Přečtěte si: Pokračuje „velký třesk“ elektrických autobusů, rozvíjejí se nové technologie, otazníky v ekonomice: zpráva z konference „Elektrické autobusy pro město VII“




Pozvánky na akce


Stalo se


















Most a Litvínov: nový informační systém přispívá atraktivitě městské dopravy

19.7.2018 Podkrušnohorská města Most a Litvínov jsou známá především jako střediska těžkého průmyslu. Tato města jsou zároveň aktivní v oblasti čisté městské mobility. Zde je jejich zajímavostí mj. propojení tramvajovým systémem provozovaným Dopravním podnikem měst Mostu a Litvínova. Proto nepřekvapí, že jedním z konkrétních výsledků zmíněných aktivit je projekt „Informační systém II“, jehož hlavním cílem byla modernizace městské hromadné dopravy v podobě instalace informačního systému v tramvajové a autobusové dopravě na území statutárního města Mostu a města Litvínova, včetně vozidlového systému MHD. Do provozu byl tento projekt, dodaný konsorciem Informační systém ML – AŽD Praha s.r.o. a Ing. Ivo Herman, CSc., uveden na konci června 2018.

Celý projekt modernizace informačního systému byl realizovaný ve dvou etapách – první etapa v roce 2015 a tato druhá etapa na ni navázala. Vozidla MHD jsou nyní vybavena novým řídicím systémem, který komunikuje a monitoruje pohyb vozidel pomocí nové digitální rádiové sítě. Na zastávkách pro cestující jsou nainstalovány nové označníky s informačními panely zobrazující aktuální odjezdy autobusů a monitorující aktuální situaci.

V rámci projektu bylo umístěno celkem 16 informačních panelů na zastávky Litvínov, Citadela, Litvínov, u dílen, Litvínov, Stadion, Litvínov, technické služby, Litvínov, poliklinika, Litvínov, obchodní dům, Most, ČSM, Most, Severografie, Most, Rudolická, Most, nemocnice, Most, Kahan. Došlo také k rozšíření optické páteřní sítě či dovybavení vozidlového systému MHD.

Dodaný systém tak přispívá nejen k lepší organizaci a plánování dopravy, informovanosti cestující o aktuálních odjezdech jejich spojů ze zastávek, ale i ke zvýšení bezpečnosti řidičů vozidel MHD a cestujících na zastávkách. V neposlední řadě projekt lépe umožňuje zpřístupnit městskou hromadnou dopravu osobám s omezenou schopností pohybu či orientace. Výsledkem je celkové zkvalitnění poskytovaných služeb městské hromadné dopravy i zvýšení kvality života obyvatel Mostu a Litvínova i zvýšení atraktivity obou měst pro návštěvníky.

Rozpočet projektu „Informační systém II“, tedy druhé fáze modernizace informačního systému, činil téměř 19 mil. Kč.

Dopravní podnik měst Mostu a Litvínova realizoval část velkého projektu „Informační systém“ v rámci Integrovaného plánu rozvoje města Mostu z prostředků Regionálního operačního programu. Následně hledal možnost financování zbývající části záměru, který by obsáhl katastr města Litvínova, zbývající zastávky tramvaje v Mostě a tři autobusové zastávky v Mostě, dovybavení tramvají a autobusů MHD v Mostě a Litvínově. Tímto zdrojem se stal Integrovaný regionální operační program (IROP).

AŽD Praha, redakčně upraveno

Foto © AŽD Praha

Další informace zde

Přečtěte si také:

Zastávkový označník s technologií e-paper: česká premiéra u DPMB

13.6.2018 Zobrazovaní technologie elektronického papíru (e-paper) má řadu výhod mimo jiné pro zastávkové označníky. V zahraničí se proto stáje více rozvíjí, například v rakouském Tyrolsku, ale i v jiných městech Rakouska či Švýcarska. Českým zájemcům se tato moderní technologie předvedla mj. v rámci prezentace společnosti VARS BRNO na konferenci Smart city v praxi III, pořádané provozovateli našeho portálu. Svoji českou premiéru v živém provozu má od června 2018 v brněnské MHD, kde ji Dopravní podnik města Brna začal testovat na zastávce Mozolky. 


MaaS Madrid: mobilita jako služba v jedné aplikaci od městského dopravce

13.4.2018 Konceptem mobilita jako služba (Mobility as a Service – MaaS) rozumíme multimodální a udržitelné služby mobility reagující na potřeby zákazníků v dopravě prostřednictvím integrovaného plánování cesty a plateb na principu jednoho nákupu (one-stop-shop). Jak byla odborná veřejnost informována začátkem dubna 2018, tento koncept bude rozvíjet i španělské hlavní město Madrid prostřednictvím svého městského dopravce  Empresa Municipal de Transportes, EMT. 


Aplikace Bike Citizens Analytics pomáhá plánovat městskou cyklodopravu

25.1.2018 Cyklista jede městem, už už by odbočil a bude v cíli, jenže ouha – jednosměrný provoz. Musí hledat náhradní trasu, aby nevjel do protisměru. Kromě toho ať chce nebo ne, i cyklista je účastník dopravního provozu a značky pro něj platí stejně, jako pro automobilisty. Podobně se mu do cesty může postavit rušná dopravní tepna, kterou na kole nelze bez rizika překřížit. Co nejvíce ulevit městským cyklistům od podobných situací může pomoci aplikace Bike Citizens Analytics 


Aplikace FindYourWay pomáhá cestujícím vyznat se na velkém newyorském nádraží

10.1.2018 Snad každý, kdo kdy poznal rušné velké nádraží v některé z metropolí, zažil ten pocit bezradnosti: Uprostřed davu lidí, množství světel, nápisů a chodeb marně hledá pokladnu, nástupiště, odkud mu zanedlouho odjíždí vlak, stánek s občerstvením nebo umývárnu. Na pomoc cestujícím a zároveň jako povzbuzení pro využívání železnice přišel v prosinci 2017 americký vlakový dopravce Amtrak s aplikací FindYourWay (doslova: „NajdiCestu“), která napomůže orientaci na velkém newyorském nádraží Penn Station. 


Trainline Google Assistant: britská aplikace pro cestování vlakem ovládaná hlasem

13.12.2017 Jízdní řád železniční či autobusové sítě vždy představoval obsáhlý svazek plný čísel a tajemných symbolů, jejichž porozumění bylo vyhrazeno pouze těm „zasvěceným“.  Doba se mění a informační technologie stále více napomáhají snadnému využívání veřejné dopravy při cestách „od domu k domu“ i bez kvalifikace dopravního inženýra. S dalším, bezmála revolučním krokem přišel nezávislý britský prodejce jízdenek Trainline. V listopadu 2017 uvedl na trh vlakovou aplikaci Google Assistant ovládanou hlasem, s jejíž pomocí mohou britští zákazníci získat potřebné informace pro cestování vlakem. 


Pilotní projekt v londýnském metru ukazuje možnosti využití depersonalizovaných dat z WiFi komunikací pro lepší cestování

27.9.2017 Londýnské metro představuje síť 11 linek městské a příměstské kolejové dopravy o celkové délce tratí přes 400 km. Vzhledem k historii sahající do šedesátých let 19. století je tato síť poměrně složitá a orientace v londýnském metru je pro nejednoho cestujícího hlavolamem. Zkrátit a zpříjemnit cestování londýnským metrem by mohlo usnadnit využití depersonalizovaných dat z komunikace mobilními telefony prostřednictvím WiFi sítě ve stanicích. Ukázal to pilotní projekt, který probíhal v listopadu a prosinci 2016 a s jehož výsledky byla veřejnost seznámena v září 2017.  


Smart city Londýn dává k dispozici další otevřená data pro městskou cyklistiku

19.4.2017 Londýn je jedním z evropských smart cities, která dbají na využívání otevřených dat pro potřebu svých občanů a návštěvníků. Miliónům lidí denně pomáhá více než 600 různých aplikací, vytvořených na základě otevřených dat poskytovaných městským dopravním úřadem Transport for London (TfL). Tyto aplikace usnadňují cestování metrem, autobusy a městskou železnicí a informují o přístupnosti a o aktuálním stavu ve stanicích. TfL však myslí i na cyklisty. Začátkem dubna 2017 dala k dispozici vývojářům aplikací další otevřená data pro usnadnění cyklodopravy ve městě.


Aplikace Traffic Agent: děti v Oslo pomáhají včas předcházet dopravním problémům

17.2.2017 Informační a komunikační technologie pomáhají v chytrých městech – smart city  – mimo jiné při rychlé reakci na závady na městských silničních komunikacích. Do takovéto činnosti se mohou rády a úspěšně zapojit také školní děti. Příkladem toho je šestisettisícové smart city Oslo, které již v únoru 2015 spustilo speciální aplikaci zvanou Traffic Agent. Jak byla v únoru 2017 informována odborná veřejnost, za dva roky svého fungování zaznamenala tato aplikace významné úspěchy. 


SBB Reiseplaner: Švýcarské spolkové dráhy nabízejí aplikaci pro plánování cesty „od dveří ke dveřím“

6.2.2017 To, že cesta začíná u vlastních dveří (ne tedy na zastávce veřejné dopravy) a u jiných dveří zase končí, si uvědomuje stále více dopravců. Soustřeďují se pak i v osobní přepravě na to, čemu se v nákladní dopravě říká „logistický řetězec“ – tedy na usnadnění přepravy z východiska do cíle s využitím různých druhů dopravy. S řešením podporující tento přístup přicházejí v lednu 2017 Švýcarské spolkové dráhy (SBB), které nabízejí aplikaci SBB Reiseplaner. 


Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city

27.1.2015 Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz někdy píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě, například v souvislosti se španělskou Barcelonou, japonskou Jokohamou i „chytrým městečkem“ Fujisawa na předměstí Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi rozmanitě. 


Naše tipy




















Copyright © 2012 – 2018 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services