Přečtěte si: Pozvánka na konferenci „Elektrické autobusy pro město“ na veletrhu Czechbus 2018




Pozvánky na akce


Stalo se












Projekt CHIC: švýcarské palivočlánkové autobusy ujely milión kilometrů

14.8.2015 V rámci evropského projektu CHIC, zaměřeného na provozní ověřování palivočlánkových autobusů, je od roku 2011 v provozu i pět palivočlánkových autobusů společnosti PostAuto Schweiz AG, hlavního švýcarského autobusového dopravce (v angličtině používá název PostBus). Ke konci července 2015 dosáhly tyto autobusy důležitý milník: dohromady najezdily celkem milión kilometrů.

Palivočlánkové autobusy společnosti PostAuto jsou provozovány ve švýcarském kantonu Aargau, v městě a okrese Brugg, kde jsou nasazovány do běžného linkového provozu v hornatých venkovských podmínkách. Slouží také jako kyvadlová doprava u významných událostí, jako je Světové ekonomické fórum v Davosu nebo filmový festival v Locarnu.

PostAuto používá v rámci projektu CHIC 12m palivočlánkové autobusy EvoBus typu Mercedes-Benz CITARO FuelCELL Hybrid o přepravní kapacitě 66 osob, z toho 33 sedících (viz foto). Jako zdroj energie slouží dva 120kW palivočlánkové moduly, doplněné lithium-iontovými bateriemi o kapacitě 26 kWh s výkonem 258 kW. Celkem 35 kg vodíku o tlaku 35 MPa je uloženo v sedmi nádržích. Palivočlánkové moduly, nádrže na vodík i trakční baterie jsou umístěny na střeše vozidla (viz obrázek).

ZVĚTŠIT OBRÁZEK

K pohonu slouží dva elektromotory o výkonu 80 kW, zabudované v nábojích kol. Spotřeba vodíku se pohybuje v rozmezí 10 – 14 kg/100 km.

Dalších osm těchto autobusů je v rámci projektů nasazeno v italských městech Bolzano a Milán. Pro různé rozvojové projekty v Evropě bylo těchto autobusů dosud vyrobeno více než dvacet.

Pro své autobusy vybudoval PostAuto ve spolupráci s firmou Carbagas/Air Liquide v městě Brugg plnicí stanici spolu s vlastním zdrojem vodíku, využívajícím obnovitelné zdroje energie – vodní energii, fotovoltaické panely a biomasu. Z celkem 80 tun vodíku, které byly spotřebovány od začátku projektu, bylo 70 t vyrobeno v této stanici a zbývajících 10 t dováženo v cisternách z jiných zdrojů.

Provoz parku palivočlánkových autobusů PostAuto uspořil od začátku projektu CHIC emise odpovídající 1 200 tunám oxidu uhličitého.

Projekt CHIC probíhá v letech 2010 – 2016. Nyní zahrnuje provoz celkem 26 palivočlánkových autobusů ve městech a regionech Aargau, Bolzano, Londýn, Milán a Oslo. Spolu s těmito aplikacemi byla do projektu zahrnuta i tzv. nultá fáze zahrnující zkušenosti z provozu palivočlánkových autobusů v Kolíně nad Rýnem, Hamburku a kanadském Whistleru.

Provoz je testován v různých městech s různým prostředím. Zahrnuje rozmanitý terén (plochý, hornatý), rozmanitý provozní režim (městský, příměstský, venkovský) a rozmanité rozmezí a rozmanité klimatické podmínky (mírné oceánské klima, horské zimní podmínky i horké středomořské klima).

Celkový rozpočet projektu CHIC, resp. jeho fáze 1, činí 81,8 mil. €, z toho 26 mil € je pokryto příspěvkem FCH JU (Společného podniku EU pro vodík a palivové články).

V současné době je diskutována možnost pokračování projektu po roce 2016. Další podrobnosti o tomto projektu se lze dočíst mj. v naší studii „E-mobilita v MHD“.  

redakce Proelektrotechniky.cz

Foto © PostAuto Schweiz AG

Obrázek © CHIC

Další informace zde a také zde

Přečtěte si také:

ADL a BYD: největší evropský park elektrobusů pro Londýn

7.8.2015 Město Londýn uvede na svých linkách MHD č. 507 a 521 do konce srpna 2016 do provozu celkem 51 bateriových elektrobusů. Smlouvu na jejich konstrukci a výrobu s dopravcem Go Ahead podepsali na konci července 2015 v konsorciu britský výrobce autobusů Alexander Dennis Limited (ADL) a čínský výrobce elektrobusů BYD. Londýn se tak stane městem s největším parkem elektrobusů jedné značky v Evropě. 


Projekt 3iBS: ve výhledu více než 40 % městských autobusů elektricky

30.7.2015 V rámci evropského projektu 3iBS probíhal v letech 2013-2014 průzkum mezi vybranými městy z 24 zemí Evropy, provozujícími městské autobusy a trolejbusy v celkovém počtu cca 70 tisíc vozidel. Průzkum se zaměřil na stav a plány ohledně kapacity a druhu pohonu používaných městských autobusů a strategií měst v autobusové MHD. Výsledky průzkumu byly zveřejněny v červnu 2015. 


Vychází třetí newsletter SDP ČR „Elektromobilita v MHD“

28.7.2015 Dnes byl na našem portále zveřejněn již třetí newsletter „Elektromobilita v MHD“, připravovaný redakcí našeho portálu v rámci činnosti Pracovní komise pro elektromobilitu Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR). Tentokrát je věnován především závěrům pracovní skupiny, či interního projektu, SDP ČR jménem E-STANDARD. 


Elektrobusy Irizar v provozu v londýnské MHD

22.7.2015 Na linkách MHD č. 507 a 521 v centru Londýna, spojujících nádraží Waterloo s nádražími Victoria a London Bridge, jsou od poloviny července 2015 v provozu dva elektrobusy od španělského výrobce Irizar. Dopravce GoAhead krátce poté uzavřel s městem smlouvu na provoz uvedených dvou linek, platnou od podzimu 2016, plně elektricky, tedy pouze elektrobusy. Pro plný rozsah provozu bude potřebovat celkem 51 vozidel. Výrobce všech potřebných vozidel bude upřesněn ve stanoveném termínu. 


Kalifornie připravuje další projekty autobusů a nákladních automobilů s palivovými články

22.4.2015 Na konci března 2015 schválila Kalifornská energetická komise dva významné projekty v rámci svého programu „Medium and Heavy-Duty Vehicle Technology Demonstration“ (Demonstrace technologií pro střední a těžká vozidla) v celkovém objemu 4,4 mil. amerických dolarů na rozvoj palivočlánkových autobusů a nákladních automobilů. Dodavatelem palivočlánkového zdroje energie bude v obou případech kanadský výrobce Hydrogenics. 


Aktualizovaná verze studie „E-mobilita v MHD“ zveřejněna

31.3.2015 Na konci března 2015 byla zveřejněna k volnému využití aktualizovaná verze studie „E-mobilita v MHD“ již dříve avizovaná na našem portále. Tato studie se zabývá stavem a vývojem elektrických autobusů v ČR a ve světě, tj. především bateriových a palivočlánkových elektrobusů a diesel-hybridních autobusů. Jako nových technologií u elektrických autobusů si aktualizovaná verze všímá také plug-in hybridních autobusů a parciálních trolejbusů. Jejím zpracovatelem je firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a hlavním příjemcem Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR). Studie vznikla v rámci činnosti Pracovní komise pro elektromobilitu při SDP ČR. 


Dva nové projekty palivočlánkových autobusů v USA

2.3.2015 V polovině února získaly státní podporu od americké Federal Transit Administration (FTA) další dva rozvojové projekty na provoz celkem deseti palivočlánkových autobusů. Pět jich bude určeno pro dopravní společnost SunLine Transit Agency v Thousand Palms, Kalifornie a dalších pět pro Stark Area Regional Transit Authority (SARTA) v Cantonu, stát Ohio. 


Vodík pro palivočlánková vozidla: úskalí statistik a srovnávání

26.1.2015 V rámci připravované aktualizace studie „E-mobilita v MHD“ se její zpracovatelé zabývají mj. jednoduchým srovnáním elektrických pohonů pro autobusy, mj. i z hlediska dopadu na životní prostředí. Jedním z podkladů pro toto srovnání byla i publikovaná metodická pomůcka „CIVITAS policy note: Smart choices for cities – Clean buses for your city“, publikovaná v roce 2013 v rámci evropské iniciativy CIVITAS. Zpracovatelé zde narazili na problém srovnatelnosti a interpretace dat v souvislosti s palivočlánkovým pohonem. 


Solaris prezentuje 19m palivočlánkový elektrobus a připravuje 24m elektrobus

7.1.2015 V oblasti konstrukce elektrobusů byly v prosinci 2014 zaznamenány dvě pozoruhodné novinky, obě od polského výrobce dopravních prostředků Solaris Bus&Coach. V polovině prosince byl v Hamburku uveden do provozu již dříve avizovaný 18,75m elektrobus s bateriovým a palivočlánkovým zdrojem energie. Na samém konci roku 2014 pak oznámil tento výrobce záměr vyvinout 24metrový, dvojitě článkový autobus s elektrickým pohonem, který bude zároveň prvním polským autobusem v kategorii MEGA. 


Výrobci palivočlánkových autobusů společně

2.12.2014 Rozvoj palivočlánkových autobusů v Evropě získal v listopadu 2014 významný impuls od automobilového průmyslu: Pět velkých autobusových výrobců – Evobus, MAN, Solaris, Van Hool a VDL – podepsalo 12. listopadu 2014 na setkání účastníků Společného podniku pro vodík a palivové články (FCH JU) dohodu formou „Letter of Understanding“ o komerčním vývoji hybridních palivočlánkových autobusů, tedy autobusů využívající jako zdroj elektrické energie vodíkový palivový článek spolu s trakčními bateriemi. 


Program Hy-Trolley: palivočlánkový zdroj energie Ballard pro trolejbusy Škoda?

27.11.2014 Dopravní podnik Rigas Satiksme v lotyšské Rize provozuje více než 250 trolejbusů, 116 tramvají a 415 dieselových autobusů. Podobně jako v jiných městech si provozní potřeby MHD postupně vynucují provoz trolejbusů s prodlužovačem dojezdu, v tomto případě dieselovým. Jako možné řešení škodlivých vlivů těchto zařízení na životní prostředí se nyní uvažuje o jejich nahrazení palivovými články. 


Konference „Elektrické autobusy pro město III“ přinesla zajímavé informace a podněty

Prezentace z konference jsou ke stažení na konci článku.

24.11.2014 Jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2014 proběhla 21. 11. 2014 v Praze odborná konference „Elektrické autobusy pro město III“, zaměřená na problematiku autobusů s elektrickým pohonem a nezávislým provozem, tj. především elektrobusů a parciálních trolejbusů, a jejich infrastruktury. Pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR a v úzké spolupráci s ním v rámci Pracovní komise pro e-mobilitu ji opět pořádala konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. 


ESPACE: nové evropské servisní centrum pro palivočlánkové autobusy Van Hool/Ballard

6.11.2014 Pod názvem ESPACE (francouzsky: prostor – akronym z anglického „European Service and Parts Centre for fuel cell buses“) začíná od listopadu 2014 v belgickém Lieru fungovat společné servisní centrum pro palivočlánkové autobusy Van Hool s vodíkovými pohonnými jednotkami od kanadského výrobce Ballard. 



Naše tipy




















Copyright © 2012 – 2018 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services