Přečtěte
si: Publikace Elektromobilita
v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility
|
|
|
ElektromobilitaRenesance trolejbusů v Leedsu11.12.2013 Zatímco v mnoha zemích (včetně ČR) jsou trolejbusy ohroženým druhem elektrické dopravy kvůli své nákladné infrastruktuře, v britském Leedsu se plánuje jejich zavedení, přesněji znovuzavedení: Leeds jako první britské město provozoval trolejbusy již od roku 1911, ve dvacátých a sedmdesátých letech minulého století zde však byly trolejbusy zrušeny. Palivočlánkové autobusy: projekt High V.LO-City úspěšně pokračuje9.12.2013 Projekt evropských palivočlánkových autobusů High V.LO-City zaznamenal koncem listopadu 2013 významný pokrok. O tomto projektu jsme psali v únoru 2013 v článku High V.LO-City: Nové autobusy na vodíkový pohon. Vyhlášen byl v březnu 2012 a je spolufinancován Evropskou komisí – Společným podnikem pro palivové články a vodík (FCH-JU). Elektromobil v provozu na pražském letišti4.12.2013 Společnost ABB oznámila spolupráci s Letištěm Václava Havla Praha, kterému zapůjčí zdarma nabíjecí stanici pro stejnosměrné nabíjení elektromobilů – ABB Terra 51 (standard CHAdeMO) s nabíjecím výkonem 50 kW. Na projektu se kromě ABB partnersky podílí také společnost Nissan, která rovněž zdarma zapůjčuje elektromobil Nissan Leaf Projekt TROLLEY: nové publikace o zásobnících energie2.12.2013 Na internetových stránkách projektu TROLLEY, o němž jsme psali například v článku TROLLEY Movie: Trolejbusy patří k moderní a čisté MHD, jsou nyní volně ke stažení nové zajímavé publikace týkající se energetických zásobníků pro trolejbusy a městské lehké železnice pro mobilní i stacionární režim. Palivočlánkové vozy v USA na leasing včetně bezplatného paliva27.11.2013 Nejen výrobci akumulátorových elektromobilů, ale i palivočlánkových vozidel se snaží zaujmout zákazníky smluvními a cenovými balíčky zahrnujícími mimo jiné bezplatnou údržbu a energii po dobu trvání smlouvy. Takovýto balíček služeb nyní nabízí v USA společnost Hyundai pro zákazníky svého palivočlánkového automobilu Hyundai ix35 (viz foto). Elektrobus dobíjený pantografem pro Sao Paulo25.11.2013 Nejen v Evropě, ale i jinde ve světě jsou elektrobusy průběžně dobíjené během provozu vnímány jako perspektivní ekologický dopravní prostředek. Svědčí o tom zahájení zkušebního provozu elektrobusu dobíjeného pomocí pantografu pro brazilské velkoměsto Sao Paulo, které slavnostně proběhlo 19. listopadu 2013. SPEEDY CHARGER SKY 50 R55: multistandardní rychlodobíjecí stanice od českého výrobce21.11.2013 Multistandardní rychlodobíjecí stanice pro elektrická vozidla přestávají být pouze doménou zahraničních výrobců. Na veletrhu FOR ELEKTRON 2014 představila česká firma SKYBERGTECH rychlodobíjecí stanici SPEEDY CHARGER SKY 50 R55 s nabíjecími protokoly CHAdeMO a Combo2. Jde o jeden z exponátů přihlášených do soutěže GRAND PRIX. Platina v palivočlánkových vozidlech: drahá, ale ne kritická pro cenu vozidla19.11.2013 Britský odborný informační portál FuelCellToday zaměřený na problematiku palivových článků otiskl začátkem listopadu analýzu týkající se využití platiny v palivových článcích pro elektrická vozidla a její vliv na celkovou cenu. Z analýzy vyplývá, že ačkoliv je cena platiny skutečně vysoká, je prozatím nejúčinnější alternativou. Kromě toho její podíl na celkové ceně palivočlánkového vozidla je velmi malý Program Horizon 2020 podporuje čistou a efektivní mobilitu14.11.2013 Koncem letošního roku se očekává první kolo výzev pro Horizon 2020, rámcový program EU pro výzkum a inovace. Tento program je „vlajkovou lodí“ EU pro zajištění její globální konkurenceschopnosti. Tomu odpovídá i jeho rozpočet na období 2014 – 2020, který činí více než 70 mld. €. Jednou z oblastí, na něž se program zaměřuje, je i ekologicky čistá a integrovaná doprava. Batteries 2020: Španělský projekt využití baterií z elektromobilů8.11.2013 Baterie v elektromobilech zpravidla mívají životnost kolem pěti let, dokud jejich kapacita neklesne na cca 70–80 %. Následně jsou vyřazovány z provozu, protože jejich hmotnost ve vztahu k množství uchovávané energie je již příliš velká. Jak ale potvrzují například poznatky získané při zpracování studie „E-mobilita v MHD“, lze poté baterie dlouho využívat ve stacionárním režimu jako zásobníky energie, zejména v souvislosti s výrobou elektrické energie z obnovitelných zdrojů.TROLLEY Movie: Trolejbusy patří k moderní a čisté MHD28.10.2013 Na internetových stránkách evropského projektu TROLLEY byla koncem září 2013 zveřejněna videoprezentace s českými titulky. Video představuje rozhovory s představiteli municipalit a městských dopravců partnerských měst projektu TROLLEY: Salzburg (Rakousko), Brno, Eberswalde (Německo), Parma (Itálie), Gdynia (Polsko) a Szeged (Maďarsko). Z rozhovorů je zřejmé, že tito činitelé považují trolejbusy za důležitou součást elektromobility ve městech Nový palivočlánkový vůz Toyota21.10.2013 Japonský automobilový výrobce Toyota Motor Corp představil v polovině října 2013 novinářům prototyp svého palivočlánkového sedanu. Vůz je vyroben na podvozku Lexus HS 250h, který představuje klasickou střední třídu osobních automobilů. S prodejem na japonských, amerických a evropských trzích se počítá během příštího roku. Dynamické dobíjení elektrobusů v Jižní Koreji18.10.2013 Dva měsíce provozu má za sebou systém elektrobusů s indukčním dobíjením během jízdy v jihokorejském městě Gumi, zahájený 6. srpna 2013. Tento systém je označován zkratkou OLEV (on-line electric vehicles). Prozatím jde o dvě zkušební vozidla a v případě příznivých výsledků po vyhodnocení na konci tohoto roku by jejich park měl do roku 2015 vzrůst na celkem 12. Systém dynamického indukčního dobíjení elektrobusů vyvinul Korea Advanced Institute of Science and Technology (KAIST). Jde o jeden z prvních systémů tohoto druhu na světě Trojité staticko-dynamické dobíjení elektrobusu pro Malagu14.10.2013 Revoluční způsob dobíjení elektrobusů si vytkl za cíl španělský projekt Victoria, který na začátku září 2013 představila španělská energetická společnost Endesa, člen skupiny Enel, spolu s projektovým konsorciem tvořeným čtyřmi dalšími průmyslovými společnostmi a třemi výzkumnými organizacemi. Cílem projektu je prodloužit dojezdovou vzdálenost elektrobusu na dvojnásobek bez vlivu na jeho provozní režim a zefektivnit jeho provoz.
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | Archiv 2020/2 | Archiv 2020/1 | Archiv 2019/2 | Archiv 2019/1 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1 | Archiv 2016/2 | Archiv 2016/1 | Archiv 2015/2 | Archiv 2015/1 | Archiv 2014/2 | Archiv 2014/1 | Archiv 2013/2 | Archiv 2012/2013/1 |
|