26.1.2018 Nenápadně, uprostřed pilné práce, oslavil na začátku
roku 2018 internetový portál Proelektrotechniky.cz pět let svého
rutinního provozu v plném rozsahu. Za tu dobu si tento portál,
provozovaný odbornými konzultanty zaměřenými na implementaci moderních
technologií, vydobyl své pevné místo mezi manažery, vrcholovými
specialisty i vysokoškolskými učiteli a studenty, kteří se o tyto
technologie rovněž zajímají. 
26.1.2018 Italská energetická společnost Enel dnes patří ke
světovým energetickým gigantům, provozujícím elektrárny v Evropě, Asii
i obou Amerikách. Významnou cestou k zefektivnění jejich provozu je
zavedení prediktivní údržby na základě moderních technologií s využitím
internetu věcí. K tomuto účelu si v lednu 2018 objednala u General
Electric systém prediktivní údržby Predix pro 14 svých tepelných
elektráren v Evropě a v Latinské Americe. 
25.1.2018 Cyklista jede městem, už už by odbočil a bude v cíli,
jenže ouha – jednosměrný provoz. Musí hledat náhradní trasu, aby nevjel
do protisměru. Kromě toho ať chce nebo ne, i cyklista je účastník
dopravního provozu a značky pro něj platí stejně, jako pro
automobilisty. Podobně se mu do cesty může postavit rušná dopravní
tepna, kterou na kole nelze bez rizika překřížit. Co nejvíce ulevit
městským cyklistům od podobných situací může pomoci aplikace Bike
Citizens Analytics 
24.1.2018 Potravinářství je jedním z odvětví, vyžadujících častou
manipulaci s drobnými předměty, navíc v prostředí se zvýšenými nároky
na hygienu. Nabízí se tak pro robotizaci výrobních linek, kde však
zároveň klade zvýšené nároky na čistotu provozu. Všem těmto požadavkům
vyhovují specializované roboty pro potravinářský průmysl od švýcarské
firmy Stäubli Systems, s nimiž se zájemci mohou seznámit v akci na
mezinárodním veletrhu potravinářských technologií SALIMA TECHNOLOGY v Brně ve dnech 27. 2. –
2. 3. 2018 na stánku č. 28 v hale V. 
23.1.2018 Autonomní elektrické minibusy o kapacitě cca 5 – 10 osob
se ve zkušebních provozech rozvíjejí jako „třetí druh“ dopravy, vedle
tradiční individuální automobilové dopravy a hromadné dopravy viz
například naše reportáž z německého Bad Birnbachu. Autonomní řízení se
však v budoucnu může rozšířit i na elektrobusy standardní délky 12 m.
Za tímto účelem podepsali v lednu 2018 dohodu o výzkumném a vývojovém
programu pro autonomní elektrobusy švédský dodavatel autobusů a
elektrobusů Volvo Buses a univerzita Nanyang Technological University
(NTU) v Singapuru. 
22.1.2018 Jaderná energetika, navzdory své kontroverzní image v
některých zemích, je stále důležitou technologií pro bezemisní výrobu
elektrické energie ve světě. Svědčí o tom i bilance nově spuštěných
jaderných bloků v roce 2017, kdy zahájily výrobu čtyři nové jaderné
reaktory, a plány na rok následující, tedy letošní, kdy se očekává
spuštění sedmnácti reaktorů. 
19.1.2018 Anaerobní vyhnívací plyn (ADG) je jedním z bioplynů,
které vznikají jako odpadní produkt v čističkách odpadních vod, při
chovu hospodářských zvířat nebo zpracováním potravinářského odpadu.
Jako takový je řazen mezi důležité obnovitelné zdroje, resp. nosiče
energie. Na rozdíl od zemního plynu je však mnohem méně bohatý na
metan, který je vlastním zdrojem energie, a zároveň plný kontaminantů.
Přesto si s tímto problematickým nosičem energie dokáže poradit i
takové zařízení, jako palivočlánková energetická jednotka. 
18.1.2018 Dodavateli elektrobusů jsou většinou autobusoví výrobci,
případně výrobci elektrovýzbrojí využívající tradiční autobusové
karoserie. Výsledným produktem bývá prostě autobus, u něhož k pohonu
slouží elektromotor. Francouzský dodavatel elektrotechnických produktů
a dopravních prostředků Alstom šel na konstrukci elektrobusů jinak:
Využil zkušenosti z konstrukce svých tramvají a vyrobil vozidlo s
netradičním vzhledem a zajímavými jízdními vlastnostmi – elektrobus
Aptis. Jeho prototypy během ledna 2018 pokračují v testování v běžném
provozu. 
17.1.2018 Koncept veřejně soukromého partnerství (PPP) je známý především
jako prostředek budování a provozování nových investičních projektů,
mimo jiné i v kolejové dopravě. Může však být účinným prostředkem k
rozvoji stávajících dopravních systémů a k zavádění inovativních
technologií v nich. Příkladem je síť městské a příměstské dráhy S-Bane v dánském hlavním městě Kodani. U ní bylo v prosinci 2017 rozhodnuto o
zcela zásadní organizační změně, zahrnující právě PPP a mířící k plně
bezobslužnému provozu s využitím technologie CBTC. 
16.1.2018 Inteligentní měnírna Hesop od Alstomu pomáhá zvyšovat
účinnost využívání trakční energie tím, že přebytečnou energii z brzdění
při rekuperaci vrací zpět do veřejné sítě. Před Vánoci 2017 zaznamenalo
praktické uplatnění této měnírny zajímavý milník: Byla uvedena do
provozu na lince 3 milánského metra, což je druhá komerční aplikace
této měnírny v podzemním metru a zároveň
druhá aplikace na síti milánské městské a příměstské dopravy 
15.1.2018 Čína je jednou ze zemí, které budoucnost svojí
energetiky staví na rozvoji moderních jaderných technologií. Důkazem je
600MWe experimentální reaktor s rychlými neutrony (FNR), s jehož
stavbou započala Čínská národní jaderná společnost (CNNC) a její
dodavatel China Nuclear Industry 23 Construction Co Ltd. na konci roku
2017 v Xiapu, v provincii Fujian. Navazuje tak na 65MWt/20MWe reaktor
CEFR (Chinese Experimental Fast Reactor),
který je již několik let připojen k síti. 
12.1.2018 Projekt palivočlánkových vozů taxi v Paříži
získal v
prosinci 2017 důležitou podporu v oblasti plnicí infrastruktury. K
plnicí stanici v ulici Cours Albert 1er, na veřejném parkovišti Pont de
l’Alma, která tyto vozy zásobuje vodíkem, přibyla další veřejná plnicí
stanice na letišti Paříž Orly. Jde o vůbec první vodíkovou plnicí
stanici na francouzském letišti. 
10.1.2018 Slovenská společnost Voltia (dříve Greenway),
pronajímající elektrické užitkové vozy domácím i zahraničním zákazníkům
(včetně například Nizozemské pošty), představila v
prosinci 2017 své elektrické dodávkové vozidlo také v Londýně. Patnáct
těchto vozidel zde bude používat zásilková společnost Gnewt Cargo.
Velká Británie se tak stává další zemí, kam tato slovenská firma
úspěšně expanduje. 
10.1.2018 Snad každý, kdo kdy poznal rušné velké nádraží v některé
z metropolí, zažil ten pocit bezradnosti: Uprostřed davu lidí, množství
světel, nápisů a chodeb marně hledá pokladnu, nástupiště, odkud mu
zanedlouho odjíždí vlak, stánek s občerstvením nebo umývárnu. Na pomoc
cestujícím a zároveň jako povzbuzení pro využívání železnice přišel v
prosinci 2017 americký vlakový dopravce Amtrak s aplikací FindYourWay
(doslova: „NajdiCestu“), která napomůže orientaci na velkém newyorském
nádraží Penn Station. 
9.1.2018 Dlouhé fronty na lanovku, která vyváží turisty na
nejvyšší horu Německa Zugspitze, mohou být od zimní sezóny 2017/2018
již minulostí, a to díky nové kabinové lanovce poháněné motory ABB.
Tato lanovka zahájila provoz 21. prosince 2017 a na Zugspitze v
bavorských Alpách vyveze až 580 cestujících za hodinu. Toto nové dopravní zařízení nahrazuje padesát let starou
lanovku Eibsee a tím, že vyveze na vrchol třikrát více cestujících 
8.1.2018 Belgické hlavní město Brusel a jeho městský dopravce
STIB se angažují v mnoha inovativních řešeních pro moderní bezemisní
dopravu. Vedle technologií pro efektivní provoz tramvají
začal v roce 2017 rozvíjet také provoz elektrických midibusů od polského
dodavatele Solaris Bus & Coach. Před Vánoci 2017 zaznamenal
rozvoj elektrobusů u tohoto dopravce důležitý milník: STIB objednal
sérii 25 kloubových elektrobusů Solaris Urbino 18 electric, které by
měly být uvedeny do provozu v první polovině roku 2019. 
5.1.2018 Mezi
provozovatele plně bezobslužného metra se od konce roku 2017 zařadilo
také čínské hlavní město Peking. Nově zprovozněná linka Yanfang je
první bezobslužnou linkou pekingského metra a zároveň prvním projektem,
u něhož dodavatelé veškerých technologií pocházejí z Číny. 
4.1.2018 Větrná farma jako systém větrných turbín představuje
mechanickou a elektrickou soustavu vydanou na pospas volné přírodě a
jejím nestálým vlivům, a tudíž náročnou na efektivní řízení provozu i
údržby. Není divu, že světové elektrotechnické společnosti se snaží
tento provoz zefektivnit. Podobně jako například americký dodavatel
větrných turbín General Electric nabízí svůj koncept „digitální větrné
farmy“,
uvedl jiný světový koncern, švédsko-švýcarská skupina ABB, v prosinci
2017 pod názvem Ability™ Condition Monitoring na trh nové vzdálené
služby podpory, které umožňují provozovatelům větrných elektráren
prodloužit dobu bezporuchového provozu turbín
3.1.2018 O zahájení provozu autonomního elektrického minibusu v
Bad Birnbachu provozovaného německými státními drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již
čtenáři našich portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017
využila naše redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt
podívala blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská,
pokud si věc neprohlédne na vlastní oči. 
1
| 2 | 3 | 4 | 5
| 6 | 7
| 8 | 9 | 10
| 11 | 12
| 13 | 14
| 15 | 16
| 17
| 18
| 19
| 20
|21
| 22 | 23
| 24
| 25 | 26 | 27
| 28
| 29
| 30 | 31
| 32
| 33
| 34
| 35
| 36
| 37
| 38
| 39
| 40
| 41/a>
| 42
| 43
| 43
| 45
| 46
| 47 | 48
| 49
| 50
| 51
| 52
| 53
| 54
| 55
| 56
| 57 | 58
| 59
| 60
| 61
| 62
| 63
| 64
| 65
| 66
|