Smart
city v praxi
Projekty smart city
Články květen – červenec 2019
19.7.2019 Konkurence
na železnici bezesporu přispívá zlepšení celkové kvality služeb. Má
však i svou odvrácenou stránku v podobě různých jízdenek od různých
dopravců. Problém, který v městské a příměstské dopravě řeší
integrované dopravní systémy, by měla v železniční přepravě cestujících
(regionální i dálkové) vyřešit jednotná jízdenka, resp. jednotný tarif
pro přepravu cestujících na železnici v ČR. V červenci 2019 byl k tomu
učiněn další důležitý krok: Poslanci projednali zákon o drahách, který
umožňuje právě zavedení Systému jednotného tarifu. Ministerstvo dopravy
ČR navíc pokročilo v přípravě jedné jízdenky tak, že železniční
dopravci již obdrželi nezbytnou technickou i smluvní dokumentaci k
tomuto systému, a mají tak veškeré podklady pro úpravu vlastních
odbavovacích systémů, aby mohl být systém spuštěn již v roce 2020.
18.7.2019 V jihokorejském
městě Inčchon (anglicky Incheon) – téměř třímiliónové metropoli, ležící
nedaleko hlavního města Soulu, slouží již rok, tedy od konce června
2018, 20MW palivočlánková
kogenerační jednotka pro výrobu elektřiny a
tepla pro dálkové vytápění. První rok provozu považuje za velmi úspěšný
jak její dodavatel, tak energetická společnost, jíž kogenerační
jednotka patří.
16.7.2019 Z hlavních
elektrifikovaných železničních tahů často odbočují tratě místního a
regionálního významu, které se z ekonomického pohledu nevyplatí
elektrifikovat. Zároveň nejsou tak dlouhé, aby bylo efektivní zde při
snaze o bezemisní provoz uvažovat o
palivočlánkových technologiích včetně nutné
vodíkové infrastruktury. Řešením jsou elektrické hybridní vlaky,
využívající napájení z troleje a bateriový zásobník energie. Takovými
jsou elektrické jednotky pro přepravu osob Flirt Akku, které
si u výrobce Stadler na začátku července 2019 objednal zadavatel
veřejné dopravy v německé zemi Šlesvicko-Holštýnsko NAH.SH.
12.7.2019 Řídicí a
zabezpečovací systém Communication
based train control – CBTC,
pracující na principu pohyblivých bloků nezávislých na pevných
kolejových obvodech, a tudíž umožňujících větší hustotu provozu i větší
flexibilitu při řízení provozu, je charakteristický zejména pro systémy
městských rychlodrah/metra bez řidiče – viz
publikovaná zpráva UITP.
nabízí však možnosti využití i mimo tyto systémy, například u lehkých
městských železnic tramvajového typu. Důkazem je připravovaný projekt
Finch West light rail transit (LRT) v kanadském Torontu, který si na
konci června 2019 vybral jako řídicí a zabezpečovací systém právě CBTC
značky SelTrac od firmy Thales.
11.7.2019 Italský
Milán (Milano) patří k evropským městům s kvalitním systémem veřejné
dopravy, pokrývající celou aglomeraci a zahrnující autobusy, tramvaje,
trolejbusy i více než 100 km tratí metra (včetně bezobslužné linky M5).
Městský dopravce ATM nyní zahájil radikální změny ve svém autobusovém
parku, kde plánuje kompletní obnovu stávajících dieselových pohonů za
ekologické. Důležitým krokem je rámcová smlouva s polským výrobcem
Solaris Bus & Coach na dodávku 250 elektrobusů Solaris Urbino
12 electric, podepsaná začátkem července 2019.
10.7.2019 Internetová
komunikační technologie LiFi, jejímž světovým průkopníkem je spolčenost
Signify (dříve Philips Lighting) učinila po
pilotních projektech v červnu 2019 rozhodující
krok ke své komercializaci: Pod obchodní značkou Trulifi byla uvedena
na běžný trh.
8.7.2019 Přechod pro
chodce s tlačítkovým ovládáním bývá zdrojem mnoha horkých chvilek, kdy
buďto chodec ztratí trpělivost a vejde do vozovky na červenou, anebo
mají automobily červenou, zatímco je přechod prázdný. Jako řešení se
nabízí „chytrá“ dopravní signalizace, jakou od září 2019 začne postupně
zavádět Vídeň. Odborná veřejnost o tom byla informována koncem června
2019.
3.7.2019 Hlavním
cílem veřejného osvětlení od jeho prapočátků je zvýšit bezpečnost
chodců a chránit je před úrazy a pouliční kriminalitou. Tuto funkci
plní i v odlehlých lokalitách, například v městských parcích. Zároveň
však budování a provozování tradičního veřejného osvětlení zde může být
ekonomicky neefektivní. Řešením, které zavádí španělské město Sevilla,
je solární veřejné osvětlení. V městském parku Infanta Elena bylo
instalováno během června 2019.
2.7.2019 Chytrý
sloup veřejného osvětlení, známý také pod anglickým pojmem „smart
pole“, není v praxi „velkou hračkou pro velké
kluky“ ani
experimentováním vývojových firem na účet daňových poplatníků. Jde o
moderní technologii, jejíž komerční potřeba byla vyvolána především
poptávkou po vysokorychlostním internetu v kombinaci s nedostatkem
volných pozemků v hustě zalidněných městských oblastech a která využívá
svůj technický potenciál pro další užitečné aplikace. Tuto technologii
jako součást své standardní nabídky pod značkou BrightSites představila
odborné veřejnosti v červnu 2019 firma Signify (dříve Philips
Lighting).
1.7.2019 Jako důležitý
doplněk k přímému financování z veřejných zdrojů, ať už národních nebo
evropských, se nyní v České republice připravuje Národní rozvojový
fond, sdružující prostředky velkých investorů a určený k investicím do
významných veřejně prospěšných projektů. Na podobném principu fungují
fondy například v Německu, Irsku, Francii nebo na Slovensku a některé z
nich již déle než sto let. O současném stavu přípravy Národního
rozvojového fondu informovalo na konci června 2019 Ministerstvo
průmyslu a obchodu ČR.
20.6.2019 Automatický
provoz metra bez řidiče se rychle rozvíjí téměř na všech kontinentech,
jak konstatuje i nedávná zpráva
UITP. Ke konci května 2019 „dobyla“
tato automatizace i australský kontinent: Do provozu s cestujícími byla
uvedena Severovýchodní linka (North West Line) metra v Sydney, která je
vůbec první systémem metra v Austrálii. Tato linka byla vybudována s
plně automatickým provozem používajícím technologii
CBTC, tedy
automatizaci na principu pohyblivých bloků nezávislých na pevných
kolejových obvodech, a tudíž umožňujících větší hustotu provozu i větší
flexibilitu při řízení provozu.
19.6.2019 Nejen zrakově
postižení, ale i sluchově postižení lidé jsou často v obtížné situaci v
kontaktu s „normálním“ okolním světem, který prostě komunikuje jinak.
Ve Velké Británii pomáhá těmto lidem služba InterpreterNow (doslovný
překlad názvu zní: „TlumočníkTeď“), která umožňuje překlad hlasové řeči
do znakové řeči a obráceně. Od června 2019 začal tuto službu ve
spolupráci s InterpreterNow využívat železniční dopravce ScotRail, čímž
usnadňuje cestování sluchově postiženým cestujícím.
18.6.2019 Spotřeba
energie ve veřejných budovách může být významnou součástí městského
nebo obecního rozpočtu. Vytápění těchto budov může také negativně
ovlivňovat životní prostředí. Podpora opatření s využitím inovativních
technologií a obchodních modelů (metoda EPC) je náplní dotační výzvy v
Operačním programu Životní prostředí s číslem 121 a 135, které jsou
otevřeny pro příjem žádostí až do 3. února 2020. V červnu 2019 na to na
to upozornil Státní fond životního prostředí.
14.6.2019 I
inovativní
technologie se nepřestávají neustále vyvíjet. Nejde jen o technické
zdokonalování, ale také o lepší přizpůsobení reálnému provozu v běžné
každodenní praxi. Důkazem toho je i autonomní elektrický minibus
EasyMile EZ10. V červnu 2019 jeho výrobce představil při příležitosti
akce Mezinárodní unie veřejné dopravy „UITP Global Public Transport
Summit 2019“ modernizovanou verzi tohoto pozoruhodného vozidla, vhodnou
pro provoz zcela bez obsluhy – tedy nejen bez řidiče, ale i bez
průvodce, který prozatím ve zkušebních provozech tento minibus
zpravidla doprovází.
12.6.2019 Pro Solaris
Bus & Coach, jednoho z největších evropských výrobců
bateriových elektrobusů, není palivočlánkový elektrický pohon zcela
novinkou – v Hamburku slouží dva jeho prototypové 19m bateriové
elektrobusy s palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu.
V červnu 2019
tento výrobce představil při příležitosti akce Mezinárodní unie veřejné
dopravy „UITP Global Public Transport Summit 2019“ svůj 12m
palivočlánkový autobus určený pro sériovou výrobu a vzápětí zaznamenal
i první objednávku.
7.6.2019
Jak konstatuje i nedávná zpráva
UITP, preferovaným způsobem zabezpečení
nástupišť v metru jsou dnes nástupištní stěny. Ačkoli jsou totiž
nástupištní stěny investičně nákladnější i náročnější na integraci s
ostatními automatizačními systémy, nabízejí velkou výhodu: zabrání
nejen škodám na životech, zdraví a majetku (to umí i jiné technologie),
ale především zastavení provozu při pádu osoby nebo věci do kolejiště.
Až dosud jsou prakticky jedinou používanou technologií klasické
průhledné nástupištní stěny s horizontálním otevíráním o různé výšce.
Do budoucna se to ale možná změní: Barcelonský dopravní podnik TMB
seznámil na začátku června 2019 odbornou veřejnost s výsledky
testovacího provozu nástupištních stěn s vertikálním posunem – tzv.
vertikální nástupištní stěny (Vertical platform screen doors –
VPSD).
5.6.2019 Mezinárodní
unie veřejné dopravy UITP publikovala v květnu 2019 dokument „World
Report on Metro Automation 2018“, tedy „Světovou zprávu o automatizaci
metra 2018“. Je z ní zřejmé, že plně automatický provoz metra s
provozem bez řidičů se stávají stále oblíbenějším konceptem při rozvoji
městských rychlodrah. Technologie
CBTC jsou přitom převažující, byť ne
jedinou, alternativou této automatizace.
4.6.2019 Konec května
2019 se stal významným milníkem pro veřejnou dopravu v Paříži: Městský
dopravce RATP podepsal tři rámcové smlouvy se třemi francouzskými
dodavateli Alstom, Heuliez Bus a Bolloré na dodávku až 800 elektrobusů
standardní délky 12 m. Prvních 150 z nich začne jezdit v Paříži do
konce roku 2022.
31.5.2019 Palivočlánkové
elektrické jednotky se ukazují být funkční bezemisní alternativou pro
dieselové osobní vlaky na neelektrifikovaných regionálních tratích. Po
parku 14 palivočlánkových elektrických jednotek Alstom Coradia iLint
pro německou
spolkovou zemi Dolní Sasko byla v květnu
vysoutěžena
dodávka 27 těchto vlaků pro dopravce fahma, dceřinou firmu Německého
dopravního svazu Rhein – Main Verkehrsverbund (RMV), ve spolkové zemi
Hessensko.
30.5.2019 Využití
depersonalizovaných dat z komunikace mobilními telefony prostřednictvím
WiFi sítě ve stanicích městské hromadné dopravy se nabízí jako účinný
prostředek pro zjišťování přepravních proudů cestujících, a tím k
efektivnější organizaci veřejné dopravy. Pozitivní zkušenost má v tomto
směru Londýn, kde k tomu v listopadu a prosinci 2016 proběhl pilotní
projekt. Na základě výsledků tohoto pilotního
projektu vstoupí od června 2019 využití depersonalizovaných dat z WiFi
sítě ve stanicích londýnského metra do rutinního provozu.
28.5.2019 Od posledního
červnového týdne 2018 funguje na lince 16 ve švédském Göteborgu
zkušební provoz dvou prototypových 19m kloubových elektrobusů Volvo
7900 Electric. Elektrobusy provozuje dopravce Transdev pro
západošvédského zadavatele veřejné dopravy Västtrafik. V květnu 2019
byla odborná veřejnost poprvé seznámena s výsledky tohoto zkušebního
provozu.
23.5.2019
Ve slovenské Nitře se dne 21. 5. 2019 konala konference „Smart city v
praxi ELO SYS 2019“. Jak název napovídá, konference byla doprovodným
programem 25. ročníku slovenského veletrhu elektrotechniky, energetiky,
elektroniky, osvětlení a telekomunikací ELO SYS. Konferenci pořádala
konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která
je provozovatelem našeho portálu. Tato konference navazuje na svoji
českou verzi Smart city v praxi, která proběhla v uplynulých letech již
čtyřikrát a stala se tradičním doprovodným programem veletrhu AMPER v
Brně. Odborným garantem a moderátorem konference byl Jakub Slavík,
majitel a hlavní konzultant pořádající firmy.
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | Archiv 2022 | Archiv 2021 | Archiv 2020 | Archiv 2019 | Archiv 2018 | Archiv 2017 | Archiv 2016 | Archiv 2014/2015
|