Elektromobilita
23.1.2014 Jak je zřejmé z článků, které průběžně publikujeme v
naší rubrice Elektromobilita, rozvoj elektrických vozidel nezávislých
na pevné trakční infrastruktuře je
prozatím omezen energetickou kapacitou trakčních baterií a jejich
životností. S převratnou
novinkou přišel koncem loňského roku tým vědců z korejského Gwangju
Institute of Science and Technology: využití grafenového superkapacitoru jako zdroje energie pro
elektrická vozidla.
22.1.2014
Elektrický midibus Siemens/Rampini, o němž jsme na
našem portále již několikrát psali, se po zkušebním provozu v Brně a v
Pardubicích předvede tento týden také cestující veřejnosti v Praze. Po
slavnostním představení veřejnosti v úterý 21. 1. 2014 následuje ve dnech
22. – 26. 1. 2014 provoz na zvláštních (vložených) spojích
linky 216. Siemens/Rampini typ Alè electric je nízkopodlažní
městský elektrobus o délce 7,7 m a obsaditelnosti celkem 46 míst 
17.1.2014 Anglické město Milton Keynes, o němž jsme psali v souvislosti s projektem malých automatických vozidel, má
od letošního ledna důležité britské prvenství v elektromobilitě:
Městská autobusová linka č. 7 dlouhá 24 km bude od nového jízdního
řádu, který vstoupí v platnost 19. ledna 2014, plně provozována
elektrickými midibusy s indukčním dobíjením. Provoz byl oficiálně zahájen britským ministrem dopravy 9.
1. 2014. 
8.1.2014 Před Vánoci 2013 oslavil napájecí systém APS
(Alimentation Par le Sol – povrchové trakční napájení) společnosti
Alstom deset let úspěšného provozu. Příležitostí k tomu byla dodávka 26
nových tramvají Alstom Citadis, vybavených kromě tradičního pantografu
i spodním napájením systémem APS, pro francouzské město Bordeaux, které
jej jako první začalo používat. Tento systém, esteticky šetrný k
historickým částem města, zde pokrývá 14 z celkových 44 km tramvajových
tratí. 
3.1.2014 Na prestižní mezinárodní výstavě Busworld Kortrijk 2013
v říjnu loňského roku byl oficiálně představen nekonvenční koncept
elektrobusu o standardní délce 12 m vyvinutý v rámci francouzského
programu ELLISUP (viz foto). Tento futuristicky pojatý koncept přináší
řadu velmi zajímavých inovací. Více než dva měsíce poté však odborné
veřejností stále zůstávají nezodpovězené mnohé otázky k jeho technickým
a provozním parametrům, k nimž jsou k dispozici jen velmi kusé a značně
roztříštěné informace. 
31.12.2013 Britské město Milton Keynes ohlásilo veřejnosti v
polovině prosince 2013, že hodlá zavést pro dopravu cestujících v
centru města plně automatickou technologii malých elektrických vozidel,
označovaných anglickým výrazem „pod“ (lusk). Dvacet těchto podů by mělo
být ve zkušebním provozu od roku 2015 a plný provoz stovky podů je
plánován na rok 2017. Ačkoliv technologie pro pody nebyla zatím oficiálně
vybrána, s největší pravděpodobností bude založena na konceptu EN-V
společností General Motors a Segway (viz foto) 
30.12.2013 Odborný informační portál FuelCellToday, s nímž naše
redakce spolupracuje, přinesl před Vánoci 2013 analýzu postupu, který
ve svém vývoji a pronikání na trhy zaznamenaly v roce 2013
palivočlánkové technologie ve světě. Analýza se zaměřila na tři typy
produktů, v nichž se palivové články nejvíce uplatňují:
mikrokogenerace, záložní zdroje elektrické energie a palivočlánková
elektrická vozidla. Ukažme si z ní dále některé zajímavé momenty. 
23.12.2013
Jeden z provozovatelů londýnských městských
autobusů, společnost Go-Ahead London, zahájil 19. prosince 2013 v
Londýně dopravu cestujících elektrobusy. Na linkách 507 a 521 vedoucích
rušným centrem Londýna začal zkušebně provozovat dva 12m elektrobusy
čínského výrobce BYD. Jedná se o tzv. noční elektrobusy, u nichž
výrobce udává dojezdovou vzdálenost na jedno nabití baterií dostatečnou
pro celodenní provoz. 
20.12.2013 O využití palivových článků pro manipulační vozíky ve skladech jsme v naší rubrice Elektromobilita psali již dříve, například v článku Palivové články ve vysokozdvižných vozících.
Automobilka BMW nyní zahájila od začátku prosince 2013 ve svém závodě v
Lipsku provoz pěti vidlicových vysokozdvižných vozíků FC 25 a FC 35
spolu se čtyřmi tahači přívěsných vozíků typu P30 FZ, všechny poháněné
elektřinou z palivových článků. Jejich dodavatelem je Linde Material
Handling. Pohon vozíků byl vyvinut ve spolupráci s kanadskou společností Hydrogenics 
19.12.2013
Dánská hlavní celostátní síť rychlonabíjecich stanic
pro elektromobily provozovaná operátorem CLEVER získá od společnosti
ABB dalších 50 stanic Terra 53 se standardem Combo. Tato dodávka, o níž
výrobce informoval odbornou veřejnost v polovině prosince 2013,
navazuje na předchozích 50 rychlonabíjecích stanic stejného typu
dodaných ABB pro síť CLEVER počátkem roku 2013. 
17.12.2013
Belgický výrobce autobusů Van Hool a kanadský
výrobce komerčních palivových článků pro těžká vozidla Ballard
podepsali začátkem prosince memorandum o porozumění (MoU), s cílem
expandovat nasazení palivočlánkových autobusů (fc-busů) do provozu v
evropských městech. Toto memorandum je odpovědí na výzvu FCH JU
(společného podniku EU pro vodík a palivové články) ze dne 3. 12. 2013
pod programem „Cooperation“ v rámci 7. rámcového programu EU. 
13.12.2013 New Routemaster nebo též Nový autobus pro Londýn (New
bus for London – viz foto vlevo) je posledním modelem tradičního patrového
londýnského autobusu. Jeho design vychází ze známého tradičního modelu
Routemaster, odtud pojmenování. Jeho nasazení v provozu je sledováno
nejen autobusovými nadšenci, ale i politiky a ekology. Jde totiž o
sériový diesel-hybrid, který díky své moderní konstrukci ušetří nejen
palivo, ale i velmi významný podíl emisí včetně NOx a pevných částic. 
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | Archiv 2020/2 | Archiv 2020/1 | Archiv 2019/2 | Archiv 2019/1 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1 | Archiv 2016/2 | Archiv 2016/1 | Archiv 2015/2 | Archiv 2015/1
| Archiv 2014/2
| Archiv 2014/1
| Archiv 2013/2
| Archiv 2012/2013/1
|