Vodíkové technologie
12.2.2020 Palivočlánkové
elektrické jednotky se ukazují být funkční bezemisní alternativou pro
dieselové osobní vlaky na neelektrifikovaných regionálních tratích.
Jejich průkopníkem v sériové výrobě je typ Coradia
iLint od společnosti Alstom, jichž objednaly
německé regiony pro svoji veřejnou dopravu již celkem více než
čtyřicet. V lednu 2020 byl k jejich dodávce učiněn důležitý technický
krok: Výrobce vlaků Alstom podepsal smlouvu na dodávku trakčních
baterií pro tyto vlaky s německým dodavatelem bateriových systémů
Akasol.

30.1.2020
Mikrosítí (anglicky microgrid) rozumíme rozvodnou elektroenergetickou
síť omezenou na určitý počet zdrojů energie a míst její spotřeby.
Mikrosíť tak vlastně představuje jakousi zmenšenou verzi veřejné
energetické soustavy, zpravidla využívající obnovitelné zdroje energie
nebo kogeneraci a vytvářenou na principu smart
grid. Jejich častým a nanejvýš potřebným
využitím je propojení kritické infrastruktury města (bezpečnostní a
záchranné složky, zdravotnická zařízení apod.) v mikrosíti s nezávislým
a zaručeně spolehlivým zdrojem energie pro případ výpadku veřejné
energetické sítě. 
29.1.2020
Radiokomunikační věže jsou jedním ze zařízení
kritických
pro chod veškeré technické infrastruktury státu. Na jejich nepřetržitém
provozu i v situaci totálního výpadku elektrického proudu v zemi
(blackoutu) mohou záviset zdraví a životy lidí i majetek
nevyčíslitelných hodnot. Jedním z požadavků na jejich provoz je proto
spolehlivý a efektivní nezávislý záložní zdroj, schopný zásobovat věž
po potřebně dlouhou dobu. V Německu budou od konce roku 2021 takovým
zdrojem palivočlánkové jednotky Ballard, jak byla v lednu 2020
informována odborná veřejnost. 
28.1.2020
Auxerre je jedno z francouzských měst, které se zajímají o využití
palivočlánkových autobusů. Na rozdíl například od Pau však vsadilo na
méně známou francouzskou značku Businova od domácího výrobce Safra s
velmi netradičním designem. Podle smlouvy podepsané s výrobcem v lednu
2020 bude tamnímu dopravci dodáno pět jeho palivočlánkových autobusů. 
17.1.2020 Na
konci roku 2019 vstoupila do plně komerčního provozu 2,8megawattová
kogenerační jednotka v
americkém městě Tulare, instalovaná v místní
čističce odpadních vod a využívající jako vstupní médium bioplyn. Pro
jejího dodavatele, americkou společnost FuelCell Energy, je to
příležitost k ohlédnutí za padesátiletým vývojem v oblasti
stacionárních palivočlánkových technologií včetně možností využívání
bioplynu jako ekologického, avšak poněkud problematického média, při
jejich provozu. 
9.1.2020 Průmyslové
město Wuppertal o cca 350 tisících obyvatelích ležící v německém
Severním Porýní-Vestfálsku se před Vánoci roku 2019 připojilo k dalším
evropským městům provozujícím palivočlánkové autobusy. Tamní městský
dopravce Wuppertaler Stadtwerke (WSW) získal první ze série
deseti palivočlánkových autobusů, jimiž bude elektrifikovat svůj vozový
park. Zvláštností tohoto projektu je i výroba vodíku elektrolýzou, pro
niž se elektřina získá energetickým využitím odpadu v městské spalovně.

6.1.2020 Prosinec
2019 zaznamenal důležitý milník v provozu palivočlánkových autobusů: V
Pau, více než osmdesátitisícovém městě ležícím ve francouzských
Pyrenejích, byl zahájen již dříve avizovaný provoz rychlé autobusové
dopravy (bus rapid transit, BRT) jako první na světě provozované
palivočlánkovými autobusy. 
17.12.2019 Koncem
listopadu 2019 byl na konferenci v nizozemském Groningenu slavnostně
uzavřen projekt palivočlánkových autobusů
High V.LO-City, předchůdce a souběh současných projektů
JIVE a JIVE 2. Projekt přinesl řadu zajímavých
zkušeností a posunul vývoj evropských palivočlánkových autobusů o další
důležitý krok dál. 
14.11.2019 Palivočlánkové
(tedy především vodíkové) technologie se
stále více uplatňují, nebo chystají uplatňovat, jako bezemisní nebo
nízkoemisní pohony v rozmanitých oblastech osobní, nákladní i
technologické dopravy, kde bateriová elektrická vozidla narážejí na
omezenou kapacitu baterií. Jak byla koncem října 2019 informována
odborná veřejnost, v roce 2020 by měl být tento pohon poprvé otestován
také v těžebním průmyslu, konkrétně na ultratěžkém nákladním vozidle v
povrchovém dole na platinovou rudu společnosti Anglo American. 
29.10.2019 Palivočlánkové
pohony zvolna dobývají také říční
nákladní dopravu, kde tradiční pohony znečišťují ovzduší i vodu. Po
projektu palivočlánkového remorkéru pro
francouzskou řeku Rhônu byla odborná veřejnost v
říjnu 2019 seznámena s dalším podobným
projektem, tentokrát pro vnitrozemské vodní cesty v Německu. 
23.10.2019 Americký
výrobce stacionárních palivočlánkových zdrojů FuelCell Energy, který
již dříve avizoval opětovný
vstup na evropský trh, a společnost E.ON
Business Solutions ze skupiny E.ON uzavřely dohodu o spolupráci při
rozvíjení evropského trhu stacionárních palivočlánkových zdrojů.
Odborná veřejnost byla s touto dohodou seznámena na začátku října 2019.
15.10.2019 Malé
jaderné reaktory představují důležitý perspektivní
směr v bezemisní výrobě elektřiny a tepla. Kromě toho se stále hovoří i
o jejich dalším využití kromě „tradiční“ dodávky elektřiny do rozvodné
sítě, případně vytápění budov. Na Mezinárodní konferenci o klimatických
změnách a roli jaderné energie, kterou pořádala Mezinárodní agentura
pro atomovou energii (IAEA) ve Vídni začátkem října 2019, promluvil o
jejich dalších možnostech jeden z konstruktérů malého modulárního
reaktoru NuScale. Prezentoval
tak závěry studií, které projektová organizace NuScale k tomuto účelu
vypracovala. 
18.9.2019 Palivočlánkové
(vodíkové) autobusy spojují výhody lokálně bezemisního provozu
bateriových elektrobusů s dojezdem na jedno naplnění nádrže vodíkem
srovnatelným s klasickým dieselovým autobusem. Proto se – navzdory
vyšší investici a potřebě vodíkové plnicí infrastruktury – i tento druh
bezemisních městských autobusů v Evropě zvolna, ale setrvale rozvíjí.
Důkazem je dodávka 20 palivočlánkových autobusů a vodíkové plnicí
stanice

5.8.2019 Skotský
Aberdeen je městem, kde se již dlouho rozvíjí palivočlánková
elektromobilita. Od roku 2014 zde jezdí deset
palivočlánkových autobusů Van Hool a od února
2017 používají palivočlánková osobní auta také lékaři
a další veřejné služby. Park palivočlánkových
autobusů v Aberdeenu se nyní rozroste o dalších 15 vozidel, tentokrát v
charakteristickém patrovém provedení. Odborná veřejnost o tom byla
informována v červenci 2019.

2.8.2019 Americký
výrobce stacionárních palivočlánkových jednotek FuelCell Energy není
čtenářům našeho portálu jistě neznámý – zajímavosti z úspěšného provozu
jeho palivočlánkových elektráren a kogeneračních jednotek průběžně
sledujeme, viz například nedávné poznatky z palivočlánkové
kogenerace v korejském Inčchonu. Až dosud se
však tento výrobce zaměřoval především na americký a asijský trh. V
červenci 2019 oznámil odborné veřejnosti, že své submegawattové
palivočlánkové jednotky řady SureSource 250 a SureSource 400 o výkonech
250 a 400 kW opětovně nabídne také na evropském trhu.

18.7.2019 V jihokorejském
městě Inčchon (anglicky Incheon) – téměř třímiliónové metropoli, ležící
nedaleko hlavního města Soulu, slouží již rok, tedy od konce června
2018, 20MW palivočlánková
kogenerační jednotka pro výrobu elektřiny a
tepla pro dálkové vytápění. První rok provozu považuje za velmi úspěšný
jak její dodavatel, tak energetická společnost, jíž kogenerační
jednotka patří. 
12.6.2019 Pro Solaris
Bus & Coach, jednoho z největších evropských výrobců
bateriových elektrobusů, není palivočlánkový elektrický pohon zcela
novinkou – v Hamburku slouží dva jeho prototypové 19m bateriové
elektrobusy s palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu.
V červnu 2019
tento výrobce představil při příležitosti akce Mezinárodní unie veřejné
dopravy „UITP Global Public Transport Summit 2019“ svůj 12m
palivočlánkový autobus určený pro sériovou výrobu a vzápětí zaznamenal
i první objednávku. 
10.6.2019
Na našich silnicích se (bohudíky) nesetkáme s
tahačem následovaným dvěma návěsy o celkové hrubé hmotnosti 64 tun.
Přesto je kanadský projekt AZETEC, o němž byla odborná veřejnost
informována v květnu 2019, poučný i pro české prostředí: Ukazuje totiž,
že technologie palivočlánkových elektrických vozidel, spojující
bezemisní provoz elektromobilů s dojezdem tradičních automobilů, se
mohou uplatnit i u velmi těžké silniční nákladní dopravy. 
6.6.2019 Vodní
doprava je jednou z oblastí, kde tradiční dopravní
prostředky významně škodí životnímu prostředí následkem hluku,
vypouštěných spalin z motorů a dalších nečistot. Je proto snaha i zde
postupně zavádět ekologické pohony. Protože bateriové elektrické lodě
obvykle narážejí na nedostatečný akční rádius (výjimkou mohou být
vyhlídkové lodě, jaké již léta
slouží například v Brně), přicházejí
stále více ke slovu palivočlánkové pohony. V květnu 2019 zaznamenala
významný milník palivočlánková říční plavba: 
31.5.2019 Palivočlánkové
elektrické jednotky se ukazují být funkční bezemisní alternativou pro
dieselové osobní vlaky na neelektrifikovaných regionálních tratích. Po
parku 14 palivočlánkových elektrických jednotek Alstom Coradia iLint
pro německou
spolkovou zemi Dolní Sasko byla v květnu
vysoutěžena
dodávka 27 těchto vlaků pro dopravce fahma, dceřinou firmu Německého
dopravního svazu Rhein – Main Verkehrsverbund (RMV), ve spolkové zemi
Hessensko. 
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12
|