Přečtěte si: Zpráva z konference „Elektrické autobusy pre mesto“: slovenská premiéra v Nitře představila aktuální problematiku elektrických autobusů v kontextu smart city




Pozvánky na akce


Stalo se












AkzoNobel: „zelená“ elektřina z odpadního vodíku v chemičce

29.7.2015 Palivočlánkové elektrárny, které na našich stránkách průběžně sledujeme, mohou využívat jako vstupní médium zemní plyn s běžné rozvodné sítě (viz např. projekt  Beacon Falls Energy Park) nebo vodík vznikající elektrolýzou z obnovitelných zdrojů energie, případně jako odpadní produkt v chemické výrobě. Poslední jmenovaná technologie bude nyní využita v závodě nizozemské chemičky AkzoNobel ve francouzském Bordeaux, zabývajícím se výrobou sloučenin sodíku a chlóru. V červenci 2015 byla podepsána smlouva na dodávku 1MW palivočlánkové energetické jednotky ClearGen™ od kanadského výrobce Ballard Power Systems.

Provozovatelem energetické jednotky bude společnost Hydrogène de France (HDF), zabývající se rozvojem „vodíkové ekonomiky“ ve Francii. Součástí dodávky bude i odborná technická podpora.

Stejně jako palivočlánkové jednotky Ballard pro pohon palivočlánkových elektrických autobusů (viz studie „E-mobilita v MHD“) používá i energetická jednotka ClearGen™ technologii protonvýměnné membrány (PEM). Vyrábí se jako modulární jednotka o výkonu 1 MW. Palivem je čistý vodík (čistota >98 %), jehož spotřeba činí 63 kg/hodinu. Na výstupu dává zařízení elektrický proud o napětí 380 – 480 V AC, 50 – 60 Hz. Energetická účinnost systému je 40 %.

Jednotka ClearGen™ je dodávána jako komerční produkt. Již dva roky například úspěšně slouží v kalifornském závodě automobilky Toyota (viz foto).

Instalace a provoz této palivočlánkové energetické jednotky v závodě AkzoNobel je součástí programu spolufinancovaného ze zdrojů EU prostřednictvím společného podniku pro palivové články a vodík (FCH JU). Smyslem tohoto programu je podpořit definování standardů EU v oblasti integrace palivových článků a potvrdit technický pokrok v oblasti prodlužování životnosti palivových článků.

Program má dvě fáze: V první fázi, trvající do poloviny roku 2016, získá Ballard první platbu 1,7 mil. € za poskytnutí inženýrských služeb a za vývoj hlavních komponentů energetického systému. Ve druhé fázi, s termínem dokončení v roce 2017 a s rozpočtem rovněž 1,7 mil. €, bude zařízení instalováno, zprovozněno a předáno provozovateli HDF, který je rovněž odpovědný za zajištění potřebných finančních zdrojů pro projekt.

redakce Proelektrotechniky.cz

Foto © Ballard Power Systems

Další informace zde

Přečtěte si také:

Trojitě generační zařízení: výroba vodíku, elektřiny a tepla ze zemního plynu nebo bioplynu

26.6.2015 Americký výrobce palivočlánkových technologií pro výrobu elektřiny a tepla, společnost FuelCell Energy, představil koncem května 2015 veřejnosti trojitě generační energetické zařízení s výkonem řádově v megawattech, které dokáže ze zemního plynu nebo bioplynu prakticky bez emisí vyrobit čistý vodík pro palivočlánková vozidla nebo jiné aplikace, spolu s teplem a elektřinou.  


Německo přizvalo Čechy k rozvoji vodíkových technologií. Do Česka přijdou inovace i investice

18.6.2015 Česká republika a Německo navázaly oficiální spolupráci v oboru vodíkových technologií a palivových článků. Jde o významný krok pro české výzkumné instituce i průmysl, jimž přinese přístup k pokročilým technologiím, spolupráci s německými firmami i investice z německého Národního inovačního programu. Česká republika je prvním z nových členských států EU, kterému byla spolupráce nabídnuta. 


Hybridní elektrárna: efektivní propojení kogenerace a obnovitelných zdrojů

20.5.2015 Zajímavé a efektivní propojení konvenčních a obnovitelných zdrojů ve formě tzv. hybridní elektrárny je od poloviny května 2015 v pilotním provozu v závodě společnosti General Electric v Berlínské čtvrti Marienfelde. Tato elektrárna kombinuje 600kW fotovoltaický zdroj a 400kW kogenerační jednotku poháněnou plynovým spalovacím motorem. 


Beacon Falls Energy Park: příprava největší palivočlánkové elektrárny na světě začala

18.5.2015 Konsorcium společností vedené výrobcem palivových článků Fuel Cell Energy Inc. ohlásilo začátkem května 2015 zahájení přípravy palivočlánkové elektrárny o celkovém instalovaném výkonu 63,3 MW v Beacon Falls v americkém státě Connecticut. Pokud bude tento projekt, prezentovaný pod názvem Beacon Falls Energy Park, vybudován podle plánu, stane se největší palivočlánkovou elektrárnou na světě. 


Aktualizovaná verze studie „E-mobilita v MHD“ zveřejněna

31.3.2015 Na konci března 2015 byla zveřejněna k volnému využití aktualizovaná verze studie „E-mobilita v MHD“ již dříve avizovaná na našem portále. Tato studie se zabývá stavem a vývojem elektrických autobusů v ČR a ve světě, tj. především bateriových a palivočlánkových elektrobusů a diesel-hybridních autobusů. Jako nových technologií u elektrických autobusů si aktualizovaná verze všímá také plug-in hybridních autobusů a parciálních trolejbusů. Jejím zpracovatelem je firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a hlavním příjemcem Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR). Studie vznikla v rámci činnosti Pracovní komise pro elektromobilitu při SDP ČR. 


V Řeži pomáhají urychlit nástup „vodíkové“ ekonomiky

30.3.2015 Odborníci z ÚJV Řež, a. s. (dříve Ústav jaderného výzkumu Řež a.s.) dokončili první fázi testování pilotního zařízení na akumulaci energie pomocí vodíku. Ke klasickým střešním solárním panelům připojili skladovací systém kombinující olověné baterie a vodíkovou nádrž. Výsledky provozu jsou velmi povzbudivé: zařízení by dokázalo udržet průměrnou domácnost v běžném chodu až tři týdny. 


V Jižní Koreji vznikne plně komerční 50MW palivočlánková elektrárna

26.3.2015 V březnu 2015 podepsal britský průmyslový výrobce alkalických palivových článků AFC Energy plc formální dohodu o vývoji projektu (PDA) se dvěma jihokorejskými partnery: Samyoung Corporation a Changshin Chemical Co. na vybudování palivočlánkové elektrárny v jihokorejském Daesanu. 


Proton OnSite uvádí na trh komerční elektrolyzér

29.1.2015 Výroba vodíku pro palivočlánková vozidla pomocí elektrolýzy, o níž jsme se nedávno zmiňovali v článku Vodík pro palivočlánková vozidla: úskalí statistik a srovnávání, dostane od ledna 2015 účinné zařízení v podobě 1MW a 2MW komerčních elektrolyzérů řady M od amerického výrobce Proton OnSite, využívajících technologie protonvýměnné membrány (PEM)


Serenergy H3 Rack: metanolový palivočlánkový zdroj energie

3.10.2014 O produktech dánské firmy Serenergy, specializované na technologie metanolových palivových článků, jsme se již zmiňovali v souvislosti se stacionárními aplikacemi i s využitím metanolových palivových článků pro pohon malých elektromobilů QBEAK.  V září 2014 představil tento výrobce široké veřejnosti svoji produktovou řadu metanolových palivočlánkových zdrojů energie H3 Rack, určených pro široké využití 


Power-Up: německá 500kW palivočlánková elektrárna v přípravě

12.9.2014 Jak v srpnu 2014 informovala Evropská vodíková asociace (EHA), připravuje se v Německém městě Stade palivočlánková elektrárna o elektrickém výkonu 500 kW, využívající alkalický palivový článek. Palivem je vodík o čistotě >99 %, který vzniká jako odpadní produkt v nedalekém chemickém komplexu společnosti Dow Chemicals a dále je přečišťován v plynárenském závodě firmy Air Products ve Stade. V jistém směru tedy jde o využívání průmyslového odpadu pro energetické účely lokálně zcela bezemisním způsobem. 


Vodíkové plnicí stanice poprvé v sériové výrobě

18.8.2014 Vodíkové plnicí stanice pro palivočlánková vozidla byly až dosud, s ohledem na zavádění této dopravy formou individuálních projektů, záležitostí kusové výroby podle potřeby konkrétního projektu. V červenci 2014 nastal v tomto směru průlom: Německá společnost Linde Group otevřela ve Vídni první továrnu na malosériovou výrobu vodíkových plnicích stanic. 


H2BER: Berlínský vodíkový multienergetický projekt

22.7.2014 Koncem května 2014 byl za účasti zástupkyně spolkové vlády slavnostně zahájen provoz multienergetické vodíkové plnicí stanice v Berlíně-Schönefeldu, vybudované v rámci projektu H2BER. Základní strukturu tohoto projektu ukazuje obrázek  


Mikrokogenerace: řešení pro chytré budovy

15.1.2013 Evropská unie, která si uložila ambiciózní cíle v oblasti úspor energie a využívání obnovitelných zdrojů, hledá nejrůznější cesty, jak toho dosáhnout. Protože obytné budovy představují 27 % veškeré energetické spotřeby v EU, zaměřují se programy EU i na tento sektor. Jako revoluční technické řešení pro energetiku budov přichází tzv. mikrokogenerace s palivovými články, označovaná zkratkou micro FC-CHP nebo micro-CHP. 


Naše tipy
















Copyright © 2012 – 2018 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services