Elektromobilita
1.7.2020 „Kangur –
Bezpieczna i ekologiczna droga do szkoły“ neboli „Klokan – bezpečná a
ekologická cesta do školy“, to je název polského programu financovaného
z prostředků Národního fondu pro životní prostředí a vodní hospodářství
(NFOŚiGW), jehož součástí je i podpora měst při nákupu školních
elektrobusů. Prvním projektem tohoto druhu je školní elektrobus Solaris
pro 2,5tisícové město Godzianów poblíž Lodže, objednaný v červnu 2020. 
23.6.2020 Zní
to snad jako spojení nespojitelného, nicméně petrolejářský gigant Shell
a česká energetická skupiny ČEZ intenzivně spolupracují při budování
nabíjecích stanic pro elektromobily. Rychlé dobití elektromobilu u
stanic ČEZ bude napříště možné také na vybraných čerpacích stanicích
Shell v České republice. Veřejnosti to bylo oznámeno v polovině června
2020. 
19.6.2020 Teplárny
Brno ve spolupráci s městem Brno vybudovaly na začátku června 2020 dvě
nové stanice značky Siemens v brněnském obchodním centru Galerie
Vaňkovka. Pro vzdálenou správu a řízení stanic si společnost Teplárny
Brno zvolila řešení ChargeUp od společnosti Unicorn, které zajistí
jejich bezproblémový chod a zpoplatnění pro veřejnost. 
11.6.2020 Vídeňské
elektrické autobusy jsou pro české příznivce elektromobility spojovány
především s jednorázovým projektem
elektrických midibusů průběžně dobíjených pantografem z troleje.
Vídeňský městský dopravce Wiener Linien nicméně pro svůj rozvoj
elektrických autobusů uvažuje i s dalšími alternativami, palivočlánkové
autobusy nevyjímaje. Důkazem je testovací provoz palivočlánkového
autobusu od polského výrobce Solaris, který proběhne v prvních
červnových týdnech 2020. 
9.6.2020 Finské
hlavní město Helsinky jsou jedním z evropských průkopníků provozu autonomních
elektrických minibusů. Nijak proto nepřekvapí,
že v rámci evropského projekt autonomních elektrických minibusů FABULOS
byl v dubnu 2020 zahájen pilotní provoz právě v Helsinkách. V rámci
projektu FABULOS budou v roce 2020 ve Finsku, Estonsku a Norsku
testovány autonomní elektrické minibusy od tří dodavatelských
konsorcií: Sensible 4-Shotl (finsko-španělský), Saga (norsko-kanadský)
a Mobile Civitatem (estonský). Jedním s cílů projektu je získat
zkušenosti ze skutečných dopravních situací. 
3.6.2020 Odpovědí
na problém investic i inovativní povahu elektrobusů pro dopravce jsou,
jako jeden z důležitých trendů v elektromobilitě městské dopravy,
rozmanité obchodní modely. K nim patří zejména leasing elektrobusů.
Důkazem je nově vzniklá litevská leasingová společnost Dancer Mobility,
poskytující leasing elektrobusů Dancer Bus. Odborná veřejnost o ní byla
informována v květnu 2020. 
26.5.2020 Pozitivní
efekty elektromobility v podobě úspor emisí a hluku se projevují
zejména při stání a rozjezdech vozidel nebo při jízdě nízkými
rychlostmi. Nejpatrnější jsou tyto přínosy ve městech při náhradě
těžkých vozidel se spalovacími motory elektrickými. Vedle autobusové
dopravy je proto důležitou oblastí elektrifikace městská nákladní
doprava. Za tímto účelem se největší norský zelinářský řetězec ASKO a
jeho vlastník NorgesGruppen spojil v květnu 2020 s elektrotechnickou
skupinou ABB, aby vybudovala potřebnou nabíjecí infrastrukturu. 
25.5.2020 Na evropský
trh již brzy vstoupí zcela nový dodavatel palivočlánkových autobusů,
portugalská společnost CaetanoBus. Jak byla odborná veřejnost
informována v květnu 2020, během tohoto roku začne v německém městě
Niebüll na linkách dopravce Autokraft GmbH (dceřiné společnosti
Německých drah – DB) provoz dvou palivočlánkových autobusů od tohoto
výrobce. Oficiálně byl představen na veletrhu Busworld 2019. 
20.5.2020 Netrakční
spotřeba,
tedy především spotřeba energie pro topení a klimatizaci, ale i další
pomocná zařízení, představuje významný problém pro bateriová elektrická
vozidla, elektrobusy nevyjímaje. Například v mrazivém zimním počasí
totiž může být v přepočtu na ujetý kilometr vyšší než spotřeba
elektřiny pro vlastní pohon. To pochopitelně významně ovlivňuje dojezd
vozidla na jedno nabití baterií. Řešení tohoto problému může významně
napomoci použití tepelného čerpadla na vozidle. O příkladu takového
využití byla odborná veřejnost informována v květnu 2020. 
14.5.2020 S
narůstajícím výkonem a životností trakčních baterií (tedy baterií pro
elektrický pohon) se otevírají zajímavé možnosti pro fungování
rozmanitých těžkých vozidel. Mimo dobře známé autobusy,
parciální trolejbusy, vysokozdvižné vozíky a automatická vozidla vedená
po vlastní dráze (AGV) se stále více objevují
také hybridní lokomotivy. Následující článek souhrnně osvětlí, jak v
lokomotivách může ekonomicky a provozně pomoci trakční baterie. Zaměří
se přitom na domácí prostředí, které se snaží nezaostat za probíhajícím
vývojem v zahraničí. 
29.4.2020 Hospodárné
využívání elektrické energie je základem efektivního provozu všech
elektrických vozidel. Přispívá k němu významnou měrou i inteligentní
měnírna HESOP od francouzského výrobce Alstom, která slouží již několik
let v mnoha dopravních systémech po celém světě. Poprvé v Německu byla
v dubnu 2020 uvedena do provozu na metru v Hamburku. 
23.4.2020 Skupina
ČEZ, jejíž divize /E/Mobilita je hlavním partnerem konference
Smart city FOR ARCH, zaznamenala během 1.
čtvrtletí 2020 významný nárůst v odběrech elektrické energie ve svých
nabíjecích stanicích pro elektromobily. To svědčí o setrvalém rozvoji
elektromobility v ČR, který nezpomalila ani současná omezení v rámci
vládních protiepidemických opatření. 
22.4.2020 Česká
společnost DEVINN, zaměřená na vývoj automobilů, se stala jedním z
partnerů konference Smart city FOR ARCH,
pořádané provozovateli tohoto portálu. Vývojář společnosti DEVINN dále
jednoduše a věcně shrnuje základní specifika konstrukce elektromobilu,
jeho vlastnosti a odlišnosti od klasických „spalovacích“ automobilů. 
20.4.2020 V
tomto článku rozluštíme, jaké technologie jsou vhodné pro
rychlodobíjení, a poodkryjeme jejich ekonomický smysl. Vynecháme
segment osobních automobilů, dálkových (linkových) autobusů a tahačů, u
kterých je zaměření především na co nejdelší dojezd mezi dvěma
nabíjecími stanicemi bez zastávky. Výborným příkladem pro
rychlodobíjení je segment městských autobusů, který má pravidelné
zastávky, otáčky na konečné a pauzy řidičů dané jízdním řádem, které je
možné využít pro nabíjení. Proto je zde možnost využít rychlého
dobíjení a jeho ekonomických výhod. Ale pojďme na to od začátku. 
16.4.2020 Skupina
ČEZ, jejíž divize /E/Mobilita je hlavním partnerem konference
Smart city FOR ARCH, v současnosti provozuje
více než 190 veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily, z toho přes
130 rychlodobíjecích. Čerpání energie v síti je možné jak pro stálé
zákazníky, tak i pro jednorázové zájemce o dobíjení. V uplynulých
měsících vyrostly její stanice také na parkovištích nákupního řetězce
Kaufland doslova po celé republice – od Ostrova nad Ohří až po
Karvinou. Na začátku dubna 2020 přibyly nabíjecí stanice, umožňující
doplnit baterie elektromobilu i během kratšího nákupu, u Kauflandu v
Rakovníku a pražských Horních Měcholupech. 
15.4.2020 Do ulic
litevského přístavního města Klaipedy vyjely po Velikonocích 2020 na
linku č. 8 tamního dopravce Klaipėdos autobusų parkas dva elektrobusy s
netradičním zevnějškem i dalšími konstrukčními detaily. Vyvinula je
litevská inovační skupina Vejo projektai, která je prezentuje pod
značkou Dancer bus, tedy česky „autobus-tanečník“. 
3.4.2020 Lithium
představuje důležitý prvek pro výrobu
akumulátorů a baterií a
s ním spojený
rozvoj elektromobility a dalších moderních technologií. Lithiová ruda
je proto pro stát strategickou surovinou. Je tedy jen přirozené, že
její možná těžba na Cínovci zůstane „v domácích rukou“. V březnu 2020 o
tom byla informována naše veřejnost. 
31.3.2020 V
březnu 2020 zaznamenala elektrická městská doprava pozoruhodný milník:
Na linky městské dopravy v 700tisícové Rize, hlavním městě Lotyšska,
vyjelo na linku č. 4 tamního dopravce Rīgas satiksme již dříve
avizovaných deset
trolejbusů Solaris s palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu. 
26.3.2020 Městský
dopravce GVB v téměř 900tisícovém nizozemském Amsterodamu provozuje 203
autobusů, 200 tramvají, 90 vlaků metra a 18 osobních lodí, které
dohromady přepraví v průměru 875 000 cestujících denně a ve špičkových
dnech až milión cestujících. Jak byla odborná veřejnost informována v
březnu 2020, tento dopravce se rozhodl převést veškeré své provozní
plánování pod jednu střechu – softwarovou platformu HASTUS od kanadské
společnosti GIRO. 
24.3.2020 V
rámci evropského projektu JIVE bude od roku 2021
jezdit v německém Kolíně nad Rýnem celkem 15 palivočlánkových autobusů
od polského výrobce Solaris. Odborná veřejnost o tom byla informována v
březnu 2020. Jde o součást sdružené zakázky na dodávku palivočlánových
autobusů měst Kolín nad Rýnem a Wuppertal.

6.3.2020 Náš spřátelený
server Busportal.cz
uveřejnil 21. 2. 2020 analytický článek provozovatele našeho portálu
Ing. Jakuba Slavíka, MBA, zabývající se souhrnným pohledem na
problematiku elektromobility ve městech. Článek se (i přes pokročilé
únorové datum uveřejnění) umístil mezi únorovými TOP 20 tohoto portálu.
Nyní jej uveřejňujeme i na našich stránkách. 
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | Archiv 2020/2 | Archiv 2020/1 | Archiv 2019/2 | Archiv 2019/1 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1 | Archiv 2016/2 | Archiv 2016/1 | Archiv 2015/2 | Archiv 2015/1
| Archiv 2014/2
| Archiv 2014/1
| Archiv 2013/2
| Archiv 2012/2013/1
|