Přečtěte si: Pokračuje „velký třesk“ elektrických autobusů, rozvíjejí se nové technologie, otazníky v ekonomice: zpráva z konference „Elektrické autobusy pro město VII“




Pozvánky na akce


Stalo se


















Londýn připravuje provoz dalších sedmi elektrobusů Optare MetroCity

9.3.2015 Zkušební provoz dvou elektrobusů Optare MetroCity na lince 312 na předměstí Londýna, o němž jsme na našem portále psali v prosinci 2014, byl vyhodnocen jako úspěšný. Současný provozovatel linky, dopravní společnost Arriva, na začátku března 2015 opět vysoutěžila provoz na této lince počínaje zářím 2015 a předpokládá jej jako plně elektrický. Pro tento účel nyní jedná s výrobcem, britskou společností Optare Group Ltd., o dodávce dalších sedmi elektrobusů.

Autobus Optare MetroCity (viz foto) o délce 10 nebo 11 m je dodáván s různými dieselovými pohony i jako plně elektrický. V 11m provedení pro Londýn má kapacitu 29 sedících a 43 stojících cestujících.

V elektrické verzi je vybaven pohonem Magtec P144 „Zero emission“ electric o výkonu 150kW. Jako zásobník energie slouží dvě sady lithium-železo-magnesium-fosfátových baterií po 26 kusech o celkové kapacitě 138 Ah, pracující se jmenovitým napětím 2× 333 V DC. Baterie jsou bezúdržbové, se zabudovaným elektronickým monitorováním základních parametrů.

Nabíjení probíhá buďto prostřednictvím zabudovaného nabíjecího zařízení ze standardní třífázové zásuvky výkonem 2× 7,5 kW po dobu 6 hodin (z nuly na plnou kapacitu) nebo zrychleným nabíjením pomocí přídavného nabíjecího zařízení o výkonu 50 kW, který výrobce dodává jako volitelné, po dobu cca 2 hodin.

Dojezd na jedno nabití udává výrobce, v závislosti na provozních parametrech, v rozmezí 110 – 150 km.

K osmi palivočlánkovým elektrickým autobusům tak v Londýně přibyde park celkem devíti bateriových e-busů. Další elektrobusy, resp. plug-in hybridní autobusy, budou v Londýně testovány v rámci projektu ZeEUS. Spolu se stovkami „tradičních“ diesel-hybridních autobusů, ale také s metrem čítajícím přes 400 km tratí, lehkou automatickou železnicí Docklands Light Railway a s povrchovou městskou a příměstskou železnicí na hlavních tratích tak dále vytvářejí síť bezemisní městské dopravy, která je jedním ze strategických cílů Londýna jakožto smart city. Důležitou roli v jejím rozvoji by měly sehrát právě autobusy, které nyní v londýnské aglomeraci přepraví ročně přes 2,4 miliardy cestujících, což je téměř o 70 % více než v roce 2000 a představuje to polovinu veškerého objemu autobusové přepravy v Anglii.    

redakce Proelektrotechniky.cz

Foto © Optare

Další informace zde

Přečtěte si také:

Projekt Slide In: parciální trolejbus střídá trolejbusové a autobusové linky

10.2.2015 Projekt Slide In ve švédské Landskroně byl prezentován již na konferenci „Elektrické autobusy pro město III“. V souvislosti s připravovanou aktualizací studie „E-mobilita v MHD“ se její zpracovatelé a zároveň provozovatelé našeho portálu spojili s koordinátory projektu, LU Open Innovation Center při Lundské univerzitě, a získali další, velmi zajímavé informace. 


Elektrobus BYD v Ostravě: výsledné zhodnocení zkušebního provozu

6.2.2015 V rámci přípravy aktualizované verze studie „E-mobilita v MHD“ dostali její zpracovatelé a zároveň provozovatelé našeho portálu k dispozici podrobné údaje o výsledcích zkušebního provozu čínského elektrobusu BYD na lince Dopravního podniku Ostrava (DPO). Tento provoz proběhl na přelomu května a června 2014 a psali jsme o něm i na našem portále v článku Elektrobus BYD v Ostravě. Výsledky jsou rozhodně zajímavé. 


Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city

27.1.2015 Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz někdy píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě, například v souvislosti se španělskou Barcelonou, japonskou Jokohamou i „chytrým městečkem“ Fujisawa na předměstí Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi rozmanitě. 


Deset elektrobusů Solaris pro Varšavu

21.1.2015 V polovině prosince 2014 podepsal provozovatel městských autobusů ve Varšavě (Miejskie Zakłady Autobusowe, MZA) s výrobní společností Solaris Bus & Coach S.A. smlouvu na dodávku deseti elektrobusů Solaris Urbino 12 electric. Je to první polská zakázka na elektrobusy v takto velkém rozsahu. První vozidla z této série by měl MZA obdržet již v květnu 2015. 


Studie „E-mobilita v MHD“: 4000 stažení z portálu Proelektrotechniky.cz, aktualizace v přípravě

16.1.2015 Studie „E-mobilita v MHD“, zabývající se stavem a vývojem elektrických autobusů v ČR a ve světě, kterou zpracovala v roce 2013 firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services pro potřebu Sdružení dopravních podniků ČR a která je volně přístupná na našem portále zde, zaznamenala začátkem ledna 2015 čtyři tisíce zájemců, kteří si ji z portálu stáhli. 


Elektrobus v Jeseníkách: poznatky z horského provozu v zimě

15.1.2015 Jak jsme již v loňském roce psali na našem portále, prvním elektrobusem provozovaným v ČR soukromým dopravcem se stal SOR EBN 10,5 společnosti ARRIVA MORAVA, který v říjnu 2014 zahájil pravidelný provoz na horské lince z Karlovy Studánky (800 m n. m.) na Ovčárnu (1 300 m n. m.) na samém hřebeni Jeseníků. O současných zkušenostech z jeho každodenního provozu, zejména pak provozu v náročných horských zimních podmínkách, jsme se informovali u dopravce i přímo v terénu. 


Elektrobus Optare MetroCity zahajuje provoz v Londýně

17.12.2014 Na začátku prosince 2014 zahájily v Londýně provoz další elektrobusy, tentokrát od britského výrobce Optare. Dva elektrobusy Optare MetroCity budou nyní v provozu na 5,5 km dlouhé lince 312 mezi stanicemi South Croydon a Norwood Junction, provozované společností Arriva. 


ETS Stealth: úspěšný projekt elektrobusů v Edmontonu

15.12.2014 V kanadském městě Edmontonu probíhá od začátku července 2014 testovací provoz dvou elektrobusů BYD městského dopravce ETS na linkách MHD. Provoz probíhá v rámci projektu ETS Stealth. Jak město oznámilo na konci listopadu 2014, je tento projekt natolik úspěšný, že město plánuje rozšířit park elektrobusů tak, aby tvořily většinu vozového parku městských autobusů. Elektrobusům je v této souvislosti dávána přednost nejen před dieselovými autobusy, ale také před alternativním pohonem na CNG. 


Elektrobus Solaris Urbino 12 electric v novém designu pro Hannover

9.12.2014 Další německé město bude mít v provozu dvanáctimetrový elektrobus Solaris Urbino 12 electric, tentokrát poprvé v novém designu, který byl českým návštěvníkům představen na veletrhu Czechbus 2014 (viz foto). Začátkem prosince 2015 podepsal výrobce smlouvu s hannoverským provozovatelem MHD üstra na dodávku tří těchto elektrobusů do konce roku 2015. 


Hlavní zdroje spolufinancování investičních projektů v elektrické MHD

26.11.2014 V rámci konference „Elektrické autobusy pro město III“, která proběhla 21. listopadu 2014 jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2014, byly prezentovány aktuální příležitosti ke spolufinancování elektrických autobusů a další elektrické MHD z evropských zdrojů. V tomto článku jsou shrnuty nejdůležitější momenty, které je užitečné v této souvislosti sledovat. 


Vyhodnocení projektu CHIC: první příspěvek do připravované aktualizace studie „E-mobilita v MHD“

25.11.2014 Pro rok 2015 je v rámci činnosti Pracovní komise pro e-mobilitu SDP ČR plánována aktualizace studie „E-mobilita v MHD“. Od jejího zveřejnění v létě 2013 pokračuje rozvoj technologií, zajímavých projektů i možných zdrojů financování pro elektrické autobusy natolik rychlým tempem, že bude užitečné rozšířit a aktualizovat poznatky zde uvedené. V této souvislosti její zpracovatelé, firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, spolu se svými odbornými partnery začali shromažďovat potřebné aktuální informace o zajímavých projektech, produktech, provozních aplikacích a finančních schématech v  uvedené oblasti. 


Konference „Elektrické autobusy pro město III“ přinesla zajímavé informace a podněty

Prezentace z konference jsou ke stažení na konci článku.

24.11.2014 Jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2014 proběhla 21. 11. 2014 v Praze odborná konference „Elektrické autobusy pro město III“, zaměřená na problematiku autobusů s elektrickým pohonem a nezávislým provozem, tj. především elektrobusů a parciálních trolejbusů, a jejich infrastruktury. Pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR a v úzké spolupráci s ním v rámci Pracovní komise pro e-mobilitu ji opět pořádala konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. 


Naše tipy




















Copyright © 2012 – 2018 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services