6.11.2018 Bezproblémový
provoz trolejbusů vyžaduje průběžnou
kontrolu sběračů, zejména těch částí, které jsou neustále v kontaktu s
trolejí (tzv. botka). Tento proces je náročný na čas a může být i
nebezpečný. Na pomoc přichází rakouský výrobce Kruch Railway
Innovations, který na konci října 2018 informoval odbornou veřejnost o
svém produktu Trolleybus Checkpoint, využívajícím třírozměrné laserové
skenování pro automatizaci této činnosti. 
5.11.2018 Malé
modulární reaktory (jako například americký
NuScale)
představují důležitý vývojový směr v jaderné energetice. Proto jsou v
centru zájmu zemí podporující rozvoj jaderné energetiky, zejména USA a
Velké Británie, ale i dalších zemí. K jejich přednostem bylo v říjnu
2018 publikováno shrnutí od americké průmyslové právní firmy Pillsbury
Shaw Pittman, působící zejména v oblasti energetiky, finančních služeb
a moderních technologií. Tento článek ukazuje (případně doplňuje)
některé zajímavé poznatky z tohoto shrnutí. 
2.11.2018 Využití výhod
palivočlánkových pohonů – bezemisní provoz v kombinaci s dojezdem
srovnatelným s tradičním automobilem – se v nákladní dopravě v USA
sleduje zejména u těžkých kamionů pro svoz a rozvoz námořních
kontejnerů. Tyto pohony však začínají dobývat i menší tonáže –
americkou
střední třídu 6, tedy nákladní automobily o nosnosti 8,8 – 11,8 tun.
Příkladem je kalifornský projekt palivočlánkového rozvážkového
nákladního vozu pro nadnárodní logistickou společnost UPS, s nímž byla
odborná veřejnost seznámena v říjnu 2018. 
1.11.2018 Služba
sdílení automobilů (carsharing) v kombinaci s
elektromobily je v současné době velmi frekventovaným pojmem při
rozvoji čisté městské mobility, a to jak v zahraničí, tak v České
republice. Výjimkou není ani jedno významné české město, kde se před
rokem začal připravovat projekt městského e-carsharingu, tedy
carsharingu elektromobilů. 
31.10.2018 Společný
podnik pro palivové články a vodík (FCH JU)
zveřejnil koncem léta 2018 souhrnnou studii pod názvem „Strategies for
join procurement of fuel cell buses“, tedy „Strategie pro společné
veřejné zadávání palivočlánkových autobusů“. Tento článek ukazuje a
komentuje některé zajímavé postřehy z uvedené studie, pokud jde o
ekonomiku a perspektivy dalšího rozvoje palivočlánkových autobusů v
Evropě. 
30.10.2018 Významnou
oblastí využití moderních informačních
technologií v dopravě je automatizace provozu na křižovatkách, kdy
jednotlivé automobily komunikují mezi sebou a s dopravní signalizací.
Testování takovéhoto systému proběhlo ve dnech 3. až 7. září 2018 na
silnici N205 v nizozemské provincii Severní Holand uprostřed běžného
silničního provozu, kde bylo touto technologií vybaveno sedm
automobilů. 
29.10.2018 Je
všeobecně známo, že světlo a světelné podmínky
významně ovlivňují lidské pocity a jednání. Studie světového dodavatele
světelné techniky společnosti Signify (dříve Philips Lighting),
publikovaná v říjnu 2018, uvádí velmi konkrétní aspekty této
skutečnosti v podnikání. Dochází k závěru, že u malých a středních
firem mohou moderní osvětlovací technologie
ve vnitřních prostorách významně
přispět k získání nových zaměstnanců i ke zdaru v obchodních jednáních.

26.10.2018 Evropský
projekt ASSURED, pokračovatel evropského projektu elektrických autobusů
ZeEUS se kromě elektrobusů zabývá také problematikou elektrických
nákladních vozidel pro městský provoz a jejich nabíjecí infrastruktury,
podobně jako již ukončený evropský projekt FREVUE. Během workshopu
''Strategies & needs on EV fast charging infrastructure for
urban freight'' (Strategie a potřeby rychlonabíjecí infrastruktury
elektrických vozidel pro městskou nákladní dopravu) konaného v září
2018 v Oslo zazněly některé důležité poznatky, které kladou důraz na
potřebu rozvoje elektrifikované městské logistiky. 
25.10.2018 Hamburský
městský dopravce Hamburger Hochbahn, zajišťující hromadnou dopravu
metrem a autobusy v hamburské aglomeraci, provozuje již od roku 2014
elektrické autobusy – například plug-in hybridní autobusy Volvo
nebo
palivočlánkové hybridní autobusy
Solaris. Postupně se chystá převést
veškerý svůj park cca 1000 dieselových autobusů na elektrický pohon. To
se ale neobejde bez sofistikovaného řízení procesů v autobusových
garážích, tak aby na linku vyjížděly vždy a včas elektrobusy s nabitými
bateriemi. Napomůže tomu rozšířený systém správy depa PSItraffic, který
byl odborné veřejnosti představen v říjnu 2018. 
23.10.2018 Chce-li se
stát člověk neviditelným, nechť se vypraví neosvětlený do nočních ulic
– to je věc, kterou zná velmi dobře každý řidič. Není třeba dodávat,
jak nesmírně je tato „neviditelnost“ nebezpečná. Víc než u koho jiného
to platí u dětí. Není proto náhodou, že právě v době krátících se
podzimních dnů, v říjnu 2018, přichází německý výrobce světelné
techniky Osram ve spolupráci s německou skupinou Steinmann, výrobcem
tašek a batohů, na trh s produktem, který by měl toto nebezpečí
zmírnit. Je jím osvědčená řada školních batohů Scout doplněná o
světelný zdroj Osram, nabízená v exkluzivní kolekci jako Scout Safety
Light. 
23.10.2018 Ostrava
je českým průkopníkem elektrobusů – již od roku 2010 jsou zde v
pravidelném provozu čtyři elektrobusy
SOR se zásuvkovým dobíjením.
Jejich koncepce a montáž pochází od Dopravního podniku Ostrava a jeho
dílen – dnes dceřiná společnost EKOVA ELECTRIC a.s. Město Ostrava a
EKOVA ELECTRIC nyní stojí u dalšího českého prvenství ohledně
elektrobusů: Jako první v České republice bude v Ostravě brzy uvedeno
do provozu s cestujícími průběžné dobíjení standardu OppCharge, přičemž
EKOVA ELECTRIC je výrobcem vozidel. Jak byla informována široká
veřejnost v říjnu 2018, elektrobusy nyní jezdí ve zkušebním provozu bez
cestujících. 
22.10.2018 Kanadský
výrobce palivových článků Ballard, který představuje světovou špičku ve
svém oboru, prezentoval v září 2018 novou řadu svých palivových článků,
označovanou jako FCgen®-LCS na mezinárodním veletrhu
užitkových vozidel v německém Hannoveru. Tato nová generace palivových
článků, určená pro těžká elektrická vozidla, jako palivočlánkové
autobusy, nákladní automobily, manipulační vozíky a vlaky, představuje
řadu inovací, které zlepšují provozní vlastnosti a celkovou ekonomiku
provozu palivových článků. 
19.10.2018 Data
o mobilitě občanů, tedy odkud, kam, kdy a proč cestují, mají
neocenitelnou hodnotu pro smart city – bez nich bude každé
sofistikované řešení bezzubé. Tradičním způsobem se průzkumy vytvářejí
pomocí dotazníků a podobných nástrojů. Využít k tomu na dobrovolné bázi
anonymizované údaje, zjišťované ze smartphonů zapojených dobrovolníků,
bude v období od října 2018 do října 2019 náplní amerického projektu
realizovaného v metropolitní oblasti Minneapolis–St Paul ve státě
Minnesota ve spolupráci tamního Metropolitního úřadu a místně
příslušných dopravních správních úřadů. 
18.10.2018
Evropský trh inteligentních domácností rok od roku
roste. Podílet se na tomto rozvoji hodlá i inovační česko-slovenská
firma Domotron, která se věnuje vývoji vlastního řešení domácí
automatizace. V říjnu 2018 tato firma představila revoluční bezdrátové
připojení domácích technologií. Prototypy bezdrátových modulů byly
nainstalovány do pražského showroomu sklářské a designérské společnosti
Lasvit, kde Domotron ovládá osvětlení, stínění a topení. Zákazníci si
jej zde mohou sami vyzkoušet ještě před samotným uvedením bezdrátových
modulů na trh. 
17.10.2018 Po důležitém
milníku – získání potřebných úředních povolení v červenci 2018 – začala
na sklonku září 2018 naplno nová éra bezemisní železniční dopravy: Na
100 km dlouhou trať spojující severoněmecká města Cuxhaven,
Bremerhaven, Bremervoerde a Buxtehude se poprvé s cestujícími vydaly
dvě palivočlánkové elektrické jednotky Alstom Coradia iLint. 
16.10.2018
Trh drážních technologií se v posledních letech
výrazně znásobil – a pro výrobce kolejových vozidel to má své světlé i
stinné stránky. Vysoká poptávka totiž tlačí dodavatele k jejich
absolutním kapacitním limitům, což má za následek nedostatečné dodávky
a dlouhé dodací lhůty. Ale LAPP dokazuje, že to jde i jinak. 
15.10.2018
Jak známo, stabilní větry vanoucí v oceánu několik
desítek kilometrů od pobřeží jsou významným a účinným obnovitelným
zdrojem elektřiny. Zatímco klasické mořské větrné turbíny jsou pevně
ukotveny na mořském dnu, plovoucí větrné turbíny jsou upevněny na
plovoucí konstrukci, připevněné ke dnu pouze řetězy. Jedním z projektů
plovoucí větrné farmy je i portugalský WindFloat Atlantic, který s
přispěním globální skupiny ABB zaznamenal v září 2018 důležitý milník
ke svému spuštění, předpokládanému v roce 2019. 
12.10.2018 Snaha
o bezemisní provoz kamionů v Kalifornii díky
palivočlánkovým kamionům nezůstává
ojedinělá. Dalším projektem, o němž byla světová odborná veřejnost
informována v září 2018, je šest rozvážkových kamionů americké třídy 8,
tedy s nosností do 15 tun, které mají být nasazeny do provozu v Jižní
Kalifornii zkraje roku 2019. 
11.10.2018 Dopravní
podnik města České Budějovice, a.s (DPMCB) zavede od 1. 11.
2018 do provozu 11 nových elektrobusů Škoda s technologií průběžného
dobíjení z troleje městské dopravy. Budou do první průběžně dobíjené
elektrické midibusy v České republice nasazené na pravidelných linkách
MHD. Veřejnosti byly tyto elektobusy představeny začátkem října
2018. 
10.10.2018 Evropský
projekt pro rozvoj elektrobusů a elektrických nákladních automobilů
ASSURED, následovník evropského projektu elektrických autobusů ZeEUS,
publikoval v září 2018 své první výstupy. Mezi nimi je i soustava
provozně technických a ekonomických indikátorů pro provoz elektrobusů,
určených k důkladnému měření a vyhodnocování demonstračních provozů v
rámci tohoto projektu. Tyto indikátory nicméně mohou, v přiměřeně
aplikované podobě, sloužit i pro průběžné hodnocení elektrických
autobusů nasazených do pravidelného provozu u dopravců. 
9.10.2018 Rumunské
město Cluj-Napoca podepsalo, jako první rumunské město zajímající se
vážně o elektrobusy, v srpnu 2017 rámcovou smlouvu na dodávku celkem 41
elektrobusů od polského dodavatele Solaris Bus & Coach. I když
se původně předpokládalo plnění této smlouvy v průběhu následujících
tří let, události se daly do pohybu mnohem rychleji. Na jaře 2018
dostalo město prvních 11 elektrobusů, dalších 12 vozidel bude dodáno do
konce roku 2018. 
8.10.2018 „Připrav
se, začínáme sledování…teď!“ „Tenhle pán si bere časopis,
aktuální číslo, poznamenej.“ „Co tenhle pán? Ten si bere několik
čísel.“ „Podívej, jak je ten pán starý. To bude aktivní důchodce. Ti si
berou i starší čísla a pak si v nich doma listují. Osobně jim moc
fandím, ale o volbě inzerentovy nabízené technologie nerozhodují.“
„Podívej, skupina studentů…vezme si někdo z nich odborný časopis?“ „Ani
jeden…pro ně už je to asi pravěk.“ „Tahle paní si odnáší časopisy v
tašce.“ „Tu jí vnutila hosteska. Jenže ta paní o ně evidentně nemá
zájem, ještě tak o tu igelitku. Znamenám jako vynucený
odběr.“ Takové a podobné tiché hovory zaznívaly na letošním
Mezinárodním
strojírenském veletrhu mezi pozorovateli z naší konzultační
firmy 
1
| 2 | 3 | 4 | 5
| 6 | 7
| 8 | 9 | 10
| 11 | 12
| 13 | 14
| 15 | 16
| 17
| 18
| 19
| 20
|21
| 22 | 23
| 24
| 25 | 26 | 27
| 28
| 29
| 30 | 31
| 32
| 33
| 34
| 35
| 36
| 37
| 38
| 39
| 40
| 41/a>
| 42
| 43
| 43
| 45
| 46
| 47 | 48
| 49
| 50
| 51
| 52
| 53
| 54
| 55
| 56
| 57 | 58
| 59
| 60
| 61
| 62
| 63
| 64
| 65
| 66
|