Smart
city v praxi
Projekty smart city
Články září – listopad 2018
9.11.2018 Superkapacitory
se vedle baterií profilují jako v mnoha ohledech zajímavá alternativa k
bateriím u průběžně dobíjených elektrobusů. Na evropském trhu nabízí
superkapacitorové, průběžně dobíjené elektrobusy standardní délky 12 m
izraelsko-bulharský dodavatel Chariot Motors, který je rovněž partnerem
konferencí Elektrické autobusy pre mesto v Nitře a Elektrické autobusy
pro město VII v Praze, pořádaných naší konzultační firmou. Uvítali jsme
proto pozvání pro členy Sdružení dopravních podniků ČR, k nimž jsme se
připojili jako organizátoři celé akce, do rakouského Grazu, abychom
tyto elektrobusy viděli v pilotním provozu naživo a mohli se dovědět
další podrobnosti. Našimi hostiteli byl dopravce Holding Graz Linien,
výrobce Chariot Motors a rakouská projektová organizace Technoma GmbH
odpovědná za zajištění a průběžné hodnocení celého pilotního provozu.
8.11.2018 Automatizace
a robotizace se nevyhýbají ani složkám záchranného systému. Důkazem je
jihokorejský projekt, v jehož rámci budou na nádražích v hlavním městě
Soulu a ve městě Daegu (nádraží Dongdaegu) během listopadu 2018
nasazeni celkem čtyři roboti ve funkci policejního dozoru. Tito
policejní roboti (nebo snad robotičtí strážníci) budou na nádražích
provádět autonomní obchůzky, poskytovat pokrytí průmyslovou televizí
(CCTV) a komunikovat s cestujícími s cílem poskytnout jim informace a
zajistit jejich bezpečnost.
6.11.2018 Bezproblémový provoz trolejbusů vyžaduje průběžnou
kontrolu sběračů, zejména těch částí, které jsou neustále v kontaktu s
trolejí (tzv. botka). Tento proces je náročný na čas a může být i
nebezpečný. Na pomoc přichází rakouský výrobce Kruch Railway
Innovations, který na konci října 2018 informoval odbornou veřejnost o
svém produktu Trolleybus Checkpoint, využívajícím třírozměrné laserové
skenování pro automatizaci této činnosti.
2.11.2018 Využití výhod
palivočlánkových pohonů – bezemisní provoz v kombinaci s dojezdem
srovnatelným s tradičním automobilem – se v nákladní dopravě v USA
sleduje zejména u těžkých kamionů pro svoz a rozvoz námořních
kontejnerů. Tyto pohony však začínají dobývat i menší tonáže – americkou
střední třídu 6, tedy nákladní automobily o nosnosti 8,8 – 11,8 tun.
Příkladem je kalifornský projekt palivočlánkového rozvážkového
nákladního vozu pro nadnárodní logistickou společnost UPS, s nímž byla
odborná veřejnost seznámena v říjnu 2018.
1.11.2018 Služba sdílení automobilů (carsharing) v kombinaci s
elektromobily je v současné době velmi frekventovaným pojmem při
rozvoji čisté městské mobility, a to jak v zahraničí, tak v České
republice. Výjimkou není ani jedno významné české město, kde se před
rokem začal připravovat projekt městského e-carsharingu, tedy
carsharingu elektromobilů.
31.10.2018 Společný podnik pro palivové články a vodík (FCH JU)
zveřejnil koncem léta 2018 souhrnnou studii pod názvem „Strategies for
join procurement of fuel cell buses“, tedy „Strategie pro společné
veřejné zadávání palivočlánkových autobusů“. Tento článek ukazuje a
komentuje některé zajímavé postřehy z uvedené studie, pokud jde o
ekonomiku a perspektivy dalšího rozvoje palivočlánkových autobusů v
Evropě.
30.10.2018 Významnou oblastí využití moderních informačních
technologií v dopravě je automatizace provozu na křižovatkách, kdy
jednotlivé automobily komunikují mezi sebou a s dopravní signalizací.
Testování takovéhoto systému proběhlo ve dnech 3. až 7. září 2018 na
silnici N205 v nizozemské provincii Severní Holand uprostřed běžného
silničního provozu, kde bylo touto technologií vybaveno sedm automobilů.
26.10.2018 Evropský
projekt ASSURED, pokračovatel evropského projektu elektrických autobusů
ZeEUS se kromě elektrobusů zabývá také problematikou elektrických
nákladních vozidel pro městský provoz a jejich nabíjecí infrastruktury,
podobně jako již ukončený evropský projekt FREVUE. Během workshopu
''Strategies & needs on EV fast charging infrastructure for
urban freight'' (Strategie a potřeby rychlonabíjecí infrastruktury
elektrických vozidel pro městskou nákladní dopravu) konaného v září
2018 v Oslo zazněly některé důležité poznatky, které kladou důraz na
potřebu rozvoje elektrifikované městské logistiky.
25.10.2018 Hamburský
městský dopravce Hamburger Hochbahn, zajišťující hromadnou dopravu
metrem a autobusy v hamburské aglomeraci, provozuje již od roku 2014
elektrické autobusy – například plug-in hybridní autobusy Volvo nebo
palivočlánkové hybridní autobusy Solaris. Postupně se chystá převést
veškerý svůj park cca 1000 dieselových autobusů na elektrický pohon. To
se ale neobejde bez sofistikovaného řízení procesů v autobusových
garážích, tak aby na linku vyjížděly vždy a včas elektrobusy s nabitými
bateriemi. Napomůže tomu rozšířený systém správy depa PSItraffic, který
byl odborné veřejnosti představen v říjnu 2018.
23.10.2018 Chce-li se
stát člověk neviditelným, nechť se vypraví neosvětlený do nočních ulic
– to je věc, kterou zná velmi dobře každý řidič. Není třeba dodávat,
jak nesmírně je tato „neviditelnost“ nebezpečná. Víc než u koho jiného
to platí u dětí. Není proto náhodou, že právě v době krátících se
podzimních dnů, v říjnu 2018, přichází německý výrobce světelné
techniky Osram ve spolupráci s německou skupinou Steinmann, výrobcem
tašek a batohů, na trh s produktem, který by měl toto nebezpečí
zmírnit. Je jím osvědčená řada školních batohů Scout doplněná o
světelný zdroj Osram, nabízená v exkluzivní kolekci jako Scout Safety
Light.
23.10.2018 Ostrava
je českým průkopníkem elektrobusů – již od roku 2010 jsou zde v
pravidelném provozu čtyři elektrobusy SOR se zásuvkovým dobíjením.
Jejich koncepce a montáž pochází od Dopravního podniku Ostrava a jeho
dílen – dnes dceřiná společnost EKOVA ELECTRIC a.s. Město Ostrava a
EKOVA ELECTRIC nyní stojí u dalšího českého prvenství ohledně
elektrobusů: Jako první v České republice bude v Ostravě brzy uvedeno
do provozu s cestujícími průběžné dobíjení standardu OppCharge, přičemž
EKOVA ELECTRIC je výrobcem vozidel. Jak byla informována široká
veřejnost v říjnu 2018, elektrobusy nyní jezdí ve zkušebním provozu bez
cestujících.
22.10.2018 Kanadský
výrobce palivových článků Ballard, který představuje světovou špičku ve
svém oboru, prezentoval v září 2018 novou řadu svých palivových článků,
označovanou jako FCgen®-LCS na mezinárodním veletrhu
užitkových vozidel v německém Hannoveru. Tato nová generace palivových
článků, určená pro těžká elektrická vozidla, jako palivočlánkové
autobusy, nákladní automobily, manipulační vozíky a vlaky, představuje
řadu inovací, které zlepšují provozní vlastnosti a celkovou ekonomiku
provozu palivových článků.
19.10.2018 Data
o mobilitě občanů, tedy odkud, kam, kdy a proč cestují, mají
neocenitelnou hodnotu pro smart city – bez nich bude každé
sofistikované řešení bezzubé. Tradičním způsobem se průzkumy vytvářejí
pomocí dotazníků a podobných nástrojů. Využít k tomu na dobrovolné bázi
anonymizované údaje, zjišťované ze smartphonů zapojených dobrovolníků,
bude v období od října 2018 do října 2019 náplní amerického projektu
realizovaného v metropolitní oblasti Minneapolis–St Paul ve státě
Minnesota ve spolupráci tamního Metropolitního úřadu a místně
příslušných dopravních správních úřadů.
17.10.2018 Po důležitém
milníku – získání potřebných úředních povolení v červenci 2018 – začala
na sklonku září 2018 naplno nová éra bezemisní železniční dopravy: Na
100 km dlouhou trať spojující severoněmecká města Cuxhaven,
Bremerhaven, Bremervoerde a Buxtehude se poprvé s cestujícími vydaly
dvě palivočlánkové elektrické jednotky Alstom Coradia iLint.
11.10.2018 Dopravní
podnik města České Budějovice, a.s (DPMCB) zavede od 1. 11.
2018 do provozu 11 nových elektrobusů Škoda s technologií průběžného
dobíjení z troleje městské dopravy. Budou do první průběžně dobíjené
elektrické midibusy v České republice nasazené na pravidelných linkách
MHD. Veřejnosti byly tyto elektobusy představeny začátkem října
2018.
10.10.2018 Evropský
projekt pro rozvoj elektrobusů a elektrických nákladních automobilů
ASSURED, následovník evropského projektu elektrických autobusů ZeEUS,
publikoval v září 2018 své první výstupy. Mezi nimi je i soustava
provozně technických a ekonomických indikátorů pro provoz elektrobusů,
určených k důkladnému měření a vyhodnocování demonstračních provozů v
rámci tohoto projektu. Tyto indikátory nicméně mohou, v přiměřeně
aplikované podobě, sloužit i pro průběžné hodnocení elektrických
autobusů nasazených do pravidelného provozu u dopravců.
9.10.2018 Rumunské
město Cluj-Napoca podepsalo, jako první rumunské město zajímající se
vážně o elektrobusy, v srpnu 2017 rámcovou smlouvu na dodávku celkem 41
elektrobusů od polského dodavatele Solaris Bus & Coach. I když
se původně předpokládalo plnění této smlouvy v průběhu následujících
tří let, události se daly do pohybu mnohem rychleji. Na jaře 2018
dostalo město prvních 11 elektrobusů, dalších 12 vozidel bude dodáno do
konce roku 2018.
5.10.2018 Koncept
mobilita jako služba (Mobility as a Service – MaaS) je stále
preferovanější cestou, jak změnit systém mobility v městech tak, aby
byla užitečná lidem a zároveň šetrná k životnímu prostředí. Podle
studie Nizozemského institutu pro dopravní politiku (KiM), s jejímiž
závěry byla odborná veřejnost seznámena na začátku října 2018, nicméně
nelze očekávat, že by tento koncept dramaticky změnil návyky lidí v
oblasti mobility.
3.10.2018 Obce, kraje a
další subjekty mohou od října 2018 čerpat z Operačního programu Životní
prostředí (OP ŽP) celkem 350 milionů korun na dokonalejší varovné
systémy před povodněmi a na zabezpečení nestabilních svahů. Mohou tak
zlepšit ochranu obyvatel i jejich majetku. Státní podniky a příspěvkové
organizace pak mohou čerpat z 50 milionové alokace na zpracování
podkladů pro stanovení záplavových území nebo na vybudování či
modernizaci systémů předpovědní povodňové služby.
2.10.2018 Stacionární
palivočlánkové jednotky řady SureSource od amerického výrobce FuelCell
Energy sledujeme průběžně na našem portále. Uplatňují se u rozmanitých
energetických projektů ve světě – v USA (například ve městě Tulare nebo
u farmaceutické společnosti Pfizer), v Jižní Koreji (např.
palivočlánková kogenerace ve městě Inčchonu) nebo třeba v areálu
jednoho z německých ministerstev. V září 2018 dosáhly tyto
palivočlánkové zdroje důležitý milník: v součtu vyrobily celkem 8
miliónů MWh elektrické energie.
27.9.2018 „Nejmenší“
metro na světě má skotské průmyslové město Glasgow. Od roku 2020 by i
toto metro mělo být provozováno jako plně bezobslužné. Pomůže k tomu
projekt veřejně soukromého partnerství mezi glasgowskou dopravní
organizací Strathclyde Partnership for Transport (SPT) a konsorciem
firem Ansaldo STS a Stadler z března 2016. Důležitým milníkem se stala
dodávka prvního ze 17 vlaků pro toto metro od společnosti Stadler,
který měli možnost vidět mj. návštěvníci berlínského veletrhu InnoTrans
v září 2018.
21.9.2018
Slibně se rozvíjející slovenské smart city Nitra, s nímž naše
konzultační firma provozující tento portál průběžně spolupracuje (viz
seminář k smart city nebo konference Elektrické autobusy pre mesto )
přichází v září 2018 s aktualizací své městské aplikace. Ve své tiskové
zprávě k tomu píše:
21.9.2018 Jak již
vícekrát řečeno, čistou mobilitu ve městech je žádoucí podporovat, ale
ne bez rozmyslu a bez pravidel. To si uvědomují mimo jiné ve španělském
Madridu, kde jsou stále více v oblibě elektrické koloběžky. Dokument
„Nový plán mobility pro Madrid“, který bude schvalován v říjnu 2018,
proto stanoví pro tyto dopravní prostředky pravidla, která uleví
ostatním účastníkům pouličního provozu. Nemusí však být zcela po chuti
úplně všem.
20.9.2018 Město České
Budějovice bude již od podzimu 2018 využívat nový inteligentní systém
pro řízení dopravy, který si sám zjistí všechny důležité dopravní
informace na silnicích. Sesbíraná dopravní data budou sloužit jako
podklad pro budoucí plánování komunikací a jejich dimenzování a také k
samotnému řízení křižovatek. Dodavatelem celého projektu je společnost
AŽD Praha. Potřebná data bude sbírat 114 vzdálených
křižovatkových detektorů, které jsou v současné době umisťované
společností AŽD Praha do vozovky na 23 místech. Jde o osazení
strategických detektorů na 36 profilech.
14.9.2018 V Belgii začal
v září 2018 zajímavý testovací provoz autonomního elektrického
minibusu. Dopravce Keolis vozí v Han-sur-Lesse turisty ve smíšeném
provozu po půlkilometrové trase mezi parkovištěm a známými jeskyněmi
Grottes de Han. Jako vozidlo slouží autonomní minibus Navya Arma od
francouzského výrobce Navya. Tento minibus je 4,8 m dlouhý, 1,2 m
široký a 2,7 m vysoký. Celkem uveze 15 cestujících, z toho 11 sedících.
12.9.2018 Od prvního
čtvrtletí 2019 začne pod obchodním názvem We Share fungovat v Berlíně
velkorysý projekt carsharingu, tedy sdílených automobilů, používající
pouze elektromobily. Projektovou organizací je zde přímo automobilka
Volkswagen, která má elektromobily jako důležitou součást svého
produktového portfolia a jeden z nosných směrů své strategie do
budoucna. Odbornou veřejnost seznámila se svým záměrem na konci srpna
2018.
11.9.2018 Sto milionů
korun z Národního programu Životní prostředí na nákup vozidel s
ekologickým pohonem je vyčerpáno. Města a obce si dotace rozebraly
zhruba o měsíc dříve, než bylo plánováno. Na začátku září 2018 proto
byla příslušná výzva uzavřena. Další zájemci o elektromobily, hybridy
či jiná ekologická vozidla nicméně mají šanci na konci roku 2018, kdy
se připravuje vyhlášení nové dotační výzvy.
10.9.2018 Orientace ve
složitých systémech některých stanic metra nebo nádraží představuje
často obtížný úkol i pro normálního zdravého člověka. Pro tělesně nebo
zrakově handicapované spoluobčany je to pak cesta neznámým terénem plná
nečekaných nástrah, kdy se čas odjezdu spoje neúprosně blíží. Na pomoc
v podobných situacích přichází americká technologická společnost Cubic
Transportation Systems (CTS) se systémem využívajícím tzv. rozšířenou
realitu. Informovala o tom odbornou veřejnost v září 2018.
7.9.2018
Řada českých měst a obcí má v současné době zájem o postavení „smart
city“ či „chytré obce“ a k tomuto postavení již často podniká konkrétní
kroky. Problém je, že pojem smart city provází v ČR (ostatně i jinde ve
světě) řada nedorozumění – od pojímání smart city jako pouhého
„digitálního města“ po technické výstřelky typu „chytré“ lavičky. V
této situaci se provozovatelé našeho portálu, firma Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, rozhodli nabídnout městům, obcím a dalším
institucím zainteresovaným na rozvoji „smart“ konceptu krátké
interaktivní školení pro praktickou realizaci tohoto konceptu v jejich
konkrétních podmínkách.
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | Archiv 2022 | Archiv 2021 | Archiv 2020 | Archiv 2019 | Archiv 2018 | Archiv 2017 | Archiv 2016 | Archiv 2014/2015
|