Přečtěte si:  Reportáž Smartcityvpraxi.cz: Za elektrobusy dobíjenými z tramvajové sítě do Krakova




Pozvánky na akce


Stalo se


















Řetězec Carrefour uvedl do provozu 137 palivočlánkových manipulačních vozíků

8.1.2019 Oblastí, kde se palivočlánková mobilita začala rozvíjet jako první (nepočítáme-li mezi „mobilitu“ kosmická zařízení), jsou bezesporu palivočlánkové elektrické manipulační vozíky. Palivový článek zde nahrazuje baterie a je z řady důvodů výhodnější. Nejvíce se dnes tato manipulační technika používá v USA (jen například obchodní řetězec Walmart je počítá v tisících), rozvíjejí se však i v Evropě. Důkazem je 137 palivočlánkových manipulačních vozíků, které koncem listopadu 2018 uvedl do provozu francouzský řetězec Carrefour.

Palivočlánkové manipulační vozíky nyní slouží ve skladovém areálu ve francouzském městě Vendin Le Viel.

Podle dříve publikovaných informací řetězce Carrefour by mělo jít o manipulační vozíky STILL řady 2 a 3, původně bateriové, do nichž jsou zabudovány palivočlánové jednotky  GenDrive od společnosti Plug Power. Tato jednotka, velmi typická pro odvětví palivočlánkové manipulační techniky, pracuje s napětím 36 V DC při výkonu 8 kW nebo 48 V DC při výkonu 10 kW. Primárním zdrojem energie jsou palivové články kanadského výrobce Ballard. Zásoby vodíku pohybující se od 1,5 do 1,8 kg vystačí na provoz při osmihodinové směně a jejich doplnění trvá méně než tři minuty. V porovnání se stejně výkonnými bateriemi ušetří 30 % veškerých provozních nákladů při produktivitě vyšší o 15 %.

Podobně jako bateriové manipulační vozíky se palivočlánkové vozíky používají zejména tam, kde je nutný nebo žádoucí bezemisní provoz při manipulaci s materiálem či zbožím. Palivové články jako zdroj elektrické energie mají však oproti bateriím některé významné provozní výhody, zejména ve větší produktivitě a menších provozních nákladech, což je dáno náročností bateriového hospodářství a dobou dobíjení baterií oproti plnění vodíkové nádrže. Podle některých zdrojů ušetří palivočlánkové vidlicové vozíky oproti bateriovým 80 % nákladů na pracovní sílu při plnění/dobíjení a 75 % prostoru.

Projekt palivočlánkových vozíků u Carrefour je výsledkem spolupráce tohoto řetězce s dodavatelským průmyslem, zejména se společností Air Liquide, která vybudovala vodíkovou plnicí stanici, a dodavatelem manipulačních vozíků STILL.

Provoz těchto palivočlánkových vozíků je součástí evropského projektu HyLIFT-EUROPE, spolufinancovaného z prostředků evropského Společného podniku pro palivové články a vodík (FCH JU), který si stanovil za cíl uvést do provozu 200 palivočlánkových manipulačních vozíků na různých místech v Evropě. Lze konstatovat, že spolu se 75 palivočlánkovými manipulačními vozíky, které jsou od roku 2016 v provozu u společnosti Prelocentre, zabývající se logistikou při dodávkách ovoce a zeleniny, byl nyní tento základní cíl dosažen a překročen.

redakce Proelektrotechniky.cz

Foto © EHA

Další informace zde

Přečtěte si také:

Veletrh eSalon: palivočlánková Toyota Mirai v Praze

16.11.2018 O palivočlánkovém sedanu Toyota Mirai jsme čtenáře našich portálů informovali již vícekrát, například v souvislosti se záchrannou službou ve skotském Aberdeenu. U příležitosti pražského veletrhu e-Salon v listopadu 2018 v Praze jsme měli možnost tento unikátní vůz vidět vystavený. Podívejme se na něj blíže.


Dodávková auta UPS: palivové články dobývají městskou logistiku

2.11.2018 Využití výhod palivočlánkových pohonů – bezemisní provoz v kombinaci s dojezdem srovnatelným s tradičním automobilem – se v nákladní dopravě v USA sleduje zejména u těžkých kamionů pro svoz a rozvoz námořních kontejnerů. Tyto pohony však začínají dobývat i menší tonáže – americkou střední třídu 6, tedy nákladní automobily o nosnosti 8,8 – 11,8 tun. Příkladem je kalifornský projekt palivočlánkového rozvážkového nákladního vozu pro nadnárodní logistickou společnost UPS, s nímž byla odborná veřejnost seznámena v říjnu 2018.


Studie FCH JU: palivočlánkové autobusy v Evropě mají perspektivu, podmínkou je ekonomie z rozsahu

31.10.2018 Společný podnik pro palivové články a vodík (FCH JU) zveřejnil koncem léta 2018 souhrnnou studii pod názvem „Strategies for join procurement of fuel cell buses“, tedy „Strategie pro společné veřejné zadávání palivočlánkových autobusů“. Tento článek ukazuje a komentuje některé zajímavé postřehy z uvedené studie, pokud jde o ekonomiku a perspektivy dalšího rozvoje palivočlánkových autobusů v Evropě.


Americký řetězec Walmart ve spolupráci s výrobcem Plug Power rozšiřuje park palivočlánkových manipulačních vozíků

23.8.2017 Americký obchodní řetězec Walmart je jedním z největších uživatelů palivočlánkových manipulačních vozíků v USA i ve světě. Svědčí o tom i partnerství se společností Plug Power Inc, specializovanou na palivočlánkovou manipulační techniku a její infrastrukturu z července 2017. V rámci tohoto partnerství vybaví během příštích tří let Plug Power svými vodíkovými plnicími stanicemi a mobilní technikou třicet nových areálů tohoto řetězce v Severní Americe. 


HAWL: francouzský projekt palivočlánkové manipulační techniky

14.10.2016 Palivočlánkové manipulační vozíky jsou jedním z důležitých segmentů palivočlánkové mobility. Zatímco v USA přesáhl (podle informací European Hydrogen and Fuel Cell Association) počet nasazených nebo plánovaných palivočlánkových vozíků 8 tisíc, v Evropě jsou to stále spíše desítky až stovky. Vedle evropského projektu HyLIFT Europe spolufinancovanému z prostředků Společného podniku pro palivové články a vodík (FCH JU) probíhá také francouzský projekt HAWL. V září 2016 se evropský park palivočlánkové manipulační techniky díky tomuto projektu rozšířil o dalších 36 vysokozdvižných vozíků. 


Obchodní řetězec Carrefour dostane palivočlánkové vysokozdvižné vozíky

6.9.2016 Mezi „praotce“ palivočlánkové mobility (nepočítáme-li mezi „mobilitu“ kosmická zařízení) se řadí palivočlánkové elektrické manipulační vozíky. Palivový článek zde nahrazuje baterie a je z řady důvodů výhodnější. Zatímco v USA se dnes pohybují počty těchto vozíků v tisících, Evropa je o jeden řád níže. Novou posilu bude představovat 150 vysokozdvižných vozíků, které si přestavbou z bateriového pohonu hodlá pořídit francouzský obchodní řetězec Carrefour, jak bylo avizováno na konci srpna 2016. 


Norský dopravce ASKO dostane palivočlánkovou manipulační techniku

20.5.2016 Palivočlánkové manipulační vozíky, tedy vidlicové vozíky a tahače přívěsných manipulačních vozíků, patří k historicky nejstarším způsobům využívání palivových článků v mobilitě. Jejich využívání v Evropě se brzy rozroste o 4 tahače a 11 vidlicových vozíků pro největší norskou dopravní a logistickou skupinu ASKO, která je bude používat ve svém logistickém areálu v Trondheimu. Jak byla v květnu 2016 informována odborná veřejnost, tento projekt nyní získal finanční podporu z veřejných zdrojů. 


Skládka odpadů pohání palivočlánkové manipulační vozíky v americkém závodě BMW

15.9.2015 Energetické využití odpadů je jednou z důležitých oblastí tzv. „zelené“ či „inteligentní“ energetiky. Netradiční, a přitom velmi efektivní způsob ukázal odborné veřejnosti v srpnu 2015 závod německé automobilky BMW v Greeru, v americké Jižní Karolíně: Část vodíku pro palivočlánkové vidlicové vozíky, které tento závod využívá, je získáván z metanu pocházejícího z nedaleké skládky odpadů. 


Palivočlánkové manipulační vozíky: americký trh úspěšně roste

20.10.2014 O využití palivových článků jako zdroje energie pro elektrické manipulační vozíky jsme se na našem portále zmiňovali již vícekrát. Zatímco Evropa v současné době prověřuje ve zkušebním provozu první desítky těchto vozíků v rámci projektů HyLIFT-DEMO a HyLIFT-EUROPE, v USA je jich nyní v provozu kolem tisíce a jejich trh dále úspěšně roste. 


HyLIFT-DEMO a HyLIFT-EUROPE: evropské projekty palivočlánkových manipulačních vozíků

4.7.2014 O provozu manipulačních vozíků poháněných palivovými články jsme na našem portále psali již vícekrát, například u automobilky BMW nebo u výrobce spotřební chemie Procter&Gamble. Podobně jako bateriové manipulační vozíky se tato technologie používá zejména tam, kde je nutný nebo žádoucí bezemisní provoz při manipulaci s materiálem. Palivové články jako zdroj elektrické energie mají však oproti bateriím některé významné provozní výhody 



Naše tipy

















Copyright © 2012 – 2019 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services