Přečtěte si:  Konference Smart city v praxi VI, tentokrát jako online studio






Pozvánky na akce


Stalo se










Továrna na bateriové články: projekt Gigafactory odstartovalo memorandem Ministerstva průmyslu a obchodu a skupiny ČEZ

3.8.2021 Memorandum ohledně přípravy projektu továrny na bateriové články do elektromobilů, tzv. Gigafactory, uzavřely koncem června 2021 Ministerstvo průmyslu a ČEZ. Dokument nastavuje základní podmínky vzniku továrny a je předpokladem pro dohodu s dalšími případnými zástupci investorů do tohoto podniku, kde by vedle ČEZ působili například také zástupce automobilového průmyslu či výrobce baterií.

Automobilový průmysl je základním kamenem českého hospodářství a jeho podíl na našem HDP je téměř 10 %. Důležitou podmínkou rozvoje elektromobility, který je v současné době nosným trendem tohoto průmyslu, je to, aby jedna nebo více továren na bateriové články vznikly právě v ČR.

To vedlo ke vzniku strategického projektu továrny na bateriové články pro elektrická vozidla Gigafactory. Jeho cílem je urychlit přeměnu jak energetického, tak automobilového průmyslu v České republice. Projekty továrny a souvisejícího lithiového dolu jsou také příležitostí ke zlepšení životních podmínek regionů, které čeká strukturální transformace vzhledem k útlumu uhelného průmyslu.

ČEZ je největším provozovatelem veřejných dobíjecích stanic v Česku a v této souvislosti plánuje tržní expanzi do dalších částí elektromobility. Připravuje projekt těžby lithia na Cínovci, které by se mohlo uplatnit právě v tuzemské továrně na bateriové články. V rámci uvažovaného investorského konsorcia pro Gigafactory by mohl mít funkci developera, který mimo jiné poskytne potřebné pozemky a postará se o dodávky energií a energetických služeb. Vhodnou lokalitou jsou například pozemky dnes již odstavené elektrárny Prunéřov 1.

Ministerstvo průmyslu a obchodu i ČEZ jednají s dalšími potenciálními investory do projektu, jako jsou automobilky a výrobci baterií. Celková investice do projektu při plánované roční výrobní kapacitě 40 GWh dosáhne minimálně dvou miliard EUR. Továrna vytvoří nejméně 2 300 pracovních míst a další tisíce u subdodavatelů, ve výzkumu a navazujících sektorech. Půjde o pracovní místa s velkou přidanou hodnotou a s perspektivou na desítky let dopředu. Vznikající elektromobilní průmysl tak přináší vhodnou příležitost, jak zajistit budoucnost pro regiony, kde hrál dosud klíčovou roli uhelný průmysl, který bude postupně utlumován.

redakce Proelektrotechniky.cz, s využitím podkladů ČEZ, a.s.

Ilustrační foto trakčních baterií © archiv redakce Proelektrotechniky.cz

Další informace zde

Přečtěte si také:

Elektrobusy eCitaro s bateriemi s pevným elektrolytem také v Basileji

21.7.2021 Po německém Wiesbadenu budou elektrobusy Mercedes eCitaro vybavené bateriemi s pevným elektrolytem (solid state) také ve švýcarské Basileji. Od července 2021 nasazuje tamní městský dopravce  Baselland Transport AG (BLT) pět těchto elektrobusů (viz foto) do provozu na lince č. 37. Dalších osm těchto elektrobusů bude v blízké době nasazeno na regionální linky.


Elektromobilita nejsou jen elektromobily

24.5.2021 Pod pojmem elektromobilita si většina lidí představí především osobní elektromobil. Během naší konzultační a redakční práce jsme se nicméně setkali s mnoha dalšími zajímavými využitími elektrického pohonu ve službách měst. Ukážeme si je na několika příkladech spolu s tím, na co je potřeba dát pozor při zavádění elektromobility.


Projekt GUW+: druhý život baterií z elektrobusů pro tramvajovou měnírnu v Hannoveru a nabíjení elektrobusů z měnírny

14.5.2021 Po poklesu kapacity trakčních baterií v elektrobusu na úroveň, kdy už se nevyplatí jejich využití pro vozidlo, mohou stále sloužit ve svém „druhém životě“. Nejčastější takovéto využití je ve stacionárních zásobnících pro budovy jako doplněk obnovitelných zdrojů. Hannoverský provozovatel městské dopravy ÜSTRA představil na konci dubna 2021 jiné, netradiční řešení: baterie z elektrobusů jako doplněk tramvajové měnírny.


Další využití trakčních baterií u těžkých elektrických vozidel

19.1.2021 Vedle parciálních trolejbusů a elektrobusů, kterými se podobně zabývaly minulé dvě lekce naší školy baterií, se tentokrát podíváme na využití baterií pro další těžká elektrická vozidla v městském provozu. Patří sem zejména palivočlánkové a hybridní autobusy, bateriové tramvaje a vlaky, těžké nákladní elektromobily pro městské služby i další aplikace. 


Baterie pro elektrobusy

12.1.2021 V minulém článku Školy baterií jsme se věnovali výběru optimální technologie trakční baterie pro parciální trolejbus. Zatímco požadavky parciálního trolejbusu jsou u většiny projektů velice podobné, u elektrobusů je to jinak. Požadavky na využití elektrobusů jsou projekt od projektu velice rozdílné, ať už uvažujeme o meziměstském vozidle, příměstském nebo o nejčastěji využívaném elektrobusu pro čistě městskou hromadnou dopravu. 


95 % materiálu z lithium-iontových baterií pro elektrobusy úspěšně recyklováno v americkém pilotním projektu

12.1.2021 Co v praxi dále s lithium-iontovými bateriemi po ukončení jejich života, ať už v mobilním nebo stacionárním režimu? Odpověď na tuto důležitou otázku elektromobility dal úspěšný pilotní projekt, vůbec první v oboru těžkých elektrických vozidel, při němž byly kompletně recyklovány baterie z elektrobusů. Projekt byl realizován ve spolupráci kanadské společnosti Li-Cycle Corporation, zaměřené na recyklaci lithiových baterií, a kanadsko-amerického výrobce autobusů a elektrobusů New Flyer. O výsledku byla odborná veřejnost informována začátkem roku 2021.


Baterie pro parciální trolejbusy

5.1.2021 První článek z naší školy baterií, uveřejněný i v brožuře „Elektrické autobusy pro město IX“, uvedl čtenáře do problematiky baterií sloužících k pohonu vozidel. Náš druhý článek má za cíl poskytnout uživatelům i investorům do trolejbusové dopravy ucelený pohled na výběr alternativního pohonu trolejbusu, zejména pak akumulátorového pohonu pro parciální trolejbus. 


Škola baterií na portále Proelektrotechniky.cz se představuje

30.11.2020 Stejně jako osobní automobilová doprava i veřejná doprava a nákladní doprava stále více směřuje ke snižování emisí. V naší škole baterií, postupně uveřejňované na portále Proelektrotechniky.cz, se zaměříme na oblasti dopravy, kde se používají baterie. Právě baterie budou nedílnou součástí všech vozidel, která aktivně snižují množství emisí, ať už jsou to hybridní vozidla, čistě elektrická nebo ty s pohonem na palivové články. 


Těžba lithia na Cínovci: ČEZ získá 51% majetkový podíl ve společnosti Geomet

3.4.2020 Lithium představuje důležitý prvek pro výrobu akumulátorů a baterií a s ním spojený rozvoj elektromobility a dalších moderních technologií. Lithiová ruda je proto pro stát strategickou surovinou. Je tedy jen přirozené, že její možná těžba na Cínovci zůstane „v domácích rukou“. V březnu 2020 o tom byla informována naše veřejnost. 



Naše tipy





















Copyright © 2012 – 2021 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services