmö se od prosince 2018 stává dalším z evropských
měst, kde ve větším měřítku slouží průběžně dobíjené elektrobusy s
průběžným dobíjením standardu OppCharge. Elektrobusy Volvo 7900
Electric (viz foto), které byly dodány na začátku prosince 2018, budou
v polovině prosince 2018 nasazeny na městské lince č. 7 dlouhé 14,7 km
v režii Skånetrafiken, dopravní agentury regionu Skåne. 
30.11.2018 Mezi
významné evropské dodavatele bateriových elektrobusů se od poloviny
listopadu 2018 řadí také německý Mercedes-Benz. Do provozu byl uveden
první z 60 jeho elektrobusů eCitaro, které si objednal tamní
provozovatel veřejné dopravy Hamburger Hochbahn. Veřejnosti byl tento
elektrobus předveden jen nedlouho předtím – v září 2018 na veletrhu
užitkových vozidel IAA Commercial Vehicles v Hannoveru. 
23.11.2018 Dne 21.
listopadu 2018 se v Praze konal sedmý běh konference „Elektrické
autobusy pro město“, organizované firmou Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu.
Konference, které se zúčastnilo přes 160 zástupců dopravců,
municipalit, průmyslu, škol a dalších zainteresovaných osob a
organizací, byla pořádána opět jako součást mezinárodního veletrhu
Czechbus pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR.
Celý
článek a prezentace ke stažení zde
16.11.2018 O
palivočlánkovém sedanu Toyota Mirai jsme čtenáře našich portálů
informovali již vícekrát, například v souvislosti se záchrannou službou
ve skotském Aberdeenu. U příležitosti pražského veletrhu e-Salon v
listopadu 2018 v Praze jsme měli možnost tento unikátní vůz vidět
vystavený. Podívejme se na něj blíže. 
9.11.2018 Superkapacitory
se vedle baterií profilují jako v mnoha ohledech zajímavá alternativa k
bateriím u průběžně dobíjených elektrobusů. Na evropském trhu nabízí
superkapacitorové, průběžně dobíjené elektrobusy standardní délky 12 m
izraelsko-bulharský dodavatel Chariot Motors, který je rovněž partnerem
konferencí Elektrické autobusy pre mesto v Nitře a Elektrické autobusy
pro město VII v Praze, pořádaných naší konzultační firmou. Uvítali jsme
proto pozvání pro členy Sdružení dopravních podniků ČR, k nimž jsme se
připojili jako organizátoři celé akce, do rakouského Grazu, abychom
tyto elektrobusy viděli v pilotním provozu naživo a mohli se dovědět
další podrobnosti. Našimi hostiteli byl dopravce Holding Graz Linien,
výrobce Chariot Motors a rakouská projektová organizace Technoma GmbH
odpovědná za zajištění a průběžné hodnocení celého pilotního provozu. 
6.11.2018 Bezproblémový provoz trolejbusů vyžaduje průběžnou
kontrolu sběračů, zejména těch částí, které jsou neustále v kontaktu s
trolejí (tzv. botka). Tento proces je náročný na čas a může být i
nebezpečný. Na pomoc přichází rakouský výrobce Kruch Railway
Innovations, který na konci října 2018 informoval odbornou veřejnost o
svém produktu Trolleybus Checkpoint, využívajícím třírozměrné laserové
skenování pro automatizaci této činnosti. 
2.11.2018 Využití výhod
palivočlánkových pohonů – bezemisní provoz v kombinaci s dojezdem
srovnatelným s tradičním automobilem – se v nákladní dopravě v USA
sleduje zejména u těžkých kamionů pro svoz a rozvoz námořních
kontejnerů. Tyto pohony však začínají dobývat i menší tonáže – americkou
střední třídu 6, tedy nákladní automobily o nosnosti 8,8 – 11,8 tun.
Příkladem je kalifornský projekt palivočlánkového rozvážkového
nákladního vozu pro nadnárodní logistickou společnost UPS, s nímž byla
odborná veřejnost seznámena v říjnu 2018. 
1.11.2018 Služba sdílení automobilů (carsharing) v kombinaci s
elektromobily je v současné době velmi frekventovaným pojmem při
rozvoji čisté městské mobility, a to jak v zahraničí, tak v České
republice. Výjimkou není ani jedno významné české město, kde se před
rokem začal připravovat projekt městského e-carsharingu, tedy
carsharingu elektromobilů. 
31.10.2018 Společný podnik pro palivové články a vodík (FCH JU)
zveřejnil koncem léta 2018 souhrnnou studii pod názvem „Strategies for
join procurement of fuel cell buses“, tedy „Strategie pro společné
veřejné zadávání palivočlánkových autobusů“. Tento článek ukazuje a
komentuje některé zajímavé postřehy z uvedené studie, pokud jde o
ekonomiku a perspektivy dalšího rozvoje palivočlánkových autobusů v
Evropě. 
26.10.2018 Evropský
projekt ASSURED, pokračovatel evropského projektu elektrických autobusů
ZeEUS se kromě elektrobusů zabývá také problematikou elektrických
nákladních vozidel pro městský provoz a jejich nabíjecí infrastruktury,
podobně jako již ukončený evropský projekt FREVUE. Během workshopu
''Strategies & needs on EV fast charging infrastructure for
urban freight'' (Strategie a potřeby rychlonabíjecí infrastruktury
elektrických vozidel pro městskou nákladní dopravu) konaného v září
2018 v Oslo zazněly některé důležité poznatky, které kladou důraz na
potřebu rozvoje elektrifikované městské logistiky. 
25.10.2018 Hamburský
městský dopravce Hamburger Hochbahn, zajišťující hromadnou dopravu
metrem a autobusy v hamburské aglomeraci, provozuje již od roku 2014
elektrické autobusy – například plug-in hybridní autobusy Volvo nebo
palivočlánkové hybridní autobusy Solaris. Postupně se chystá převést
veškerý svůj park cca 1000 dieselových autobusů na elektrický pohon. To
se ale neobejde bez sofistikovaného řízení procesů v autobusových
garážích, tak aby na linku vyjížděly vždy a včas elektrobusy s nabitými
bateriemi. Napomůže tomu rozšířený systém správy depa PSItraffic, který
byl odborné veřejnosti představen v říjnu 2018. 
23.10.2018 Ostrava
je českým průkopníkem elektrobusů – již od roku 2010 jsou zde v
pravidelném provozu čtyři elektrobusy SOR se zásuvkovým dobíjením.
Jejich koncepce a montáž pochází od Dopravního podniku Ostrava a jeho
dílen – dnes dceřiná společnost EKOVA ELECTRIC a.s. Město Ostrava a
EKOVA ELECTRIC nyní stojí u dalšího českého prvenství ohledně
elektrobusů: Jako první v České republice bude v Ostravě brzy uvedeno
do provozu s cestujícími průběžné dobíjení standardu OppCharge, přičemž
EKOVA ELECTRIC je výrobcem vozidel. Jak byla informována široká
veřejnost v říjnu 2018, elektrobusy nyní jezdí ve zkušebním provozu bez
cestujících. 
22.10.2018 Kanadský
výrobce palivových článků Ballard, který představuje světovou špičku ve
svém oboru, prezentoval v září 2018 novou řadu svých palivových článků,
označovanou jako FCgen®-LCS na mezinárodním veletrhu
užitkových vozidel v německém Hannoveru. Tato nová generace palivových
článků, určená pro těžká elektrická vozidla, jako palivočlánkové
autobusy, nákladní automobily, manipulační vozíky a vlaky, představuje
řadu inovací, které zlepšují provozní vlastnosti a celkovou ekonomiku
provozu palivových článků. 
17.10.2018 Po důležitém
milníku – získání potřebných úředních povolení v červenci 2018 – začala
na sklonku září 2018 naplno nová éra bezemisní železniční dopravy: Na
100 km dlouhou trať spojující severoněmecká města Cuxhaven,
Bremerhaven, Bremervoerde a Buxtehude se poprvé s cestujícími vydaly
dvě palivočlánkové elektrické jednotky Alstom Coradia iLint. 
12.10.2018 Snaha
o bezemisní provoz kamionů v Kalifornii díky
palivočlánkovým kamionům nezůstává
ojedinělá. Dalším projektem, o němž byla světová odborná veřejnost
informována v září 2018, je šest rozvážkových kamionů americké třídy 8,
tedy s nosností do 15 tun, které mají být nasazeny do provozu v Jižní
Kalifornii zkraje roku 2019. 
11.10.2018 Dopravní
podnik města České Budějovice, a.s (DPMCB) zavede od 1. 11.
2018 do provozu 11 nových elektrobusů Škoda s technologií průběžného
dobíjení z troleje městské dopravy. Budou do první průběžně dobíjené
elektrické midibusy v České republice nasazené na pravidelných linkách
MHD. Veřejnosti byly tyto elektobusy představeny začátkem října
2018. 
10.10.2018 Evropský
projekt pro rozvoj elektrobusů a elektrických nákladních automobilů
ASSURED, následovník evropského projektu elektrických autobusů ZeEUS,
publikoval v září 2018 své první výstupy. Mezi nimi je i soustava
provozně technických a ekonomických indikátorů pro provoz elektrobusů,
určených k důkladnému měření a vyhodnocování demonstračních provozů v
rámci tohoto projektu. Tyto indikátory nicméně mohou, v přiměřeně
aplikované podobě, sloužit i pro průběžné hodnocení elektrických
autobusů nasazených do pravidelného provozu u dopravců. 
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | Archiv 2020/2 | Archiv 2020/1 | Archiv 2019/2 | Archiv 2019/1 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1 | Archiv 2016/2 | Archiv 2016/1 | Archiv 2015/2 | Archiv 2015/1
| Archiv 2014/2
| Archiv 2014/1
| Archiv 2013/2
| Archiv 2012/2013/1
|