|
Rozhovory, komentáře, reportáže
28.8.2017 Odborná
publikace Smart city v praxi od Jakuba Slavíka, provozovatele našeho
portálu, která je zároveň první publikací k tématu chytrých měst od
českého autora, zaznamenala v srpnu 2017 významný milník: Od
slavnostního křtu v březnu 2017 bylo prodáno 1100 výtisků, tedy více
než polovina nákladu. Svědčí to o zájmu odborné i laické veřejnosti o
tuto problematiku, podanou přehledně a čtenářsky přístupně. V
neposlední řadě je to dobrá zpráva pro partnery publikace, společnosti
E.ON, ABB, ČEZ a Gordic, kteří s ní spojili své jméno, a dali tak
najevo svůj zájem o aktivní rozvíjení konceptu smart city. 
17.8.2017 Jednou
z moderních technologií, které pomáhají naplňovat
koncept smart
city,
jsou systémy chytrého parkování s využitím internetu věcí, kombinující
senzory na parkovišti s navigačními systémy, a umožňující tak řidičům
rychle nalézt nejbližší volné místo k parkování. Ačkoli se o těchto
systémech hovoří především v souvislosti s rozvojem měst, mohou mít
stejně tak své místo ve velkých průmyslových, kancelářských nebo jiných
soukromých objektech, kde usnadní život obyvatelům, zaměstnancům nebo
návštěvníkům a díky optimálnímu využití parkovišť mohou ušetřit nová
parkovací místa. 
21.6.2017 Jaderná
energie představuje jeden z důležitých
bezemisních zdrojů elektřiny, v řadě zemí nezastupitelných. Její
využívání je nicméně v některých zemích značně politizováno. A tak
zatímco například Polsko
připravuje
svoji první jadernou elektrárnu, Německo vyhlásilo od této energie
odklon, ovšem s
rozporuplnými dopady. O politizaci
jaderné energie svědčí řada případů, kdy evropské vlády uvalily na
provozovatele elektráren speciální daně. Zde si je ukážeme na příkladu
Německa, Belgie a Švédska. 
19.6.2017
Má-li současná podoba průmyslu nějaký výrazný
atribut,
pak je jím změna. Masová výroba miliónů shodných výrobků pomalu
ustupuje výrobě upravené na míru potřebám zákazníků. Vzrůstají
schopnosti výrobních zařízení, výrobků a výrobců vzájemně komunikovat.
Náročnou práci v obtížných podmínkách stále častěji přenecháváme
robotům a sami přebíráme roli subjektů, které výrobu sledují, řídí,
diagnostikují a analyzují – často nikoliv lokálně, ale na dálku. Jak je
ale na tom v souvislosti s těmito trendy servis a údržba? Na
to odpovídá Petr Šimáček, ředitel obchodních jednotek ABB Pohony. 
22.2.2017 Národní
program Životní prostředí (NP ŽP), podporující
mj. elektromobilitu
v organizacích veřejných služeb nebo územní
studie krajiny vyhlásil 13. února 2017
další výzvu č. 2/2017, zaměřenou na podporu
inovativních a demonstračních projektů s pozitivním dopadem na životní
prostředí – tak zní přesně název příslušné podoblasti NP ŽP. Projekty
podpořené touto výzvou by měly ukázat směr, jak pomocí moderních
technologií chránit naše životní prostředí. 
20.2.2017
Současným
trendem ve světelných zdrojích pro veřejné osvětlení jsou LED svítidla
používající bílé světlo s velkým podílem modré složky. To působí dojmem
bílého dne, což se někomu třeba i líbí, ale má i „temnou“ stránku – je
škodlivé pro lidi i městskou přírodu. V čem je problém, na to jsme se
zeptali RNDr. Jana Hollana, Ph.D. z Ústavu výzkumu globální změny
Akademie věd ČR. 
9.2.2017 V
prvním únorovém týdnu 2017 byl na stránkách
Ministerstva pro místní rozvoj zveřejněn dokument „Přehled stavu
žádostí o podporu ve 20. výzvě IROP k 6. 2. 2017“. Obrazně řečeno, jde
o listinu vítězů a poražených mezi žadateli o dotaci z tohoto dlouho a
s nadějemi očekávaného dotačního titulu, jehož cílem je podpořit nákup
nových trolejbusů, elektrobusů, autobusů na CNG a tramvají u projektů
stojících mimo integrované územní investice (ITI) a integrované plány
rozvoje území (IPRÚ). Jak je z výsledků patrno, bylo zde mnoho
povolaných a méně vyvolených. 
2.2.2017 Senzory
kvality ovzduší představují jednu z „chytrých“
technologií, které jsou součástí evropských smart
cities. Ze zahraničních
projektů jmenujme například aplikace v italském Janově v rámci projektu
iCity nebo
manchesterský projekt
CityVerve. Je méně známo,
že velmi zajímavý domácí projekt zaměřený na monitoring kvality ovzduší
nazvaný „TRAFFICSENSNET - Senzorické sítě v dopravě“ realizovala (a
stále realizuje) ČVUT Fakulta dopravní na Praze 4. Na podrobnosti jsme
se proto zeptali jeho odborného garanta, doc. Václava Jirovského,
vedoucího Ústavu bezpečnostních technologií a inženýrství na Fakultě
dopravní. 
30.1.2017
V pořadu České televize Studio ČT24 v neděli 29. 1.
2017 vystoupil jako host – odborník na elektromobilitu, provozovatel
našich portálů Jakub Slavík. Tématem byly automatické elektrické
minibusy bez řidiče, tedy autonomní
vozidla a jejich využití, příležitosti
i otevřené otázky.

23.1.2017 „Samozřejmě
že dědeček nemá kapesní hodinky poháněné
elektřinou. Takový nesmysl si může vymyslit jen Saturnin.“ Tak zní
jedna z vět z nesmrtelného Jirotkova románu. Něco podobného by se dalo
donedávna tvrdit i o elektrických autobusech a s odstupem času by to
bylo tvrzení stejně úsměvné. Parky městských autobusů ve světě se
zkrátka postupně elektrifikují. Není náhodou, že ocenění „nejlepší
městský autobus roku“ si na posledním mezinárodním veletrhu IAA
Nutzfarzeuge v Hannoveru poprvé v historii odnesl elektrobus, konkrétně
od polského výrobce Solaris. A elektrické
autobusy se předvedly i na veletrhu Czechbus
2016 v listopadu loňského roku, jehož
součástí byla již tradičně také
konference „Elektrické
autobusy pro město V“, pořádaná provozovateli
našeho portálu. 
Milí
čtenáři,
právě
uplynulý rok 2016 byl pro všechny, kdo usilují o lepší životní
prostředí na naší planetě, ve znamení praktického naplňování závěrů 21.
konference smluvních stran Rámcové úmluvy OSN o změně klimatu (COP21),
jejímž
výsledkem bylo přijetí mezinárodní smlouvy vytvářející rámec pro
přechod na odolné a nízkouhlíkové společnosti a ekonomiky. Svou troškou
do mlýna k tomu, odvažuji se tvrdit, přispěly i naše portály a naše
konzultační a osvětová činnost. 
Milí čtenáři,
inzerenti a přátelé našich internetových
stránek!
4.10.2016
S potěšením oznamujeme, že jsme již naplno zahájili
provoz nového informačního portálu www.smartcityvpraxi.cz,
zaměřeného
na problematiku chytrých měst a regionů. Stránky s touto doménou, dosud
provozované v testovacím režimu, tak započaly svůj vlastní
život. 
12.8.2016
Označením „smart“, tedy chytrý či inteligentní, se
dnes
pyšní kdejaké zařízení. A vedle „smart“ technologií tu najednou máme
také „smart“ města, která jsou s těmito technologiemi spojována. Že by
tedy skutečně revoluce v technologiích, které se z ničeho nic z
hloupých stávají chytrými a předávají svoji inteligenci nevědomým
obyvatelům měst? 
10.8.2016 Britský
odborný časopis Eurotransport, zaměřený na
hromadnou dopravu a využívání moderních technologií, zveřejnil 4. 8.
2016 na svých internetových stránkách komentář provozovatele našeho
portálu, manažerského konzultanta Jakuba Slavíka, k problematice
elektrobusů a jejich různých technických koncepcí, předností a úskalí.
Komentář s názvem A battery bus – definitely not
“one-size-fits-all” (volně přeloženo: Elektrobus – rozhodně ne „jeden
střih pro každého“) rozebírá krok za krokem postup při výběru
nejvhodnějšího elektrobusu. 
3.6.2016 Britský
odborný časopis Eurotransport, zaměřený na
hromadnou dopravu a využívání moderních technologií, zveřejnil 2. 6.
2016 na svých internetových stránkách komentář provozovatele našeho
portálu, manažerského konzultanta Jakuba Slavíka, k problematice smart
city. 
24.5.2016 Japonská
automobilka Nissan
patří k těm,
které o sobě velmi dávají vědět v souvislosti s rozvojem
elektromobility nejen v Japonsku, ale také v zahraničí včetně ČR. Její
elektromobily byly prezentovány mj. i na naší konferenci Smart city v
praxi. S
potěšením jsme proto v květnu 2016 přijali nabídku českého zastoupení
Nissanu na týdenní zapůjčení elektromobilu Nissan Leaf k ozkoušení a
publikování našich zkušeností. Tato reportáž je popisuje den za
dnem. 
18.4.2016 Pod
názvem „V chytrém městě projedete méně benzínu“ vyšel v deníku MF Dnes
v pondělí 11. 4. 2016 celostránkový rozhovor jeho ekonomického
redaktora Aleše Černého s Jakubem Slavíkem, manažerským konzultantem a
provozovatelem našeho portálu, k problematice smart city.
V neděli 17. 4. 2016 byl tento rozhovor zveřejněn rovněž na serveru
iDnes. Oběma pánům se v rozhovoru podařilo stručně a „lidsky“ ukázat
podstatu inteligentního města, technologií, které jej naplňují v
každodenní praxi, i jejich příležitostí i omezení. Rozhovor uvedl Aleš
Černý větami z odpovědi na jednu z otázek: „Technologie nejsou
samospasitelné, není to hračka ani cíl. Jsou prostředkem k tomu, aby se
ve městě dobře žilo“. Lze říci, že toto je problematika smart city
podaná v kostce. 
25.3.2016 Článek
„Trolejbusy v Mariánských Lázních zachráněny!“ na
internetových stránkách časopisu Československý dopravák uvádí mé jméno
v souvislosti se studií poradenské firmy CZECH Consult, týkající se
prověření možností pro zachování a rozšíření elektrifikované městské
dopravy v Mariánských Lázních. Obsah a vyznění studie jsou v článku
bohužel podávány nepřesně. Rád bych proto věc uvedl na pravou
míru. 
22.2.2016
Učme se od svých dětí, praví moudří. Já bych k tomu,
s dovolením, ještě dodal: … a od jejich učitelů. To je totiž tak. Naše
dcera se dala do studia krajinářské realizace na brněnské Mendelově
univerzitě. Při jejím vyprávění „co nového ve škole“ (téhle otázky se
zkrátka nezbavíte, ani když už je děťátku přes dvacet) nám náhle
koncept smart city, který při naší konzultační, novinářské a
konferenční činnosti pomáháme spolu s našimi kolegy rozvíjet, začal
nabývat další dimenzi. 
17.2.2016
Koncepty inteligentních měst a chytrých sítí – tedy smart city a smart
grid – spolu úzce souvisejí. Chytré sítě a jejich technologie totiž
pomáhají vytvářet inteligentní město, kde se příjemně žije a podniká,
se všemi hospodářskými přínosy. Jak takovéto využití chytrých sítí může
vypadat v praxi, si vyzkoušelo krkonošské město Vrchlabí, které se jako
jediné v České republice stalo přímým účastníkem evropského projektu
chytrých sítí Grid4EU. O technických otázkách tohoto projektu je
odborná veřejnost již dlouho průběžně informována. My bychom však rádi
věděli, jak se takovéto uplatnění chytrých sítí v městě jeví z pohledu
jeho obyvatel a zastupitelů. Na to jsme se zeptali člověka
nejpovolanějšího – starosty Vrchlabí Ing. Jana Sobotky. 
26.1.2016
Dlouho očekávaná výzva k předkládání žádostí o
podporu z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) pro
projekty nízkoemisních a bezemisních vozidel byla oficiálně zveřejněna
21. ledna 2016. Výzva konečně dává závazné odpovědi na některé otázky,
dosud komunikované pouze na konferencích (například Elektrické autobusy
pro město) a
jiných podobných akcích. Některé otázky nicméně stále
zůstávají. 
14.1.2016
Na našem portále již nějaký čas sledujeme trend, kdy
se až donedávna izolované, či spíše mimoběžné světy automatizace v
průmyslu, v budovách, v energetice a v dopravě začínají prolínat a
navzájem na sebe navazovat. Automobil, budova, výrobní zařízení nebo
rozvodna v elektroenergetické síti mají své „palubní počítače“, tedy
inteligentní řídicí jednotky, které produkují množství dat. Jakmile
tato data dokážeme sdílet, kombinovat a využívat, nabízí se řada
příležitostí ke snižování nákladů a zlepšení životního prostředí. Na
současný stav a perspektivy v oblasti inteligentních řídicích jednotek
jsme se zeptali Ing. Jaroslava Klabana, obchodního ředitele společnosti
Teco a.s. Je to totiž česká firma, která se svými řídicími systémy
začala u průmyslové automatizace a postupně expanduje do odvětví
inteligentních budov, energetiky a dopravy. 
21.5.2015 Po
první, druhé a třetí průmyslové revoluci se nyní
hovoří již o čtvrté průmyslové revoluci, způsobené využíváním
kyberfyzického prostoru ve výrobě – tedy stavu, kdy vestavěné počítače
nejen kontrolují výrobu, ale komunikují i mezi sebou a díky
identifikační technologii RFID „komunikují“ také s materiálem a
výrobky. Jednoduše řečeno, výroba se stává tržištěm, kde si stroje v
reálném čase navzájem nabízejí své služby a vyměňují informace se
zpracovávanými produkty. Je takováto představa utopie, líbivý slogan
nebo reálný trend v technologii a organizaci průmyslové výroby? Na
praktický pohled výrobce, široce zapojeného do automatizace výroby, se
ptáme jednatele české pobočky německé společnosti EPLAN. 
17.2.2015
Na redakci našeho portálu se obrátili kolegové s
prosbou, abychom koncept smart city vysvětlili mladým čtenářům ve věku
-nácti nebo čerstvých -ceti. Takové prosbě nejde odolat, zvlášť když ve
zmíněném věku je právě teď generace našich dětí. Vymyslel jsem si tedy
návštěvu ve fiktivním smart city a duchem jsem se přitom vrátil o
nějakých třicet let zpátky. Redakční počítač byl najednou pryč a já
posedával v moderním vlaku, s cizími nápisy za okny… 
23.6.2014
Na konci dubna 1882, tedy již před 132 lety, předvedl
Dr. Ernst Werner von Siemens světu první trolejbus, v roce 1879 pak
představil první elektrickou lokomotivu, o dva roky později první
tramvaj, následovalo metro a počátkem 20. století i vysokorychlostní
elektrický vůz. Tyto události názorně ukazují, jak je jméno společnosti
Siemens po celou svoji historii spojeno s elektromobilitou. Lidé ze
společnosti Siemens správně prezentují elektromobilitu jako ucelený
systém elektřinou poháněné dopravy, zahrnující závislou a nezávislou
trakci v návaznosti na další důležitý systém veřejné infrastruktury,
totiž energetiku. Podívejme se proto nyní na českou a světovou
elektromobilitu očima společnosti Siemens právě v tomto duchu, k
rozhovoru jsme přizvali Romana Kokšala, ředitele dopravních divizí
společnosti Siemens. 
15.4.2014
Když se řekne „elektromobilita“, představí si
většina lidí elektrické automobily, skútry nebo elektrokola. Když se
ale podíváme na portfolio produktů ABB pro elektrickou dopravu,
sahající od zásuvkových dobíjecích stanic přes trakční výzbroj a
automatické dobíjení elektrobusů až po „inteligentní“ měnírny, je
patrné, že ABB tento pojem pojímá mnohem šířeji. Pojďme si tedy
pohovořit o jednotlivých oblastech elektromobility a jejich vývojových
trendech, tak jak je vnímá tento světový výrobce. Odpovídá
Miroslav Kuželka, Account manager of Emobility ze společnosti ABB,
globálního leadra v oblasti energetických a automatizačních
technologií.
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7
|










|