Přečtěte si: Elektrobusy, jejich standardizace a interoperabilita: Příklady projektů elektrobusů v ČR





 

Pozvánky na akce


Stalo se





 

http://www.smartcityvpraxi.cz/                 Smart city v praxi

                  Projekty smart city


Online přepis hovoru usnadňuje komunikaci neslyšícím, službu nabízí i ČEZ Prodej

21.4.2021 Trpké pořekadlo mezi smyslově postiženými lidmi praví, že slepota člověka odděluje od věcí, hluchota od lidí. A právě sluchově postiženým lidem mohou pomoci v telefonním nebo osobním kontaktu chytré služby s podporou moderních technologií, převádějící v reálném čase mluvené slovo na textový záznam. Takovouto službu zavedla od března 2021 i společnost ČEZ Prodej ve spolupráci se specializovanou společností Transkript online. 


HESS lighTram: parciální trolejbusy ve Winterthuru na jedné vozidlové platformě pro tři dobíjecí systémy

15.4.2021  Mnohá švýcarská města provozující trolejbusové sítě se při elektrifikaci svých městských autobusů zaměřují zejména na parciální trolejbusy, tedy trolejbusy s bateriemi nabíjenými za jízdy (in motion charging – IMC). Začátkem dubna 2021 se k nim připojil také Winterthur. Jeho městský dopravce Stadtbus Winterthur uzavřel rámcovou dodavatelskou smlouvu se švýcarským výrobcem Carrosserie HESS AG.


Lumière: „světelný podpis“ zvyšuje bezpečnost tramvaje od Alstomu

13.4.2021  „Lumière“ znamená francouzsky světlo. Říká se tak i nové tramvaji z produktové rodiny Alstom Citadis, která od dubna 2021 slouží na pařížské lince T9 spojující Paříž s předměstskou obcí Orly. Tato tramvaj má speciální vnější osvětlení, napomáhající bezpečnosti jejího provozu, zejména ve večerních a nočních hodinách. Tramvaj Citadis X05, jichž si město objednalo 22, je 45 m dlouhá a pojme až 314 cestujících.


Elektrobusy, jejich standardizace a interoperabilita: Ostrava a ti druzí

8.4.2021  V březnu 2021 zvítězil ve výběrovém řízení Dopravního podniku Ostrava (DPO) na rozšíření systému průběžně dobíjených elektrobusů polský výrobce Solaris Bus & Coach, který dodá 24 vozidel a nabíjecí infrastrukturu. Jde o důležitý průlom v zavádění elektrobusů v ČR. Poprvé se zde rozšiřuje park průběžně dobíjených elektrobusů a jejich nabíjecích stanic o dodávku od jiného výrobce vozidel i infrastruktury. Umožňuje to standardizované čtyřpólové dobíjení, v ČR zatím jediné. Podívejme se při této příležitosti i na další příklady projektů elektrobusů v ČR.


Řídicí systém Driivz: ČEZ a Volvo společně pro chytrou elektromobilitu

30.3.2021  Specialista na dobíjecí software pro e-mobilitu, společnost Driivz, do níž ČEZ investoval prostřednictvím svého fondu Inven Capital již před dvěma lety, přilákala v polovině března 2021 dalšího významného investora: Volvo Group. S Driivz rozvíjí pilotní projekt inovativního řešení dobíjecí infrastruktury právě pro nákladní automobily. Software od Driivz pohání od roku 2020 i dobíječky ČEZ.


Superkapacitorové elektrobusy na postupu: Chariot Motors dodá desetikusovou sérii do Bělehradu

26.3.2021  Superkapacitorové elektrobusy jsou zajímavou a v mnoha ohledech výhodnou alternativou ke klasickým bateriovým elektrobusům všude tam, kde jde o koncept průběžného dobíjení s přiměřenými vzdálenostmi mezi nabíjecími stanicemi. Důkazem je i plánovaná dodávka desetikusové série 12m superkapacitorových elektrobusů od bulharsko-izraelského dodavatele Chariot Motors pro srbské hlavní město Bělehrad a jeho dopravce GSB, na niž byla uzavřena smlouva v březnu 2021.


Jaderná elektrárna Dukovany: chytrá a ekologická řešení pro zásobování vodou

25.3.2021  Voda je důležitým vstupem pro provoz jaderných elektráren. Po její spolehlivou dodávku a zároveň citlivé hospodaření s vodou v kontextu krajinné ekologie se používají různá chytrá řešení. Jedno z nich představila v březnu 2021 Jaderná elektrárna Dukovany. Přestože je zásoba vody pro provoz elektrárny i připravovaný nový blok v obou dalešických nádržích více než dostatečná i v suchých letních měsících, energetici investují další milióny korun do chytrých technologií k jejím úsporám a udržení v krajině.


Kogenerační jednotka v sociálním zařízení pro efektivní hospodaření s energií i jako záložní zdroj pro kritická zařízení

22.3.2021  V září 2021 bude v Domově důchodců v Dobré Vodě uvedena do provozu nová víceúčelová kogenerační jednotka. Metodou design&build ji dodá společnost ENESA z ČEZ ESCO, která o tomto zajímavém projektu informovala odbornou veřejnost v březnu 2021.


Portál Pražana se dále rozvíjí: plány na rok 2021

17.3.2021  Portál Pražana, který hlavní město spustilo na konci září 2020, slouží k snazší komunikaci obyvatelů metropole směrem k Magistrátu hl. m. Prahy, úřadům městských částí a městským organizacím. Fungování tohoto portálu a jeho další rozvoj zajišťuje městská společnost Operátor ICT, a.s. (OICT). Začátkem března 2021 byly veřejnosti představeny další plány jeho rozvoje.


Fotovoltaika na střechách vede: předregistrační výzvy Modernizačního fondu ukazují strukturu zájmu o inovace v energetice

15.3.2021  Státní fond životního prostředí ČR (SFŽP) zjišťoval zájem u tří z devíti programů Modernizačního fondu – konkrétně v programech Modernizace soustav zásobování tepelnou energií (HEAT), Nové obnovitelné zdroje v energetice (RES+) a Zlepšení energetické účinnosti a snižování emisí skleníkových plynů v průmyslu v EU (ENERG ETS). Začátkem března 2021 zveřejnil celkovou bilanci projektových záměrů reagujících na tyto předregistrační výzvy z hlediska jejich obsahu a zaměření.


Pro bezpečné tramvaje: nová technologie testována v Ostravě

12.3.2021  Daleko vyšší ochrana cestujících – cíl, kterého pomůže dosáhnout antikolizní systém v tramvajích Dopravního podniku Ostrava (DPO). Nově posílí ochranu bezpečí cestujících i v ČR unikátní antikolizní systém fungující ve zkušebním provozu od prvního březnového týdne 2021.


Elektromobil jako popelářský vůz, těžký tahač nebo pojízdný míchač betonu: Volvo Trucks testuje i dodává těžké elektrické nákladní automobily

10.3.2021  Švédská automobilka Volvo Trucks je jedním z významných průkopníků v oblasti elektrifikace těžkých nákladních automobilů. Vedle již sériových aplikací pro městské služby zkouší elektrifikovat i další typy svých nákladních automobilů. Zatím poslední významnou událostí v tomto směru je pilotní projekt nákladní přepravy zásilkové služby DHL ve Švédsku, který začíná v březnu 2021. 


Trh EPC v roce 2020 významně rostl: významným impulsem byla kombinace EPC s dotacemi, nastartováno na další růst

5.3.2021 Podle údajů Asociace poskytovatelů energetických služeb (APES), zveřejněných v únoru 2020, byl rok 2020 z pohledu trhu energetických služeb se zárukou úspor (EPC) rekordní. Probíhající projekty ušetřily zákazníkům, kterými jsou převážně města, kraje a jejich příspěvkové organizace, elektřinu, plyn, teplo a vodu za téměř 400 mil. Kč. Jedná se o největší roční úsporu od roku 1994, kdy byly v ČR realizovány první EPC projekty.


Evropský trh elektrobusů se rozvíjel i v roce 2020

4.3.2021 Navzdory nepříznivé situaci v celé Evropě, poznamenané vládními protiepidemickými opatřeními, trh elektrobusů v roce 2020 dále rostl. Ukazuje to spřátelená nizozemská konzultační firma Chatrou CME Solutions ve své analýze navazující na obdobnou analýzu z února 2020. Jejím předmětem je vývoj autobusů s alternativními pohony v zemích Západní Evropy a v Polsku.


Pražská aplikace Pozor tramvaj! Už měsíc v provozu

3.3.2021 Ačkoli tramvaje jezdí po ulicích jako automobily, jsou to kolejová vozidla se všemi příležitostmi i úskalími. K nim patří zejména malý jízdní odpor kovového kola na kovové kolejnici, který činí provoz velmi efektivním, ale prodlužuje zábrzdnou dráhu. Ne každý chodec si to uvědomuje. Od začátku února 2021 proto testuje Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) na tramvajových linkách 9, 11 a 22 novou bezpečnostní aplikaci „Pozor tramvaj!“.


Generel rozvoje dobíjecí infrastruktury pro elektromobily v Praze se představuje

24.2.2021 Na konci současné dekády by mohlo podle některých odhadů po české metropoli jezdit až 200 tisíc elektromobilů. Odpovídá to téměř třetině všech osobních a malých dodávkových aut v Praze. Na tento nárůst je nutné se zodpovědně připravit. Rada hl. m. Prahy proto v únoru 2021 projednala a schválila dokument Generel rozvoje dobíjecí infrastruktury v hlavním městě Praze do roku 2030, který má určit další směr rozvoje elektromobility v české metropoli.


Zelená sítím 5G v ČR: definitivně rozhodnuto o přidělení rádiových kmitočtů

22.2.2021 5G (neboli pátá generace bezdrátových systémů) je telekomunikační standard mobilní sítě, který technicky navazuje na standard 4G (LTE Advanced). Jeho hlavním přínosem je významné, cca desetinásobné zvýšení přenosové rychlosti a podstatné snížení doby odezvy oproti předchozímu standardu 4G. Začátkem února 2020 zaznamenal rozvoj sítí 5G v České republice významný milník: Právní moci nabyla všechna rozhodnutí o přídělech kmitočtů pro tyto sítě, která byla Českým telekomunikačním úřadem (ČTÚ) vydána v polovině ledna 2021.


Bude budoucnost baterií solidní? Solid-state baterie a jejich premiéra u elektrobusů ve Wiesbadenu

18.2.2021 Otázka v nadpisu tohoto článku je všeříkající. Baterioví výrobci i vědci hledající výrazný pokrok v oblasti baterií se zaměřují na tzv. solid-state baterie. Solid znamená pevný, tuhý a označuje podobu elektrolytu, který je v solid-state bateriích použit. Dnes jsou známé běžně používané baterie lithium iontové (Li-Ion) a lithium polymerové baterie (Li-Pol) a nyní k nim přibývají slibné solid-state baterie. 


Největší evropský park palivočlánkových autobusů se dále rozrůstá: Kolín nad Rýnem převzal první Solaris Urbino 12 hydrogen

15.2.2021 Městská doprava v německém Kolíně nad Rýnem zaznamenala začátkem února 2021 důležitý milník: Tamní dopravce Regionalverkehr Köln (RVK) převzal první z 15kusové série palivočlánkových autobusů Solaris Urbino 12 hydrogen. Rozmnoží tím svůj park 37 palivočlánkových autobusů Van Hool, již nyní největší v Evropě.


Indukční dobíjení elektrických vozidel pro průmysl i elektromobilitu: IPT Technology a Bombardier spojily síly

5.2.2021 Dva světoví výrobci zabývající se mimo jiné indukčním dobíjením bateriových elektrických vozidel, IPT Technology a Bombardier, propojili začátkem roku 2021 své znalosti a zkušenosti v tomto oboru: Holdingová společnost IPT Group, mateřská firma IPT Technology, převzala od společnosti Bombardier její plné portfolio indukčního nabíjení, prezentované pod obchodním názvem PRIMOVE. 


Informace, stanoviska a povolení ohledně vysokonapěťového vedení: pomůže Vyjadřovací portál ČEPS

4.2.2021 Provozovatel přenosové soustavy, společnost ČEPS, spustil začátkem roku 2021 na svých webových stránkách aplikaci Vyjadřovací portál. Jejím prostřednictvím lze podávat žádosti o sdělení o poloze sítí, žádosti o stanovisko do řízení a žádosti o souhlas s činností v ochranném pásmu. Proces podávání i zpracovávání žádostí se tak urychlil a zefektivnil.


Keolis zahajuje zkušební provoz autonomního minibusu v Göteborgu

29.1.2021 Paříž, Montreal, Las Vegas – to jsou jen namátkou některá města, kde dopravní skupina Keolis provozuje autonomní elektrické minibusy jako budoucí „třetí druh“ dopravy, doplňující klasickou individuální a veřejnou dopravu. V třetím lednovém týdnu 2021 se k nim přidal Švédský Göteborg.


Elektromobilita ČEZ v roce 2020: statistika, technologie, tarify a výhled pro rok 2021

28.1.2021 I v roce 2020 pokračoval růst odebrané bezemisní elektřiny v síti veřejných dobíjecích stanic ČEZ pro elektromobily. O statistice elektromobility za rok 2020 ve své síti nabíjecích stanic a o dalších zajímavé nabídce své nabíjecí infrastruktury informovala v lednu 2020 skupina ČEZ.


Zelená Modernizačnímu fondu: vláda schválila programový dokument

27.1.2021 Modernizační fond, již dříve avizovaný na našich stránkách, zaznamenal v posledním lednovém týdnu 2021 důležitý milník: Vláda ČR schválila programový dokument pro tento fond. Fond má především pomoci ekonomicky slabším zemím Evropské unie k hospodářskému rozvoji prostřednictvím podpory nízkouhlíkových technologií a energetiky


Druhý život baterie

26.1.2021 Druhý život baterií, pro který se často používá anglický pojem „second life“, je dnes velmi diskutované téma. Je také posledním tématem naší školy baterií. S rostoucím množstvím bateriových aplikací ve světě roste požadavek na vyřešení otázky, co s trakčními bateriemi bude poté, co doslouží ve své původní aplikaci. Již se objevují první projekty na další využití vysloužilých baterií z vozidel. Pojďme se ale nejprve podívat na technologie baterií a jejich předpoklady k životu po životě. 


eHealth v Praze: rada hlavního města Prahy schválila závěrečnou zprávu k systému tísňové zdravotní péče

25.1.2021 Tísňová péče s podporou moderních informačních technologií, pro nějž se vžilo označení eHealth (health = zdraví) zaznamenalo v Praze v třetím lednovém týdnu 2021 důležitý milník: Pražští radní schválili závěrečnou zprávu projektu „eHealth – metropolitní systém tísňové a zdravotní péče“.


Další využití trakčních baterií u těžkých elektrických vozidel

19.1.2021 Vedle parciálních trolejbusů a elektrobusů, kterými se podobně zabývaly minulé dvě lekce naší školy baterií, se tentokrát podíváme na využití baterií pro další těžká elektrická vozidla v městském provozu. Patří sem zejména palivočlánkové a hybridní autobusy, bateriové tramvaje a vlaky, těžké nákladní elektromobily pro městské služby i další aplikace. 


Prognóza elektroenergetiky ČR do roku 2040: útlum uhlí, mírný nárůst spotřeby, elektromobilita nemá vážný vliv

15.1.2021 Provozovatel české přenosové soustavy ČEPS vydal na sklonku roku 2020 své Hodnocení zdrojové přiměřenosti výrobních kapacit elektrizační soustavy ČR do roku 2040 (MAF CZ 2020). Dokument analyzuje různé směry vývoje energetického mixu ČR, včetně variantních scénářů odklonu od uhlí nebo vývoje obnovitelných zdrojů. V tomto článku z něj vybíráme některé zajímavé skutečnosti.


Baterie pro elektrobusy

12.1.2021 V minulém článku Školy baterií jsme se věnovali výběru optimální technologie trakční baterie pro parciální trolejbus. Zatímco požadavky parciálního trolejbusu jsou u většiny projektů velice podobné, u elektrobusů je to jinak. Požadavky na využití elektrobusů jsou projekt od projektu velice rozdílné, ať už uvažujeme o meziměstském vozidle, příměstském nebo o nejčastěji využívaném elektrobusu pro čistě městskou hromadnou dopravu. 


1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35


Naše tipy



















Copyright © 2012 – 2021 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services



Elektroinstalační technika Výroba a přenos Průmyslová automatizace Automatizace dopravy Kabelová technika Elektronika Inteligentní budovy Osvětlení Měřicí technika Smart Metering Elektromobilita Obnovitelné zdroje Zajímavé projekty Vzdělávání Knihy našich autorů Rozhovory, komentáře

Proelektrotechniky.cz - elektrotechnika pro odborníky O nás Náš; tým - Odborní spolupracovníci Partneři Kontakty Info servis