Přečtěte si:  Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility






Pozvánky na akce


Stalo se




















Elektrobus VDL Citea SLFA Electric: světová premiéra na veletrhu UITP Mobility & City Transport

18.6.2015 Na dopravním veletrhu UITP Mobility & City Transport na začátku června 2015 se poprvé představil unikátní 18,1m elektrobus VDL Citea SLFA Electric od nizozemského výrobce Bus & Coach ve futristickém designu BRT (Bus Rapid Transit) – viz foto. Jde o první z osmi těchto elektrobusů určených pro plánovaný provoz v Kolíně nad Rýnem.   

Tento elektrobus je plně nízkopodlažní a jeho celkovou přepravní kapacitu udává výrobce kolem 160 cestujících.

Pro elektrobusy VDL je charakteristický pohonný systém ZAwheel od německého výrobce Ziehl-Abegg. Jeho základem jsou bezpřevodovkové vodou chlazené synchronní motory s permanentními magnety, pohánějící individuálně každé kolo hnací nápravy. Motory pracují se jmenovitým napětím 600 V DC při 200 A. Výkon motoru udává výrobce 113 kW.  U 18m verze elektrobusu jsou poháněny dvě nápravy (zadní a prostřední).

Jako zařízení pro průběžné dobíjení byla použita vozidlová konzole od německé firmy  Schunk Bahn- und Industrietechnik GmbH.  Jedná se o čtyřpólový pantograf (dva silové póly, zemnění a informační/kontrolní kanál) s max. přenášeným napětím 750 V DC a proudem 500 A s možností krátkodobého přetížení na 1000 A po dobu 30 s. Tato technologie umožňuje vozidlu zastavit u dobíjecí stanice s podélnou tolerancí 1000 mm a příčnou tolerancí 750 mm. Přesná poloha vozidla vůči dobíjecí stanice je zajištěna pomocí bezdrátové komunikace vozidlo-infrastruktura. Tento dobíjecí systém se již používá mj. u elektrobusů v Drážďanech.

V případě elektrobusů VDL Citea SLFA Electric je pantograf umístěn nad druhou nápravou, což cestujícím umožňuje volný průchod v prostoru dveří. Průběžné dobíjení probíhá výkonem 250 kW na obou konečných stanicích a trvá cca 5 až 10 minut. Na plnou kapacitu jsou trakční baterie nabity během noční přestávky.

V Kolíně nad Rýnem se předpokládá provoz těchto elektrobusů na 7 km dlouhé lince MHD č. 33 se 13 zastávkami, provozované dopravní společností KVB (Kölner Verkehrs-Betriebe) mezi hlavním nádražím a předměstím Zollstock. Od změny jízdního řádu v roce 2016 bude tato linka provozována pouze elektrobusy.

redakce Proelektrotechniky.cz

Foto © VDL Bus & Coach

Další informace zde

Přečtěte si také:

Alstom SRS: nový systém průběžného dobíjení elektrobusů a tramvají se zásobníky energie

17.6.2015 Na dopravním veletrhu UITP Mobility & City Transport na začátku června 2015 poprvé představil francouzský výrobce Alstom svůj systém průběžného dobíjení pro elektrobusy a tramvaje se zásobníky energie, označovaný jako SRS. Systém SRS vychází konstrukčně ze systému Alstom APS (Alimentation Par le Sol – povrchové trakční napájení) pro spodní odběr trakční energie u tramvají, který již více než deset let spolehlivě slouží v Bordeaux i v dalších městech. 


Indukčně dobíjený elektrobus v Mannheimu: další krok k linkovému provozu

16.6.2015 Jak jsme již avizovali na našem portále v únoru 2013, připravuje německý regionální dopravce Rhein-Neckar-Verkehr GmbH (RNV) pravidelný provoz dvou 12m indukčně dobíjených elektrobusů v Mannheimu. Jako dobíjecí technologie bylo použito zařízení PRIMOVE společnosti Bombardier. K jeho zahájení, plánovanému na léto 2015, byl učiněn významný krok v polovině května 2015, kdy byl městskému dopravci předán druhý z elektrobusů od švýcarského výrobce Hess. 


Plzeňské elektrobusy a jejich dobíjení v evropském a českém kontextu

2.6.2015 Na konečné linky MHD na plzeňském sídlišti Košutka proběhlo 28. května 2015 slavnostní zahájení pravidelného provozu dvou průběžně dobíjených elektrobusů Škoda PERUN a jejich rychlonabíjecí stanice, nasazených na lince 33 Plzeňských městských dopravních podniků. Stává se tak prvním elektrobusem se čtyřpólovým průběžným dobíjením v ČR. Akce se zúčastnila i redakce našeho portálu, pro kterou tato událost byla příležitostí k zajímavému srovnání nově představeného systému průběžně dobíjeného elektrobusu v mezinárodním i domácím kontextu.  


Elektrobusy Optare zlepšují systém Park & Ride v Yorku

29.5.2015 Jedním z měst, které úspěšně využívají elektrobusy jako podporu zavádění inteligentní městské mobility, je i historické město York v severní Anglii. Elektrobusy zde slouží pro linkovou dopravu mezi záchytnými parkovišti systému Park & Ride a městským centrem. 


Projekt ZEB: ELENA pomáhá elektrobusům v Nizozemí

24.4.2015 V polovině března 2015 byl slavnostně zahájen zkušební provoz 12m elektrobusu VDL Citea Electric v nizozemském městě Maastrichtu. Zkušební provoz probíhá ve spolupráci města Maastricht a provincie Limburk v rámci projektu Transition to Zero Emission Bus Transportation (ZEB). Příprava tohoto projektu byla spolufinancována finančním nástrojem EIB jménem ELENA. 


Prezentovali jsme problematiku elektrických autobusů na konferenci Dopravní obslužnost měst a regionů 2015

21.4.2015 V zasedací síni pražského magistrátu proběhla 15. dubna 2015 konference Dopravní obslužnost měst a regionů 2015, pořádaná agenturou B.I.D. services. Konferenci předsedal provozovatel našeho portálu Ing. Jakub Slavík, MBA a měl zde rovněž jednu z přednášek, zaměřenou na problematiku elektrických autobusů jako projektu a jejich financování.  


Elektrobusy v Drážďanech s průběžným dobíjením: videosnímek a výsledky zkušebního provozu

21.4.2015 V období od 3. listopadu 2014 do 30 ledna 2015 probíhal v Drážďanech na lince 61 městského dopravce Dresdner Verkehrsbetriebe AG (DVB) v rámci projektu EDDA-Bus zkušební provoz průběžně dobíjených elektrobusů Fraunhoferova výzkumného ústavu pro dopravu a infrastrukturu (Fraunhofer IVI). V dubnu 2015 byl zveřejněn informační videosnímek z tohoto provozu. K dispozici jsou rovněž provozní výsledky. 


Berlín: první hlavní město na světě s indukčně dobíjenými elektrobusy

2.4.2015 V březnu 2015, tedy právě rok po zahájení pravidelného provozu elektrobusů s indukčním dobíjením Bombardier PRIMOVE v německém Braunschweigu, začala instalace první dobíjecí stanice tohoto systému v německém hlavním městě Berlíně. Ten se tak stane vůbec prvním hlavním městem na světě, provozujícím indukčně dobíjené elektrobusy. 


Aktualizovaná verze studie „E-mobilita v MHD“ zveřejněna

31.3.2015 Na konci března 2015 byla zveřejněna k volnému využití aktualizovaná verze studie „E-mobilita v MHD“ již dříve avizovaná na našem portále. Tato studie se zabývá stavem a vývojem elektrických autobusů v ČR a ve světě, tj. především bateriových a palivočlánkových elektrobusů a diesel-hybridních autobusů. Jako nových technologií u elektrických autobusů si aktualizovaná verze všímá také plug-in hybridních autobusů a parciálních trolejbusů. Jejím zpracovatelem je firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a hlavním příjemcem Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR). Studie vznikla v rámci činnosti Pracovní komise pro elektromobilitu při SDP ČR. 


Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city

27.1.2015 Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz někdy píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě, například v souvislosti se španělskou Barcelonou, japonskou Jokohamou i „chytrým městečkem“ Fujisawa na předměstí Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi rozmanitě. 


Konference „Elektrické autobusy pro město III“ přinesla zajímavé informace a podněty

Prezentace z konference jsou ke stažení na konci článku.

24.11.2014 Jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2014 proběhla 21. 11. 2014 v Praze odborná konference „Elektrické autobusy pro město III“, zaměřená na problematiku autobusů s elektrickým pohonem a nezávislým provozem, tj. především elektrobusů a parciálních trolejbusů, a jejich infrastruktury. Pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR a v úzké spolupráci s ním v rámci Pracovní komise pro e-mobilitu ji opět pořádala konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. 


Bombardier PRIMOVE: 200kW indukční dobíjení na veřejných komunikacích

12.9.2013 Začátkem září 2013 měl v německém Braunschweigu premiéru systém indukčního dobíjení Bombardier PRIMOVE. Jako první na světě byl použit u standardního 12m elektrobusu a při dobíjení přenáší výkon 200 kW. Bezpečnost tohoto vysoce výkonného přenosu garantuje uznávaná německá zkušební organizace TÜV SÜD, s níž výrobce úzce spolupracuje a která schválila tento dobíjecí systém pro provoz na veřejných komunikacích. 


 

Naše tipy

























Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services