Rozhovory – komentáře – reportáže
24.1.2020
Při své práci navštěvujeme různá města a všímáme si moderních
technologií, která tato města využívají. Přitom často objevíme
působivá, ale ne vždy šťastná řešení veřejného osvětlení. Rozhodli jsme
se proto o naše zkušenosti podělit s Vámi čtenáři na několika
příkladech českých měst. Smyslem této reportáže není někoho hanět nebo
chválit, nýbrž ukázat, v čem je problém a v čem je vtip.
22.1.2020 Je známo, že
různé barvy světla mají bezprostřední vliv na vývoj rostlin. Tento fakt
se úspěšně využívá pro umělé pěstování rostlin a je v této souvislosti
výzvou pro dodavatele příslušných světelných zdrojů. Zároveň se však
objevuje i při poněkud zjednodušeném a tendenčním pohledu na barevné
odstíny ve veřejném osvětlení. Produktová
informace společnosti OSRAM v lednu 2020 ohledně nových svítidel pro
umělé pěstírny dala podnět naší
redakci k následujícímu zamyšlení na toto téma.
16.10.2019 Integrovaný
regionální operační program (IROP) je důležitým prostředkem pro
spolufinancování českých investičních projektů z prostředků Evropských
strukturálních a investičních fondů. Tento program v gesci Ministerstva
pro místní rozvoj ČR bude pokračovat i po skončení současného dotačního
období. Podrobnosti se stále dolaďují. Jedno je však jisté: Současná
štědrá míra dotací, dosahující až 85 %, se již opakovat nebude. Bylo to
zřejmé při zahájení Roadshow IROP, které v polovině října 2019 proběhlo
v Akademii veřejného investování Ministerstva pro místní rozvoj.
11.10.2019 Řada měst má
jako svoji důležitou prioritu chránit svůj urbanistický a
architektonický charakter veřejného prostoru, jeho jedinečnost a genius
loci. Důležitý krok v tomto směru učinilo město Ostrava, které vydalo v
říjnu 2019 manuál o tom, jak správně pracovat s venkovní reklamou.
Doporučuje správné postupy a příklady, aby reklama byla čitelná,
přehledná, vkusná a efektivní. Ostrava tak jako jedno z prvních měst v
ČR (ne-li vůbec první) začíná řešit reklamní smog na svém území.
8.10.2019 Operační
program Životní prostředí v gesci Ministerstva životního prostředí a
Státního fondu životního prostředí předpokládá v roce 2020 celkem 13
výzev na projekty zejména pro protipovodňovou ochranu, na prevenci
vzniku odpadů, ale také na ochranu a péči o přírodu a krajinu či na
snížení energetické náročnosti veřejných budov. Podrobný harmonogram
těchto výzev zveřejnil v na konci září 2019 Státní fond životního
prostředí.
23.8.2019 Města a obce
mohou získat příspěvek na rekonstrukci veřejného osvětlení díky
společným výzvám Ministerstva životního prostředí (pro obce v
chráněných krajinných oblastech) a Ministerstva průmyslu a obchodu (pro
ostatní obce), vyhlášeným v srpnu 2019. Žádosti mohou být podávány od
1. září do 31. října 2019. Tuto vládní podporu lze v principu považovat
za velmi užitečný počin, který ve svém důsledku může městům a obcím
přispět k lepšímu a ekologicky šetrnějšímu veřejnému osvětlení i k
úsporám energie, a následně i peněz z městských či obecních rozpočtů. S
tímto užitečným počinem se nicméně pojí i některá „ale“, na které
chceme v tomto článku rovněž upozornit.
12.8.2019 Realizace
„chytrých sítí“ – smart grids,
je podporována také v České republice. Svědčí o tom V. výzva programu
podpory Smart Grids I. (Distribuční sítě) na spolufinancování projektů
podporujících smart grids z Operačního programu Podnikání a inovace pro
konkurenceschopnost (OP PIK), kterou vyhlásilo Ministerstvo průmyslu a
obchodu ČR na konci července 2019.
9.8.2019 Sdílené
elektrokoloběžky se staly fenoménem řady světových měst (Prahu
nevyjímaje) názorně ukazujícím, co se stane, když se pod bohulibými
hesly nekontrolovaně otevře městský veřejný prostor dravému trhu. Pokud
jde o poučení z tohoto vývoje, jsou nejspíš nejdále města v USA – viz
příručka americké Národní ligy měst.
Problematický efekt
elektrokoloběžek na životní prostředí, zejména pak na klimatické změny,
po celou dobu jejich životního cyklu se pokusil vyčíslit tým vědců z
americké North Carolina State University. Výsledky byly publikovány v
srpnu 2019.
6.8.2019
Zájemci o budování obnovitelných zdrojů energie mají od
konce července 2019 příležitost využít k tomuto účelu dotace z
Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost (OP
PIK). Tato V. výzva programu Obnovitelné zdroje energie OP PIK 2014 až
2020, kterou vypsalo Ministerstvo průmyslu a obchodu CR (MPO), je
otevřená do března 2020.
18.6.2019 Spotřeba
energie ve veřejných budovách může být významnou součástí městského
nebo obecního rozpočtu. Vytápění těchto budov může také negativně
ovlivňovat životní prostředí. Podpora opatření s využitím inovativních
technologií a obchodních modelů (metoda EPC) je náplní dotační výzvy v
Operačním programu Životní prostředí s číslem 121 a 135, které jsou
otevřeny pro příjem žádostí až do 3. února 2020. V červnu 2019 na to na
to upozornil Státní fond životního prostředí.
5.6.2019 Mezinárodní
unie veřejné dopravy UITP publikovala v květnu 2019 dokument „World
Report on Metro Automation 2018“, tedy „Světovou zprávu o automatizaci
metra 2018“. Je z ní zřejmé, že plně automatický provoz metra s
provozem bez řidičů se stávají stále oblíbenějším konceptem při rozvoji
městských rychlodrah. Technologie
CBTC jsou přitom převažující, byť ne
jedinou, alternativou této automatizace.
17.4.2019 V pořadu
České televize Studio ČT24 v úterý 16. 4. 2019 vystoupil jako host,
odborník na koncept smart city a elektromobilitu, provozovatel našich
portálů Jakub Slavík. Tématem byla elektromobilita a její podpora v
Norsku a v ČR.
12.4.2019
Brožura Příběhy chytrých pomocníků je plná rozmanitých příběhů o tom,
jak moderní technologie chytře pomáhají městům a obcím. Neméně zajímavé
jako samy příběhy je ale i pozadí vzniku brožury – tedy to, jak k
jejímu vydání vybídla naše práce v odborném poradenství a osvětě při
rozvoji konceptu smart city a uplatnění inovativních technologií. O tom
všem si tu budu povídat s hlavním konzultantem naší firmy Jakubem
Slavíkem, který je odborný redaktor a spoluautor brožury a také – v
neposlední řadě – můj manžel. Přijměte tedy pozvání k našemu
redakčnímu a zároveň domácímu posezení u odpolední kávy.
9.4.2019 Dopravní podnik
Ostrava (DPO) je českým průkopníkem v oblasti bateriových elektrobusů.
První čtyři, dobíjené přes noc a přes poledne ze zásuvky, zde jezdí už
od roku 2011. V roce 2016 se v Ostravě tiše připravovalo další české
prvenství: dodání a provoz průběžně dobíjených elektrobusů. Šlo o
pilotní realizaci na lince 64 jako základ pro další rozvoj ostravských
elektrobusů. Nemělo však jít o žádný vývojový projekt, kde by město
fungovalo jako „živá laboratoř“ pro průmysl a výzkum. Předpokládalo se,
že elektrobusy budou zkrátka jezdit a vozit lidi, a aby to bylo možné
nepřetržitě celý den, dobíjet se přitom na trase vysokými výkony po
dobu nanejvýš pěti minut. Dodání elektrobusů a nabíjecí stanice tedy
mělo být normální veřejnou zakázkou se všemi pravidly a s důrazem na
spolehlivost výsledného řešení.
8.3.2019 Také v roce
2018 pokračoval „velký třesk“ elektrobusů v Evropě, o němž byli
informováni účastníci konferencí Elektrické
autobusy pro město pořádaných provozovateli
tohoto portálu. Ačkoli různé zdroje informací nejsou zcela jednotné v
podrobnostech, je zřejmé, že na špičce evropských prodejů elektrobusů
je čínský BYD ve spolupráci s britským výrobcem ADL, následovaný
polským výrobcem Solaris a nizozemským VDL. Plně elektrické autobusy by
měly do roku 2030 dosáhnout téměř 60% podílu na prodeji nových
městských autobusů v Evropě. Na konci února 2019 to ve své zprávě uvedl
polský výrobce Solaris Bus & Coach i další zahraniční zdroje.
7.3.2019 Od listopadu
2018 jezdí v centru Českých Budějovic flotila 11
elektrických midibusů. Nedalo nám to a jednoho
odpoledne v březnu 2019 jsme se rozhodli podívat se na ně blíže z
pohledu řadových návštěvníků jihočeské metropole. Elektrobusy (a
ostatně celé České Budějovice) nám poskytly příjemný a zajímavý
zážitek, ovšem klobouky konzultantů pro smart city a elektromobilitu
jsme přitom tak docela neodložili – inu, zvyk je železná košile.
6.2.2019 Pojem „smart
city“, tak jak mu rozumím a prezentuji jej, představuje koncept
strategického řízení měst, obcí nebo regionů, při němž jsou využívány
moderní technologie pro zvyšování kvality života ve městě, a následně k
dosahování hospodářských a sociálních cílů města. V tom je
velmi racionální ekonomický motor konceptu smart city. Technickou
infrastrukturu smart city tvoří moderní technologie, zahrnující oblast
inteligentní mobility, inteligentní energetiky a služeb a informačních
a komunikačních technologií. Stejným dílem přispívá městu jako
příjemnému místu k životu i jeho zelená infrastruktura. Chytré
město je tedy přátelské k životnímu prostředí ne nějakým „rozkazem
shůry“, nýbrž protože jedině tak může trvale naplňovat svůj smysl a
cíl.
21.1.2019 U
příležitosti letošní konference Smart city v praxi IV připravuje
redakce našeho portálu brožuru „Příběhy chytrých pomocníků“. Každý z
příběhů v brožuře je o tom, jak město nebo obec měly problém, který
znepříjemňoval nebo dokonce ohrožoval život jejich obyvatel. O tom
problému se doslechl dodavatel technologie či odborných služeb a přišel
s jeho chytrým, elegantním řešením. Jako „ochutnávku“ zde uvádíme
příběh užitkových elektromobilů Goupil ve službách městské zeleně v
Brně.
Komentář Nicka Offina, vedoucího
prodeje, marketingu a provozu Toshiba Northern Europe
18.1.2019 Vzhledem
k technologickému pokroku čeká výrobní průmysl
v nadcházejících letech změna pracovních postupů. Možnosti nových
zařízení, nástup 4G a cloudových služeb umožnily v nedávné době
dosáhnout organizacím nové úrovně efektivity. Další vlna
technologických inovací tento trend ještě více posílí. V první řadě
využijí tento nastupující směr průmyslová odvětví využívající významné
množství mobilních pracovníků. Podívejme se nyní blíže na to, jaké
principy se dotknou výrobního sektoru.
17.1.2019 Pojem
„smart city“ se stále více dostává do popředí v souvislosti s rozvojem
inovativních technologií. Dodavatelský průmysl, zabývající se těmito
technologiemi, je vnímá jako příležitost k dalšímu rozvoji i k
uplatnění řešení již osvědčených v průmyslu také ve veřejných službách.
Koncept smart city a související trhy však zároveň bývají doprovázeny
řadou nepochopení a nedorozumění. Je proto namístě se na ně podívat
blíže.
2.1.2019 Krakov
je téměř osmisettisícové polské město s hlubokými kořeny v historii a
množstvím kulturních a historických památek a také město, které velmi
dbá na své životní prostředí. Nás na něm v této souvislosti zaujal
především nově se rozvíjející systém elektrobusů, kterých je nyní 26 a
které ke svému nabíjení využívají stejnosměrnou tramvajovou
infrastrukturu v kombinaci s uzemněnou, čtyřpólovou technologií
průběžného dobíjení. Rádi jsme proto přijali pozvání tamního dopravce
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. (MPK) na povánoční
prohlídku garáží Wola Duchacka, kde jsou krakovské elektrobusy
soustředěny. A jak je naším zvykem, doplnili jsme naše postřehy z
terénu také zevrubnějšími informacemi o tomto zajímavém dopravním
systému.
1 | 2 | 3 | 4 | Archiv 2019/2020
| Archiv 2014/2018
|