Přečtěte si:  Zpráva včetně prezentací z jubilejní, desáté konference Elektrické autobusy pro město






Pozvánky na akce


Stalo se










Diesel-bateriové posunovací lokomotivy: těžkotonážní e-mobilita opět na scéně

18.2.2015 O diesel-bateriových posunovacích lokomotivách jsme jako o „těžkotonážní elektromobilitě“ již před více než dvěma lety. Je zřejmé, že tato specifická kombinace dieselového pohonu a bateriového zásobníku energie má stále své uplatnění. Svědčí o tom smlouva mezi společností Alstom a automobilkou Audi na dodávku dvou diesel-bateriových lokomotiv typu H3 pro její vlečkovou dráhu v Ingolstadtském závodě, která byla uzavřena začátkem února 2015. Podobné lokomotivy si již dříve objednaly německé státní dráhy DB a automobilka Volkswagen.

Primárním zdrojem energie u této lokomotivy je 350kW dieselový motor. Lokomotiva je nicméně na cca 50 – 70 % svého oběhu provozována pouze v bezemisním, čistě elektrickém režimu. Diesel-bateriová lokomotiva totiž funguje na podobném principu, jako sériový diesel-hybridní autobus. Dieselový motor tedy pohání pouze generátor, který dobíjí trakční baterie, zatímco pohon sám je čistě elektrický. To má významné důsledky pro související provozní náklady a ekologické dopady.

Zatímco srovnatelné lokomotivy staršího typu spotřebují cca 20 litrů nafty za hodinu provozu, u této lokomotivy je to pouhých 9 litrů, tedy 45 %. Připočte-li se k tomu moderní konstrukce dieselového motoru, činí srovnatelná úspora emisí až 70 %.

Lokomotiva je přitom konstruována pro maximální rychlost 100 km/h, což jí, kromě čistě posunovací služby, umožňuje i traťový provoz.

Dodávka lokomotiv H3 pro Audi má proběhnout v období mezi koncem roku 2015 a koncem roku 2016.

redakce Proelektrotechniky.cz

Foto © Railway Gazette International

Další informace zde

Přečtěte si také:

Britské elektrické jednotky s bateriovými zásobníky energie v provozu s cestujícími

23.1.2015 Testování britských elektrických jednotek pro přepravu cestujících na národní železniční síti, vybavených bateriovými zásobníky energie, o němž jsme naše čtenáře informovali naposledy v srpnu 2014, zaznamenalo další důležitý milník: V období od 12. ledna do 13. února 2015 jsou tyto jednotky, označované zkratkou IPEMU (Independently Powered Electric Multiple-Unit – nezávisle poháněná elektrická článková jednotka) zkušebně nasazeny v pracovních dnech na pravidelné vlakové spoje s cestujícími 


Studie „E-mobilita v MHD“: 4000 stažení z portálu Proelektrotechniky.cz, aktualizace v přípravě

16.1.2015 Studie „E-mobilita v MHD“, zabývající se stavem a vývojem elektrických autobusů v ČR a ve světě, kterou zpracovala v roce 2013 firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services pro potřebu Sdružení dopravních podniků ČR a která je volně přístupná na našem portále zde, zaznamenala začátkem ledna 2015 čtyři tisíce zájemců, kteří si ji z portálu stáhli. 


Tramvaj v městě Tours má superkapacitorové zásobníky energie

8.1.2015 Tramvaj ve francouzském městě Tours, provozovaná společností Keolis Tours, byla v prosinci 2014 vybavena superkapacitorovými stacionárními zásobníky Neo Green od francouzského výrobce Adetel s cílem zlepšit úroveň rekuperace brzdné energie. Tramvajová trať v Tours měří celkem 15 km a je na ní 29 zastávek; tramvaj se tedy rozjíždí v průměru po každém půl kilometru. 


Konference „Elektrické autobusy pro město III“ přinesla zajímavé informace a podněty

Prezentace z konference jsou ke stažení na konci článku.

24.11.2014 Jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2014 proběhla 21. 11. 2014 v Praze odborná konference „Elektrické autobusy pro město III“, zaměřená na problematiku autobusů s elektrickým pohonem a nezávislým provozem, tj. především elektrobusů a parciálních trolejbusů, a jejich infrastruktury. Pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR a v úzké spolupráci s ním v rámci Pracovní komise pro e-mobilitu ji opět pořádala konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. 


S-EIV: rekuperace brzdné energie metra do energetické sítě stanice

30.9.2014 O rekuperaci brzdné energie metra nebo jiných vozidel závislé trakce mimo síť trakčního vedení jsme se na našem portále zmiňovali již několikrát, především v souvislosti s „inteligentní“ trakční měnírnou Alstom HESOP. Japonský výrobce Mitsubishi Electric Corporation nyní zkouší ve stanici tokijského metra Myoden staniční invertor pro úsporu energie  


Testování britských elektrických jednotek s bateriovými zásobníky energie začalo

25.8.2014 Jak informoval náš portál zhruba před rokem, probíhá na britských železnicích program testování elektrických jednotek pro osobní přepravu standardní konstrukce pro provoz s bateriovými zásobníky energie na neelektrifikovaných úsecích. V polovině srpna 2014 bylo dokončeno vybavení testovací elektrické jednotky šesti bateriovými bloky a zahájen její provoz na zkušební trati v Derby. 


Inteligentní měnírna HESOP na příměstské tramvaji v Miláně

21.7.2014 Jako součást projektu komplexní modernizace příměstské tramvaje Milán – Desio – Seregno dodá společnost Alstom také inteligentní měnírnu HESOP, o níž jsme na našem portále psali již loni v souvislosti s jejím uplatněním v Londýnském metru . O tomto italském modernizačním projektu byla široká odborná veřejnost informována v červenci 2014. 


Jihojaponské železnice zkouší standardní elektrickou jednotku s pohonem na baterie

4.2.2014 Jihojaponské železnice (JR East, JRE), o nichž na našem portále průběžně píšeme především v souvislosti s automatizací provozu, přicházejí nyní s další zajímavostí: 22. ledna 2014 zde na trati Karasuyama Line začal zkušební provoz prototypové elektrické jednotky řady EV-E301 poháněné elektrickou energií z trakčního vedení 1,5 kV DC nebo z baterií. Elektrická jednotka přezdívaná „Accum“ je odvozena od experimentálního elektrického vozu, který byl již na této trati testován v roce 2012.


Elektrická jednotka testována na provoz s bateriemi

23.8.2013 V polovině srpna 2013 začalo ve Velké Británii testování možného využití trakčních baterií jako zdroje elektrické energie pro pohon elektrických jednotek pro přepravu cestujících. Cílem je prověřit provozuschopnost takovýchto nezávislých elektrických vlaků pro přejíždění neelektrifikovaných úseků nebo pro zajíždění na odbočné tratě, na nichž by se elektrifikace nevyplatila. 


Těžkotonážní e-mobilita

9.12.2012 Hybridní automobily se již staly běžným produktem, stále se však potýkají s problémem hmotnosti a malé kapacity baterií, která neumožňuje stejný dojezd jako u klasických vozidel. Existují méně známé dopravní prostředky, u nichž tyto nevýhody nehrají významnou roli a jsou bohatě vyváženy úsporami paliva a emisí: posunovací lokomotivy. 


Naše tipy



















Copyright © 2012 – 2021 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services