Vodíkové technologie
6.2.2014 Jak v lednu 2014 informovala Evropská elektromobilní
observatoř (EEO), s níž provozovatel našeho portálu udržuje odbornou
spolupráci, byla v nizozemském Helmondu uvedena do provozu nová
vodíková plnicí stanice pro palivočlánkové autobusy a užitkové vozy,
vlastněná společností WaterstofNet. Spolu s ní byla představena i nová
koncepce palivočlánkového autobusu (fc-busu) nizozemského výrobce VDL
Bus & Coach. Důležitým výrobcem technologií je v obou případech
společnost Hydrogenics 
14.1.2014 Americký výrobce průmyslových palivových článků FuelCell
Energy, Inc., o němž jsme psali v souvislosti s palivočlánkovou
kogenerací v nemocnici Hartford ve státě Connecticut, dokončil na samém
konci roku 2013 dodávku „na klíč“ palivočlánkového parku, tedy komplexu
palivočlánkových elektráren, pro jeho provozovatele, energetickou
společnost Dominion. 
30.12.2013 Odborný informační portál FuelCellToday, s nímž naše
redakce spolupracuje, přinesl před Vánoci 2013 analýzu postupu, který
ve svém vývoji a pronikání na trhy zaznamenaly v roce 2013
palivočlánkové technologie ve světě. Analýza se zaměřila na tři typy
produktů, v nichž se palivové články nejvíce uplatňují:
mikrokogenerace, záložní zdroje elektrické energie a palivočlánková
elektrická vozidla. Ukažme si z ní dále některé zajímavé momenty. 
20.12.2013 O využití palivových článků pro manipulační vozíky ve skladech jsme v naší rubrice Elektromobilita psali již dříve, například v článku Palivové články ve vysokozdvižných vozících.
Automobilka BMW nyní zahájila od začátku prosince 2013 ve svém závodě v
Lipsku provoz pěti vidlicových vysokozdvižných vozíků FC 25 a FC 35
spolu se čtyřmi tahači přívěsných vozíků typu P30 FZ, všechny poháněné
elektřinou z palivových článků. Jejich dodavatelem je Linde Material
Handling. Pohon vozíků byl vyvinut ve spolupráci s kanadskou společností Hydrogenics 
17.12.2013
Belgický výrobce autobusů Van Hool a kanadský
výrobce komerčních palivových článků pro těžká vozidla Ballard
podepsali začátkem prosince memorandum o porozumění (MoU), s cílem
expandovat nasazení palivočlánkových autobusů (fc-busů) do provozu v
evropských městech. Toto memorandum je odpovědí na výzvu FCH JU
(společného podniku EU pro vodík a palivové články) ze dne 3. 12. 2013
pod programem „Cooperation“ v rámci 7. rámcového programu EU. 
2.10.2013 Německá společnost Proton Motor Fuel Cell GmbH, známá i
v ČR jako výrobce palivových článků pro český projekt TriHyBus,
představuje v prvním říjnovém týdnu 2013 na veletrhu World of Energy
Solutions ve Stuttgartu první užitkové vozidlo na baterie doplněné
palivovým článkem pro prodloužení dojezdové vzdálenosti v kategorii 7,5
až 12 t. Základem je lehký nákladní automobil na baterie značky
Newton vyráběný společností Smith Electric Vehicles.
1.10.2013 Na výročním setkání rozhodujících činitelů EU z veřejného i soukromého
sektoru „Drive ‘n’ Ride“, konaném 18. září 2013, proběhla diskuse o
přispění palivočlánkových elektrických vozidel (FCEV) k naplnění
evropských cílů v oblasti nulových emisí. Událost proběhla pod záštitou
Carla Fidanzy, poslance Evropského parlamentu a zpravodaje pro čistou
energii v dopravě parlamentního výboru pro dopravu a turistiku. 
25.9.2013 Rekordně dlouhý nepřerušený provoz trvající 4000
provozních hodin zaznamenal koncem září 2013 tlakový kogenerační systém
s palivovým článkem a plynovou turbínou od společnosti Mitsubishi.
Tento systém, s jehož vývojem začala společnost Mitsubishi Heavy
Industries v roce 2008, je od letošního března provozován v zařízení
Senju Techno, patřícímu Tokijské plynárenské společnosti (Tokyo Gas
Co.). 
24.9.2013
Až dosud byla jedinou vodíkovou plnicí stanicí v
zemích střední a východní Evropy česká stanice v Neratovicích, sloužící
projektu TriHyBus. Od poloviny září 2013 k nim přibyla plnicí stanice
ve slovinské obci Lesce, poblíž jezera Bled. Plnicí stanice je umístěna
v čerpací stanici sítě PETROL. Její instalace, podpořená z Evropského
fondu pro regionální rozvoj, stála 0,5 mil. €. 
9.9.2013 Britský projekt UK H2Mobility zprovoznil začátkem září
2013 nové internetové stránky, zaměřené na podporu a propagaci
palivočlánkové elektromobility. Projektové konsorcium je tvořeno
zástupci průmyslu a vládních organizací. Jeho úvodní výzkum
identifikoval potenciál pro provoz 1,6 miliónů palivočlánkových vozidel
ve Velké Británii do roku 2030. 
1.9.2013 Náš
portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již
dříve avizovanou studii „E-mobilita v MHD“ (viz předchozí informace zde).
Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a
vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech,
palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto
elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými
autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy.
20.8.2013 Vozový park německého konsorcia Clean Energy Partnership
zahrnující sto automobilů poháněných vodíkovými palivovými články najel
od roku 2005, kdy byl tento projekt spuštěn, celkem 2 milióny
kilometrů, a to bez jakýchkoliv vážnějších problémů. Tento park
zahrnuje osobní automobily Mercedes-Benz B-Class F-Cell, Ford Focus
Fuel Cell, Honda FCX Clarity, Toyota FCHV-adv, VW Tiguan HyMotion a
Audi Q5 HFC. V červenci 2013 k nim přibyly dva palivočlánkové vozy
Hyundai ix35 Fuel Cell. 
14.8.2013 Prvních 15 z celkového počtu 1000 elektromobilů Hyundai ix35 poháněných vodíkovým palivovým článkem bylo předáno během
slavnostního otevření nejnovější vodíkové čerpací stanice v Kodani v
červnu 2013. Vozy Hyundai ix35, o kterých jsme již psali v článku Hyundai ix35: První sériově vyráběný osobní vůz s palivovým článkem, byly dodány v rámci evropského programu
HyTEC, jehož cílem je vytvoření dvou center vodíkových elektromobilů. 
5.7.2013 DB
Schenker, globální provozovatel nákladní dopravy a logistiky, obdržel
na začátku července 2013 pro své rakouské pobočky první z deseti
objednaných vidlicových vozíků pro přemisťování palet, poháněných
elektřinou z palivových článků. Dalších devět se očekává během příštích
měsíců. Hlavním dodavatelem vozíků je společnost Linde a dodavatelem
vodíkové infrastruktury je společnost OMV. Dodávka je spolufinancovaná
z prostředků Rakouského klimatického a energetického fondu 
28.6.2013
Jak oznámilo renomované japonské obchodní
zpravodajství Nikkei, připravuje se integrace japonských bezpečnostních
standardů pro vozidla poháněná palivovými články do norem EHK OSN k
formálnímu schválení v rámci Světového fóra EHK OSN pro harmonizaci
pravidel pro vozidla – GTR (global technical regulation), které se koná
v Ženevě v posledním červnovém týdnu 2013. 
10.6.2013
Konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která
provozuje portál Proelektrotechniky.cz, prezentovala na konferenci
Trendy evropské dopravy a na semináři Smart City ve dnech 6. a 7. června
2013 první výsledky studie "E-mobilita v MHD", zaměřené na současný stav
a vývoj elektrických autobusů pro městskou dopravu. Studie porovnává na
souhrnných ukazatelích i na konkrétních případových studiích z provozu
v ČR a v zahraničí technologické, provozní, ekonomické a ekologické
parametry elektrických autobusů 
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12
|