Přečtěte si: Trh elektrických autobusů prožívá „velký třesk“, omezují ho finance: zpráva z konference „Elektrické autobusy pro město VI“




Pozvánky na akce


Stalo se






Systém kloubových elektrobusů s rychlonabíjením TOSA se rozšiřuje v Ženevě

20.7.2016 Dopravní systém kloubových elektrobusů Hess s „bleskovým dobíjením“ ABB TOSA, který je od roku 2013 v provozu v Ženevě, se na základě úspěšného provozu bude rozšiřovat na další linku MHD v tomto městě. V polovině července 2016 podepsali ženevský provozovatel městské dopravy Transports Publics Genevois (TPG) a švýcarský výrobce autobusů a trolejbusů Hess se společností ABB smlouvy na standardní komerční dodávku tohoto nabíjecího systému spolu s jeho vozidlovou částí a trakční výzbrojí pro 12 kloubových elektrobusů (viz foto). Celková cena za tyto dodávky činí v přepočtu cca 390 mil. Kč.

Nabíjení technologií ABB TOSA probíhá takto (viz schéma níže):

ZVĚTŠIT OBRÁZEK

a) ve vybraných zastávkách, při využití superkapacitoru (tzv. flash), po dobu 15 s výkonem 600 kW (v připravovaném provedení pro novou linku v Ženevě); připojení k nabíjecí stanici trvá méně než vteřinu,

b) na konečných zastávkách po dobu cca 4 až 5 minut výkonem 200 kW,

c) v depu po dobu 45 minut výkonem 50 kW.

Přenos energie zajišťuje bezobslužné robotické rameno ARCS naváděné laserem. Základní komunikaci vozidla se zastávkou zajišťuje systém GPS.

Vozidlem je 18,75 metru dlouhý kloubový elektrobus Hess o kapacitě 143 cestujících, vybavený trakční výzbrojí ABB a vozidlovou částí systému TOSA. Pohon vozidla zajišťují dva trakční vodou chlazené elektromotory s permanentními magnety od ABB. Součástí trakční výzbroje jsou trakční baterie o kapacitě 40 kWh umístěné na střeše vozidla, integrované trakční a netrakční měniče a energetický management.

Dopravní systém využívající technologii ABB TOSA byl uveden do provozu v roce 2013 v Ženevě, kde se používá na lince č. 5 spojující letiště s hlavním městským veletržním výstavištěm. Linka má délku 8,8 km a celkem 42 zastávek, z toho 12 je osazeno dobíjením ABB TOSA. Elektrobusy zde překonávají převýšení 380 až 460 m.

Novou linkou, na níž budou tyto elektrobusy nasazeny, je 13 km dlouhá linka č. 23 spojující ženevské letiště s předměstími na jihu. Tato linka, dosud provozovaná dieselovými autobusy, bude uzpůsobena tak, aby nabídla rychlé spojení města s nově budovaným předměstím Praille-Acacias-Vernet, kde se bude nacházet 11 tisíc bytů a kancelářské prostory pro cca 11 000 zaměstnanců. Po svém zprovoznění v roce 2018 zde budou tyto kloubové elektrobusy jezdit v 10minutovém intervalu a předpokládá se, že denně přepraví více než 10 000 cestujících.

Kromě zmíněné trakční výzbroje a vozidlové části systému TOSA pro výrobce vozidel dodá ABB dopravci nabíjecí infrastrukturu, čítající celkem 13 rychlonabíjecích stanic na lince, tři nabíjecí stanice na konečných zastávkách a čtyři nabíjecí stanice pro depo.

Součástí obou dodávek – pro autobusového výrobce a pro dopravce – bude i pětiletá smlouva na zajištění údržby.

Toto rozšíření systému TOSA je zajímavé nejen z technického, ale i z obchodního pohledu. Ukazuje, že systém TOSA přechází z experimentálního ověřování v rámci inovačního projektu do sériové dodávky podle běžných obchodních pravidel. Dále ukazuje, že tento systém se uplatní zejména u velkokapacitních dopravních systémů, odpovídajících velikostí poptávky spíše trolejbusům nebo lehké městské železnici, než autobusům.

Pro Ženevu s cca 200 tisíci obyvateli a světovým významem znamená využívání systému TOSA další významný krok k rozvoji konceptu smart city.

Animace systému TOSA je ke zhlédnutí zde

redakce Proelektrotechniky.cz

Foto a obrázek © ABB

Další informace zde

Přečtěte si také:

Kloubové elektrobusy Solaris v Barceloně se připravují na provoz s cestujícími

18.7.2016 Ve španělské Barceloně jsou již od srpna 2014 ve zkušebním provozu v rámci evropského projektu ZeEUS dva 12m elektrobusy Irizar. Brzy se k nim připojí dva další, tentokrát osmnáctimetrové elektrobusy Solaris Urbino 18 electric. Tyto elektrobusy procházejí od prosince 2015, kdy byly dodány, sérií testů. V červenci 2016 jezdí na městské lince, provozované městským dopravcem TMB, prozatím bez cestujících. Zahájení provozu s cestujícími se již brzy očekává. 


Další elektrobusy Irizar pro San Sebastian

14.7.2016 Ve španělském San Sebastianu jezdí od července 2014 jeden elektrobus Irizar i2e od španělského výrobce Irizar. Další dva elektrobusy téhož typu k nim přibyly o dva roky později, začátkem července 2016. Elektrobusy provozuje dopravce Dbus a jsou nasazeny na lince č. 26, spojující čtvrti Amara a Martutene. 


Švýcarský autobusový dopravce zkouší automatické elektrické minibusy na veřejných komunikacích

8.7.2016 Testování elektrických minibusů bez řidiče není v Evropě tak docela novinkou. V rámci projektu CityMobil2 probíhá v různých evropských městech již od roku 2014 testování automatického vozidla od francouzské firmy Robosoft o kapacitě 6 sedících a 6 stojících a o účasti na tomto projektu uvažuje i městská část Praha 4.  Dva o něco větší elektrické minibusy zahájily koncem června 2016 oficiální přepravu cestujících v Sionu, hlavním městě švýcarského kantonu Valais. Elektrobusy provozuje národní švýcarský autobusový dopravce PostAuto Schweiz AG 


Standardizace systémů u průběžně dobíjených elektrobusů postupuje

30.6.2016 Proces standardizace systémů nabíjení u průběžně dobíjených elektrobusů, tolik potřebné pro vytváření spolehlivých dopravních systémů se vzájemně kompatibilními vozidly a nabíjecí infrastrukturou, učinil v květnu 2016 důležitý krok: Návrh standardizace byl postoupen evropskému standardizačnímu orgánu CENELEC, který je v této věci kompetentní. Výsledkem by mělo být vytvoření nové evropské technické normy, upravující podrobně tuto problematiku. O průběžně dobíjené elektrobusy je velký zájem i v ČR. 


Indukční nabíjení elektrobusů Bombardier PRIMOVE prezentuje zajímavé výsledky

28.4.2016 Indukční nabíjení Bombardier PRIMOVE pro elektrobusy je v provozu od roku 2014 ve třech německých a jednom belgickém městě. Celkem třináct elektrobusů s tímto dobíjením najelo do dubna 2016 v úhrnu přes 200 tisíc kilometrů. Jeden z elektrobusů z Mannheimu byl v dubnu 2016 testován také v německém Marburgu. Při této příležitosti byla odborná veřejnost informována o některých zajímavých provozních výsledcích. 


První elektrobus ve Skotsku má ujeto 100 tisíc mil

6.4.2016 Prvním elektrobusem, který je v pravidelném provozu ve Skotsku, je Optare Solo od britského výrobce Optare. Tento elektrobus je od listopadu 2013 nasazen na pravidelné lince provozované soukromým dopravcem McLeans ve skotském městě Stranraer. Na přelomu března a dubna 2016 zaznamenal tento elektrobus důležitý milník: během téměř dvou a půl roku svého provozu najel celkem 100 tisíc mil, tedy cca 160 000 km. 


Reakce na článek „Trolejbusy v Mariánských Lázních zachráněny!“

25.3.2016 Článek „Trolejbusy v Mariánských Lázních zachráněny!“ na internetových stránkách časopisu Československý dopravák uvádí mé jméno v souvislosti se studií poradenské firmy CZECH Consult, týkající se prověření možností pro zachování a rozšíření elektrifikované městské dopravy v Mariánských Lázních. Obsah a vyznění studie jsou v článku bohužel podávány nepřesně. Rád bych proto věc uvedl na pravou míru. 


Zpráva z konference „Smart city v praxi“ na veletrhu AMPER 2016

21.3.2016 Dne 15. března 2016 proběhla na veletrhu AMPER 2016 v Brně konference „Smart city v praxi“, pořádaná naší provozovatelskou firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. Dnes zveřejňujeme plné znění zprávy z této konference včetně závěrečného shrnutí a doporučení. Na konci zprávy jsou volně k dispozici prezentace z konference ke stažení. 


Vychází druhé vydání bulletinu Smart city v praxi

4.3.2016 U příležitosti konání prvního běhu naší konference Smart city v praxi vychází druhé vydání našeho stejnojmenného bulletinu. Stejně jako jeho první vydání je i toto určeno všem zájemcům o problematiku inteligentního města – smart city – a jeho uplatnění v praktickém životě. Tentokrát se věnuje především souvislostem mezi strategií smart city a konkrétními rozvojovými projekty, jimiž je tento koncept realizován. Ani zde nechybí příklady z domova a ze zahraničí, včetně rozhovoru se starostou jednoho z českých měst, který má s podobným konceptem zkušenosti. 

Druhé vydání bulletinu Smart city v praxi je volně ke stažení zde 


Vyšel další newsletter „Elektromobilita v MHD“

27.1.2016 Právě vyšlo páté vydání newsletteru Sdružení dopravních podniků ČR „Elektromobilita v MHD“, který náš portál vydává v rámci Pracovní komise pro elektromobilitu. Toto vydání je věnováno výzvě k předkládání žádostí o podporu z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) pro projekty nízkoemisních a bezemisních vozidel. čtenáři zde kromě toho najdou odkazy na články o elektrické MHD z našeho portálu za nedávné období. Nechybí ani pozvánka na konferenci Smart city v praxiPřejeme příjemné počtení! 


Kloubové elektrobusy Hess s průběžným dobíjením ABB TOSA na zkoušku v Paříži

18.12.2015 Inovativní technologie ABB pro nabíjení elektrických autobusů byla jedním z hlavních lákadel přehlídky ekologických dopravních systémů, konané u Eiffelovy věže v Paříži u příležitosti u příležitosti konference COP21 na začátku prosince 2015. Na této konferenci se sešli vrcholní představitelé z celého světa, aby dospěli k celosvětové dohodě o řešení změny klimatu. 


Konference Elektrické autobusy pro město IV: trh elektrobusů se rozvíjí, příprava dotačních programů finišuje

30.11.2015 Na veletrhu Czechbus 2015 se 26. listopadu 2015 uskutečnil čtvrtý běh již tradiční konference Elektrické autobusy pro město, zaměřené na novinky a zkušenosti v oblasti provozu a financování elektrobusů a parciálních trolejbusů, tedy trolejbusů s bateriovými zásobníky energie. Konference byla opět pořádána firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu, pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) a v úzké spolupráci s ním. 



Naše tipy

















Copyright © 2012 – 2017 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services