Elektromobilita 11.10.2013 Zatímco elektromobilita v silniční dopravě je vnímána jako průkopnická
oblast, elektromobilita na kolejích je součástí každodenního života již
více než sto dvacet let. Přesto jsou její současné vývojové trendy
velmi zajímavé, jak dokládají i články v naší rubrice Automatizace
dopravy a Elektromobilita. Tyto trendy, zahrnující oblasti technologie,
organizace a financování, shrnul hlavní konzultant firmy Ing. Jakub
Slavík MBA – Consulting Services, která provozuje náš portál, na
semináři Čistá mobilita, pořádaném 10. října 2013 Ministerstvem
životního prostředí ČR při MSV Brno. 
9.10.2013 V úterý 8. října 2013 se v areálu brněnského výstaviště
jako doprovodný program veletrhu Eurotrans konal pod záštitou
Ministerstva dopravy ČR a Sdružení dopravních podniků ČR již dříve
avizovaný odborný seminář „Elektrické autobusy pro město“. Odborným
garantem semináře byla firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services, která provozuje náš portál. Její hlavní konzultant seminář
moderoval a zároveň byl i jedním z přednášejících.
8.10.213 Německý projekt Get eReady, o němž jsme psali v naší
rubrice Elektromobilita v březnu 2013, má od konce letošního září
prvního účastníka. Je jím společnost Wala Heilmittel GmbH, výrobce
přírodních léčivých a kosmetických preparátů. Zapojením svého parku
firemních vozidel do tohoto projektu elektromobility tak kromě
finančního příspěvku také podpoří své image ekologicky zaměřeného
výrobce. 
4.10.2013 Jako názorný doprovod k semináři Elektrické autobusy pro
město,
který proběhne 8. října 2013 při veletrhu Eurotrans a
MSV Brno, budou mít cestující příležitost se svézt elektrobusem
Siemens/Rampini, který je od začátku letošního roku úspěšně provozován
na linkách vídeňské MHD. Jeho zvláštností je průběžné
dobíjení
trakčních baterií se svrchního vedení – bližší informace lze nalézt ve
studii „E-mobilita v MHD“ a na semináři se dovědět další podrobnosti
přímo od zdroje.
4.10.2013 V albánském hlavním městě Tirana se připravuje velký
projekt veřejně soukromého partnerství (PPP) pro městskou síť lehké
železnice tramvajového typu. Projekt zahrnuje nový multimodální
dopravní terminál TPTT a celkem 17 km tramvajových tratí, dodávané v
rámci dvou koncesí. 
2.10.2013 Německá společnost Proton Motor Fuel Cell GmbH, známá i
v ČR jako výrobce palivových článků pro český projekt TriHyBus,
představuje v prvním říjnovém týdnu 2013 na veletrhu World of Energy
Solutions ve Stuttgartu první užitkové vozidlo na baterie doplněné
palivovým článkem pro prodloužení dojezdové vzdálenosti v kategorii 7,5
až 12 t. Základem je lehký nákladní automobil na baterie značky
Newton vyráběný společností Smith Electric Vehicles.
1.10.2013 Na výročním setkání rozhodujících činitelů EU z veřejného i soukromého
sektoru „Drive ‘n’ Ride“, konaném 18. září 2013, proběhla diskuse o
přispění palivočlánkových elektrických vozidel (FCEV) k naplnění
evropských cílů v oblasti nulových emisí. Událost proběhla pod záštitou
Carla Fidanzy, poslance Evropského parlamentu a zpravodaje pro čistou
energii v dopravě parlamentního výboru pro dopravu a turistiku. 
24.9.2013
Až dosud byla jedinou vodíkovou plnicí stanicí v
zemích střední a východní Evropy česká stanice v Neratovicích, sloužící
projektu TriHyBus. Od poloviny září 2013 k nim přibyla plnicí stanice
ve slovinské obci Lesce, poblíž jezera Bled. Plnicí stanice je umístěna
v čerpací stanici sítě PETROL. Její instalace, podpořená z Evropského
fondu pro regionální rozvoj, stála 0,5 mil. €. 
23.9.2013
Ve dnech 19. a 20. září 2013 proběhl v Národní technické knihovně v Praze
Evropský dopravní kongres 2013. Poprvé ve své historii se tato vrcholná
událost mezi odborníky na dopravu z Evropy i Ameriky konala v našem
hlavním městě. Kongres byl pořádán Evropskou platformou dopravních věd
(European Platform of Transportation Sciences) ve spolupráci s Fakultou
dopravní ČVUT, která při této příležitosti oslavila 20 let od svého
založení. 
20.9.2013 V rámci Evropského týdnu mobility měl ve čtvrtek 19. září 2013 v Praze
svoji první, spíše neformální premiéru na veřejnosti další český
elektrobus, prezentovaný pod značkou Škoda Battery Evolution, s
karosérií Solaris a trakční výzbrojí Škoda Electric. Ačkoliv jde o
prototyp, slibuje tento elektrobus svým budoucím provozovatelům a
uživatelům některé velmi zajímavé vlastnosti. 
20.9.2013 Neformálním, ale skutečným českým „centre of excellence“
v oblasti elektrobusů se stává Dopravní podnik Ostrava. Kromě vlastního
parku čtyř elektrobusů SOR EBN 10,5 (dále „elektrobus SOR“), které více
než tři roky úspěšně provozuje v pravidelné linkové dopravě, ověřoval v
reálném linkovém provozu s cestujícími i další typy elektrobusů. V září 2013 měla Ostrava příležitost
ozkoušet v provozu také český elektrický midibus EVC First Electric 
19.9.2013 Na tradiční interaktivní
výstavě Dny vědy a techniky v Plzni si mohli ve dnech 13. až 14. září 2013 návštěvníci prohlédnout jak
legendární autobus ŠKODA 706 RTO číslo 51 z roku 1964, tak hybridní
autobus ŠKODA H12, který vozí cestující v Plzni od letošního dubna. Tento prototyp dokáže využívat bateriový
pohon, díky němuž nevypouští do ovzduší žádné zplodiny, a je tak
ideální volbou do center měst.
17.9.2013
Dopravce Arriva Morava společně s domácím výrobcem
autobusů SOR představily v září 2013 zástupcům Moravskoslezského kraje,
Správy Chráněné krajinné oblasti Jeseníky a státní správy a samosprávy
novinku – elektrický autobus SOR EBN 9,5. Zkušební jízda vedla z
Karlovy Studánky na Ovčárnu a zpět. Elektrobus SOR EBN 9,5 je dvoudveřový
autobus délky 9 790 mm, šířky 2 525 mm a výšky 2 920 mm, který má
kapacitu 26 míst k sezení a 43 k stání s jedním bezbariérovým prostorem 
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | Archiv 2020/2 | Archiv 2020/1 | Archiv 2019/2 | Archiv 2019/1 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1 | Archiv 2016/2 | Archiv 2016/1 | Archiv 2015/2 | Archiv 2015/1
| Archiv 2014/2
| Archiv 2014/1
| Archiv 2013/2
| Archiv 2012/2013/1
|