Přečtěte si: Srdečně Vás zveme na konferenci Elektrické autobusy pre mesto na veletrhu BUS SHOW 2018 Nitra




Pozvánky na akce


Stalo se














Elektronický papír (e-paper) bude využíván pro autobusové jízdní řády v Tyrolsku

12.2.2018 Elektronický papír se stává stále populárnější zobrazovací technikou pro své nesporné výhody oproti klasickým displejům, jako je lepší čitelnost a minimální spotřeba energie. Není divu, že se začíná uplatňovat i u elektronických jízdních řádů na zastávkách, zobrazujících informace v reálném čase. Příkladem je pilotní projekt autobusových jízdních řádů od firmy Papercast ve vesnici Tannheim o cca tisíci obyvatelích v rakouském Tyrolsku, s nímž byla odborná veřejnost seznámena v únoru 2018.

Tzv. elektronickým papírem nebo e-papírem, anglicky e-paper (nezaměňujme s podobným názvem některých internetových médií), rozumíme displej, který napodobuje skutečný papír. Na rozdíl od konvenčních displejů vyzařujících světlo e-paper světlo odráží. Výhodou je mnohem nižší spotřeba energie a čitelnost i v prudkých slunečních paprscích.

Jak elektronický papír funguje?

Elektronické jízdní řády od britského dodavatele Papercast (viz foto vpravo) používají elektronický papír s technologií taiwanské firmy E-Ink. Tvoří jej vrstva drobných mikrokapslí v počtu řádově miliónů, uložených v matrici podobné těm, které se používají v LCD displejích. Mikrokapsle obsahují čirou tekutinu s malými pigmentovými částicemi v černé a bílé barvě, bílé nabité kladně a černé záporně. Pod vlivem kladně nebo záporně nabitého elektromagnetického pole se tyto částice v kapslích přeskupují a vytvářejí v daném místě bílý nebo černý povrch elektronického papíru. Pokud je tedy elektroda displeje pod kapslemi v daném místě nabitá kladně, přitahuje černé pigmentové částice a povrch e-papíru je v tom místě bílý (viz obrázek níže). Obráceně, v záporně nabitém místě je povrch displeje černý. Podobně lze v matrici mikrokapslí pracovat i s pigmenty jiných barev, než černá.

Elektrická energie je přitom třeba v nepatrném množství a právě jen na samotnou změnu v polaritě konkrétních mikrokapslí, tak aby se proměnil obraz na povrchu e-papíru. Zařízení poté až do příští změny už žádnou další energii nevyžaduje. Pro srovnání, LCD display s aktivním zářením vyžaduje nepřetržité energetické impulsy 30krát za vteřinu.

Jízdní řády Papercast využívající e-papír byly uvedeny na trh v roce 2016 a během roku 2017 prodělaly řadu inovací. Pro projekt v Tannheimu byly vybrány pro svoji odolnost a minimální spotřebu energie, umožňující využívat fotovoltaické zdroje v nepřetržitém provozu. Dalšími kritérii výběru bylo snadné praktické použití i jejich konektivita v síti 3G. Jejich odolnost vyjádřená stupněm krytí IP 65 (odolnost proti vniknutí cizím předmětem, prachotěsnost a vodotěsnost) je předurčuje pro použití i v odlehlých oblastech mimo každodenní dohled.  

Součástí systému je i platforma pro vzdálenou správu dat pomocí cloudového úložiště, s využitím různých standardů otevřených dat.

Autobusy obsluhující Tannheim byly nedávno vybaveny GPS navigací, čímž mohou pro tyto jízdní rády poskytovat v reálném čase aktuální data o skutečném příjezdu. Spolu s odolností jízdních řádů proti povětrnosti i vandalům to významně zlepší celkový komfort cestujících. V neposlední řadě tak odpadá nutnost průběžné výměny či aktualizace jízdních řádů.

redakce Proelektrotechniky.cz

Foto a obrázek © Papercast

Videosnímek fungování elektronického inkoustu je ke zhlédnutí zde 

Další informace zde a také zde

Přečtěte si také:

Platforma HERE Mobility Marketplace podporuje koncept „mobilita jako služba“

9.2.2018 Koncept „mobilita jako služba“ se stále více stává frekventovaným pojmem při využívání moderních informačních technologií pro usnadnění a celkové zefektivnění mobility občanů při využívání různých druhů dopravy. Na pomoc praktické aplikaci tohoto konceptu přichází v lednu 2018 HERE Mobility, dceřiná firma nizozemské společnosti HERE Technologies zaměřené na digitální mapy a podporu autonomní mobility, s platformou HERE Mobility Marketplace. 


Aplikace Bike Citizens Analytics pomáhá plánovat městskou cyklodopravu

25.1.2018 Cyklista jede městem, už už by odbočil a bude v cíli, jenže ouha – jednosměrný provoz. Musí hledat náhradní trasu, aby nevjel do protisměru. Kromě toho ať chce nebo ne, i cyklista je účastník dopravního provozu a značky pro něj platí stejně, jako pro automobilisty. Podobně se mu do cesty může postavit rušná dopravní tepna, kterou na kole nelze bez rizika překřížit. Co nejvíce ulevit městským cyklistům od podobných situací může pomoci aplikace Bike Citizens Analytics 


Aplikace FindYourWay pomáhá cestujícím vyznat se na velkém newyorském nádraží

10.1.2018 Snad každý, kdo kdy poznal rušné velké nádraží v některé z metropolí, zažil ten pocit bezradnosti: Uprostřed davu lidí, množství světel, nápisů a chodeb marně hledá pokladnu, nástupiště, odkud mu zanedlouho odjíždí vlak, stánek s občerstvením nebo umývárnu. Na pomoc cestujícím a zároveň jako povzbuzení pro využívání železnice přišel v prosinci 2017 americký vlakový dopravce Amtrak s aplikací FindYourWay (doslova: „NajdiCestu“), která napomůže orientaci na velkém newyorském nádraží Penn Station. 


Trainline Google Assistant: britská aplikace pro cestování vlakem ovládaná hlasem

13.12.2017 Jízdní řád železniční či autobusové sítě vždy představoval obsáhlý svazek plný čísel a tajemných symbolů, jejichž porozumění bylo vyhrazeno pouze těm „zasvěceným“.  Doba se mění a informační technologie stále více napomáhají snadnému využívání veřejné dopravy při cestách „od domu k domu“ i bez kvalifikace dopravního inženýra. S dalším, bezmála revolučním krokem přišel nezávislý britský prodejce jízdenek Trainline. V listopadu 2017 uvedl na trh vlakovou aplikaci Google Assistant ovládanou hlasem, s jejíž pomocí mohou britští zákazníci získat potřebné informace pro cestování vlakem. 


Pilotní projekt v londýnském metru ukazuje možnosti využití depersonalizovaných dat z WiFi komunikací pro lepší cestování

27.9.2017 Londýnské metro představuje síť 11 linek městské a příměstské kolejové dopravy o celkové délce tratí přes 400 km. Vzhledem k historii sahající do šedesátých let 19. století je tato síť poměrně složitá a orientace v londýnském metru je pro nejednoho cestujícího hlavolamem. Zkrátit a zpříjemnit cestování londýnským metrem by mohlo usnadnit využití depersonalizovaných dat z komunikace mobilními telefony prostřednictvím WiFi sítě ve stanicích. Ukázal to pilotní projekt, který probíhal v listopadu a prosinci 2016 a s jehož výsledky byla veřejnost seznámena v září 2017.  


Smart city Londýn dává k dispozici další otevřená data pro městskou cyklistiku

19.4.2017 Londýn je jedním z evropských smart cities, která dbají na využívání otevřených dat pro potřebu svých občanů a návštěvníků. Miliónům lidí denně pomáhá více než 600 různých aplikací, vytvořených na základě otevřených dat poskytovaných městským dopravním úřadem Transport for London (TfL). Tyto aplikace usnadňují cestování metrem, autobusy a městskou železnicí a informují o přístupnosti a o aktuálním stavu ve stanicích. TfL však myslí i na cyklisty. Začátkem dubna 2017 dala k dispozici vývojářům aplikací další otevřená data pro usnadnění cyklodopravy ve městě.


Aplikace Traffic Agent: děti v Oslo pomáhají včas předcházet dopravním problémům

17.2.2017 Informační a komunikační technologie pomáhají v chytrých městech – smart city  – mimo jiné při rychlé reakci na závady na městských silničních komunikacích. Do takovéto činnosti se mohou rády a úspěšně zapojit také školní děti. Příkladem toho je šestisettisícové smart city Oslo, které již v únoru 2015 spustilo speciální aplikaci zvanou Traffic Agent. Jak byla v únoru 2017 informována odborná veřejnost, za dva roky svého fungování zaznamenala tato aplikace významné úspěchy. 


SBB Reiseplaner: Švýcarské spolkové dráhy nabízejí aplikaci pro plánování cesty „od dveří ke dveřím“

6.2.2017 To, že cesta začíná u vlastních dveří (ne tedy na zastávce veřejné dopravy) a u jiných dveří zase končí, si uvědomuje stále více dopravců. Soustřeďují se pak i v osobní přepravě na to, čemu se v nákladní dopravě říká „logistický řetězec“ – tedy na usnadnění přepravy z východiska do cíle s využitím různých druhů dopravy. S řešením podporující tento přístup přicházejí v lednu 2017 Švýcarské spolkové dráhy (SBB), které nabízejí aplikaci SBB Reiseplaner. 


Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city

27.1.2015 Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz někdy píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě, například v souvislosti se španělskou Barcelonou, japonskou Jokohamou i „chytrým městečkem“ Fujisawa na předměstí Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi rozmanitě. 


Naše tipy




















Copyright © 2012 – 2017 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services