|
VzděláváníNápověda k článkům 5
15.3.2013 Pod pojmem „projekt“ si většina lidí představí technický
výkres domu nebo nějakého zařízení. V naší rubrice „Zajímavé projekty“
se však hovoří o trochu jiných projektech – výzkumných, vývojových,
dopravních a podobně. Přitom je zřejmé, že technický výkres bude často
jejich součástí, ale zdaleka ne jedinou. Jak to tedy s těmi projekty
vlastně je? Abychom si na tuto otázku odpověděli, odbočíme v dnešní
Nápovědě k článkům od techniky do manažerských věd, v nichž je
projektový management samostatnou disciplínou.
Nápověda k článkům 4
8.3.2013 S
bateriemi se setkáváme na každém kroku, v
nejrůznějších velikostech a s nejrůznějším účelem použití – od pohonu
náramkových hodinek po pohon elektromobilu nebo lodě. Právě v naší
rubrice Elektromobilita se o nich často pojednává jako o zdrojích
elektrické energie, vedle palivových článků, o nichž pojednávají
„Zelené“ taháky pro středoškoláky (i dospělé) č. 2 v této rubrice. Bude
proto
užitečné si připomenout, jak baterie fungují, a stručně ukázat výhody a
nevýhody některých typů, o nichž se často hovoří. 
5.3.2013 Pro
zájemce o získání kvalifikace v oboru elektromechanik pro technická
zařízení, kteří nejsou držiteli výučního listu, maturitního vysvědčení
ani vysokoškolského diplomu v tomto oboru, přinášíme v naší rubrice
Vzdělávání některé užitečné informace o získání tzv. profesní
kvalifikace ve smyslu zákona č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání
výsledků dalšího vzdělávání. 
Nápověda k článkům 3
1.3.2013 LED dioda se stává stále užívanějším zdrojem osvětlení
ve všech velikostech a účelech použití – od světélka na klíče po
pouliční lampy. Je proto užitečné vědět, jak toto zařízení funguje. 
1.3.2013 České střední školy nabízejí obory různě zaměřené na
dopravu. Žádný z nich však zatím nebyl specializovaný přímo na oblast
automatizace v dopravě. Tento obor se přitom rychle rozvíjí. Jako odpověď na tuto situaci
rozšířila VOŠ a SPŠ dopravní v Praze 1 pro školní rok 2013/14 výuku
elektrotechniky ve dvou zaměřeních – Výpočetní a komunikační technika a
Automatizace a elektronické systémy v dopravě. 
Nápověda k článkům 2
22.2.2013 V naší rubrice Automatizace dopravy se velmi
často vyskytuje zkratka CBTC, používaná v souvislosti s automatickým
provozem vlaků. Podíváme se proto, jak tento systém funguje a proč s
jeho pomocí mohou jezdit vlaky, například v metru, bez ovládání
strojvedoucím nebo zcela bez strojvedoucích.
Nápověda k článkům 1
15.2.2013 Pro porozumění základnímu principu fungování jaderné
elektrárny si nejprve stručně ukážeme, jak probíhá výroba elektřiny v
uhelné elektrárně:
Spalováním rozdrceného uhlí v kotli vzniká teplo, které ohřívá vodu a
ta se mění na páru o teplotě až 500 stupňů Celsia. Tato pára roztáčí
lopatky turbíny. Turbína pohání generátor vyrábějící elektrickou
energii, která je dodávána do přenosové sítě. Pára z turbíny prochází
přes kondenzátor, kde se vysráží; část putuje zpět a část do chladicích
věží, kde se odpaří.
Nahraďme nyní teplo spalovaného uhlí jiným teplem –
teplem ze štěpné jaderné reakce.
13.2.2013 Tým LSD ze SPŠE Ječná v Praze 2 vyvinul přenosný přístupový bod. Být
v dosahu bezdrátového připojení k internetu je v dnešní době stále
potřebnější, ne vždy je však přístupový bod k dispozici nebo v
dostatečné blízkosti, aby se mohlo koncové zařízení bez problémů
připojit. 
„Zelené“ taháky pro středoškoláky (i dospělé) 8
8.2.2013 S ohledem na zaměření portálu
Proelektrotechniky.cz se Zelené taháky dosud zaměřovaly především na
výrobu elektřiny. Pro úplnost však bude vhodné si ukázat i zařízení k
využití dalších obnovitelných zdrojů energie, jejichž prvotním účelem
je výroba tepla a elektřinu buďto spotřebovávají ke svému provozu nebo
ji vyrábějí až následně v kogeneračních jednotkách (viz samostatný tahák). Do první kategorie spadají především tepelná
čerpadla, často používaná v kombinaci se solárními kolektory, do druhé
zejména spalování biomasy. ...->
„Zelené“ taháky pro středoškoláky (i dospělé) 7
1.2.2013 Kogenerace
znamená společnou výrobu elektřiny a tepla v jednom zařízení. Vyrobená
elektřina slouží pro vlastní spotřebu nebo ji lze prodávat do rozvodné
sítě. Při kogeneraci se využívá teplo, které se při výrobě
elektřiny ve velkých elektrárnách odvádí bez užitku ...->
„Zelené“ taháky pro středoškoláky (i dospělé) 6
25.1.2013
Kromě výroby elektřiny v malých vodních elektrárnách, popsaných v
samostatném „taháku“, existují ve světě i jiné způsoby ekologického
využití vody k výrobě elektřiny. Používají se v přírodních podmínkách,
které se v ČR nevyskytují. Některé z nich jsou teprve ve stadiu úvah a
výzkumů. Student či odborník na elektrickou energii se však s nimi může
setkat v zahraničí nebo se o nich dočíst v odborné literatuře, proto
není bez užitku se tu s nimi seznámit. ...->
21.1.2013
Od 2. ledna 2013 začíná platit nové nařízení
vlády č. 481/2012 Sb., o omezení používání některých nebezpečných látek
v elektrických a elektronických zařízeních, které vychází ze směrnice
Evropského parlamentu a Rady 2011/65/EU (označována také jako RoHS 2).
Nařízení vlády bude provádět zákon č. 22/1997 Sb., o technických
požadavcích na výrobky. ...->
„Zelené“ taháky pro středoškoláky (i dospělé) 5
18.1.2013
Malými
vodními elektrárnami rozumíme vodní
elektrárny o výkonu menším než 10 MW. Používají se k výrobě elektřiny
pro osobní potřebu, pro průmyslové účely i k dodávkám do rozvodné sítě.
Na rozdíl od velkých vodních elektráren nepředstavuje jejich vybudování
a provoz výrazný zásah do okolní přírody. Celkově se ve vodních
elektrárnách v ČR ročně vyrobí cca 3000 GWh (cca 3 %) elektrické
energie. Z toho v malých vodních elektrárnách (MVE) cca 1000 GWh.
Přesný počet malých vodních elektráren není nikde zaznamenán. Podle
různých statistik lze odhadnout, že v ČR je jich v provozu kolem
tisíce .
„Zelené“ taháky pro středoškoláky (i dospělé) 4
11.1.2013 Fyzikální
podstatou fotovoltaického článku je
fotoelektrický jev, který objevil Alexandr Edmond Becquerel v roce
1839. Fotovoltaický jev je z fyzikálního hlediska charakterizovaný
přímým vyražením elektronu z jeho oběžné dráhy fotonem slunečního
záření. To umožňuje přeměnu slunečního záření na elektrickou
energii. ...->
„Zelené“ taháky pro středoškoláky (i dospělé) 3
4.1.2013
Vítr vzniká tlakovými rozdíly mezi různě zahřátými oblastmi vzduchu v
zemské atmosféře. V blízkosti zemského povrchu je rychlost a směr
proudění ovlivňována členitostí povrchu. ...->
„Zelené“ taháky pro středoškoláky (i dospělé) 2
20.12.2012 Palivové
články slouží k přímé přeměně chemické energie
na stejnosměrný elektrický proud. ...->
„Zelené“ taháky pro středoškoláky (i dospělé) 1
19.12.2012 Zde
je shrnutý význam základních pojmů týkajících se
energie, jejích zdrojů a šetrného využívání. ...->
10.12.2012 Pro
posílení nabídky pro odborné školy v oblasti praktické výuky
silnoproudé elektrotechniky a elektroinstalačních prací vyvinula firma
Diametral řadu technologického nábytku pod názvem VarioSTAV. ...->
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16
| 17
|










|