Vzdělávání
Články září 2020 – květen 2021
5.5.2021 Již potřetí
vychází naše brožura Příběhy chytrých pomocníků, jako doprovod blížící
se online konference
Smart city v praxi VI. I tentokrát v ní čtenáři
najdou zajímavé a čtivě podané příklady praktického využití moderních
technologií ve městech, od energetického hospodářství sportoviště přes
chytré městské budovy až po automatické elektrické minibusy a další
rozmanitá elektrická vozidla. Přejeme příjemné počtení a spoustu
inspirace.
Celá
brožura – třetí vydání, je k dispozici ke stažení ve formátu pdf zde

26.2.2021 K
rozvoji jaderné energetiky ve světě přispívá významnou
měrou i České vysoké učení technické v Praze. Významným milníkem se v
tomto směru stal únor 2021, kdy vědci Českého institutu informatiky,
robotiky a kybernetiky ČVUT (CIIRC ČVUT) a Fyzikálního ústavu Akademie
věd ČR (FZU AV ČR) získali americký patent na způsob ochrany povrchu
palivových článků v jaderných elektrárnách před korozí. 
19.2.2021 V
debatách o vhodných zdrojích elektřiny obvykle schází jejich územní
nároky: větrné elektrárny zaberou 530krát více místa než jaderné
elektrárny, u pozemní fotovoltaiky je to 107krát. O porovnání různých
bezemisních zdrojů elektrické energie z pohledu plochy na dosažení
výkonu se lze dočíst v analytickém článku České nukleární společnosti z
února 2021, založeném na výsledcích evropské studie beroucí jako
příklad mimo jiné Českou republiku. 
18.2.2021
Otázka v nadpisu tohoto článku je všeříkající.
Baterioví výrobci i vědci hledající výrazný pokrok v oblasti baterií se
zaměřují na tzv. solid-state baterie. Solid znamená pevný, tuhý a
označuje podobu elektrolytu, který je v solid-state bateriích použit.
Dnes jsou známé běžně používané baterie lithium iontové (Li-Ion) a
lithium polymerové baterie (Li-Pol) a nyní k nim přibývají slibné
solid-state baterie. 
26.1.2021
Druhý život baterií, pro který se často používá
anglický
pojem „second
life“, je dnes velmi diskutované téma. Je také posledním tématem naší
školy baterií. S rostoucím množstvím bateriových aplikací ve světě
roste požadavek na vyřešení otázky, co s trakčními bateriemi bude poté,
co doslouží ve své původní aplikaci. Již se objevují první projekty na
další využití vysloužilých baterií z vozidel. Pojďme se ale nejprve
podívat na technologie baterií a jejich předpoklady k životu po
životě. 
21.1.2021 Každý
návrh technického zařízení je vždy výsledkem
kompromisů mezi řadou technických, ekonomických a marketingových
požadavků. Pokud bude jeden z parametrů uměle upřednostněn, povede to k
zúžení nabídky možných řešení a výsledné parametry budou obvykle horší.
To je i případ veřejného osvětlení s LED. Naprostá většina dodávek
veřejného osvětlení je vybírána na základě výběrových řízení, kde je
hlavním kritériem nejnižší cena, technické parametry svítidel jsou
druhotné. Dosavadní veřejné osvětlení v řadě obcí sloužilo více než 30
let a nelze předpokládat, že jeho obměna v budoucnu bude výrazně
častější. Proto by mělo být k výběru svítidel přistupováno s mnohem
větším důrazem na technické parametry svítidel a jejich schopnost
zajistit funkčnost po dobu desítek let. 
19.1.2021
Vedle parciálních trolejbusů a elektrobusů, kterými
se podobně zabývaly
minulé dvě lekce naší školy baterií, se tentokrát podíváme na využití
baterií pro další těžká elektrická vozidla v městském provozu. Patří
sem zejména palivočlánkové a hybridní autobusy, bateriové tramvaje a
vlaky, těžké nákladní elektromobily pro městské služby i další
aplikace. 
15.1.2021 Provozovatel
české přenosové soustavy ČEPS vydal na sklonku roku 2020 své Hodnocení
zdrojové přiměřenosti výrobních kapacit elektrizační soustavy ČR do
roku 2040 (MAF CZ 2020). Dokument analyzuje různé směry vývoje
energetického mixu ČR, včetně variantních scénářů odklonu od uhlí nebo
vývoje obnovitelných zdrojů. V tomto článku z něj vybíráme některé
zajímavé skutečnosti. 
12.1.2021 V
minulém článku Školy baterií jsme se věnovali výběru optimální
technologie trakční baterie
pro parciální trolejbus. Zatímco požadavky
parciálního trolejbusu jsou u většiny projektů velice podobné, u
elektrobusů je to jinak. Požadavky na využití elektrobusů jsou projekt
od projektu velice rozdílné, ať už uvažujeme o meziměstském vozidle,
příměstském nebo o nejčastěji využívaném elektrobusu pro čistě městskou
hromadnou dopravu. 
12.1.2021 Co
v praxi dále s lithium-iontovými bateriemi po ukončení jejich
života, ať už v mobilním nebo stacionárním režimu? Odpověď na tuto
důležitou otázku elektromobility dal úspěšný pilotní projekt, vůbec
první v oboru těžkých elektrických vozidel, při němž byly kompletně
recyklovány baterie z elektrobusů. Projekt byl realizován ve spolupráci
kanadské společnosti Li-Cycle Corporation, zaměřené na recyklaci
lithiových baterií, a kanadsko-amerického výrobce autobusů a
elektrobusů New Flyer. O výsledku byla odborná veřejnost informována
začátkem roku 2021. 
5.1.2021 První článek z naší školy baterií,
uveřejněný i
v brožuře „Elektrické
autobusy pro město IX“, uvedl čtenáře do
problematiky baterií sloužících k pohonu vozidel. Náš druhý článek má
za cíl poskytnout uživatelům i investorům do trolejbusové dopravy
ucelený pohled na výběr alternativního pohonu trolejbusu, zejména pak
akumulátorového pohonu pro parciální trolejbus. 
4.1.2021
Krátce před Vánoci
2020 schválila vláda ČR na svém jednání zákon o podpoře (de facto spíše
prosazování) nízkoemisních silničních vozidel prostřednictvím zadávání
veřejných zakázek a veřejných služeb v přepravě cestujících. Na
silnicích se tak výrazně zvýší počet ekologických vozidel používaných
státem, kraji či obcemi. Rovněž se výrazně navýší počet ekologických
autobusů při zajišťování dopravní obslužnosti. Veřejný sektor půjde v
tomto směru soukromému příkladem. 
9.12.2020
Nástup technologie LED znamenal poměrně zásadní změnu v konstrukci
svítidel a na tuto změnu nedokázali zavedení výrobci reagovat s
dostatečnou pružností. Naopak se pootevřela dvířka pro spoustu nových
firem, které se do výroby svítidel s LED vrhly doslova po hlavě.
Problém je, že technologie LED vypadá na první pohled velice jednoduše,
bohužel na druhý pohled skrývá mnohá úskalí a k úspěšné konstrukci
těchto svítidel je nutné znát a respektovat řadu fyzikálních zákonů.
Naneštěstí prakticky všechny nové technologie přitahují „zlatokopy“,
kteří zde tuší zlatou žílu a o co méně znají fyzikální zákony, o to
lépe dovedou prodat i vysavač na samotě bez elektřiny. Díky tomu je náš
trh zaplaven LED svítidly, která vykazují zásadní konstrukční
vady 
30.11.2020 Stejně
jako osobní automobilová doprava i veřejná
doprava a nákladní doprava stále více směřuje ke snižování emisí. V
naší škole baterií, postupně uveřejňované na portále
Proelektrotechniky.cz, se zaměříme na oblasti dopravy, kde se používají
baterie. Právě baterie budou nedílnou součástí všech vozidel, která
aktivně snižují množství emisí, ať už jsou to hybridní vozidla, čistě
elektrická nebo ty s pohonem na palivové články. 
23.11.2020
Problémy, jimž čelí implementace konceptu smart city s podporou
moderních technologií a dalších nástrojů, je nutné řešit nezávisle na
současných nejistotách spojených s vládními protiepidemickými
opatřeními a jejich ekonomickými dopady. Proto již nyní začínáme
připravovat další běh naší konference „Smart city v praxi“, která podle
předpokladů a dohod bude opět součástí veletrhu AMPER 2021 dne 18.
května 2021 v Brně.
19.11.2020
Nazrál čas, abychom se i my za naši konzultační firmu a naše portály
vyjádřili k současnému dění plnému vládních veletočů, nečekaných zvratů
i existenčních starostí, to vše ve jménu veřejného zdraví. Nemíníme si
tu takříkajíc hrát na chytré – budeme se držet své odbornosti
manažerských poradců, k níž patří i řízení rizik a krizové řízení.
Chceme pouze čtenářům ukázat, z čeho vycházíme a jaké jsou
naše závěry, založené na veřejně dostupných informacích a našich
nejlepších znalostech a zkušenostech.
18.11.2020
Pro letošní veletrh Czechbus byl připravován již devátý ročník naší
tradiční konference „Elektrické autobusy pro město“. Vzhledem ke
zrušení veletrhu, k neustále se měnící situaci ohledně vládních
protiepidemických opatření, ale také k setrvalému zájmu profesionální
veřejnosti o problematiku elektrických autobusů jsme se rozhodli letos
nahradit naši konferenci interaktivní brožurou stejného názvu
„Elektrické autobusy pro město IX“.
13.11.2020
Dne 25. 9. 2020 proběhla v Kongresovém sále výstaviště PVA EXPO
sdružená konference Smart city v praxi V – Smart city FOR ARCH. V
podmínkách neustále se měnících protiepidemických opatření se
konference zúčastnilo osobně celkem 60 odborníků zejména z měst,
městských služeb a univerzit. Dalších 310 účastníků sledovalo
konferenci v přímém přenosu na YouTube. Toto číslo se díky záznamu od
té doby průběžně navyšuje a v druhém listopadovém týdnu přesáhlo 500.
Konference ukázala, že rozvoj chytrých měst je dlouhodobý proces, k
němuž je nutno přistupovat systematicky a cílevědomě. Přitom je
užitečné nezapomínat na provázanost a možné synergie mezi konceptem
smart city a územním plánováním, které pomohou řešit i tak nežádoucí
aktuální jev, jako je urban sprawl.
22.10.2020
V současné situaci, kdy je většina vodíku pro
palivočlánkové aplikace vyráběna pomocí tzv. parního
reformingu, se hledají stále nové způsoby jeho
ekologičtější výroby. Vedle elektrolýzy z obnovitelných zdrojů nebo
využití malých jaderných reaktorů je
další z možných cest využívání vysokoteplotních palivočlánkových
jednotek, které mají na vstupu zemní plyn nebo bioplyn. Americký
výrobce FuelCell Energy bude takovouto výrobu vodíku testovat ve známém
výzkumném středisku Idaho National Laboratories (INL). Odbornou
veřejnost o tom informoval na začátku října 2020. 
27.9.2020 Dne
25. 9. 2020 proběhla v Kongresovém sále výstaviště PVA EXPO sdružená
konference Smart city v praxi V – Smart city FOR ARCH. V podmínkách
neustále se měnících protiepidemických opatření se konference
zúčastnilo osobně celkem 60 odborníků zejména z měst, městských služeb
a univerzit. Dalších 302 účastníků sledovalo konferenci v přímém
přenosu na YouTube. Mezi nimi byli i kolegové z Mosambiku, bývalí
studenti českých univerzit, kteří mají zájem o uplatnění konceptu smart
city a moderních technologií v podmínkách metropole Maputo, byť jsou v
mnohém odlišné od těch českých. 
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16
| 17
|