Smart
city v praxi
Projekty smart city
Články únor – duben 2019
12.4.2019
Brožura Příběhy chytrých pomocníků je plná rozmanitých příběhů o tom,
jak moderní technologie chytře pomáhají městům a obcím. Neméně zajímavé
jako samy příběhy je ale i pozadí vzniku brožury – tedy to, jak k
jejímu vydání vybídla naše práce v odborném poradenství a osvětě při
rozvoji konceptu smart city a uplatnění inovativních technologií. O tom
všem si tu budu povídat s hlavním konzultantem naší firmy Jakubem
Slavíkem, který je odborný redaktor a spoluautor brožury a také – v
neposlední řadě – můj manžel. Přijměte tedy pozvání k našemu
redakčnímu a zároveň domácímu posezení u odpolední kávy.
11.4.2019 Hladina hluku
je důležitým faktorem ovlivňujícím například atraktivitu dané oblasti
pro bydlení nebo trávení volného času. Ke globálnímu posouzení stavu
hlukové zátěže obyvatel na dané území slouží hlukové mapy. Odhaduje se,
že v České republice je nadměrným hlukem zatíženo přes 300 tisíc
obyvatel, v samotné Praze je nadlimitním hlukem zasaženo kolem 90 tisíc
lidí.
9.4.2019 Dopravní podnik
Ostrava (DPO) je českým průkopníkem v oblasti bateriových elektrobusů.
První čtyři, dobíjené přes noc a přes poledne ze zásuvky, zde jezdí už
od roku 2011. V roce 2016 se v Ostravě tiše připravovalo další české
prvenství: dodání a provoz průběžně dobíjených elektrobusů. Šlo o
pilotní realizaci na lince 64 jako základ pro další rozvoj ostravských
elektrobusů. Nemělo však jít o žádný vývojový projekt, kde by město
fungovalo jako „živá laboratoř“ pro průmysl a výzkum. Předpokládalo se,
že elektrobusy budou zkrátka jezdit a vozit lidi, a aby to bylo možné
nepřetržitě celý den, dobíjet se přitom na trase vysokými výkony po
dobu nanejvýš pěti minut. Dodání elektrobusů a nabíjecí stanice tedy
mělo být normální veřejnou zakázkou se všemi pravidly a s důrazem na
spolehlivost výsledného řešení.
8.4.2019 Vysoké
koncentrace oxidu uhličitého ve školách jsou často skloňovaným
problémem dnešní doby. Paradoxně za to může snaha o efektivní
hospodaření a ochranu životního prostředí. Poté, co školy byly v
minulých letech pečlivě zatepleny a utěsněny s cílem uspořit energii,
totiž roste úroveň CO2 ve třídách. Žáci
v průběhu vyučovací hodiny svým dýcháním zvyšují obsah tohoto plynu až
nad úroveň vhodnou pro výuku, což zhoršuje jejich schopnost učit se a
učitelům stěžuje jejich práci.
5.4.2019 Tento příběh
ukazuje, jak v Kolíně, který se řadí mezi rozvíjející se česká smart
cities, významně přispěla k životnímu prostředí výrobně administrativní
budova firmy Teco a.s. Je to příběh o zdravém fungování průmyslu ve
městě a zároveň příběh o moderních technologiích, které této symbióze
napomáhají. Tato budova je ukázkovým objektem úsporných a řídicích
konceptů inteligentní budovy pro smart city. V neposlední řadě je to
příběh o tom, jak výrobce moderních technologií jde sám příkladem
jejich využití.
4.4.2019
V ČSOB neustále hledáme a zavádíme inovace, které naši klienti skutečně
potřebují a oceňují, poněvadž činí jejich život pohodlnějším, šetří jim
čas a ubírají starosti. Ve spojení s konceptem Smart Cities, který má
za cíl udržitelný rozvoj obcí, měst i regionů a lepší život obyvatel s
využitím digitálních technologií, a dalšími partnery se podařila již
řada projektů nejen po celé České republice, ale i za jejími hranicemi.
Chtěli bychom Vám proto představit ne jeden, ale hned několik příběhů o
tom, jak z pozice chytré bankovní instituce umíme podpořit rozvoj
chytrých měst v České republice.
3.4.2019 Složky
integrovaného záchranného systému vnímají průjezd svých vozidel ve
městech jako velký problém. Důkazem jsou četné nehody záchranných
vozidel ohrožující životy a zdraví lidí a působící značné škody na
majetku i nadměrný stres záchranářů. Jako odpověď na tento problém se
nabízí inteligentní řídicí systém SMEV ONE, prezentovaný svým německým
dodavatelem SMEV AG v březnu 2018 na naší konferenci
Smart city v praxi IV. Toto řešení zde sklidilo
zasloužený zájem přítomných zástupců záchranných složek i ostatních
účastníků konference.
2.4.2019 Pojem Smart
City nebo Smart Village, tedy chytré město nebo chytrá vesnice, mají
jedno společné: Kde se dobře žije, tam lidé rádi trvale bydlí a tam se
daří i podnikání. Výsledkem je hospodářský rozkvět. Tomu, aby se ve
městě nebo obci dobře žilo a podnikalo, napomáhají rozmanité moderní
technologie, k jejichž nasazení se přistupuje systematicky a se
strategickým pohledem do budoucnosti. Tento jednoduchý princip se
uplatní v několikamiliónové metropoli, stejně jako ve vesnici o
několika stech obyvatelích. Důkazem je tento náš příběh o chytrém
odečtu vodoměrů v jihočeské obci Předmíř o 330 obyvatelích.
29.3.2019 Předpokladem
rozvoje elektromobility, a to jak v oblasti individuální, tak hromadné
dopravy, je spolehlivá, funkční a v maximální možné míře také
standardizovaná nabíjecí infrastruktura. Standardizace je nezbytná k
tomu, aby se předešlo uzamčení zákazníka (vendor lock-in), tedy jeho
závislosti na dodavateli jedné konkrétní technologie. Standardizované
produkty lze navíc dodávat v sériovém provedení, které je již zavedené
a odzkoušené. Společnost ABB je na evropském kontinentě i mimo něj
známá jako dodavatel právě takovéto spolehlivé a funkční nabíjecí
infrastruktury. Následující dva projekty z Litoměřic a z Trutnova
realizované na počátku roku 2019 ukazují, že stejně dobře jako jinde ve
světě si ABB vede také v České republice.
28.3.2019 Toto
je příběh systému SMARTiC, o kterém jste možná dosud neslyšeli. Pokud
ale v této zemi řídíte automobil, jste téměř jeho přímými či nepřímými
uživateli. Když naše společnost VARS BRNO a.s. získala v roce 2007
zakázku na vytvoření Systému dispečerského střediska pro novou Hlavní
dopravní řídicí ústřednu v Praze (HDŘÚ), byl to opravdu velký krajíc.
Systém měl totiž zajišťovat komplexní dispečerský dohled nad dopravou
ve městě, řízení provozu, poskytování dopravních informací a
poskytování podrobných i statistických dopravních dat pro dopravní
inženýry. Musel umět komunikovat se všemi dostupnými zdroji dopravních
dat a také monitorovat provozní stav zařízení na dopravní
infrastruktuře. V té době žádný takový komplexní systém tuzemské ani
evropské provenience neexistoval.
27.3.2019
Sedím ve své oblíbené kavárně a listuji novinami. „Na Komenského
náměstí vzniká chytré parkoviště“ čtu si. Zalil mě pocit blaženosti.
Opravdu jsem rád, že jsem mohl být u toho. Jak to vlastně všechno
začalo? Už je to dávno, co jsem se nadchl myšlenkou smart city. A
představte si, že město Třebíč, ano, moje milované rodné město, si k ní
postupně také cestu našlo! To je pro úspěch dalších projektů naprosto
klíčové.
26.3.2019
U příležitosti konference „Smart city v praxi IV“ na brněnském veletrhu
AMPER 2019 vyšla brožura „Příběhy chytrých pomocníků“, určená
přednostně (ale nejen) účastníkům této konference. Tato příležitostná
publikace našeho portálu Smartcityvpraxi.cz obsahuje patnáct čtivých
příběhů o tom, jak moderní technologie v Česku a v cizině pomáhají
řešit městům nebo obcím jejich každodenní problémy. Čtenář zde také
nalezne rozhovor s Jakubem Slavíkem, konzultantem a odborným redaktorem
brožury, o chytrých městech, chytrých pomocnících, partnerství měst a
průmyslu i o marketingovém řízení.
25.3.2019
Konference Smart
city v praxi IV organizovaná
provozovateli našeho portálu byla už tradičně doprovodným programem
veletrhu AMPER 2019.
A protože náš portál věnuje pozornost nejen chytrým řešením pro města a
obce, ale v nemalé míře i dalším elektrotechnickým oborům, porozhlédli
jsme se po veletržních halách a sledovali produkty a řešení, které
zaujmou. V tomto článku přinášíme výběr našich postřehů.
22.3.2019
Dne 19. března 2019 proběhla jako doprovodný program brněnského
veletrhu AMPER 2019 odborná konference Smart city v praxi IV, pořádaná
konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která
je provozovatelem našeho portálu. Majitel firmy a její hlavní
konzultant Jakub Slavík byl zároveň odborným garantem konference.
Konference se konala pod záštitou ministryně pro místní rozvoj ČR.
Hlavními partnery konference byly společnosti SMEV AG a VARS BRNO.
Partnery konference byly společnosti ČSOB, E.ON, Eurogreen, FLOWBOX,
IoT.water, JDC, Operátor ICT a TECO.
15.3.2019
Netradičně řešený elektrobus jménem Aptis od francouzského dodavatele
kolejových vozidel Alstom se již od roku 2017 zkouší v testovacích
provozech ve Francii, Belgii, Německu a Španělsku, přičemž najel více
než 40 tisíc kilometrů. Významný milník zaznamenal v březnu 2019, kdy
Alstom získal první komerční objednávku na dodání dvanáctikusové série
těchto elektrobusů. Zákazníkem je městský dopravce ve francouzském
Štrasburku, společnost Communauté des Transports Strasbourgeois (CTS),
pro niž to budou vůbec první elektrobusy.
14.3.2019
Přechody přes vozovku se stávají stále rizikovějším místem. Obvykle za
to mohou takříkajíc obě strany, často za přispění moderních
technologií. Tím jsou míněni chodci zahledění do svých smartphonů nebo
řidiči nevěnující dostatečnou pozornost dění kolem sebe, rozptylováni
navigací a mobilními telefony, případně ukolébáni tichem a pohodlím
moderního automobilu k pocitu, že provoz kolem je jen jakási počítačová
hra. Proti těmto úskalím používání „chytré“ techniky představil v únoru
2019 tým odborníků z Korejského institutu stavebnictví a stavební
technologie řešení v podobě jiné moderní technologie, která má za cíl
zpřítomnit chodce a řidiče blížící se k místu potenciálního
střetu.
12.3.2019 Technologie
LiFi (Light Fidelity) představuje kombinaci WiFi a světelných zdrojů.
Rozvíjí se již od roku 2010 a její praktické využití představila
v březnu 2018 společnost Signify (dříve Philips Lighting). O jedenáct
měsíců později, v únoru 2019, tento výrobce informoval odbornou
veřejnost o více než třiceti pilotních projektech LiFi v Evropě,
Severní Americe a v Asii, na jejichž implementaci
spolupracuje.
8.3.2019 Také v roce
2018 pokračoval „velký třesk“ elektrobusů v Evropě, o němž byli
informováni účastníci konferencí Elektrické
autobusy pro město pořádaných provozovateli
tohoto portálu. Ačkoli různé zdroje informací nejsou zcela jednotné v
podrobnostech, je zřejmé, že na špičce evropských prodejů elektrobusů
je čínský BYD ve spolupráci s britským výrobcem ADL, následovaný
polským výrobcem Solaris a nizozemským VDL. Plně elektrické autobusy by
měly do roku 2030 dosáhnout téměř 60% podílu na prodeji nových
městských autobusů v Evropě. Na konci února 2019 to ve své zprávě uvedl
polský výrobce Solaris Bus & Coach i další zahraniční zdroje.
7.3.2019 Od listopadu
2018 jezdí v centru Českých Budějovic flotila 11
elektrických midibusů. Nedalo nám to a jednoho
odpoledne v březnu 2019 jsme se rozhodli podívat se na ně blíže z
pohledu řadových návštěvníků jihočeské metropole. Elektrobusy (a
ostatně celé České Budějovice) nám poskytly příjemný a zajímavý
zážitek, ovšem klobouky konzultantů pro smart city a elektromobilitu
jsme přitom tak docela neodložili – inu, zvyk je železná košile.
1.3.2019 Jedním z bílých
míst na pomyslné evropské mapě elektrických autobusů zatím zůstává
čtyři a třičtvrtěmiliónová Irská republika. I to se však brzy změní.
Jak byla odborná veřejnost informována v únoru 2019, ulicemi jejího
půlmiliónového hlavního města Dublinu začne brzy jezdit první
elektrobus, a to značky Volvo.
25.2.2019 Ve skotském
Aberdeenu slouží již bezmála pět let park deseti palivočlánkových
autobusů – první z nich byl do Aberdeenu dodán v březnu 2014. Na konci
ledna 2019 zaznamenaly tyto autobusy důležitý milník: Jejich celkový
proběh překročil hranici miliónu ujetých mil, tedy cca 1,6 mil. km.
Palivočlánkové autobusy v Aberdeenu propojují záchytná parkoviště s
centrem města.
22.2.2019 Cestování
veřejnou dopravou, zejména pak cestování vlakem, představuje pro
handicapované občany odkázané na invalidní vozík značnou spoustu
překážek, které si normální zdravý člověk často ani neumí představit.
Moderní technologie představují příležitost, jak takovéto cestování
usnadnit. Příkladem je digitální platforma TOC Ability testovaná
britskými železničními dopravci, s níž byla odborná veřejnost seznámena
v únoru 2019.
18.2.2019
Bezmála synonymem pro „trolejbus“ byl až donedávna v České republice
jejich tradiční dodavatel, plzeňská Škodovka. Nemusí tomu však být
napořád. V lednu prezentoval další český výrobce, ostravská EKOVA
ELECTRIC, výsledky zkušebního provozu svého parciálního trolejbusu.
Vedle již provozovaného elektrobusu
s průběžným dobíjením OppCharge, prvním tohoto
druhu v České republice, tak EKOVA ELECTRIC zacílila i na trh
trolejbusů.
12.2.2019 Je elektrokolo
bicykl nebo motorový dopravní prostředek? Tato zdánlivá hra se slovy a
pojmy může mít velmi praktické a závažné důsledky. Je to zřejmé z dění
na úrovni vrcholových struktur EU – Evropské komise a Evropského
parlamentu. V lednu 2019 zamítl Výbor Evropského parlamentu pro vnitřní
trh a ochranu spotřebitelů (IMCO) návrh Evropské komise, aby
elektrokola musela mít zákonné pojištění odpovědnosti za škodu, tedy
známé „povinné ručení“, stejně jako jiné motorové dopravní prostředky.
Návrh Evropské komise nicméně není byrokratickým výmyslem, nýbrž má
základ v dopravní legislativě OSN.
11.2.2019 Jedním z
důležitých znaků chytrého města nebo chytré obce je rozvinutý komunitní
život. Tím je míněno, že občan není jen „bezejmenným kolečkem uvnitř
soukolí“, ale je průběžně informován o veřejném dění a může se do
tohoto dění a rozhodování o něm aktivně zapojit. Dostává tedy informace
v reálném čase, kdykoli je to potřeba, a také je přizván k řízení
samosprávy a dává vedení města či obce zpětnou vazbu. Chytrou
komunikaci mezi vedením měst a obcí nabízí nástroj zvaný Mobilní
rozhlas, který vyvinula brněnská firma Neogenia. Podívejme se na
nedávný úspěšný příklad jeho aplikace v moravském městě Zábřehu.
6.2.2019 Pojem „smart
city“, tak jak mu rozumím a prezentuji jej, představuje koncept
strategického řízení měst, obcí nebo regionů, při němž jsou využívány
moderní technologie pro zvyšování kvality života ve městě, a následně k
dosahování hospodářských a sociálních cílů města. V tom je
velmi racionální ekonomický motor konceptu smart city. Technickou
infrastrukturu smart city tvoří moderní technologie, zahrnující oblast
inteligentní mobility, inteligentní energetiky a služeb a informačních
a komunikačních technologií. Stejným dílem přispívá městu jako
příjemnému místu k životu i jeho zelená infrastruktura. Chytré
město je tedy přátelské k životnímu prostředí ne nějakým „rozkazem
shůry“, nýbrž protože jedině tak může
trvale naplňovat svůj smysl a
cíl.
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | Archiv 2022 | Archiv 2021 | Archiv 2020 | Archiv 2019 | Archiv 2018 | Archiv 2017 | Archiv 2016 | Archiv 2014/2015
|