Přečtěte si:  Smart city a elektromobilita pro praktický užitek a jejich aktuální výzvy






Pozvánky na akce


Stalo se
















Revoluce v GPS: Navigování družic na daleké oběžné dráze

20.4.2013 Družice, sloužící k GPS navigaci – například v rámci systému Galileo provozovaného pod Evropskou vesmírnou agenturou ESA – se pohybují na oběžné dráze cca 23 tisíc km od zemského povrchu a zaměřují svůj signál přímo na Zemi. Kromě pozemských uživatelů využívají jejich služby i družice, pohybující se na nižších hladinách, pokud jsou vybaveny GPS přijímačem. Automaticky tak mohou upravovat svoji polohu s minimálními zásahy ze Země. Pro navigaci je přitom třeba současně přijmout signály nejméně ze čtyř satelitů. Až donedávna se mělo za to, že družice pohybující se na vyšších hladinách nemají možnost GPS navigace, protože některý ze signálů většinou zastíní Země. Nedávné výsledky rozboru dat z vysloužilé družice GIOVE-A však ukázaly opak: Pomocí signálů GPS družic lze takto navigovat i vesmírné dopravní prostředky pohybující se mnohem dále od Země, až ve vzdálenosti Měsíce.

Družice GIOVE-A byla vypuštěna na oběžnou dráhu jako testovací družice systému Galileo v roce 2005. V polovině loňského roku byla její mise ukončena a družice byla odeslána na „hřbitovní dráhu“ 100 km nad oběžnou dráhu satelitů Galileo. Její řízení předala ESA dodavateli družice, britské společnosti SSTL. Při této příležitosti zkusily ESA a SSTL zapnout její přijímač signálů GPS, který byl v provozu pouhých 90 minut na samém začátku mise.

Výsledky hodnocení signálů po třech měsících sledování byly překvapující: GIOVE-A byla schopna určit svoji polohu, rychlost a čas i z dráhy o tisíc km vzdálenější než americké satelity pro GPS. Ukázalo se, že GPS přijímač je schopen zachytit nejen přímý signál, často stíněný zemí, ale i jeho „postranní lalok“ (side lobe – viz dolní obrázek). To ovšem představuje revoluční příležitost pro satelitní technologie po celém světě.

„Babičku“ GIOVE-A proto nyní místo pokojného dožití čeká další práce poté, co jejímu přijímači GPS bude na oběžnou dráhu dodán nový, zdokonalený software.

redakce Proelektrotechniky.cz

Obrázky: ESA

Další informace zde

Přečtěte si také další související články:

Oslon Compact SFH 4710: účinná infračervená LED pro průmyslové aplikace

5.2.2014 Infračervená LED s produktovým označením Oslon Compact SFH 4710 od Osram Opto Semiconductors, uvedená na trh ve druhé polovině ledna 2014, nabízí mnohostranná řešení pro bezpečnostní a průmyslové aplikace a je zajímavá svými užitnými vlastnostmi. Tato infračervená LED s vlnovou délkou světla 850 nm má optický výkon 270 mW při provozním proudu 500 mA. Je konstruována speciálně pro průmyslové využití  


BME280: první integrovaný senzor teploty, tlaku a vlhkosti

9.1.2014 Společnost Bosch Sensortec představila na začátku roku 2014 unikátní produkt: BME280 Integrated Environmental Unit (integrovaná jednotka pro prostředí), který jako první na světě sdružuje do jednoho senzoru měření teploty, tlaku a vlhkosti. Tento senzor je nyní k dispozici omezenému  okruhu zákazníků. 


Polovodičové relé PhotoMOS optimalizované pro proudy do 1 A

13.6.2013 Nový typ polovodičového relé PhotoMOS – CxR10, se kterým přichází na trh Panasonic, patří k úspěšné řadě s nízkými hodnotami kapacity a rezistivity. Speciálně v měřících aplikacích je kladen důraz na malou výstupní kapacitu rozepnutých kontaktů a zároveň na nízké hodnoty odporu při sepnutí při vysokofrekvenční zátěži. 


Detekce osob triangulačním měřením – alternativa pro kamery a snímání teploty

10.6.2013 Počítání zákazníků v obchodech nebo cestujících městské hromadné dopravy přináší technické problémy, a to vzhledem k oblečení, které se liší barvou, materiálem a povrchovou strukturou. Kamery nebo technologie termosnímání jsou velmi přesné a umožňují velmi detailní nastavení parametrů, nicméně integrace je složitý proces s vyššími vstupními investicemi. Zajímavou alternativou jsou optické senzory Panasonic využívající technologii triangulačního měření 


Průlom v bezpečnostní technice: kamera citlivá na 6 tisícin luxu

26.4.2013 Průlomová řešení v bezpečnostní technice představují kamery DINION starlight HD 720p a FLEXIDOME starlight HD 720p RD, které v dubnu 2013 představil jejich výrobce, společnost Bosch Security Systems. Tyto kamery jsou konstruovány pro fungování při extrémně nízké intenzitě osvětlení. Zobrazují ostrý obraz v barvách při intenzitě osvětlení 0,017 lx a černobílý obraz při intenzitě osvětlení 0,0057 lx. Jednoduše řečeno, tyto kamery ukazují barevný obraz tam, kde jiné jsou schopny zobrazit pouze černobílý, a černobílý obraz, kde jiné nezobrazí vůbec nic. 


HSA40: první helikoptérový satelitní komunikační systém na světě

11.4.2013 Na konci března 2013 dodala společnost Mitsubishi Electric Corporation první helikoptérový satelitní komunikační systém na světě japonské Agentuře pro požární ochranu a krizové řízení (FDMA). V těchto dnech by měl být systém uveden do provozu poté, co bude jeho mobilní část instalována na vrtulníku tokijské hasičské záchranné služby a pevná část v tokijské hasičské stanici



Oceněno v soutěži Zlatý Amper 2013: bezdrátová technologie IQRF Smart House

26.3.2013 Na mezinárodní výstavě AMPER 2013 získala čestné uznání v soutěži Zlatý Amper technologie IQRF Smart House pro bezdrátovou komunikaci v budovách od společnosti MICRORISC. Tato technologie je určena výrobcům elektrických či elektronických zařízení, kterým umožňuje rychle, snadno a ekonomicky inovovat stávající zařízení a jejich rozšířením o možnost bezdrátové komunikace je integrovat do větších systémů bez nutnosti programování a bez znalosti RF. Díky tomu se mohou výrobci soustředit na své know-how, bez náročného vývoje bezdrátového řešení. 

 


GOCE: první seismometr na oběžné dráze

10.3.2013 Družice GOCE (Gravity field and steady-state Ocean Circulation Explorer) je družicí Evropské vesmírné agentury ESA, jejímž posláním je velmi podrobně mapovat gravitační pole planety Země. Na oběžnou dráhu byla vypuštěna v roce 2009 a krouží zde ve výši cca 270 km nad zemským povrchem, nejníže ze všech družic. Při vyhodnocování výsledků měření se začátkem března 2013 ukázala překvapivá věc: Tato družice zachytila zvukové vlny ze zemětřesení v Japonsku v březnu 2011. Toto zjištění znamená průlom v seismologii 


Mobilní detekční systém pro ostrahu stíhaček

28.2.2013 Ve chvíli, kdy nadzvukové letouny JAS 39 Gripen dosednou na zem, potřebují hlídat. Kdysi je chránila pozemní jednotka, kterou však v dnešní době nahrazuje moderní a sofistikovaná technika ‒ mobilní detekční systém. 



IMOTHEB: Projekt pro zdokonalení průmyslových laserů

25.2.2013 Diodové vysoce výkonné laserové systémy pro opracovávání materiálů, jako řezání nebo sváření, hrají v průmyslu stále důležitější roli. Jejich výhodou oproti jiným typům průmyslových laserů jsou nižší provozní náklady, vyšší výkonnost a menší velikost. Tento typ laserů je také stále důležitější při opracovávání optických materiálů. S rozšiřováním jejich použití roste celkový důraz na jejich nákladovou efektivnost. Vývoj v této oblasti se zaměřuje na zvyšování výkonů a zároveň snižování nákladů laserových systémů. 


Projekt MEMS2015: nový přístup k vývoji MEMS

20.2.2013 Mikro-elektromechanické systémy (MEMS) stojí na prahu revoluce: V rámci projektu „Circuit Diagram-Based Design of MEMS for Applications in Optics and Robotics“ (Navrhování MEMS pro aplikace v optice a robotice pomocí obvodového schématu), zkráceně MEMS2015, se připravuje první univerzální metoda pro navrhování MEMS. Ta by měla vyplnit mezeru mezi elektronikou a mechanikou při jejich návrhu, výrobě a následné integraci do produktů.  


Oslon black SFH 4725S: „tajný agent“ od OSRAMu

9.2.2013 Bezpečnostní zařízení v bankách, na hraničních přechodech, ale i ve strojních zařízeních potřebují být vybaveny světelným zdrojem, který může detekovat kamera, ale lidskému oku má zůstat neviditelný. K tomuto účelu se dnes nejčastěji používají LED zdroje se světlem o vlnové délce 850 nm. To však zcela neviditelné není ...->


Automatické řízení automobilů: realita blízké budoucnosti

11.1.2013 Dílčí elektronické systémy nabízející pomoc řidičům automobilů již dnes běžně fungují v praxi. Patří mezi ně například systémy sledující rychlost a vzdálenost mezi vozidly, varující před dopravními zácpami a pomáhající při parkování. V několika nejbližších letech tyto systémy pomohou řidičům při řízení v dopravních zácpách ...->



 

Naše tipy























Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services