Přečtěte
si: Smart
city a elektromobilita pro praktický užitek a jejich aktuální výzvy
|
|
|
Zajímavé projektyGrand Renewable Energy Park: Největší fotovoltaická elektrárna v Kanadě18.11.2013 Největší kanadskou fotovoltaickou elektrárnou se stane Grand Renewable Energy Park v provincii Ontario o výkonu 100 MW. Konsorcium společností ABB a Bondfield Construction uzavřelo začátkem listopadu 2013 smlouvu na projekt na klíč pro její vybudování s inženýringovou společností Canadian Solar Solutions, která je zadavatelem projektu. Automatizovaná železnice pro nákladní dopravu v Mosambiku11.11.2013 Začátkem listopadu 2013 oznámila společnost Siemens svoji smlouvu na dodání veškerého zabezpečovacího zařízení pro plně automatizovanou železnici pro nákladní dopravu v Mosambiku, dlouhou 912 kilometrů. Trať o rozchodu 1067 mm je součástí koridoru Nacala a slouží k přepravě uhlí z dolů Moatize do přístavu. Trať bude vybavena zabezpečovacím zařízením Train Sentinel PTC, využívajícím technologii tzv. pozitivního ovládání vlaků (positive train control) Batteries 2020: Španělský projekt využití baterií z elektromobilů8.11.2013 Baterie v elektromobilech zpravidla mívají životnost kolem pěti let, dokud jejich kapacita neklesne na cca 70–80 %. Následně jsou vyřazovány z provozu, protože jejich hmotnost ve vztahu k množství uchovávané energie je již příliš velká. Jak ale potvrzují například poznatky získané při zpracování studie „E-mobilita v MHD“, lze poté baterie dlouho využívat ve stacionárním režimu jako zásobníky energie, zejména v souvislosti s výrobou elektrické energie z obnovitelných zdrojů.LED osvětlení pro Sixtinskou kapli6.11.2013 Unikátním případem využití LED svítidel se stává nové osvětlení známé Sixtinské kaple ve Vatikánu, které se zde instaluje od začátku listopadu 2013. Po pěti stech letech lze tak vidět všechny barevné odstíny nástěnných maleb v dosud nevídaném jasu. Při dosavadním konvenčním osvětlení, s omezeními danými technologickými možnostmi a restaurátorskými požadavky, byly tyto malby viditelné nedostatečně a velmi přitom záleželo na momentálním denním světle. V plném provozu bude nové LED osvětlení od příštího roku. Projekt Marmaray: CBTC a ETCS L1 na jedné trati5.11.2013 Tunel Marmaray, železniční projekt století spojující pod Bosporskou úžinou dva kontinenty v tureckém Istanbulu, byl slavnostně otevřen pro provoz 29. října 2013. Tento projekt zahrnuje 1,4km podmořský tunel ponořený v hloubce 60 m (nejhlubší svého druhu na světě), na nějž z obou stran navazuje celkem 12,2 km převážně ražených tunelů se čtyřmi stanicemi. Tunel Marmaray je součástí stejnojmenného městského železničního koridoru dlouhého 77 km NGTC: Evropský projekt pro novou generaci automatického řízení vlaků4.11.2013 V říjnu 2013 informovala Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP) širokou odbornou veřejnost o úspěšném zahájení výzkumného a vývojového projektu NGTC – Next Generation Train Control, tedy řízení vlaků nové generace, a o připravované analýze systémů automatizace řízení vlaků CBTC a ERTMS, která bude v jeho rámci prováděna. O systémech CBTC jsme psali již mnohokrát v rubrice Automatizace dopravy. Olkiluoto 3: První reaktor typu EPR na světě je připraven pro palivo1.11.2013 Důležitým milníkem v jaderné energetice se stala v druhé polovině října 2013 instalace reaktorové nádoby pro reaktor typu EPR ve finské jaderné elektrárně Olkiluoto 3, patřící finské energetické společnosti Teollisuuden Voima Oyj (TVO). Je to první EPR na světě s plně vybavenou reaktorovou nádobou, připravenou k zavezení palivem. Fotovoltaika pomáhá šetřit energii autobusů31.10.2013 V polovině října 2013 představil městský dopravce v polském městě Lublin unikátní řešení, jak ušetřit energii vozidel: Na střechu autobusu byly pokusně instalovány ultratenké fotovoltaické panely, z nichž se dobíjejí baterie vozidla. To snižuje zátěž alternátoru a následně i spotřebu paliva. Efekt tohoto zařízení je tedy nejen ekologický, ale i ekonomický. Potenciální finanční úspory jsou odhadovány ve výši 8 000 zlotých (1 900 €) na vozidlo ročně. TROLLEY Movie: Trolejbusy patří k moderní a čisté MHD28.10.2013 Na internetových stránkách evropského projektu TROLLEY byla koncem září 2013 zveřejněna videoprezentace s českými titulky. Video představuje rozhovory s představiteli municipalit a městských dopravců partnerských měst projektu TROLLEY: Salzburg (Rakousko), Brno, Eberswalde (Německo), Parma (Itálie), Gdynia (Polsko) a Szeged (Maďarsko). Z rozhovorů je zřejmé, že tito činitelé považují trolejbusy za důležitou součást elektromobility ve městech Trojité staticko-dynamické dobíjení elektrobusu pro Malagu14.10.2013 Revoluční způsob dobíjení elektrobusů si vytkl za cíl španělský projekt Victoria, který na začátku září 2013 představila španělská energetická společnost Endesa, člen skupiny Enel, spolu s projektovým konsorciem tvořeným čtyřmi dalšími průmyslovými společnostmi a třemi výzkumnými organizacemi. Cílem projektu je prodloužit dojezdovou vzdálenost elektrobusu na dvojnásobek bez vlivu na jeho provozní režim a zefektivnit jeho provoz. Německý projekt Get eReady má prvního účastníka8.10.213 Německý projekt Get eReady, o němž jsme psali v naší rubrice Elektromobilita v březnu 2013, má od konce letošního září prvního účastníka. Je jím společnost Wala Heilmittel GmbH, výrobce přírodních léčivých a kosmetických preparátů. Zapojením svého parku firemních vozidel do tohoto projektu elektromobility tak kromě finančního příspěvku také podpoří své image ekologicky zaměřeného výrobce. Bombardier PRIMOVE: 200kW indukční dobíjení na veřejných komunikacích12.9.2013 Začátkem září 2013 měl v německém Braunschweigu premiéru systém indukčního dobíjení Bombardier PRIMOVE. Jako první na světě byl použit u standardního 12m elektrobusu a při dobíjení přenáší výkon 200 kW. Bezpečnost tohoto vysoce výkonného přenosu garantuje uznávaná německá zkušební organizace TÜV SÜD, s níž výrobce úzce spolupracuje a která schválila tento dobíjecí systém pro provoz na veřejných komunikacích. Elektrobusy v ČR a ve světě: studie „E-mobilita v MHD“ zveřejněna1.9.2013 Náš portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již dříve avizovanou studii „E-mobilita v MHD“ (viz předchozí informace zde). Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech, palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy. Elektrická jednotka testována na provoz s bateriemi23.8.2013 V polovině srpna 2013 začalo ve Velké Británii testování možného využití trakčních baterií jako zdroje elektrické energie pro pohon elektrických jednotek pro přepravu cestujících. Cílem je prověřit provozuschopnost takovýchto nezávislých elektrických vlaků pro přejíždění neelektrifikovaných úseků nebo pro zajíždění na odbočné tratě, na nichž by se elektrifikace nevyplatila. Clean Energy Partnership: 2 milióny kilometrů bez nehod20.8.2013 Vozový park německého konsorcia Clean Energy Partnership zahrnující sto automobilů poháněných vodíkovými palivovými články najel od roku 2005, kdy byl tento projekt spuštěn, celkem 2 milióny kilometrů, a to bez jakýchkoliv vážnějších problémů. Tento park zahrnuje osobní automobily Mercedes-Benz B-Class F-Cell, Ford Focus Fuel Cell, Honda FCX Clarity, Toyota FCHV-adv, VW Tiguan HyMotion a Audi Q5 HFC. V červenci 2013 k nim přibyly dva palivočlánkové vozy Hyundai ix35 Fuel Cell.
1 | 2 | 3 | 4 | Archiv 2022 | Archiv 2021 | Archiv 2020 | Archiv 2019 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1 | Archiv 2016/2 | Archiv 2016/1 | Archiv 2015/2 | Archiv 2015/1 | Archiv 2014/2 | Archiv 2014/1 | Archiv 2013 |
|